Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Soulo (Unna...)


Megalep

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at jeg ikke trives så godt i Enan-teltet mitt. Det ble kjøpt inn pga lav vekt og til bruk på solo-turer, men jeg opplever det som i trangeste laget - kan såvidt sitte oppreist akkurat på ett punkt midt i, all bevegelse inni og ut/inn er knølete. Jeg er bare 165 høy så det skulle jo på papiret funke fint, men i praksis gjør det det ikke. Liggelengden er helt fin. Det krever litt omtanke mtp plassering og flikking med plugger for å stå godt, bråker i vind og beveger seg en del, og opplever mye kondens. Resten av utrustninga er nede i ganske lav vekt, så jeg er villig til å gå litt opp i vekt for å få et telt jeg føler meg helt trygg på også på værutsatte steder og høyfjellet (som betyr enda mer når man er på tur aleine, har jeg funnet ut), som gir bedre romfølelse. Pakker stenger og teltduk hver for seg, volum-messig blir det ikke så mye mer å pakke med f.eks Soulo da det ikke har de stengene i kortenden som Enan har. 

 

Ut fra reviews og filmer jeg har sett skal Soulo oppleves en del større innvendig, ikke minst med sittehøyde i en større del av teltet, og ikke følelsen av å ligge helt tildekket av innerteltsduk over ansiktet. Men hvordan er det med kondens? Bare en lufteluke (pluss mulighet til å åpne dør ovenfra og nedenfra noe virker ikke mye. Har lest at noen opplever bedre lufting ved å plassere noe under teltduken i kortsida ved fotenden for å få inn luft her. Og dette med plassen - erfaringer om hvordan denne oppleves er gull å få høre.

 

Det andre teltet jeg også tenker litt på er Unna - men da mest interessant hvis jeg får det sydd om sånn at innerteltet krymper ca 30cm i bredden. Det blir fort dyrt å få det gjort også. Kanskje kan jeg klare meg med å klipse av innerteltet i ene enden, som jeg ser mange her gjør - det må hvertfall være plass til sekken i ytterteltet, den tar jeg ikke med inn. Oppleves Unna som like solid som Soulo i ruskevær for en som blir litt smånevrotisk når vinden virkelig tar tak? Det er i høyfjellet jeg trives best og telter mest. Vektforskjellen mellom de to er jo ikke så stor.

 

Jeg synes Soulo ser desidert finest ut (hvis det er lov å bry seg om sånt). I tillegg er det et desidert pluss at det også er trygt på vinterfjellet, for soloturer da. Har et lett Hubba Hubba 2-manns som kan brukes på finværsturer om sommeren når Soulo blir helt overkill. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unna har helt klart mye større romfølelse enn Soulo. Spesielt om man ikke klipser av litt av forteltet.
Men skulle jeg valgt ett telt til bruk i mye vind på vidda så hadde jeg gått for Soulo.
Som @varmtvann skriver over så har Soulo 3 kryssende stenger og tåler endel mer vind.

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Akto og Soulo, og foretrekker klart Soulo framfor Akto utenom når vekt spiller en stor rolle.    Soulo er romslig nok for meg på 185, og det er plass nok til sekk på 95 liter i forteltet.  Jeg har vurdert å bytte fra Akto til Enan, men slått det fra meg fordi Enan er enda mindre enn Akto, og fordi det ikke er beskyttet luftemulighet på toppen av døra, altså større sansynlighet for kondens.

Soulo er litt enklere å sette opp i vind enn Unna, og har noe bedre vindstabilitet, men jeg mener at det skal være ganske ekstreme forhold før det spiller en reell rolle.   Med Soulo har du også muligheten til å feste inntil alle 12 barduner enkeltvis (normalt festes de to og to i samme plugg), kjekt når det er dårlige festeforhold.   Kan ikke si jeg har merket spesielle problemer med kondens i Soulo, men har hatt kondens som har rent på innsiden av ytterduken når det har vært rundt null og stort snøfall, slik at det ikke har vært noen lufting nedenfra, men det vil vel bli kondens i de fleste telt under slike forhold.

Soulo er et knalltelt som jeg kan anbefale.   Men vær oppmerksom på at om man lager mat liggende inne i teltet, så blir man liggende på høyre side.  For meg som er venstrehendt er det ypperlig, men for høyrehendte kan det være upraktisk eller et problem.

Jeg har aldri helt skjønt poenget med å ha et smalere innertelt på Unna, for noe av det fine med Unna er at man har fleksibiliteten til å gjøre om innerteltplass til ytterteltplass ved å klipse av litt av innerteltet.   Dessuten er det noe plass mellom innerteltet og ytterduken (20-30 cm?), hvor det er plass til å sette støvler, kokeutstyr mm.  Med et smalere innertelt er det en fast plass som går med til yttertelt, som ikke kan gjøres om til innertelt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang plass i Unna, så kan jeg dele det samme som jeg gjorde i en annen telt-tråd:

(Jeg liker forresten å ha sekken inne i teltet, det er det mer enn nok plass til i Unna, om man ikke har med for mye dilldall...)

For de som ikke har Unna og vurderer det, og lurer litt på plass mellom inner og yttertelt med åpningen, så knipset jeg masse bilder av det på turen til Hardangervidda i August..
Jeg lagrer alt som kan lagres der - sko, kjøkken, fotostativ, gåstaver, fiskeutstyr osv. Gassbokser, vannsflasker og div poser med mat har jeg liggende i kortenden der man åpner teltet. Resten blir lagret inne i teltet. Sekken, en Fjällräven Kajka 85l, ligger ved beina og oppover langs indre langside og alt man kan trenge inne i teltet om natta ligger derfra og opp mot hode-enden.

Goood plass hvis man setter det opp riktig, her med Trangia 27-4 og Alfa Walk King i str 44 mellom inner- og ytterteltet.
Her har jeg satt bardunen i plugg, samt enda et tau i ringen i bunnen og ut til samme plugg. Da løfter man duken litt, og man får god plass.

IMG_1293.thumb.jpg.c373528ef50a6f16211f8cc55d1e8314.jpg

IMG_1285.thumb.jpg.d2562dfbbb5ea108cd9b573ce1936757.jpg

IMG_1288.thumb.jpg.32b6c23362813f712a40fc2d4aeda08b.jpg

Her med liggeunderlag Exped SynMat 7 UL LW (197x65cm):
IMG_1509.thumb.jpg.8d1a895ae5abf1b4cc7ad804825424ee.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbud om lån, Varmtvann og Blaser! Dere er snille! Jeg har ikke muligheten til å komme meg av gårde på en god stund, dessverre, men skal huske på det hvis avgjørelsen drøyer. 

Supert med alle tilbakemeldingene her. Det er ikke et lett valg mellom de to.. 

Vurderinger så langt:

Soulo: det jeg synes er finest. Mulig å få tak i brukt nå til en grei penge og i den fargen jeg vil ha. Vil plassen oppleves som stor nok? 

Unna: ser klart romslig ut, og fleksibiliteten med innertelt/mer yttertelt vokser på meg. Liker dog ikke at inngangen er såpass utsatt for været (men kan jo klipse av og trekke den lenger inn). Ingen aktuelle på bruktmarkedet i «min» farge. Vil det oppleves som skjerma nok? (gitt min muligens overdrevne følsomhet for vind)? 

Dette er jo ting (personlige preferanser) man finner mest ut av ved å bruke det selv, og over litt tid i ulike typer vær. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soulo har fem cm mindre takhøyde. Men hvis det er nok for deg til å sitte oppreist, så gjør jo ikke de 5cm til Unna noe særlig forskjell. Bredden du mister inne får du på et vis tilbake i forteltet. Så hvis du synes Soulo er finest og du får den nå til en OK pris i fargen du vil ha, så kanskje slå til?... Hvis prisen er grei, så kan du jo kanskje selge den senere om du skulle ombestemme deg uten å miste så mye penger?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et rødt Unna liggende i skapet. Det er aldri brukt, kun prøveoppsatt hjemme for å sjekke at alt fungerer. Kjøpte det som "kanotelt" for oppsett på svaberg og lignende, men det har det blitt lite av gitt. :) Har vurdert å selge det, men foreløpig har det blitt bare med tanken... :) Det er litt i tyngste laget for et enmannstelt på fotturer syns jeg.

 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ketilring skrev:

Det er litt i tyngste laget for et enmannstelt på fotturer syns jeg.

Hvis Unna er for tungt som enmannstelt på fotturer, hva er din øvre vektgrense på telt til soloturer. Og hvilken type turer er dette? (lange turer, fjell, mange høydemeter, etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ketilring skrev:

Jeg har et rødt Unna liggende i skapet. Det er aldri brukt, kun prøveoppsatt hjemme for å sjekke at alt fungerer. Kjøpte det som "kanotelt" for oppsett på svaberg og lignende, men det har det blitt lite av gitt. :) Har vurdert å selge det, men foreløpig har det blitt bare med tanken... :) Det er litt i tyngste laget for et enmannstelt på fotturer syns jeg.

 

Bytte i Akto, type grønn? Da får du med to stooore sjokoladeplater for vektmellomlegget😊

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Terka skrev:

Hvis Unna er for tungt som enmannstelt på fotturer, hva er din øvre vektgrense på telt til soloturer. Og hvilken type turer er dette? (lange turer, fjell, mange høydemeter, etc.)

Jeg sa ikke at det er for tungt, jeg sa det var litt i tyngste laget. :) Når jeg står på dørterskelen hjemme og må velge telt, da har jeg alltid valgt bort Unna til fordel for enden Duplex eller Ringstind SL. Dette gjelder i sommerhalvåret naturligvis, både korte og lange turer over og under tregrensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Terje78 skrev:

Bytte i Akto, type grønn? Da får du med to stooore sjokoladeplater for vektmellomlegget😊

Tre store plater mener du. Unna veier 2,2 kg på min vekt. :) 

16 minutter siden, ketilring skrev:

Når jeg står på dørterskelen hjemme og må velge telt, da har jeg alltid valgt bort Unna ...

Jeg liker egentlig Unna veldig godt - enkelt og ryddig, selvstående, mulighet for å åpne hele langsiden, etc. 

Bare så synd det har så tøff konkurranse... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ketilring skrev:

Jeg sa ikke at det er for tungt, jeg sa det var litt i tyngste laget. :) Når jeg står på dørterskelen hjemme og må velge telt, da har jeg alltid valgt bort Unna til fordel for enden Duplex eller Ringstind SL. Dette gjelder i sommerhalvåret naturligvis, både korte og lange turer over og under tregrensa.

Ser den. Da har du telt som funker for dine behov og bruksområder som er lettere enn Unna. 👍😊

For meg selv er telt som Ringstind uaktuelt pga mine preferanser for "rom" i innerteltet, og Duplex har en værbegrensning gitt full netting over badekaret i innertelt sammen med ytterduk som slutter et stykke over bakken. (F.eks. ned mot null grader og vind kan man fort oppleve i på fjellturer i barmarkssesongen).

Forøvrig litt fasinerende hvor opptatt vi er av lav vekt "hele tiden". Jeg har på en del turer bært utstyr for meg og mine to barn, og sammenlignet med det blir sekken uansett lettere på soloturene. 😄

Ett av de letteste teltene jeg  nå har er Soulo på 2.4 kg. Likevel velger jeg noen ganger større (og tyngre) telt på turer hvor kun jeg overnatter i teltet, pga preferanser ift teltløsning som prioriteres mer en vektforskjellen. 😊

Alltid gøy å få litt innsikt i andres preferanser av telt/løsninger og bruksområder, og se dette opp mot egen bruk 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt samme erfaring jeg har gjort meg, Terka. I og med at jeg er så liten (hvertfall i høyden, 165) og mange som er lengre enn det opplever Enan som stort nok, tenkte jeg at det ville funke fint. Men den begrensa bevegelsesfriheten og romfølelsen det gir (+ bråk og bevegelse i vind) ødelegger litt av turgleden - for meg, og da er ikke vekt- og plassbesparelsen verdt det. Det blir jo noen timer inne i teltet på tur, hvertfall når været ikke er på sitt beste. Når resten av utrustninga er såpas lett - og det er ting som ikke går på bekostning av turgleden på samme måte - er det å bære et telt som veier en kilo ekstra for å ha det koselig i teltet verdt det for meg. For noen får de til dette også i "coffin style" telt som Enan, Akto og Ringstind, men jeg har altså funnet ut at jeg ikke er en av de.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Terka skrev:

Ser den. Da har du telt som funker for dine behov og bruksområder som er lettere enn Unna. 👍😊

Alltid gøy å få litt innsikt i andres preferanser av telt/løsninger og bruksområder, og se dette opp mot egen bruk 😊

På mine fotturer i sommerhalvåret liker jeg å gå langt og oppleve nye områder og se mye natur som mulig. Går gjerne 3-4 mil hver dag, fra åtte om morgenen til ti om kvelden. Til det er Duplex, som er et palass av et tomannstelt på 0,6kg, ypperlig. Om jeg senker stavene til rundt 110cm går duken ned til bakken, og da blir det da lunt og trivelig om det skulle blåse opp. :)

21 minutter siden, Megalep skrev:

For noen får de til dette også i "coffin style" telt som Enan, Akto og Ringstind, men jeg har altså funnet ut at jeg ikke er en av de.

Ringstind SL er veldig lite ja. Jeg er 180 og tar oppi innterteltet både i fotenden og hodeenden. Men det funker hvis man ikke skal tilbringe så mye tid der. :) Og fyrer man opp gassbrenneren i "ytterteltet" er hele teltet varmt på et blunk! :) Men det blir til at jeg som oftest velger Duplex i stedet.

Jeg hadde egentlig tenkt å prøve å ta noen litt mer "easy" turer nå i høst, og legge mer vekt på komfort. Legge i vei over tregrensa selv om været ikke er på det beste. Og kanskje gi Unna en sjanse, siden jeg allerede har teltet liggende her...

Så jeg driver å leser Unna-tråder her på forumet da, for å få litt inspirasjon. :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med Unna en uke på Hardangervidda forleden, og det er et _veldig_ behagelig telt. Romslig, står bra i vind og vær (det har vel egentlig alle Hillebergteltene mine gjort, selv om Akto gjerne ga meg beskjed om at det blåste ved å klaske meg i panna), men det beste var nok at hele langsiden kan åpnes så teltet fungerte som vindskydd og gapahuk for meg og turkompisen. Det er, som nevnt over, plass til bagasje mellom inner- og yttertelt og jeg savnet ikke forteltet i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ketilring skrev:

På mine fotturer i sommerhalvåret liker jeg å gå langt og oppleve nye områder og se mye natur som mulig. Går gjerne 3-4 mil hver dag, fra åtte om morgenen til ti om kvelden. Til det er Duplex, som er et palass av et tomannstelt på 0,6kg, ypperlig. Om jeg senker stavene til rundt 110cm går duken ned til bakken, og da blir det da lunt og trivelig om det skulle blåse opp. :)

Teltet virker perfekt til ditt bruk med så lange dagsetapper - da teller hvert gram :)

@Memento morihar en super presentasjon av teltet i en annen tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.