Gå til innhold
  • Bli medlem

Aktiviteter for/med barn i campmrådet


Terka

Anbefalte innlegg

Om formen til undertegnede stiger så blir det høstferie i fjellet neste uke. 10-årigen har da bedt om at vi også har enkelte dager og er der vi slår opp teltet. Rett og slett kose oss i camp'en.

Har dere tips til aktiviteter som kan fylles på med når kreativiteten begynner å skorte, og det er kjekt å ha noe i bakhånd? ( Barna er 10 og 11 år. )

Hva gjør dere når dere skal ha en rolig dag i camp. (Foruten bygge ting av/med det man finner rundt seg, lage gårder og dyr og leke med, osv osv. 😄)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Terka skrev:

Hvordan er det med gyting og fiskerforbud disse dager? @tubbs

Du kan gyte stort sett hvor du vil. Angående fiskeforbud så er det svært lokale variasjoner så du må sjekke for vannet du skal til. Noen steder har de lokal fredning i/ved bekker på høsten. Andre steder er det fredning i hele vann eller fritt frem. Det gjelder da stort sett for fettfinnefisk. Abbor, gjedde osv gyter gjerne om våren...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

https://fishspot.no/fiskeopplevelse/fiske-i-jotunheimen/

Det er fredningstid fra og med 20. september til og med 31. oktober.  I denne perioden er alt fiske forbudt

Gjelder slike forbud for de under 16 også da tro? 🤔 Forøvrig er drage en sikker vinner. Kortspill, vafler, pannekaker er heller aldri feil. Et annet tips jeg leste men ikke har prøvd selv er å male forskjellige farger i "hullene" på eggkartonger og la barna lete etter ting i naturen med disse fargene og legge de oppi. Kan jo engasjere mange vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, det står en del tips på nett, men jeg opplever ofte disse som rettet mot yngre barn enn mine. Her er noen:

http://markablogg.blogspot.com/2018/04/21-ting-gjre-i-skogen-med-barna-pa-varen.html?m=1

https://www.dnt.no/artikler/turtips/5585-ti-morsomme-tips-til-uteaktivtet-med-barna/

 

Mine to har vært på tur sovet ute i alle årets sesonger, men jeg opplever at de er mindre lystne i år enn tidligere. (Tosifret antall år og hekta på iPad og pc, merkbar endring fra de var litt yngre) Derfor håper jeg på å mikse tur og utetid med gode/morsomme aktiviteter rundt teltet. Sikkert noen her inne som har erfaring med 10-11 åringer på tur. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Terka skrev:

Jess, det står en del tips på nett, men jeg opplever ofte disse som rettet mot yngre barn enn mine. Her er noen:

http://markablogg.blogspot.com/2018/04/21-ting-gjre-i-skogen-med-barna-pa-varen.html?m=1

https://www.dnt.no/artikler/turtips/5585-ti-morsomme-tips-til-uteaktivtet-med-barna/

 

Mine to har vært på tur sovet ute i alle årets sesonger, men jeg opplever at de er mindre lystne i år enn tidligere. (Tosifret antall år og hekta på iPad og pc, merkbar endring fra de var litt yngre) Derfor håper jeg på å mikse tur og utetid med gode/morsomme aktiviteter rundt teltet. Sikkert noen her inne som har erfaring med 10-11 åringer på tur. 😄

Er ikke lett det der... Å finne den rette balansen. Er man for ivrig med å "dra de med", kan de få det helt opp i halsen til slutt. Min datter mistet interesse for telt og å være med på jakt i omtrent samme alderen, men nå som hun har blitt 16 begynner hun å ville være med av og til igjen. Det at man sår interessen er det viktigste. Da vil den ofte komme tilbake igjen. Kan nettbrett og diger batteribank gjøre at de lystbetont blir med et år eller 2 til så er det greit tenker jeg😊(?) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

I tidligste laget å introdusere de til for rødvin? 🤔🤣

Alt for tidlig. Baileys derimot.....

Men tilbake til sak...: Jeg tror en sunn blanding av å få tid til å daffe i teltet med en film man har med på paden og litt uteaktiviteter gjør susen. Litt sent for bær dessverre (?), for så lenge mine fikk plukke bær vi kunne lage alt fra dessert til kreklingsaft av senere så kunne de holde det gående i timevis bare de kunne daffe litt med pad/film/musikk om morgen/kveld. OG det er jo også en en type friluftsliv både jeg og andre bedriver. Jeg hører gjerne en time radio og dupper i teltet og lader batteriene (mine) en eller flere ganger i løpet av dagen om det f.eks er en ren fisketur eller fototur eller det ikke lar seg gjøre å fylle dagene med dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er jo litt mindre, men jeg tror det kan funke for eldre barn også: i sommer hadde vi stor suksess med å lage ninja-løype. Stubber, steiner, avgrense områder med kvister eller liggeunderlag (som er lov å tråkke ned på) og ikke minst et litt langt tynt tau som ble bindt opp mellom to trær - ett nede og ett oppe. Om å gjøre å komme seg gjennom løypa uten å tråkke i bakken - da er man en ekte ninja 🙂 

 

Plukk diverse ting som finnes i nærheten - ulike blader, kongler, planter - og legg ut på et underlag i en «base». Barna skal ut og finne alle tingene, løper til basen og sjekker underveis for å se om de har funnet samme type. Så går det jo an å lære navn og om det er noe spesielt det kan brukes til osv.

 

Nærmest-gjemsel - en person står ved et tre, og kan kun bevege seg og lete med en hånd på treet (kan gå rundt det). De andre gjemmer seg, den som står prøver å se så mange hen klarer fra sitt tre - når det ikke er flere å se, er det klart og de som er igjen skal reise seg opp / vise seg. Den som har gjemt seg nærmest treet uten å bli funnet vinner. 

 

Kortspill, reise-varianter av f.eks Mastermind eller andre spill..

 

Ha med digitalt kamera og ha ulike foto-prosjekter - fang en stemning, portrett, ulike perspektiver. Se på og prate om hverandres bilder etterpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 7 og 10 er vant til og trives greit med at det er null skjerm på teltturer, som også er en av mine kjepphester.  De har dessverre aaaaalt for mye skjermtid i hverdagen og de synes det er helt fint å lese bøker selv på tur. For tiden Harry Potter på eldstejenta og Kaptein Supertruse på 7-åringen. Ellers finner de selv på ymse å gjøre rundt camp, klatre, undersøke, bygge gapahuk, spikke, kaste fiskesprett, fiske, se etter dyr og dyrespor, kortspill som Uno eller vri-åtter, etc. Skjønner likevel problemstillingen din.... og gruer til den kommer til meg også. 

 

 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille DAB-reiseradioen med NRK Super er poppis på tur her. Å bare ligge i teltet / ute på underlaget og høre på det, eller lydbøker (lasta ned for offline bruk), musikk, blader og sånne oppgavebøker. 

 

Ingen skjerm er egentlig en kjepphest for meg og, og jeg bruker det heller ikke selv på tur. Framsnakker bok / lydbok og gjør det til en attraktiv greie, gjerne med snacks til. Men vi hadde med iPad på sommerens båt-camping på Telemarkskanalen, og Løvenes Konge med potetgull og lørdagsgodt i teltet på en liten øy i sundet mellom Kviteseidvatnet og Bandak var stor stas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Megalep skrev:

Plukk diverse ting som finnes i nærheten - ulike blader, kongler, planter - og legg ut på et underlag i en «base». Barna skal ut og finne alle tingene, løper til basen og sjekker underveis for å se om de har funnet samme type. Så går det jo an å lære navn og om det er noe spesielt det kan brukes til osv.

Den har jeg prøvd. For å sikre suksess var det premie til alle, ikke bare den som fant alle tingene først. (Litt fjongere til hovedvinner da - godteri) Men vær obs - dette kan tas dødsens alvorlig, og hvis minstemann kommer sist så hjelper det ikke nødvendigvis at han NESTEN var like rask som de større og også fikk premie. 🤣

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Terje78 skrev:

Er ikke lett det der... Å finne den rette balansen. Er man for ivrig med å "dra de med", kan de få det helt opp i halsen til slutt. Min datter mistet interesse for telt og å være med på jakt i omtrent samme alderen, men nå som hun har blitt 16 begynner hun å ville være med av og til igjen. Det at man sår interessen er det viktigste. Da vil den ofte komme tilbake igjen. Kan nettbrett og diger batteribank gjøre at de lystbetont blir med et år eller 2 til så er det greit tenker jeg😊(?) 

Litt enig her jeg. Setter jeg fullstendig ned foten for alt av mobilbruk ender det opp med brånekt å være med. Balansegang er jo fint da, og helst minst mulig - men å ta noen pauser og se på litt ila dagen er ok tenker jeg. Reduserer jeg min del av masing så ender det fort opp med at de brått finner på ting helt av seg selv også  (med varierende grad av hell der, dog).

På turen nå i helgen hadde tenåringen med seg en kompis og de fikk vandre mye fritt rundt camp. Dro på topptur til nærmeste toppen fra camp til og med! Riktignok var det med formål å finne mobildekning, men hey.. De gikk et godt stykke mer enn de trengte - valgte morsomste (= bratteste) ruta og hadde det nok gøy og fikk brukt kroppen. Et par ekstra pauser i telt med noe film og litt tror jeg, men også myyye parkour og småvandring på egenhånd. De andre ungene fant en ødelagt steinhytte som de hadde veldig mye moro med  og det var vel ingen som hadde veldig lyst til å reise derfra utpå søndagen.

Jeg har konkludert med at de beste turene får vi når vi reiser sammen med andre da. Er det bare oss 3 blir det brukt mer tid på krangling og uenigheter og mye mer mas og formaninger fra meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring liker å holde på med egne prosjekter. Hun er særlig glad i spikking, og kan bruke timer på å lage et eller annet. Vinterstid kan hun bruke massevis av tid på å lage bord og sitteplasser i solen. Vi pleier å ha med oss en kosepose, og prøver å variere innholdet. Det kan være spill (Ligretto, 3 på rad, Jaipur, kortstokk, annet), lesebrett/bok, notisbok til daglig turrapport + all mulig slags fabulering, logiske oppgaver av ulike slag (løses alene) og diskusjonskort (fuelbox). Innimellom har hun også matlagingsprosjekter. Fiske kan være gøy. Hun driver ofte diverse utforsking av nærområdet, inkludert treklatring, klyving i morsomt terreng og bading. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.