Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-/turski som passer i løypenettet


knerten

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Åsnes Cecilie Skog fjellski for høyfjellsturer. I vinter planlegger jeg imidlertid langturer (hytte-til-hytte og telt) der mye av turen vil gå i løypenettet. Ikke umulig at jeg vil bruke pulkbrett ved teltovernattinger.

Jeg vurderer derfor å investere i ski + kortfeller som er smalere og med bedre spenn enn Cecilie-skiene. Jeg er 162 cm på strømpelesten og med vekt <60kg.

Noen som har ski og skilengde å anbefale til mitt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke men jeg hadde tenkte å bruke mine Åsnes Liv Arnesen til samme formål. Går det ikke i skiløyper? 🤔 på fjellet går vel de fleste med fjellski uansett? Altså jeg aner ikke for jeg er ikke den som har fått mest på ski for å si det sånn 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gittiamo skrev:

Aner ikke men jeg hadde tenkte å bruke mine Åsnes Liv Arnesen til samme formål. Går det ikke i skiløyper? 🤔 på fjellet går vel de fleste med fjellski uansett? Altså jeg aner ikke for jeg er ikke den som har fått mest på ski for å si det sånn 😂 

Ser på Åsnes sin hjemmeside at Liv-skiene skal passe i løypene og at de finnes i 180 cm lengde som skal passe min høyde/vekt. Absolutt et alternativ :) 
Ellers har jeg vurdert Fischer E99 Easy Skin Xtralight i lengde 180 cm som et alternativ. Noen som kjenner til den skien og om det er forskjell på årsmodellene 17/18 og 18/19?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet Åsnes og fikk følgende svar (kudos til Christer v/Åsnes for superrask og informativ respons):

Sitat

Liv BC vil være veldig egnet til ditt bruk. Liv BC og Amundsen BC (i utgangspunktet samme ski) er den foretrukne skien for lange turer og ekspedisjoner. Det er faktisk den mest brukte skien på Grønland de siste 5-6 årene, med god margin. Optimal lengde på skien vil avhenge av hvor mye du legger i sekken. Mye vekt = lengre ski. En lengre ski vil også ha bedre glid. På en annen side vil en lengre ski være litt mer krevende i nedkjøringer.  Bæreevnen til Liv BC er i en særklasse, så i dyp snø og med oppakning er dette et veldig godt valg.
Gamme 54 BC har litt mer innsving, som gjør den litt lettere å kjøre i nedoverbakker med, men den er i grenseland bred til å gå med i spor.
Den nye Børge Ousland BC er smalere enn Liv, og har et godt spenn og bæreevne den også i tillegg til å være lettere. Den har dog en del Nordisk Rocker (hevet tupp) og litt mer innsving enn Liv BC, så den vil ikke bære like godt i dyp snø. Den er nok det beste alternativet til Liv BC for det bruket du beskriver.

Gamme-skiene utgår pga bredden.

I og med at jeg har et par Cecilie BC fra før så ble jeg veldig nysgjerrig på de nye Børge Ousland-skiene. De høres veldig fristende ut med lav vekt og godt spenn. Jeg må gå i tenkeboksen og vurdere hvor mye løssnø jeg skal ut på tur i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Fischer ski med kortfell. Hadde som deg blandet løype/utenfor løype i tankene. 
Går sånn akkurat i de fleste løyper, ihvertfall med BC bindinger. Antar 75mm vil bygge mer til siden. 
Har, til fjellski å være, noenlunde spenn/smørelomme. 

Mener de heter E99 dvs tidligere farge(mine er grønne) /modell av denne:
https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e99-easy-skin-xtralite-fjellski-1819-48803.aspx

EDIT: I skryte-beskrivelsen til OS i linken står det " I tillegg går den ned i vanlige skispor."

 

Endret av Bamsemums
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.