Gå til innhold
  • Bli medlem

noe å satse på? (Primus Omnifuel)


endre1990

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har etterhvert skjønt at det med brennere er svært individuellt, det kommer an på brukeren og det kommer an på produktet du har fått.

MEN etter å ha køla mye med Novaen så har jeg etterhvert blitt hel-frelst i den! Bruker den både sommer og vinter nå. Opprinnelig var planen å bare bruke den kun vinterstid, men nå har jeg lært den å kjenne og føler at jeg kan stole 100% på den, nesten som et gammelt vennskap. For det ER viktig å kunne stole på akkurat DEN utrustningen når du skal på langtur.

Kort oppsummert så fungerer Novane min bra når

1. jeg følger bruker veiledningen 100% og

2. bruker kun renset bensin. Jeg prøvde andre typer drivstoff men er ikke tvil om at renset bensin er det beste. Måtte resne ALLE delene i renset bensin, skrudde den sammen igjen og tok i bruk renset bensin. Etter den dagen har jeg aldri brukt noe annet drivstoff.

Interressant å høre om andre har samme erfaring som meg med Novaen?

For dere som har brukt den annerledes så skjønner jeg dere også har sliti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at ikke flere har funnet gammelt primusutstyr.

F.eks

Alle typer i størelse 210(Standard41, optimus00, Primus210)

Velprøvde parafinbrennere i fornuftig vektklasse (830 gram)

Eller størelser 96

(Primus 96, optimus 96, Radius 96)

Små parafinbrennere (vekt 650g)

Utstyret jeg snakker om er gammelt ja, men nesten uslitelig. Pumpepakninger av lær virker bare dem får litt olje nu og da, ingen regulator (man styrer effekten med lufteskru på tanken)

Og sist men ikke minst, svært enkelt å vedlikeholde.

Så forresten at Monica Kristensen brukte en 00 på sin pol-ekspedisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova som virker, er egentlig en bra sak. Konstruksjonen på brennern er gammel og velprøvd, men det er egentlig en bråkebrenner for bensin.

...:!: Omnifuel'en bråker etter min erfaring en god del mer enn Nova'en. Så denne påstanden synes jeg kanskje var i drøyeste laget.. Jeg har Omnifuel selv og er svært godt fornøyd. Ingen problemer, men den er vanskelig å regulere på lav effekt. Til slutt vil jeg minne om søkefunksjonen her på forumet..Jeg tror det skal ligge x antall tråder om Omnifuel og Nova her fra tidligere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evenl, du er på bærtur. Man diskuterer primuser fordi det er morsomt. Man kan f.eks. også se en god film mange ganger.

Runegutt, det er jo koselige primuser du ramser opp der. Men har ikke disse primusene ganske lav effekt? Vi brukte noen Høvik Verk av denne typen da jeg gikk i speidern, av ukjent grunn, og jeg mener å huske at det kanskje ikke var all verdens futt. Men det kan jo også skyldes inkompetente fyrbøtere....

Dette med effekt på primus er vel en ganske upresis vitenskap. Lurer på hvordan det måles. Nova skal f.eks. liksom ha litt lavere effekt enn en Cobra-brenner, men jeg kan ikke se noen forskjell. Novaen har dessuten veldig lite varmetap mot underlaget, mens både 111 og Whisperlite er langt mindre effektive i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten fra primussen har blitt oppgitt som total avgitt varme, og ikke hva som overføres til kjelen.

Optimus 111 ble først oppgitt til ca 1800 W og forbruk på 1/2 liter på to timer.

Senere ble effekten oppgitt til ca 2,5 kw fortsatt med samme forbruket, Cobra brenneren tror jeg ble oppgitt til enda mer.

Siden det ikke ble mer sot før enn nå så kan vi jo lure på hvor energien ble borte tidligere.

Det eneste som gir reelt samenligningsgrunnlag for koking er tester med oppgitt koketid for en viss mengde vann.

En del tester og fabrikkmålinger blir utført med høyere trykk enn normalt.

Forsvaret gjorde en test for noen år siden m.h.p. både effekt og co2 utslipp i telt, disse målingene viste at man fikk store effektvariasjoner, og at enkelte primusser avga store co2 mengder, spesielt med kjele med kaldt vann på.

Rapporten har det engasjerende navn: "FFI/RAPPORT-97/04713" og er frigitt og offentlig tilgjengelig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt:

Det finnes to måter å måle dette:

1) Produsentens mer eller mindre ukorrekte "drømmemåling"

2) Hvor lang tid det tar å koke 1 liter vann

PS jeg finner det interessant om en primus må forvarmes i en evighet før den kan brukes til å koke på.

Novabrennern har lavere effekt enn både T og C brennern til Optimus. Det ligger egentlig i hele konstruksjonen.

Høvik verk Standard har en effekt på ca. 2500W. Kanskje ikke allverden, men brennern står i god avstand til gryta, som gir rein forbrenning med lav CO, og dette er samme brennern som på gamle 111.

Favorittliste:

1) Svea 123 (bensinbrenner 1400w egner for 2 personer) LETT og uten pumpe

2) Fuhrmeister No 8, eneste heilnorske Multifuel. Alt for tung å drasse på ryggen, men gir en vanvittig bra teltvarme.

3) Coleman 502 (gammel bensinbrenner) med "Heat Drum" Er fantastisk robust, og fin til teltvarmer.

4) Coleman 442 RASK og meget effektiv uten å måtte bære seg ihjel

5) Primus 96 Den knøttlille parafinprimussen. Så simpelt konstruert at man bare må bøye seg i støvet.

Det finnes mye anna som er bra, fantastisk mye er laget opp gjennom tidene. Prøver å skaffe meg verdens minste primus "Borde" men den bruker å gå så dyrt at pengene mine ikke strekker til.

Forøvrig kan jeg anbefale forumet for primusser o.l: www.spiritburner.com

Her finnes tegninger, tester, og ikke minst masse hjelp når primussen ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mangen skriver i dette innlegget er det en smaksak

hva en liker eller ikke liker ...

jeg har holdt meg til stormkjøkken

pga det alltid funker i mye vind og ellers, det er mye bra på makedet

men også mangen brennere som simpelhentet er altfor tunge å ikke passer til fjellturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omnifuel duger for de fleste.

At en primus bråker litt, er i mine øyne en bagatell,

så lenge den brenner godt i kulde,

og ikke har lekkasje. Noe jeg har opplevd fra pumpe på både

omnifuel, og msr xkg. (ukoselig med bensin) Omnifuel

er enkel i bruk, enkel å fikse.

Anbefaler reservepumpe til alle typer brenner, hvis man skal på

lang tur, særlig vinterstid.

Stormkjøkken er fint, men ikke til snøsmelting i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterstid, med snøsmeltin ville jeg valgt enten en Coleman (størrelse 400,533 alt etter hvor mange man var)

eller en god gammel Optimus 00.

Jeg har enda til gode å se ødelagt pumpe på primusser med integrert tank.

Reservepakning til pumpe, tanklokk kan være kjekkt vinterstid, eller en hel primus.

group.jpg

Optimus 00 © Ross Mellows

533A700_x200.jpg

Coleman 533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der, med fast pumpe.

Men så er jeg og sikkert mange med meg litt rask til

å velge kjente velprøvde produkter, gjerne fra skandinavia.

Nå har jeg den nyeste msr xkg i tillegg til omnifuel.

Xkg er temmelig enkel og effektiv, men pumpen er litt vel plastikk.

Har ingen erfaring med Coleman, men er nysgjerrig, er de solide

og enkel i drift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste Coleman jeg har er fra 1947, den trengte litt omsorg da jeg fikk den.

Brukervennligheten er som for gass (ingen forvarming)

Pumpepakninga er av neoprene.

Tanklokkpakning er av nitrille (i motsettning til pakningene på Optimus Nova som ikke tåler oljeprodukter)

Føttene på 400,442 er kjempestabile.

533 er såpass stor at den står fint på tanken

550 virker for meg puslete, men jeg ser jo at de fungerer ihvertfall i 15 år uten rep.

Ingen plast i vitale deler på noen!

Optimus 00 e.l ville jeg valgt til polartur, fordi der ikke er regulator, og fordi bråkebrennern er velsigna lite krøll med, selv med riktig ille diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.