Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkpose/kompresjon av ME sovepose


Turjente93

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ME Glacier 700Ws sovepose. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med pakkposen som følger med ME sine poser. Det er en slik som bare har en spenne øverst og ruller den sammen rundt denne spennen (dårlig forklaring 😅).Samme mekanisme som kompresjonsposen til Jervens fjellduk, bare at det ikke er noen strammemekanisme. Problemet er da at når jeg har komprimert posen så mye som jeg klarer, så blåser den seg bare opp igjen. Soveposen tar da omtrent halve plassen i sekken. 

 

Er det noen som har erfaring med disse pakkposene, er det en spesiell teknikk eller er de bare håpløse? Vurderer å kjøpe en kompresjonspose med remmer, eks. Helsport eller Sea to summit, men er usikker på hvilken str. jeg må ha. Har også hørt noe om at dunsoveposer ikke skal komprimeres så mye, hvordan vet man isåfall hva som er mye? 

 

Håper noen har erfaring med dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to helium poser fra samme produsent og den ene posen har nok samme pakkposen som du har. Om jeg presser lufta ut av denne så kommer det sakte men sikkert luft tilbake til posen. Jeg skviser den sammen så godt jeg klarer og pakker den i sekken rett etterpå, mens den ligger i sekken med alt mulig annet utstyr rundt så har jeg ikke hatt noe problem med at den skulle blåse seg for mye opp igjen. Så i praksis har jeg ikke sett på det som noe problem. 

Men om jeg skulle finne på å pakke soveposen 10 min før den skal i sekken må jeg pakke den ned på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tilsvarende trekk til en av dunposene min og kjøpte en STS pose som jeg bruker i stedet. For å bestemme størrelse så kan du se på hvor mange liter soveposen din er beregnet å ta når den er nedpakket (står ofte på produktsiden i nettbutikken) og sammenlikne det med STS-posene. For eksempel så tror jeg størrelse L i STS-pakkposen dekker 6,5-20 liter, det er den jeg bruker til mine vinterposer. 

Teknikken jeg bruker på pakkposene med spenne øverst er at jeg presser lufta ut av dem med knærne, og så passer på at lufta finner veien helt ut før jeg ruller sammen og spenner igjen. Jeg synes det funker greit nok med klær og sånn men akkurat til soveposer synes jeg poser av denne typen her er mer praktisk:

https://www.xxl.no/sea-to-summit-sea-to-summit-kompresjonsekk-m-14l-til-4-5l-gronn-gronn/p/1114270_1_style

Jeg har sett litt mostridende informasjon om hvor mye du bør komprimere dunposer, men har sett flere steder at det ikke er så farlig hvor mye du komprimerer så lenge posen ikke ligger sammenpakket mer enn 24 timer. Men det er sikkert andre her som har mer kunnskap om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, varmtvann skrev:

Jeg har et tilsvarende trekk til en av dunposene min og kjøpte en STS pose som jeg bruker i stedet. For å bestemme størrelse så kan du se på hvor mange liter soveposen din er beregnet å ta når den er nedpakket (står ofte på produktsiden i nettbutikken) og sammenlikne det med STS-posene. For eksempel så tror jeg størrelse L i STS-pakkposen dekker 6,5-20 liter, det er den jeg bruker til mine vinterposer. 

Teknikken jeg bruker på pakkposene med spenne øverst er at jeg presser lufta ut av dem med knærne, og så passer på at lufta finner veien helt ut før jeg ruller sammen og spenner igjen. Jeg synes det funker greit nok med klær og sånn men akkurat til soveposer synes jeg poser av denne typen her er mer praktisk:

https://www.xxl.no/sea-to-summit-sea-to-summit-kompresjonsekk-m-14l-til-4-5l-gronn-gronn/p/1114270_1_style

Jeg har sett litt mostridende informasjon om hvor mye du bør komprimere dunposer, men har sett flere steder at det ikke er så farlig hvor mye du komprimerer så lenge posen ikke ligger sammenpakket mer enn 24 timer. Men det er sikkert andre her som har mer kunnskap om dette. 

Tusen takk :) 

Dette er det eneste som står om soveposen: fra fjellsport, men står ikke noe mer på ME sine sider. 

 

  • Sesong: 3-sesongs
  • Yttermateriale: DriLite Loft II, 1500 mm vannsøyle, 55g/m2
  • Fyllmateriale: 700+ Premium Andedun
  • Fyllvekt: 699g
  • Comfort: -6ºC (EN13537)
  • Comfort limit: -13ºC (EN13537)
  • Extreme: -34ºC (EN13537)
  • Maks personlengde: 170cm (reg) 185cm (XL)
  • Fotbredde: 50cm
  • Glidelås: Full lengde
  • Pakkstørrelse: 30x20x20 cm
  • Vekt: 1140g (reg) 1250g (XL) 

Hvilken str. ville du valgt da? Ser at L er som du sier fra 20-6,5L og M er fra 14-4,5L. 

Enig i at klær etc funker ålreit med denne type pose, bruker samme teknikk som deg ser jeg. Men soveposen er jaggu rask til å fylle seg med luft igjen. Den spretter opp nesten rett etter jeg har fått den tom for luft🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tklami skrev:

Jeg har to helium poser fra samme produsent og den ene posen har nok samme pakkposen som du har. Om jeg presser lufta ut av denne så kommer det sakte men sikkert luft tilbake til posen. Jeg skviser den sammen så godt jeg klarer og pakker den i sekken rett etterpå, mens den ligger i sekken med alt mulig annet utstyr rundt så har jeg ikke hatt noe problem med at den skulle blåse seg for mye opp igjen. Så i praksis har jeg ikke sett på det som noe problem. 

Men om jeg skulle finne på å pakke soveposen 10 min før den skal i sekken må jeg pakke den ned på nytt. 

Hm. Synes den eser uansett hvordan jeg pakker, men så er jeg litt treg med pakkingen da. Ble veldig overasket over pakkposen, de jeg har hatt før har hatt strammestropper. Men det var Helsport sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Turjente93 said:

Hm. Synes den eser uansett hvordan jeg pakker, men så er jeg litt treg med pakkingen da. Ble veldig overasket over pakkposen, de jeg har hatt før har hatt strammestropper. Men det var Helsport sovepose. 

Jeg pakker aldri posen sammen før den skal i sekken, så er vel derfor jeg ikke merker så mye til det. Men ja den begynner å ese ut ganske fort. Så tar aldri å komprimerer posen før den skal i sekken. Litt irriterende men ikke noe problem jeg tenker på så lenge jeg pakker den ned med en gang. Så for min del handler det bare om rutine. Det positive med den posen ME bruker nå er jo at den er vanntett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Turjente93 skrev:

Tusen takk :) 

Dette er det eneste som står om soveposen: fra fjellsport, men står ikke noe mer på ME sine sider. 

 

  • Sesong: 3-sesongs
  • Yttermateriale: DriLite Loft II, 1500 mm vannsøyle, 55g/m2
  • Fyllmateriale: 700+ Premium Andedun
  • Fyllvekt: 699g
  • Comfort: -6ºC (EN13537)
  • Comfort limit: -13ºC (EN13537)
  • Extreme: -34ºC (EN13537)
  • Maks personlengde: 170cm (reg) 185cm (XL)
  • Fotbredde: 50cm
  • Glidelås: Full lengde
  • Pakkstørrelse: 30x20x20 cm
  • Vekt: 1140g (reg) 1250g (XL) 

Hvilken str. ville du valgt da? Ser at L er som du sier fra 20-6,5L og M er fra 14-4,5L. 

Enig i at klær etc funker ålreit med denne type pose, bruker samme teknikk som deg ser jeg. Men soveposen er jaggu rask til å fylle seg med luft igjen. Den spretter opp nesten rett etter jeg har fått den tom for luft🙄

Jeg bruker størrelse L på en pose som er 185cm lang, veier 1160 g og har fyllvekt på 800g. Det passer veldig bra.Siden L går ned til 6,5 så vil den antakelig uansett passe til soveposen din. Jeg tror den praktiske hovedforskjellen mellom L og M blir bredden - det vil si L-posen vil nok ta opp litt mer plass i bredden i ryggsekken din. Sånn at hvis det er veldig viktig for deg å pakke "tynnere og høyere" så kanskje M er bedre, men at du uansett ikke kan gå helt feil med L?

Mulig XXL lar deg ta med en M hjem og prøve hvis du spør dem...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, varmtvann skrev:

Jeg bruker størrelse L på en pose som er 185cm lang, veier 1160 g og har fyllvekt på 800g. Det passer veldig bra.Siden L går ned til 6,5 så vil den antakelig uansett passe til soveposen din. Jeg tror den praktiske hovedforskjellen mellom L og M blir bredden - det vil si L-posen vil nok ta opp litt mer plass i bredden i ryggsekken din. Sånn at hvis det er veldig viktig for deg å pakke "tynnere og høyere" så kanskje M er bedre, men at du uansett ikke kan gå helt feil med L?

Mulig XXL lar deg ta med en M hjem og prøve hvis du spør dem...

 

Mm, jeg også tenker at jeg ikke kan gå feil med L. Men hvis M passer så er den jo litt mindre. Kan jo også se om de har sovepose i liknende str. og spørre om å få prøve på den. Hva slags pakkposer bruker du til andre ting? Er så mange å velge mellom, så hvis du har noen tips? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Turjente93 skrev:

Hva slags pakkposer bruker du til andre ting? Er så mange å velge mellom, så hvis du har noen tips? :) 

Egentlig ikke, jeg har noen Sydvang pakkposer i ulike størrelser og gikk for dem fordi de var på tilbud :) så det lå liksom ikke noen avanserte vurderinger til grunn. Jeg synes de er helt greie - vanntette og komprimerer klær helt greit, og et par av dem har vindu på sida så det er lett å se hva som ligger inni, det kan være kjekt. Men har ikke sammenliknet dem med andre merker, og det er godt mulig at det finnes lettere poser der ute... 

Og så bruker jeg små 1-liters-poser i plast fra matvarebutikken (sånne med "glidelås" på hele toppen) til småting som ligger i topplokket på sekken (fyrstikker, lader, etc.). 

Endret av varmtvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turjente93 skrev:

Problemet er da at når jeg har komprimert posen så mye som jeg klarer, så blåser den seg bare opp igjen. Soveposen tar da omtrent halve plassen i sekken. 

Du må bare rulle flere ganger. All «slakk» som blir i trekket når du blåser ut luft må tas opp ved at du ruller toppen en ekstra gang. 
Skvis ut luft,  klem posen ned i trekket, rull sammen toppen, gjenta om det er ekstra luft. Det er rullingen på toppen, ikke vakuumet som oppstår, som skal holde volumet nede. 

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Du må bare rulle flere ganger. All «slakk» som blir i trekket når du blåser ut luft må tas opp ved at du ruller toppen en ekstra gang. 
Skvis ut luft,  klem posen ned i trekket, rull sammen toppen, gjenta om det er ekstra luft. Det er rullingen på toppen, ikke vakuumet som oppstår, som skal holde volumet nede. 

Har prøvd å rulle den flere ganger rundt den spenna og den blir fin og liten, men soveposen begynner bare å blåse seg opp igjen. Luft kommer ut av det lille hullet rett ved toppen, ved spenna man ruller rundt. Så ruller den seg bare helt opp. Sikkert noe jeg gjør feil, men den vil ikke forbli rullet sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Turjente93 skrev:

men den vil ikke forbli rullet sammen

Den kan jo ikke rulle seg opp mer enn en omdreining om du gjør det riktig? Stapp, blås ut luft, dytt innhold i bunn, rull ned, slipp ut ekstra luft (må kanskje rulle opp litt for å få det til), rull ned stramt, lukk igjen spenne. Da kan den rulle ½ omdreining, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Den kan jo ikke rulle seg opp mer enn en omdreining om du gjør det riktig? Stapp, blås ut luft, dytt innhold i bunn, rull ned, slipp ut ekstra luft (må kanskje rulle opp litt for å få det til), rull ned stramt, lukk igjen spenne. Da kan den rulle ½ omdreining, men ikke mer.

Tusen takk😊 Har nok ikke gjort det riktig for  fikk det nemlig til nå. Før så har jeg bare fått den 1-2 omdreininger og da får den blåst seg opp. Nå fulgte jeg instruksene dine og satt på/dytta i vei. Deretter rulla litt opp og pressa på nytt. Fikk til å rulle rundt den «tråden» 4- 5 ganger før jeg lukket spennen. Ingen antydning til å blåse seg opp. Måtte holde på en stund for å få pressa den ordentlig, for så fort jeg rulla litt opp begynte den å ese. 

Så nå slipper jeg å kjøpe ny pakkpose. Kanskje lettere med strammereimer, men det er 230kr spart å bruke litt ekstra tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.