Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjortelus


gramjeger

Anbefalte innlegg

Tror det er riktigere å si at hjortelusa er en spesialisert flyger enn nødvendigvis "dårlig".  De kommer inn for landing langt fra nærmeste tre, så helt galt kan det ikke være. Virker nok sånn når de bøtter ned fra trærne.

Hjortelusa kommer til nordover til Trøndelag så fort som elgen løper, men trønderne har ennå dette underlige fenomenet som kalles "vinter". Her i sørøst har vi bare høst fulgt av vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Grimner skrev (10 timer siden):

Hjortelusa kommer til nordover til Trøndelag så fort som elgen løper, men trønderne har ennå dette underlige fenomenet som kalles "vinter". Her i sørøst har vi bare høst fulgt av vår.

Hjortelusflua finnes i følge Wikipedia helt nord i Bottenvika i Finland. Det tilsvarer vel omtrent Mosjøen i breddegrad. Jeg tipper at hjortelusflua kommer seg helt opp mot polarsirkelen etter hvert, muligens enda lengre. Skandinavia og Finland har jo en ekstrem tett elgbestand, noe som jeg tipper er hovedårsaken til at hjortelusflua sprer seg så lett.

Det er nok bare å venne seg til denne nokså nye kammeraten i naturen med en gang. Og fler og fler vil bli kjent med den. Den går ikke vekk. Tvert i mot. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (17 timer siden):

Slik jeg har forstått det slipper de seg ned fra dyret de er født og oppvokst på og rett ned i vegetasjonen dyret står i akkurat der og da. Der blir de til de ser et nytt vertsdyr og flyr så raskt og i rett linje rett mot dette dyret. Kort tid etter at de lander slipper de vingene og kan dermed ikke fly mer. Hvis de har landet på deg betyr det at de ikke får videreført genene sine.

Jeg får korrigere meg selv litt etter å ha lest meg opp ørlite mer:

Det er de nyfødte larvene (de fødes i et slags forpuppestadie) som faller ned på bakken og forpupper seg. På høsten har de gjennomgått en fullstendig forvandling og klekkes som voksne insekter og forsøker å finne et nytt vertsdyr. Resten var visst riktig, altså at de mister vingene etter at de har funnet (det de tror er) et vertsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Resten var visst riktig, altså at de mister vingene etter at de har funnet (det de tror er) et vertsdyr.

De bruker bakbeina til å slite/"sparke" av seg vingene etter at de har landet på "vertsdyret"

På bildet ser du en minisatan som er i gang med å kvitte seg med vingene. Brukte i hvertfall 5 min før første vingen var av.

 

7E01C52C-BC61-468E-A3C3-60A507D7E72F.jpeg.cd19b50494919c149ad5a1d20b942a60.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (4 timer siden):

De bruker bakbeina til å slite/"sparke" av seg vingene etter at de har landet på "vertsdyret"

På bildet ser du en minisatan som er i gang med å kvitte seg med vingene. Brukte i hvertfall 5 min før første vingen var av.

 

7E01C52C-BC61-468E-A3C3-60A507D7E72F.jpeg.cd19b50494919c149ad5a1d20b942a60.jpeg

Utrolig interessant egentlig. Den bruker altså først masse energi på å lage vinger som den etter kort tid sliter av seg. Det er ikke enkelt å se hvorfor evolusjonen har frambrakt denne mekanismen. Hjortelusflua må (i gjennomsnitt) ha en større fordel av at vingene er borte etter at den har funnet en vert, enn av å beholder vingene for å kunne fly til en annen vert hvis den bommer på hvilket dyr den landet på eller rett og slett ramler av verten. Hva er det som er så ugunstig for den med vinger at den sliter dem av?

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (32 minutter siden):

Hva er det som er så ugunstig for den med vinger at den sliter dem av?

Jeg bare tipper, men vingene er nok ugunstig store når hjortelusflua skal krype gjennom pelsen til f.eks. en elg. Bakkroppen blir jo også større når den suger blod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

famjsv skrev (På 14.9.2022 den 13.48):

Hehe. Dette er jeg uenig i. De er mye bedre flygere enn først antatt. Min erfaring er at de slipper seg fra trær, men i tillegg ute på myrer kommer de flygende fra "alle hold". 

Hm, da har vi litt ulik erfaring.

Trøsten er at det snart er slutt. Noen få frostnetter, så blir de aller fleste borte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...
Skaubjønn på truger skrev (5 timer siden):

Bumper denne tråden. 
Er det noen andre som har stiftet bekjentskap med HLF denne høsten så langt? Fikk én på meg idag så jeg er litt i tenkeboksen på om jeg skal ta min vanlige høstpause fra skogen allerede nå, eller om jeg skal vente til overgangen august/ september… ?

Fikk _en_ på meg under tur i Lillomarka i midten av juli.    Har vært mye innover fra Maridalen den siste måneden, ikke merket noe til hjortelusflua.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/21/2023 at 2:54 AM, Skaubjønn på truger said:

Bumper denne tråden. 
Er det noen andre som har stiftet bekjentskap med HLF denne høsten så langt? Fikk én på meg idag så jeg er litt i tenkeboksen på om jeg skal ta min vanlige høstpause fra skogen allerede nå, eller om jeg skal vente til overgangen august/ september… ?

Ja dukket opp et par i begynnelsen av august inne i skogene i indre Vestfold, hårkam har blitt standard turutstyr i lomma her til lands de siste årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har begynt å bli veldig aktiv her i skogen rundt Tvedestrand siste ukene.

I går på tur fikk jeg jaggu på meg flere på tur til Solhomfjell(Gjerstad) også i skogen på vei opp fra Sandtjønn hyttefelt, og det har ikke vært så merkbart tidligere...

Men lar meg ikke stoppe av å gå turer av den grunn altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.