Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva bør vi akseptere?


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

I juni 2018 kjøpte eg eit par Scarpa Zen Pro frå ein nettbutikk. 
I august 2019 oppdaga eg at sømmen hadde gått opp på dei. Eg kunne stikke heile lillefingerleddet inn på oversida av vrista
Eg sendte ein epost om problemet til nettbutikken som deretter skulle ta det vidare med leverandøren.
Svaret frå leverandøren var at det var normal slitasje og at eg får levere skoa til ein skomakar for eiga rekning.
Da det er sko til 1500 kroner forventa eg litt meir, spesielt da eg har vært lite på tur siste året og dermed ikkje vært
nokon flittig brukar av skoa. Forøvrig seiar forbrukarkjøpslova minimum to år på den slags varer. 

Spørsmålet mitt er, er det urimeleg å forvente meir av Scarpa sine sko (og utstyrsleverandører generelt)?
Legg ved nokre foto av skoa så eventuelt interesserte kan danne si eiga oppfatning.

Edit: Foto vart ikkje med på fyrste forsøk.

 

5.jpg

6.jpg

7.png

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Endret av Gal Krokfot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener ut fra det jeg har lest så er en del vandringssko i hovedsak å anse som joggesko mht hva de tåler av slitasje, Innersålen er EVA eller lignende og de tåler begrenset antall mil (- 50-100?) før de er ferdige. At ytterdelene ryker samtidig er jo ikke annet enn å forvente. Så jeg tenker at en reklamasjon kanskje bør følges av opplysning av hvor mange mil man har brukt de. Ut fra såleslitasjen på dine så ser det ut som de har en del mil...og har kanskje bidratt til svaret du har fått.

Merk jeg sier ikke at en slik begrenset holdbarhet er bra - jeg synes det er skikkelig dårlig og lite miljøvennlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut på sålen som de er mye brukt ja. KLart at selv om en ting er ny så greier man å slite de ut innenfor garanti hvis det brukes mye. 
For joggesko har man vel ofte sagt ca 1000km men det avhenger av modell og løper(steg, tyngde etc). Men sånn 800-1500km er vel ikke unormalt. Men på joggesko mest fordi demping blir slitt. Med 1000km så skal man ikke løpe mer enn litt under 2 mil i uka så er de slitt ut på ett år. Da har ofte ingen sømmer eller noe gått.
LItt aneredeles med trekking sko da de ikke få de samme støtene som en sko man løper med. MEd såpass såleslitasje så beghyner de vel bli dårligere i terreng, sikkert ok enda på grus, så jeg ville nok byttet de snart uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

Mener ut fra det jeg har lest så er en del vandringssko i hovedsak å anse som joggesko mht hva de tåler av slitasje, Innersålen er EVA eller lignende og de tåler begrenset antall mil (- 50-100?) før de er ferdige. At ytterdelene ryker samtidig er jo ikke annet enn å forvente. Så jeg tenker at en reklamasjon kanskje bør følges av opplysning av hvor mange mil man har brukt de. Ut fra såleslitasjen på dine så ser det ut som de har en del mil...og har kanskje bidratt til svaret du har fått.

Desse skoa har ikkje gått 50 mil enda. Ein rask gjennomgang seiar at dei har passert 30, om dei har passert 40 er eg ikkje like sikker på.
Da rævva mi har vært solid plassert i sofaen og på jobb siste året har det vært mindre slitasje på turutstyr. Den slitasja solane på desse skoa har fått, har dei fått i steinura, stibruk er ein svært liten del av min turbruk.
Det er forklaringa på kvifor solane ser såpass slitt ut som dei gjer (vel, slitt er eit relativt begrep da dei ikkje er i nærleiken så slitt som dei skoa eg vanlegvis kasserar og det er etter fleire år og adskillige fleire mil).

7 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffende lesning da jeg har vurdert innkjøp av Scarpa Zen Pro, når mine Salomon "tøysko" (Salomon XA Pro 3D Mid) tar kvelden.  
En av grunnene var nettopp at den ser veldig solid ut og har relativt stiv såle (som jeg gjerne vil ha i krevende terreng)
Får kanskje revurdere tanken på kjøp.

Skoen reklameres som en " teknisk anmarsj sko ideell for krevende terreng, lett klatring og via Ferrata".
Klyving i steinur skulle vel dermed være innenfor.. ?

Salamon skoene jeg har nå, bruker jeg ikke annet enn i skogsterreng. Fikk de etter at jeg klagde på at det forrige paret var helt rasert etter en liten tur over Tafjordfjella og Reinheimen (eller Steinheimen som vi døpte det) Var ikke klar over hvor jævlige de så ut før jeg kom hjem og fikk vasket skoen. Sålen var nesten helt nedslitt og jeg hadde fått hull i ene sålen. Og likt som vist på bildene av Scarpa skoene, var sømmen var raknet på begge skoene.

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myk gummiblanding gir godt feste (i for eksempel en steinur), men slites mye fortere. Blir som vinter og sommerdekk på bilen dette. Velger man noen egenskaper så velger man fort bort noen andre (feste/holdbarhet). 

Steinur er vel det underlaget som sliter mest på sko, siden sømmene slites også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønskje om reklamasjon i denne saken er avslått av Hekta på Tur og skoa har landa i postkassa mi ureparert.
Eg er nok noko snurt over dette, men gidd ikkje ta det vidare.
I god nett-trollstil ausar eg heller misnøya mi utover verdsveven i form av dette innlegget...

Scarpa si eiga heimeside seiar dette om Pro Zen modellen: 
A souped-up version of our classic Zen, the Zen Pro is a hike/approach hybrid shoe that features additional support and abrasion-resistant reinforcement for rugged outings, as well as our Sock-Fit DV construction that gives the shoe an even more precise fit.

Utheva "rugged outings" for syns skuld. 
Vel, "rugged outings" vil seie omlag 40 mil med middels bruk over eit snaut år.
For å samanlikne med New Balance TS2 modell 857 joggeskoa mine, har dei vært vært med i langt over ti år med all slags bruk. 
Jogging, bushing i einer, vier, myr, busk og kratt, toppturer i grov Rondane røys pluss ymse anna dei absolutt ikkje er beregna på. 
Noko spesielt at dei har tola mange fleire år med mykje hardare bruk enn sko som er meint for den type bruk.
Vedlagt foto av New Balance skoa. Trur innkjøpsåret var rundt 2006...
C.jpg.b46ed6c5d42c02a1cf8053585681e29e.jpgB.jpg.5c1d4d06b0e3a83392433dc281cef262.jpgA.jpg.9cd64a6d8b53e9cf6cba7cdf6c621303.jpg

Til Scarpas forsvar skal det seiast at New Balance har tilbragt rundt fem år av levetida på loftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.