Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I disse dager er hjortelusa ei plage i skog og utmark. Den er jo ikke farlig for mennesker, blir du bitt klør det LENGE, men verst er det for psyken!

Jeg bruker 2 ting som virker, og en ting som virker sånn bob bob.

1) Myggnett over hodet: Da sikrer du at >95% av hvortelusa ikke havner i håret/ansiktet. Hjelper GODT på psyken.

2) En helt vanlig kam: Hjortelusa kan være litt vanskelig å få tak på, så en kam er et godt hjelpemiddel til å fjerne hjortelus fra kroppen.

3) Thermacell MR450: Denne lager en sone på ca 20m2 som et blir mindre hjortelus (og mygg), men den fungerer vel egentlig bare når man er i ro. Mens man går har den liten effekt

Tillegg: Lyse plagg skal etter sigende hjelpe, det samme sies om glatte plagg.

Har noen her noen GODE tips til hvordan vi kan bruke marka nå på høsten uten å bli gale!?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, whistler skrev:

Var ute på tur i helga og det var en del hjortelusflue, men jeg skjønner ikke helt at det er så plagsomt? Har ikke merka noe kløe, men det er kanskje fordi jeg fikk slått dem vekk før de fikk gjort sitt?

Det er sjelden at den biter mennesker, så det har jeg heldigvis ikke opplevd. Men det å kjenne at den kravler rundt er ikke noe stas, den der opp med at man "føler at det kravler" flere dager etter at siste hjortelus/hjorteflue/æljlus er fjernet!

12 timer siden, rayun skrev:

I mine hjemtrakter er det stor tetthet av elg og rådyr og med tilhørende tetthet av "æljlus" som den heter herover. Vi har vært plaget av dette krypet i flere år og jeg er så lei av krypene at skauturer nå ikke skjer på denne tiden av året. Venter til dt har vært en frostnatt eller to. Da roer "æljlusa" seg og det blir levelige forhold i skauen igjen.

Har stor respekt og forståelse for dette valget! Jeg ønsker å bruke skauen også om høsten, men helst med noe reduserte mengder hjortelus på min person ;-)

11 timer siden, borgern skrev:

Mener jeg leste et eller annet om at sånn Thermacell eller hva det heter hjalp mot de. Noen som har testet?

Jeg gikk hele søndagen med Thermacell MR450 på sekken. Men som Skjult lenke - logg inn for å se den skriver opplevde jeg ikke at det hjalp stort mens jeg var i bevegelse, og hvis det hjalp så HUTTETU hvor ille det hadde vært uten.

10 timer siden, Imp skrev:

Jeg er enig med whistler. Jeg syns ikke den er plagsom. Nå har jeg ikke hatt den æren å bli bitt av en og opplevd den berømmelige kløen, men her på Hurum er det mye hjortelus. MYE. Bare på den lille timinutters morgenturen vår får vi hjortelus på oss. De er overalt. Hunden får dem i pelsen og jeg har således funnet dem rundt i huset. 

Min hemmelighet er å ha lyse klær slik at man oppdager den raskt. Jeg fanger den bare mellom to fingre og ruller den død. Ferdig med saken...

De jeg oppdaget fjernet jeg umiddelbart, hvis de satt sånn til at jeg kunne ta dem mens jeg gikk. Så på den måten endte 100+ hjortelus sine dager. Men når du kjenner at det er noe som kravler rundt bak på ryggen eller nede i buksa, så stopper jeg ikke å tar av meg sekken for å finne dem. Da hadde jeg ikke kommet så langt den dagne ...

Plukket 15-20 stk i teltet på kvelden og sannelig så var det ca 10 stk jeg fant på morgenen også. Etter en lang dusj "følte" jeg fortsatt at de kravlet rundt, men det er bare psykisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.