Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til telt og liknande


Anders P

Anbefalte innlegg

Hei. 

Spørsmålet er kva slags telt og busystem folk vil råde meg til å kjøpe. 

For tida har eg eit Hilleberg Akto og eit Hilleberg Saitaris. Begge to med bunnduk. 

Eg har også ein Exped Hammock ergo combi hengekøye. 

Eg kom nettopp heim frå femdagers tur på Kvaløya i Finnmark der eg brukte Hilleberg Akto teltet mitt. Veret var null til to grader om natta og det var yr og tåke fleire dager i strekk. Alt i teltet blei vått og fuktig og eg syntes at det faktum at Akto teltet var så lite gjorde turen mindre koselig. Følgjeleg ønskjer eg å oppgradere teltgarderoben min. 

Det eg såg på  i utgangspunktet var Hilleberg Nammatj 2 GT eller Hilleberg Staika (eller begge) til dagsturer eller helgeturer om hausten og på eksponerte stader. På sommaren vurderte eg å kjøpe Hilleberg 5 tarp i kombinasjon med Hilleberg Mesh Tent 1 og å bruke det under tregrensa i sørlige strøk (syd for Trondheim). 

Min bruk av telt er litt ulik, men består hovudsakleg av dagsturer, helgeturer og nokon vekesturer. Vår, sommer og haust er eg interessert i å kunne campe kor som helst uansett kor værutsatt staden er. På vinteren kjem eg nok primært til å halde meg under tregrensa og hovudsakleg halde meg til ein eller to overnattinger. Å kunne fyre i forteltet er definitivt ein fordel. Eg er 189 cm høg og synes HilleBerg Akto reint liggemessig er langt nok, men sittemessig er det ikkje høgt nok. Eg kan gjerne bruke ein del penger på telt, men då vil eg gjerne at det skal kunne vare ei god stund. Eg er relativt friluftsinteressert og ønskjer at friluftsinteressen skal auke, også når eg eventuelt ein gong får familie. 

 

Så eg lurte litt på kva folk vil råde meg til av telt og tarper og liknande utstyr ? Det kan godt vere fleire ulike telt dykk tilrår meg for ulike typer bruk. 

På førehand takk :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke noe om hvor viktig vekt er, men når du ser på Hilleberg Black Label, så er det kanskje ikke så viktig?   Nammatj har skrånende vegg i fotenden, så brukbar liggelengde er mye mindre enn 220 cm, og jeg tror det teltet blir for kort for deg.

Hvis vekt spiller en rolle, ville jeg sett på Hilleberg Unna, som er et helårs frittstående telt, som har sittehøyde på 100 cm. Hilleberg Soulo tror jeg har for lav sittehøyde for deg (95 cm, 2 cm mer enn Akto)

Selv har jeg Hilleberg Soulo, Allak 2 og Akto, og et gammelt Nammatj 2 som er så velbrukt at det er begrenset hvor og når jeg vil bruke det.  Skulle jeg hatt bare ett telt (måtte gudene forby), ville det vært Soulo, som kan settes opp omtrent hvor som helst i nesten hvilket som helst vær, som har grei vekt, og som også er romslig nok til å ligge værfast i.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Luesveis skrev:

Hvis vekt spiller en rolle, ville jeg sett på Hilleberg Unna, som er et helårs frittstående telt, som har sittehøyde på 100 cm. Hilleberg Soulo tror jeg har for lav sittehøyde for deg (95 cm, 2 cm mer enn Akto)

 

Jeg er 189cm og har ingen problem med at jeg er borti innerduk hverken i lengde eller høyde i Unna.
Ligger på Exped Synmat 9LW.
Og mtp at det er nesten like bredt som 2-manstelt så har man god plass inni selv om sekken er med i innerteltet.
Unna kombinert med en tarp kunne jeg klart meg langt med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Eg er ute etter tips for fleire telt :)

Unna ser ut som ein spanande telt, og har jo eit innertelt som er ein god del større enn innerteltet til Akto. Dog er det intet yttertelt på Unna. 

Fine innspel om Nammatj. Eg såg etter på skissene av teltet og det er jo tydeleg området av innerteltet som har høgde over ein halv meter er betydeleg mindre enn heile arealet. Eg har som sagt ikkje problem med dette på Akto teltet mitt, men dei siste 10-20 centimeterne på Akto er jo rette.

Eg såg litt på Kaitum 2GT. Det har yttertelt ved begge innganger og har difor rette vegger. Det veier 3,5 kilo. Sidan Nammatj ikkje passer såg eg på Keron 3GT, men dette veg heile 5 kilo. Det synes eg blir for mykje sidan eg allereie har Saitaris som eg kan bruke som eit basecamp telt når luksus og comfort er det primære fokuset. 

Kva er dykkar tanker om Staika ? Er det eit telt som kan passe for folk på 189 cm ? 

Kanskje eg rett og slett skal kjøpe Unna, Kaitum 2GT og Staika, og så selge Akto. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anders P skrev:

Takk for svar. 

Eg er ute etter tips for fleire telt :)

Unna ser ut som ein spanande telt, og har jo eit innertelt som er ein god del større enn innerteltet til Akto. Dog er det intet yttertelt på Unna. 

Fine innspel om Nammatj. Eg såg etter på skissene av teltet og det er jo tydeleg området av innerteltet som har høgde over ein halv meter er betydeleg mindre enn heile arealet. Eg har som sagt ikkje problem med dette på Akto teltet mitt, men dei siste 10-20 centimeterne på Akto er jo rette.

Eg såg litt på Kaitum 2GT. Det har yttertelt ved begge innganger og har difor rette vegger. Det veier 3,5 kilo. Sidan Nammatj ikkje passer såg eg på Keron 3GT, men dette veg heile 5 kilo. Det synes eg blir for mykje sidan eg allereie har Saitaris som eg kan bruke som eit basecamp telt når luksus og comfort er det primære fokuset. 

Kva er dykkar tanker om Staika ? Er det eit telt som kan passe for folk på 189 cm ? 

Kanskje eg rett og slett skal kjøpe Unna, Kaitum 2GT og Staika, og så selge Akto. 

 

 

 

 

Jeg har Allak 2, som er "Staika light". Fortsatt 4 sesong-klassifisert. Hvis du kan leve med vekta, (Ca 3,2), så er det et godt valg. Luksus plass for en og to fortelt. Ett til å bruke ett til "bod". Snur vinden så bytter du om. Dette er et telt som er så robust at du skal ut i drøyt ekstremvær for at Staika blir nødvendig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum 2 er vel ikke mer enn 100cm i høyde inne. Dog så får du jo mer høyde jevnt over enn Akto. Jeg foretrekker at det er litt over metern inn s3lv om jeg er et par cm lavere enn deg. Allak virker fornuftig da det er litt høyere og bra lengde. Forteltene blir litt mindre men jeg liker godt et fortelt på hver siden. Alt kan kan du se på Kaitum 3 uten GT. Det veier vel litt mindre enn 2 GT men er 5cm høyere. Men inne får du god plass. Da kan du ha med en pers på tur og hvis det skulle være behov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders P skrev:

Kanskje eg rett og slett skal kjøpe Unna, Kaitum 2GT og Staika, og så selge Akto

Kjøpe tre telt på en gang, det er heftig :-)

Jeg ser du kan ha behov for et romslig solotelt, men trenger du to tomannstelt som veier omtrent like mye?   Hadde det vært meg, så hadde jeg droppet Kaitum 2GT og Staika, og heller kjøpt Allak 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borgern skrev:

Kaitum 2 er vel ikke mer enn 100cm i høyde inne. 

Verdt å merke seg at inneteltet på Katium 2/3 uten GT er 14-16 cm lavere i begge ender, selv om rette endevegger bidrar positivt for romfølelsen. (GT har lik høyde fra midten og mot det store forteltet. Skal man være to i teltet så sitter i praksis ingen av personene på midt på midten der største høyde er oppgitt. 

20190929_233430.thumb.jpg.297bb86e58c81e09cd453a0803b127d6.jpg

(Katium 2 øverst, deretter 2 GT og 3)

Kunne selv tenkt meg Katium i GT utgave men synes 505 cm lengde på et telt fort kan bli langt ift å får plassert på barmark, og på  vinteren er Keron/Saitiris(som du har)/Helsport Spitsbergen /andre bedre telt. (min meining..)

To mindre fortelt eller et stort fortelt, begge deler har fordeler og ulemper ift ulik bruk.

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anders P skrev:

Så fint. Det gjer eg gjerne :)

Kva er det du liker så godt med den tarpen ? 

Flere barduner og plugger enn andre jeg har vært borte i. Lengre barduner enn de andre. Grei pris og vekt (spesielt den rabatterte som finnes nuh). Midtfeste der det er forsterkning på innsiden og oppheng på utsiden. Smart plassering av festene slik at flere funksjoner/oppsett blir enklere. Norsk butikk.

 

Osv..

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.