Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan forebygge sår fra hoftebeltet?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Annonse

kanskje mitt innlegg du så? jeg hadde noen slike merker etter 1 uke på hardangervidda i sommer :) jeg prøvde å løsne en reim som sitter på baksiden av hoftebeltet + at jeg fant noen boxere med smalere strikk, da dette var 2 tips jeg fikk. Dette funka faktisk mye bedre, da jeg litt senere tok 1 uke til på vidda uten sår denne gangen :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tklami skrev:

 Er selv veldig nøye på hva slags klær som er mot huden. 

Takk! Hva slags klær synes du fungerer best mot huden?

18 timer siden, Vimsehue skrev:

kanskje mitt innlegg du så? jeg hadde noen slike merker etter 1 uke på hardangervidda i sommer :) jeg prøvde å løsne en reim som sitter på baksiden av hoftebeltet + at jeg fant noen boxere med smalere strikk, da dette var 2 tips jeg fikk. Dette funka faktisk mye bedre, da jeg litt senere tok 1 uke til på vidda uten sår denne gangen :)  

Aha, det var ditt! :) Kanskje det er strikken som er problemet. Det skal jeg prøve å justere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er at de fleste mannfolk ikke har hofter å snakke om. Kroppen smalner inn nedover mot hoftene uten at hoftene blir et sted hvor hoftebeltet kan hvile. Hoftebeltet må da ofte strammes ekstra kraftig og da er det fare for gnagsår. Mange sekker har et hoftebelte som sitter fast i sekken og da er det naturlig at beltet står i ro mens hoftene beveger seg. På min sekk, en Arc'teryx Bora  80L. er hoftebeltet festet i et punkt midt bak, noe som gjør at det kan roteres noe i forhold til sekken. . Beltet følger da hoftebevegelsene mye bedre enn et belte som sitter helt fast i sekken og da er faren for gnagsår mye mindre.     Hvis dette er et problem, og hvis hoftebeltet er av den typen som sitter helt fast i sekken,  så ville jeg vurdert en ny sekk. Det er vanligvis ikke noe problem å selge en pent brukt sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, REs skrev:

Et problem er at de fleste mannfolk ikke har hofter å snakke om. Kroppen smalner inn nedover mot hoftene uten at hoftene blir et sted hvor hoftebeltet kan hvile. Hoftebeltet må da ofte strammes ekstra kraftig og da er det fare for gnagsår. Mange sekker har et hoftebelte som sitter fast i sekken og da er det naturlig at beltet står i ro mens hoftene beveger seg. På min sekk, en Arc'teryx Bora  80L. er hoftebeltet festet i et punkt midt bak, noe som gjør at det kan roteres noe i forhold til sekken. . Beltet følger da hoftebevegelsene mye bedre enn et belte som sitter helt fast i sekken og da er faren for gnagsår mye mindre.     Hvis dette er et problem, og hvis hoftebeltet er av den typen som sitter helt fast i sekken,  så ville jeg vurdert en ny sekk. Det er vanligvis ikke noe problem å selge en pent brukt sekk.

Nå er ikke jeg mann :) men jeg har ganske smale hofter og poenget med hoftebelte som sitter fast er kjempegodt. Jeg stramma nok ganske mye denne gangen for å holde det på plass.  Nå er jeg på jobb og husker ikke helt hvordan hoftebeltet mitt er festa, men det har helt klart ikke den fleksibiliteten som ditt har (super video forresten). 

 

2 timer siden, Fotogubbe skrev:

Jeg kan ta feil da det er vanskelig å se ut fra bildet, men jeg synes bildet indikerer at hoftebeltet sitter veldig høyt.

Ja, det er mulig jeg satte det litt høyt. Men hadde samme utfordring forrige tur på Hardangervidda og da stilte jeg det inn så det satt litt lavere. Da hadde jeg litt mindre sår enn denne gangen, men ikke kjempestor forskjell. 

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme problem da jeg selv er litt hofteløs 😂 Men som nevnt så gjelder det og ikke stramme til i overkant av hofta men på selve hofta, ikke bruke boksere/bukser med tykke strikker eller lignende. (Helst ikke belte)

Jeg slakker også hofte beltet periodisk og bærer litt mer på skuldrene i perioder. Generelt smart og justere litt både på skulderreimer og hoftebeltet under mars for å variere litt på utsatte trykkpunkter som oppstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har litt samme problem da jeg selv er litt hofteløs 😂 Men som nevnt så gjelder det og ikke stramme til i overkant av hofta men på selve hofta, ikke bruke boksere/bukser med tykke strikker eller lignende. (Helst ikke belte)

😄 OK, ser ut som jeg må forsøke å bære litt lavere neste gang. I Rondane lå nok sekken litt i overkant av hofta. På Hardangervidda tror jeg stort sett ikke den var det - men jeg skal eksperimentere litt nå fremover. 

24 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg slakker også hofte beltet periodisk og bærer litt mer på skuldrene i perioder. Generelt smart og justere litt både på skulderreimer og hoftebeltet under mars for å variere litt på utsatte trykkpunkter som oppstår.

Jeg pleier vanligvis også å gjøre dette - men siste gang nå så kjørte jeg mye mer eksklusivt på hofta, og det kan jo forklare at stripene ble verre denne gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du belte på buksene?  Jeg synes det er bedre med seler på buksene, og dess tykkere beltet er dess større sjanse for at det kommer hud i klem mellom belte og og hoftebelte. Når jeg går med sekk så putter jeg også T-skjorta nedi buksene så jeg ikke får friksjon mot hoftebeltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det mest opplagte er kanskje å ha så lett sekk som mulig også. Jo tyngre sekk jo mer ubehag i min bok 😉

Ja, skal generelt forsøke å spare noen kilo framover. Hadde 16 kilo da jeg var ferdig med turen (dvs spist opp maten), veide ikke før jeg dro. Og jeg kunne lett ha kuttet to kilo ved blant annet å la Jervenduken bli hjemme, så det var litt komfortvekt der. Men akkurat denne gangen var jeg glad for at komfortvekten var med, for det viste seg at noen hadde laget hull i liggeunderlaget mitt da de lånte det 🙁 så jeg endte opp med å bruke Jerven og en ullgenser som liggeunderlag. Nå var det også helt unormalt varmt den helgen (jeg gikk i singlet og shorts den ene dagen), så jeg bar på en del klær jeg egentlig ikke trengte. Men normalt ville det jo vært rundt 8 grader og ikke 20...

18 timer siden, Terje78 skrev:

Viktig at man ikke har for mye sømmer og beltehemper og slikt der beltet sitter, altså at bukse og eventuelt jakke er egnet for hoftebelte, men dette var sikkert på stell? 

 

15 timer siden, Lompa skrev:

Har du belte på buksene?  Jeg synes det er bedre med seler på buksene, og dess tykkere beltet er dess større sjanse for at det kommer hud i klem mellom belte og og hoftebelte. Når jeg går med sekk så putter jeg også T-skjorta nedi buksene så jeg ikke får friksjon mot hoftebeltet. 

Dette var nok sånn halvveis på stell. Jeg har en del turbukser som er litt vide i livet, fordi jeg har ganske lange bein sammenliknet med resten av kroppen. Så jeg gikk litt med et belte første dagen men tok det deretter av meg. Prøver generelt å ha ullsinglet som jeg som regel går med innerst nede i buksene. Nå når jeg tenker tilbake så tror jeg den dagen jeg gikk med shorts antakelig ikke var bra. Det var ikke en ordentlig shorts men en sånn her (var jo ikke forberedt på 20+ grader og vindstille...) og den dagen merket jeg at det svei litt ekstra under hoftebeltet. Prøvde å justere litt underveis men fikk det vel ikke til gitt resultatet i bildet... men bukseseler hadde jo vært genialt for meg. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på dette selv 😂 takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Min regel nr. 1 for å unngå gnag fra hoftebeltet, er å ta kniven vekk fra buksebeltet. Jeg legger den i sekken i stedet, for da slipper jeg også å miste den. Hvis jeg dropper beltet og bruker seler i stedet, så hjelper det i tillegg. Ellers gjelder det å dra klærne på overkroppen stramt nedover. Belte og kniv er en uting når man bruker bærebelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniven ligger i sekken, men som nevnt ovenfor så har jeg hatt belte i blant selv om jeg generelt har forsøkt å unngå det. Men nå har jeg tatt tipset fra @REs om roterende hoftebelte og kjøpte en  Arc'teryx Bora 80L brukt på finn for en stund siden. Har imidlertid ikke fått testet den på langtur ennå. Hvis den er bedre, så går Gregory ut på finn... har så langt kun brukt den på overnattingsturer i nærmarka, førsteinntrykket er at den sitter godt og at hoftebeltet er komfortabelt. Savner imidlertid de små lommene på sidene, men er villig til å bytte dem bort for mindre gnagsår, dersom det blir en deal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

friute.no skrev (15 timer siden):

Min regel nr. 1 for å unngå gnag fra hoftebeltet, er å ta kniven vekk fra buksebeltet. Jeg legger den i sekken i stedet, for da slipper jeg også å miste den. Hvis jeg dropper beltet og bruker seler i stedet, så hjelper det i tillegg. Ellers gjelder det å dra klærne på overkroppen stramt nedover. Belte og kniv er en uting når man bruker bærebelte.

Som regel kommer kniven i konflikt med hoftebeltet på sekken og for meg som stort sett bare bruker seler på buksene så trengs det en alternativ måte å henge opp kniven på. Å legge den i sekken er ikke et alternativ. Jeg har derfor sydd en knapp på buksa, like under der hvor kniven normalt henger i beltet, og så bruker jeg en tynn snor som sikkerhetsline hvis knappen skulle ryke, for det kommer den nok til å gjøre etter en tids bruk. Denne måten å henge opp kniven på er gammel og fremdeles i bruk på de fleste bunader.

 

 

 

DSC_0530.JPG

DSC_0534.JPG

DSC_0537.JPG

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (13 timer siden):

Kniven ligger i sekken, men som nevnt ovenfor så har jeg hatt belte i blant selv om jeg generelt har forsøkt å unngå det. Men nå har jeg tatt tipset fra @REs om roterende hoftebelte og kjøpte en  Arc'teryx Bora 80L brukt på finn for en stund siden. Har imidlertid ikke fått testet den på langtur ennå. Hvis den er bedre, så går Gregory ut på finn... har så langt kun brukt den på overnattingsturer i nærmarka, førsteinntrykket er at den sitter godt og at hoftebeltet er komfortabelt. Savner imidlertid de små lommene på sidene, men er villig til å bytte dem bort for mindre gnagsår, dersom det blir en deal. 

Arc'teryx Bora 80L er en god sekk, men det eneste som kan være litt negativt er at hoftebeltet har en tendens til å vippe litt opp foran. Men dette kan godt komme av at jeg er av den slanke typen og da er det ikke så mye masse rundt hoftene for hoftebeltet å holde fast i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev (1 time siden):

Som regel kommer kniven i konflikt med hoftebeltet på sekken og for meg som stort sett bare bruker seler på buksene så trengs det en alternativ måte å henge opp kniven på. Å legge den i sekken er ikke et alternativ. Jeg har derfor sydd en knapp på buksa, like under der hvor kniven normalt henger i beltet, og så bruker jeg en tynn snor som sikkerhetsline hvis knappen skulle ryke, for det kommer den nok til å gjøre etter en tids bruk. Denne måten å henge opp kniven på er gammel og fremdeles i bruk på de fleste bunader.

 

 

 

DSC_0530.JPG

DSC_0534.JPG

DSC_0537.JPG

God løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs skrev (På 2.3.2020 den 8.39):

Som regel kommer kniven i konflikt med hoftebeltet på sekken og for meg som stort sett bare bruker seler på buksene så trengs det en alternativ måte å henge opp kniven på. Å legge den i sekken er ikke et alternativ. Jeg har derfor sydd en knapp på buksa, like under der hvor kniven normalt henger i beltet, og så bruker jeg en tynn snor som sikkerhetsline hvis knappen skulle ryke, for det kommer den nok til å gjøre etter en tids bruk. Denne måten å henge opp kniven på er gammel og fremdeles i bruk på de fleste bunader.

 

 

 

DSC_0530.JPG

DSC_0534.JPG

DSC_0537.JPG

Noen har kanskje reagert på at kniven henger på venstre side, men det gjør den ikke. Bildene er tatt i et speil og derfor ble det som det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.