Gå til innhold
  • Bli medlem

Røkt ørret/røye


In reach

Anbefalte innlegg

Annonse

Jepp!

Hovedsaklig laks av fisk, men har også røyket kveite, torsk, blåkveite og ørret. I tillegg røyker jeg reinhjerter, rypebryst, bacn. ost osv. Bygget meg røykeri som er stort/smått nok til å flytte rundt på plattingen osv ettersom hvilken vindretning vi har og jeg får kurant lufting. 

Akkurat nuh henger filetene fra laks på 14, 8 og 7 kilo til forhåndstørking før røyking i morgen. 

Litt fra denne flotte hobbyen: 
 

 

https://www.instagram.com/p/BOxGxklB11t/

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, In reach skrev:

Da er årets innhøsting ferdig i fryseren. 

Sukkersaltet fjellørret, røkt med or, bjørk og einer. 

Mange her som røyker fisk? 

IMG_20190928_134811.jpg

Så ut som du har mange godbiter i vente der :)

Har som Espen et lite røykhus jeg kan flytte rundt. Flyttes vekk, og tas frem når det er tid for røyking. Røyker laks, sjøørret, røye, kveite, torsk og litt speket og røkt rypebryst etter inspirasjon av @Espen Ørud.

20181114-IMG_5766.jpg.c9a0996b60e92184478d18343ba5b10f.jpg

20181124-IMG_5992.jpg.cd46efdc40399100b1f35f4114c7046a.jpg

20181127-IMG_6007.jpg.7df039aa5c4dafb95cc285bc8c276e09.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Lar dere den ligge lenge i laken?

???

Jeg salter ikke med lake. Jeg/vi gjør det meget enkelt og salter utelukkende med grovsalt. Etter å ha testet med både sukker og annet som ingen smakte forskjell på ved testing så er det tilbake til det aller enkleste slik jeg har lært av min kompis og læremester. 

Jeg har filmet læremesteren en runde gjennom hele prosessen, men har dessverre enda ikke hatt luke i kalenderen til å lese på kommentarene enda. Likevel tror jeg det skal kunne gå an å hente ut både noe nyttig info og informasjon fra den. Kompis benytter fortsatt det gamle røykeriet med langt rør og ovn selv om det brukes på en annen måte nå enn før: 
 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt ulike tradisjoner og navn på ting i ulike deler av landet. Jeg legger ned i grovsalt, men har ikke tørket like lenge i forkant som på filmen. Det gjør at det er litt mer fuktighet igjen i fisken, og dette danner en slags saltlake.

Fin film! Gøy å se folk som kan det skikkelig. Jeg skal teste det med å salte i stripe hvis jeg får sånne fisker som det er snakk om her. Mine er stort sett mye mindre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lompa skrev:

Det er vel litt ulike tradisjoner og navn på ting i ulike deler av landet. Jeg legger ned i grovsalt, men har ikke tørket like lenge i forkant som på filmen. Det gjør at det er litt mer fuktighet igjen i fisken, og dette danner en slags saltlake.

Fin film! Gøy å se folk som kan det skikkelig. Jeg skal teste det med å salte i stripe hvis jeg får sånne fisker som det er snakk om her. Mine er stort sett mye mindre... 

Det er for øvrig mye fukt i fisken når den saltes. Vi tørker ikke før salting. Men vi salter i kar og baljer med hull i bunn så laken dreneres etter hvert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 15.01, Lompa skrev:

Herlig! Jeg har en plan om å bygge meg et lite røykeri på hytta. Har røyket tidligere i gammeldags røyker med lang jordkanal, men nå er det kommet fine ting man kan bygge lettere skap av.

Lar dere den ligge lenge i laken?

Tørrsalter også som andre her. Legger som regel fisken på en rist slik at den ikke blir liggende i laken som trekker ut. Tid og mengde sukker/salt er en smaksak, så der er det bare å prøve seg frem til du finner det du liker. Selv bruker jeg å strø en skje sukker over fisken, og så salte med passe mengde salt. Det går på øyemål, med en neve jevnt strødd, og så litt mer over den tykkeste delen av fisken (omtrent som i filmen over). Tid er avhengig av størrelse på fileten, men omtrent slik:

Ørret/røye filet på 3-400g: 12 timer i salt og så 12 timer tørk før røyking, røyk 5-6 timer.
Sjøørret/røye filet 500-750g: 18 timer salt, ca 1 døgn tørk før røyking, røyk 5-6 timer.
Sjøørret/laks filet ca. 1kg: 24t salt, ca 1 døgn tørk før røyking, røyk 6 timer.
Større laks eller kveite får opp til 36t i salt alt etter størrelsen, tørk 1-1,5 døgn, røyk 6 timer
Lettrøkt Torsk: salt over natta, tørk 3-4 timer, røyk 3 timer.

Lar så fisken henge et par døgn slik at smaken setter seg. Kveite kan godt få litt lengre tid for tørk etter røyking.

Som sagt, tid og saltmengde er en smaksak, så dette er bare slik jeg liker det.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.