Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjortelus


gramjeger

Anbefalte innlegg

Annonse

Ein ting er når det er nokre få.... Men takserte skogsfugl i Hobøl tidlegare i veka, å fyttigrisen å helv....for nokre mengder! 

Eg plukka og plukka ut av håret og i nakken. Når eg kom heim valde eg å gi beng i alle konvensjonar om nakenheit og kle av meg til trusa på tråppa utforbi blokka eg har for tida har hybel i. Alle kle på vranga og dengt omhyggeleg. Ein runde lusekam eg hadde liggande etter den gongen ein hadde ungar som kunne få slikt i skulen. Omhyggeleg dusj og skrubb. 

Likevel fann eg eit par jævlar i senga dagen etter 🤮  samt ein i jakka og eit par i holder for feltskjema. 

For ein sunnmøring som ikkje er van med driten, og som skal prøve bli like glad i skogen som i fjellet, var dette eit aldri så lite setback 🙉😂👹

  • Liker 2
  • Hehe 1
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Tessatroll said:

Ein ting er når det er nokre få.... Men takserte skogsfugl i Hobøl tidlegare i veka, å fyttigrisen å helv....for nokre mengder! 

Eg plukka og plukka ut av håret og i nakken. Når eg kom heim valde eg å gi beng i alle konvensjonar om nakenheit og kle av meg til trusa på tråppa utforbi blokka eg har for tida har hybel i. Alle kle på vranga og dengt omhyggeleg. Ein runde lusekam eg hadde liggande etter den gongen ein hadde ungar som kunne få slikt i skulen. Omhyggeleg dusj og skrubb. 

Likevel fann eg eit par jævlar i senga dagen etter 🤮  samt ein i jakka og eit par i holder for feltskjema. 

For ein sunnmøring som ikkje er van med driten, og som skal prøve bli like glad i skogen som i fjellet, var dette eit aldri så lite setback 🙉😂👹

Å fy f.. ja det kan bare holde seg borte herfra kjenner jeg 😂 HUFF. Hørtes helt j*vlig ut. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (8 timer siden):

Ein ting er når det er nokre få.... Men takserte skogsfugl i Hobøl tidlegare i veka, å fyttigrisen å helv....for nokre mengder! 

Eg plukka og plukka ut av håret og i nakken. Når eg kom heim valde eg å gi beng i alle konvensjonar om nakenheit og kle av meg til trusa på tråppa utforbi blokka eg har for tida har hybel i. Alle kle på vranga og dengt omhyggeleg. Ein runde lusekam eg hadde liggande etter den gongen ein hadde ungar som kunne få slikt i skulen. Omhyggeleg dusj og skrubb. 

Likevel fann eg eit par jævlar i senga dagen etter 🤮  samt ein i jakka og eit par i holder for feltskjema. 

For ein sunnmøring som ikkje er van med driten, og som skal prøve bli like glad i skogen som i fjellet, var dette eit aldri så lite setback 🙉😂👹

Er mye i områdene rundt der ja . Men lokalt grusomt i hele området rundt Øyeren . Kjenner flere som ikke går i skogen lengre på høsten. 

 

Heldigvis sykt med steinsopp lokalt som gjør det verdt å komme seg ut 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 11.9.2022 den 11.07):

Ein ting er når det er nokre få.... Men takserte skogsfugl i Hobøl tidlegare i veka, å fyttigrisen å helv....for nokre mengder! 

Eg plukka og plukka ut av håret og i nakken. Når eg kom heim valde eg å gi beng i alle konvensjonar om nakenheit og kle av meg til trusa på tråppa utforbi blokka eg har for tida har hybel i. Alle kle på vranga og dengt omhyggeleg. Ein runde lusekam eg hadde liggande etter den gongen ein hadde ungar som kunne få slikt i skulen. Omhyggeleg dusj og skrubb. 

Likevel fann eg eit par jævlar i senga dagen etter 🤮  samt ein i jakka og eit par i holder for feltskjema. 

For ein sunnmøring som ikkje er van med driten, og som skal prøve bli like glad i skogen som i fjellet, var dette eit aldri så lite setback 🙉😂👹

Takk, der ble neste ukes planer mest sannsynlig skrinlagt. Er i området og tenkte og ta kommunetopper derfra og nedover til grensa, men de jævlene i SENGA?? Det skjer ikke. Som trønder ber jeg innstendig de der krypene om å holde seg sørafor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine RS skrev (7 minutter siden):

Takk, der ble neste ukes planer mest sannsynlig skrinlagt. Er i området og tenkte og ta kommunetopper derfra og nedover til grensa, men de jævlene i SENGA?? Det skjer ikke. Som trønder ber jeg innstendig de der krypene om å holde seg sørafor!

Vært funn i Tynset området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (3 timer siden):

Jakt på Finnskogen i helga. Plukka vel av meg vekta av en voksen tiur i hjortelusflue. De gjør jo ikke stort, er bare litt irriterende. Og, som skrevet lenger opp, sinnsykt mye steinsopp. Fint å få den for seg selv.. :)

Rart. I Odal var det lite tiur, steinsopp og hjortelus. Mye blåbær, tyttebær og litt matriske og smørsopp. 

Ikke så veldig langt unna...

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Hurra for hjortelusflua! Nå blir det mye lettere å få være helt alene på de fineste plassene framover. :-D

Det er vel det som er greia, man får være helt alene på grunn av at man ikke er helt alene. 

Det blir deg og ørt og førti minisatan'er 😬

Det sagt, selv om jeg bare bor 20 min fra Jernbanetorget med T-banen, så er det slettes ikke vanskelig å finne de fineste plassene tomme. Handler bare om timingen, minisatan-sesong eller ikke 🤠

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 timer siden):

Det blir deg og ørt og førti minisatan'er 😬

Neida, det blir ikke et helvete bare av noen hundre hjortelusfluer. De har aldri gjort meg noe i hvert fall. Andre sier de har blitt bitt, men jeg har aldri opplevd det. Jeg er kanskje heldig, men de gangene jeg har hørt om at noen har blitt bitt har det vært ett bit i løpet av en tur, ja som regel i løpet av hele høsten, ikke hundrevis eller mer i løpet av en kveldstime som med svermer av klegg og knott. I det store utland har jeg også opplevd det vi kalte "bålbiller" av mangel på annet navn, og som antakelig er biller i slekten Melanophila (praktbiller på norsk, men jeg opplevde dem ikke som særlig prektige). Noen av disse artene er avhengig av skogbranner for å formere seg og har "utstyr" for å oppdage skogbranner på mange km avstand, antakelig flere mil (noe av de mest IR-følsome sensorene som finnes i følge ei bok jeg har lest, langt bedre enn noe mennesket har klart å lage). Når du så sitter der i ødemarken og fyrer bål, og du er i et område med sånne - og her er det helt rett å kalle dem smådjevler, for de elsker jo både varme og harme, så skiller ikke de på bål og skogbrann. De kommer, og de kryper på vedkubbene som ligger og brenner i bålet. Og de lander på ting rundt bålet, for eksempel meg som sitter der og lager mat. Og de biter. Og bittene smerter. Og det nytter ikke å vifte de bort. De spretter bare noen cm til siden og fortsetter å bite. Jeg vet det var steder med mye andre insekter på denne turen, men de husker jeg ikke. Det er "bålbillene" som bet seg fast i hukommelsen. Så vi skal være glade for at vi bare har noen hjortelusfluer som krabber litt rundt i hårtustene før de etter et par tre dager finner ut at de nok hadde gjort en stor bommert da de landet på et menneske, for det betyr at de misslyktes i det de ville oppnå. De kan nemmlig ikke formere seg på mennesker, så det var det reneste selvmordsoppdraget å satse på akkurat deg. Så egentlig kan du smile for hver hjortelus som lander på deg. De får ikke ført genene sine videre. Det gjelder å fokusere på det positive i stedet for å grave seg ned i gjørma.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (6 timer siden):

Jakt på Finnskogen i helga. Plukka vel av meg vekta av en voksen tiur i hjortelusflue. De gjør jo ikke stort, er bare litt irriterende. Og, som skrevet lenger opp, sinnsykt mye steinsopp. Fint å få den for seg selv.. :)

Var der i området også og takserte førre veke. Var vesentleg mindre enn i Hobøl, men det er ein del variasjonar ift mikroklima og au... 

I Hobøl var det  leveleg på høgareliggande formasjonar med litt vind og tørt underlag, ein og annan på nakken som du kunne plukke og skvise. Men når eg kom ned i sumpskogen derimot...

Eg skal tole fleire runder, men eg har lært noko i høve bekledning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine RS skrev (7 timer siden):

Takk, der ble neste ukes planer mest sannsynlig skrinlagt. Er i området og tenkte og ta kommunetopper derfra og nedover til grensa, men de jævlene i SENGA?? Det skjer ikke. Som trønder ber jeg innstendig de der krypene om å holde seg sørafor!

Tett bekledning, bøttehatt og netting. Rist godt før du sett deg i bil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 11.9.2022 den 11.07):

Ein ting er når det er nokre få.... Men takserte skogsfugl i Hobøl tidlegare i veka, å fyttigrisen å helv....for nokre mengder! 

Eg plukka og plukka ut av håret og i nakken. Når eg kom heim valde eg å gi beng i alle konvensjonar om nakenheit og kle av meg til trusa på tråppa utforbi blokka eg har for tida har hybel i. Alle kle på vranga og dengt omhyggeleg. Ein runde lusekam eg hadde liggande etter den gongen ein hadde ungar som kunne få slikt i skulen. Omhyggeleg dusj og skrubb. 

Likevel fann eg eit par jævlar i senga dagen etter 🤮  samt ein i jakka og eit par i holder for feltskjema. 

For ein sunnmøring som ikkje er van med driten, og som skal prøve bli like glad i skogen som i fjellet, var dette eit aldri så lite setback 🙉😂👹

Det hjelper noe å ha raket topplokket.. 

https://www.komplett.no/product/842333/hjem-fritid/personlig-pleie/barbering-og-haarfjerning/haarklippere/philips-hc945015-haarklipper 

:D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (1 time siden):

Hos meg er det ofte skjegget de pleier å krype fram fra, duknakket etter at de har virret rundt og sultet i to-tre dager...

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (16 timer siden):

Ikke så veldig langt unna...

Det kan være stor lokal variasjon. 

Jeg husker ikke om det var i fjor, eller i forfjor, men i et område i Stange var det helt jævlig en periode. Bare noen kilometer unna var det helt sporadisk, i samme perioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (13 timer siden):

Andre sier de har blitt bitt, men jeg har aldri opplevd det.

De biter vel ikke så ofte, men det hender. Folk som har blitt bitt rapporterer gjerne om langvarig kløe. Så det kan nok være plagsomt nok, selv om det er ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (15 timer siden):

I Hobøl var det  leveleg på høgareliggande formasjonar med litt vind og tørt underlag, ein og annan på nakken som du kunne plukke og skvise. Men når eg kom ned i sumpskogen derimot...

Det er jo særlig når man kommer i kontakt med tett vegetasjon man får dem på seg. De er ikke gode flyvere, og sitter gjerne i eller nær busker og kratt. Tørre rygger er bra, men det blir mindre fugl i sekken om man lar hjortelusflua bestemme vegen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Det er jo særlig når man kommer i kontakt med tett vegetasjon man får dem på seg. De er ikke gode flyvere, og sitter gjerne i eller nær busker og kratt. Tørre rygger er bra, men det blir mindre fugl i sekken om man lar hjortelusflua bestemme vegen.. ;)

Hehe. Dette er jeg uenig i. De er mye bedre flygere enn først antatt. Min erfaring er at de slipper seg fra trær, men i tillegg ute på myrer kommer de flygende fra "alle hold". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (1 time siden):

Hehe. Dette er jeg uenig i. De er mye bedre flygere enn først antatt.

Ja, enig. Slik jeg har forstått det slipper de seg ned fra dyret de er født og oppvokst på og rett ned i vegetasjonen dyret står i akkurat der og da. Der blir de til de ser et nytt vertsdyr og flyr så raskt og i rett linje rett mot dette dyret. Kort tid etter at de lander slipper de vingene og kan dermed ikke fly mer. Hvis de har landet på deg betyr det at de ikke får videreført genene sine.

Strategien er jo egentlig veldig effektiv. I området der det har gått ett hjortedyr er det veldig sannsynlig at det kommer flere, så der er det lurt å vente. De trenger ikke å fly spesielt langt, men de trenger å fly raskt og rett på så de rekker fram før hjortedyret er borte.

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det, men noen ekspert er jeg jo på ingen måte, så infoen bør inntas sammen med ei klype grovsalt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (6 timer siden):

De biter vel ikke så ofte, men det hender. Folk som har blitt bitt rapporterer gjerne om langvarig kløe. Så det kan nok være plagsomt nok, selv om det er ufarlig.

Ja, jeg er nok heldig som har sluppet unna bitt selv om jeg har fått "svermer" av dem på meg. Hun jeg bor sammen med har dog opplevd å bli bitt noen ganger gjennom årene, særlig under sopplukking på høsten. Men noen store plager har ikke disse bittene gitt henne så vidt jeg har forstått, litt kløe kanskje.

Det kan jo også tenkes at jeg har blitt bitt, men har tolket det som noe helt annet da. Ellers prøver jeg å ha den innstillinga at det som skjer der jeg er i naturen er naturopplevelser, ikke naturplager. Dog har jeg litt problemer med denne vinklingen når det gjelder svermer av knott og klegg, men det går hvis jeg klarer å beskytte meg bra nok.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (5 timer siden):

Det er jo særlig når man kommer i kontakt med tett vegetasjon man får dem på seg. De er ikke gode flyvere, og sitter gjerne i eller nær busker og kratt. Tørre rygger er bra, men det blir mindre fugl i sekken om man lar hjortelusflua bestemme vegen.. ;)

Mjau, superenkel forskning viser at ein får dei på seg både i tett og glissen skog. Men ein markant auke i tett skog sjølvsagt. 

Ja det vet mindre fugl, og også kanskje noko tvilsame takseringsresultat om dei skal få bestemme. Så er berre å gi beng og gjere jobben. Men at ein kan lære seg å leve med, er ikkje det same som at eg på noko tidspunkt kjem til å synes dei er trivelige 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 13.9.2022 den 18.57):

Tett bekledning, bøttehatt og netting. Rist godt før du sett deg i bil :)

 

Tror jeg dropper det, de kommunetoppene er der når det blir for kaldt til hjortelusa og de. Bikkje skal jeg ha med meg også. Jeg takler flått, men alle flyvende objekter som gir kløe er fiender. Og ja, jeg vet at flåtten potensielt er farligere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.