Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Skal gjenoppta vinterfriluftsliv i år, men på truger og ikke på ski. Formålet med turene er vinterkos i telt og i hengekøye. Det blir ikke mer gange enn at jeg ligger alene. Telt på fjellet og begge deler i skogsområder. Ser at Tubbs Journey 36 er anbefalt, men hva med de samme i 30?

På fjellet er der vanligvis hardpakkede områder, som på Finse, mens i skogen er det løst. Hva er en passe størrelse og kvalitet på slike truger? Skal bære rundt 90 kilo inkl min vekt over korte strekninger. 2-3 km på fjellet og mindre i skogen.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig å si. 90 kilo mann og sekk er ikke veldig tungt. Jeg bikker ofte over 100 med 85 kilo mann og 20-25 kilo sekk. Når det er litt løst er 36" veldig fint å ha. Du vil greie deg fint med 30" så lenge det er litt hold i snøen, men veldig irriterende når du kommer ut for løssnø. Min erfaring er at 36" ikke er så mye mer slitsomt å gå med enn 30" på kortere turer.

Ble litt rotete det her, men jeg vil anbefale deg så stort truge som du er komfortabel med å gå med. Prøv gjerne i butikk om du har mulighet :-)

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noen kilo lettere enn deg og går på gamle Tubbs Altitude 30".
Med din vekt så hadde jeg gått for 36" om du ikke skal rote rundt i de værste tettene.
Vi sjekka 30" kontra 36" i bredden og man går vel ikke mer enn 5cm bredere med beina med 36" :)
Ett lite problem med 36" er om det er tynn og hard skare som man tråkker igjennom. Litt mer knot
å få løftet tuppen på 36" slik att man ikke henger igjen i skarelaget og man går på trynet.
Men ofte så bærer 36" såpass mye bedre att man går oppå der de på samme vekt trår igjennom med 30".
I skikkelig pudder så holder ingen av de. Har ønsket meg 42" endel ganger :)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ma bare si at jeg grundig hater hælstroppen på mine Tubbs truger. Skikkelig knotete å feste. Trenger son regel 2 hender uten vott for å feste. Har et par ganger vært nære på å få forfrysninger på fingerne pga dette. Trugene ellers er greie, men ville aldri kjøpt igjen slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, tubbs skrev:

Hvilken modell ?

Har Sojourn, men Tubbs bruker samme patent på mange andre typer, bl.a. Journey som ble nevnt lengre oppe.

Gummiremet virker greit i romtemperatur, men blir håpløst stivt og uhåndterlig i 20 minus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, esw skrev:

Har Sojourn, men Tubbs bruker samme patent på mange andre typer, bl.a. Journey som ble nevnt lengre oppe.

Gummiremet virker greit i romtemperatur, men blir håpløst stivt og uhåndterlig i 20 minus.

Ahh, har den gamle bindingen på mine. Har sett den nye typen og foretrekker faktisk den gamle med cordurareimer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, esw skrev:

Har Sojourn, men Tubbs bruker samme patent på mange andre typer, bl.a. Journey som ble nevnt lengre oppe.

Gummiremet virker greit i romtemperatur, men blir håpløst stivt og uhåndterlig i 20 minus.

Hmm. Kjenner meg ikke igjen i dette. Har Journey med gummireim og denne holder seg fleksibel og fin selv i streng kulde. Mulig de har byttet gummiblanding?
Har du "hurtigklips" foran på bindingen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, esw skrev:

Ma bare si at jeg grundig hater hælstroppen på mine Tubbs truger. Skikkelig knotete å feste. Trenger son regel 2 hender uten vott for å feste. Har et par ganger vært nære på å få forfrysninger på fingerne pga dette. Trugene ellers er greie, men ville aldri kjøpt igjen slike.

Pussig. Virker ikke som det har vært noe problem for Tubbsgjemgem her inne. Har selv truger fra Atlas Snowshoecompany og dem klarer jeg stort sett greit med vottene på.(1030+ og Serrate35)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.