Gå til innhold
  • Bli medlem

Zoolac mot oppkast


Ninz

Anbefalte innlegg

Har en gordon setter som kaster opp maten sin hel. Han spiste vanlig tørrfor med vom på morgenen idag så gikk d ett par timer før han kastet opp maten hel. Ga han en loffskive med smør, som kom opp ca 1 time etter han spiste den, han har drukket litt vann. Og er litt dårligform men han ligger ikke bare stille. Men ser han er litt slapp. Kan vi gi zoolac for dette eller må vi bare vente å se og gi mat senere ikveld? Han er 4år. Å dette startet i morres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zoolac er en bakteriekultur som er mageregulerende :)
Brukt det mye på hunder med diarè (reddet flere jaktturer for oss) men mot oppkast så har jeg aldri
hørt att det er brukt.
Om du fôrer 1 gang om dagen så er det bedre å fôre på kvelden. Da får hunden ro til å fordøye maten.
Evt. gi litt suppe av vom på morran om den skal brukes hardt :)
Men, Zoolac er ikke farlig å gi innimellom så du kan jo prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har besøk av familien til min samboer og hunden deres gjorde dette ett par ganger på 3 dager. De tok han med til dyrlegen og fikk beskjed om å gi zoolac en gang 🤔 de har en bichon havanais så det er en helt annen rase 🤔 hunden deres ble frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden ble frisk pga Zoolac er uvisst. Vanligvis går jo «omgangssyke» over av seg selv etter et par dager uansett. 

Men Zoolac er probiotika og justerer bakteriekulturen i magen. Så det er aldri feil å gi det. Zoolac kan man gi til alle dyr, stort som smått, og fint ved antibiotikakurer og ved urolig mage. 

Har hunden din virus, så hjelper det lite, men har den en bakterie i magen som skaper krøll, så kan det hjelpe. 

Med loff med smør skjønner jeg ikke? Melk og hvete er vel ikke det beste å gi om magen er i ulage? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er jakt nå, så må jeg bare spørre; har han jakta noe? hvis han har det, så bør han få i seg noe mat, ville bare gitt litt vom i små porsjoner. Forhåpentligvis holder han på dette. Men det å ikke gi mat til en hund som har vært aktiv, er en svært dårlig idé. 

Og når jeg tenker meg om, siden jeg skjønner flere bruker betegnelsen vom til annen mat også. Snakker vi om vom som i vom og hundemat her? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hunde spyr i blant. Som rgel hvis de har spist et ufyselig ådsel eller sådan, men og av uvisse årsaker. Franskbrød med smør er nok ikke noe bra. Bra diett kost er fiskeboller med kokt ris. Evt. kan man gi knust aktiv kultabletter. 

Hvis slapp så observer grundig. Hvis blodig diare kan det jo være den ny mystiske hundesykdom - dette sagt uten å ville skape panikk.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært på jakt enda, drar på onsdag så håper han drar seg til. Vom som i vom å hundefor ja, (provit vom og troll hundefor) han har ikke spist mere idag, men han har hatt i seg litt vann. Han er litt slapp men beveger på seg. Og han har kun kastet opp det som han har spist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, elgen skrev:

Hei

Hunde spyr i blant. Som rgel hvis de har spist et ufyselig ådsel eller sådan, men og av uvisse årsaker. Franskbrød med smør er nok ikke noe bra. Bra diett kost er fiskeboller med kokt ris. Evt. kan man gi knust aktiv kultabletter. 

Hvis slapp så observer grundig. Hvis blodig diare kan det jo være den ny mystiske hundesykdom - dette sagt uten å ville skape panikk.

Elgen

Hvorfor fiskebolle? Det er jo som loff med litt fisk. Aldri skjønt den greia med fiskeboller til syke hunder. Min veterinær var enig med meg der. Vet at mange sverger til dette men hvorfor gjør de det? Hva er det i fiskebolla som er bra for hunden? 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Hvorfor fiskebolle? Det er jo som loff med litt fisk. Aldri skjønt den greia med fiskeboller til syke hunder. Min veterinær var enig med meg der. Vet at mange sverger til dette men hvorfor gjør de det? Hva er det i fiskebolla som er bra for hunden? 

For å gi hund litt metthetsfølese + att det er veldig mildt for magen. Altså myk oppstart før man sakte går tilbake
til det vanlige fôret!
Jeg har spurt endel veterinærer om det samme (inkl. førsteamanuensis på Vet.høgskolen) sa at det var greit
vomfyll så bruker jeg det (samt veldig mange andre hundeeiere jeg kjenner)
Fungert for meg siden 1991 på endel forskjellige så ser ingen grunn til å slutte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke skånsomt med så mye krydder og gjær? Har selv levd på skånkost. Det var kokt torsk og ris uten krydder. 

Jeg er bare skikkelig usikker på om det virkelig er skånsomt. At dette er en myte fra den gang fiskekaker faktisk var ren kost. 

Og; sånn har vi alltid gjort det, er for meg en skikkelig dårlig grunn 😂

82F07ACE-C49D-480B-B32B-00B4B13A453D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gittiamo skrev:

 Og; sånn har vi alltid gjort det, er for meg en skikkelig dårlig grunn 😂

82F07ACE-C49D-480B-B32B-00B4B13A453D.jpeg

Fiskeboller er vel noe som man enkelt kan ha stående og er klar til bruk der og da.
Og hvis "Sånn har vi alltid gjort det" fungerer utmerket så gidder ihvertfall ikke jeg å tenke mye over det!
Jeg har hatt i snitt mer interesse for ernæring enn de fleste (hadde 3 hunder lenge og 3 forskjellige fôrtyper) for
att hundene skulle fungere opptimalt. Men alle de fikk fiskebolle og ris ved diarè pga at det fungerte.
Om ting beviselig fungerer så bruker jeg det og lar folk som vil overanalysere tvile :)
De kan jo benytte seg av andre ting de har god erfaring med !
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tubbs skrev:

Fiskeboller er vel noe som man enkelt kan ha stående og er klar til bruk der og da.
Og hvis "Sånn har vi alltid gjort det" fungerer utmerket så gidder ihvertfall ikke jeg å tenke mye over det!
Jeg har hatt i snitt mer interesse for ernæring enn de fleste (hadde 3 hunder lenge og 3 forskjellige fôrtyper) for
att hundene skulle fungere opptimalt. Men alle de fikk fiskebolle og ris ved diarè pga at det fungerte.
Om ting beviselig fungerer så bruker jeg det og lar folk som vil overanalysere tvile :)
De kan jo benytte seg av andre ting de har god erfaring med !
 

Men da går du også glipp av «prøv noe nytt som funker bedre». Gjelder mer enn bare fiskekaker dette. 

Løk er giftig for hunden og blant annet First Price sine fiskekaker inneholder løk. 

Jeg tror fiskekaker i «gamledager» var skånsom for hundens mage men ikke mange av dagens overprosseserte fiskekaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Men da går du også glipp av «prøv noe nytt som funker bedre». Gjelder mer enn bare fiskekaker dette. 

Løk er giftig for hunden og blant annet First Price sine fiskekaker inneholder løk. 

Jeg tror fiskekaker i «gamledager» var skånsom for hundens mage men ikke mange av dagens overprosseserte fiskekaker. 

Men jeg har aldri gitt mine hunder fiskekaker ;)
Jeg gir hundene mine fiskeboller!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Heriks skrev:

Må kjøpe de i hermetikkboks, ikke ferske ;)

Er det forskjell? Jeg har aldri kjøpt hverken fiskekaker eller fiskeboller 😂 liker best ren fisk. Eller helt hjemmelaget. (Mine dyr fikk renskåren kokt hvit fisk)

Men vet folk dette? Har vært med mange forskjellige hundetrenere og det har alltid vært diskusjoner på dette med at fiskebollekakergreier ol ikke er bra. Samt min veterinær, som konkurrere på em-nivå også er skeptisk. Men det er vel greit om du kjøper riktig, men vet folk hva de kjøper?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ninz skrev:

Vi har ikke vært på jakt enda, drar på onsdag så håper han drar seg til. Vom som i vom å hundefor ja, (provit vom og troll hundefor) han har ikke spist mere idag, men han har hatt i seg litt vann. Han er litt slapp men beveger på seg. Og han har kun kastet opp det som han har spist. 

Ok, hvis du har tilgang til kylling (kyllingfileet) syns jeg er enklest, så gi han gjerne små porsjoner av den ila dagen. De blir ikke akkurat så mye bedre når de går på tom mage, da kan de begynne å bare kaste opp magesyre også, fordi de har tom mage.. 

Forskjell på provit vom og v&h sin vom forresten :) 

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Er det forskjell? Jeg har aldri kjøpt hverken fiskekaker eller fiskeboller 😂 liker best ren fisk. Eller helt hjemmelaget. (Mine dyr fikk renskåren kokt hvit fisk)

Men vet folk dette? Har vært med mange forskjellige hundetrenere og det har alltid vært diskusjoner på dette med at fiskebollekakergreier ol ikke er bra. Samt min veterinær, som konkurrere på em-nivå også er skeptisk. Men det er vel greit om du kjøper riktig, men vet folk hva de kjøper?  

Jeg ville ikke gitt fiskekaker eller fiskeboller til en syk hund. Det har vist seg å være bedre med kylling, den med minimalt mulig med salt i. Kylling er veldig mildt og fint for magen iforhold til fiskekaker/boller :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Gittiamo skrev:

Fortsatt løk.

 

E0780168-184E-4675-89B7-1E6B996A258E.jpeg

Ja, mulig det! Men i skadelig mengde?
Nå har jeg selv hatt 7 hunder + 3 som samboere har hatt og alle har fått fiskeboller når de har hatt diarè.
Og samtlige har fungert ypperlig på ris og fiskeboller. Dette vært 4 forskjellige raser med forskjellig toleranse når det kommer til hva de tåler.
Om fiskeboller hadde vært så farlig så hadde neppe godt opplyste folk som eier hunder til over 50 000kr fortsatt
og gitt hundene sine det ?
Nå har jeg fôret på Vom og hundemat siden 2002 og tenker at jeg heller hadde vært skeptisk på å fôre
på tørrfôr enn å gi bikkja ett par fiskeboller ett par ganger i året (maks)

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeboller ol er helt greit innimellom. Ga det til en hund senest lørdag jeg. Han fylte to år og måtte ha noe med ordet «kake». Men han var helt fin i magen og får vanligvis ikke noe særlig med menneskemat. Men er magen sår så er jeg skeptisk. Spesielt nå den senere tid med bakterieplager hos så mange hunder. Når slimhinnene i mage og tarm allerede er overarbeida, så ville jeg vært forsiktig med prosessert og krydra mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vær "Ving-rejser fast" en dag - dårlig med informasjon på Gardermoen kl. grytidlig mandag.

Men Tubbs har for så vidt svart på mine vegne. Har man fersk/frossen fisk tilgjengelig er det selvfølgelig bra,  men det har man jo ikke altid i akutte situasjoner. jeg har derfor normalt et par bokse fiskeboller stående på hytta (ingen strøm/fryser) og hjemme for det tilfelle hundene skulle spise selvdød lemmen eller annet som gir diare. Nå tåler de jo det meste med det syreinnhold som er i hundemager. Når de spiser ferske lemmen - opp til 5 om dagen, så kommer intet "lemmenaktig" ut den annen ende. Ikke så mye som en ganger tann. 

Fritt etter Jens Bjørneboe: Norge har tilgang på alverdens fersk fisk - og så lager man fiskeboller på boks!! 

De dårligste firstprice fiskeboller er jo nesten tygget og fordøjet i forveien og har etter smaken ganske lite løk innhold. Og de gis altså som skåne kost i få dager sammen med ris, et dæsj fiskebollesaft og gjerne noe kulturmelk/biola over. Hundene elsker denne stinkadorus og får litt i sig etterhvert blandet opp med vanlig for. Først og fremmest opsuger det vel dårligdommen og er lett fordøyelig. Er det slem diare kan det hele blandes noe knust, aktiv kull. På tur uten aktiv kul kan evt. pulverisert trekull fra bålet brukes. Har prøvd - det virket. Utglødd bør dette være sterilt og er rent kullstoff - og jeg ville bruke det på meg selv. Aktiv kul brukes på mennesker også til å oppsuge dårligdommen.

I forbindelse med den nye hundesyken, så jeg faktisk på nett (NRK?) en tilsvarende skånekost beskrivelse fra en veterinær. Dog uten aktiv kull.

Jeg vet godt, at hunder ikke tåler løk - først og fremmest rå løk og større mengder. Altså stjele et løk og ligge og gnage på det.  Men fortidens hunde levde vel på et stykke med leverpostej (med løkinnhold), så de tåler det i små mengder. Det betyr ikke at man skal fore dem med røde pølser med rå løk!

Min gamle buhund hadde ikke lest disse kostveiledninger og har i tidens løp spist sjokolade (faktisk nesten 500 g på en gang), vindruer, epler mm. som den rappet selv. Gulerod var også bra - men det tåler de visst. Han ble tross alt 17 år! 

Elgen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis veterinæren sir sådan, så gi lettfordøyelig kost som nevnt.

Jeg vil ikke betegne Vom som "lettkost" - tvertimot. Spesielt frysetørket vom (som skal kvelle i ca. 20 minutt minimum!) er kraftig kost. Det er også ganske mye fett i vom.  Det er fint å fore med på friske hunder evt. blandet med tørrfor.

@gittiamo: Jeg prøver gjerne nytt og er fersk fisk (kanskje ikke typer men fx kokt flynderfilet) eller kylling tilgjengelig er det sikkert bra skånekost, men det er ikke altid på lager. Fiskebollene bygger på lang erfaring ( også hos @tubbs). Hos meg gjennom 2 menneske generasjoner. (foreldrenes hundehold). Innen for vitenskapen kalles erfaring: emperi. Jeg har dog ikke utført dobbel blindfold forsøk med dette.

Elgen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, elgen skrev:

Hei

Hvis veterinæren sir sådan, så gi lettfordøyelig kost som nevnt.

Jeg vil ikke betegne Vom som "lettkost" - tvertimot. Spesielt frysetørket vom (som skal kvelle i ca. 20 minutt minimum!) er kraftig kost. Det er også ganske mye fett i vom.  Det er fint å fore med på friske hunder evt. blandet med tørrfor.

@gittiamo: Jeg prøver gjerne nytt og er fersk fisk (kanskje ikke typer men fx kokt flynderfilet) eller kylling tilgjengelig er det sikkert bra skånekost, men det er ikke altid på lager. Fiskebollene bygger på lang erfaring ( også hos @tubbs). Hos meg gjennom 2 menneske generasjoner. (foreldrenes hundehold). Innen for vitenskapen kalles erfaring: emperi. Jeg har dog ikke utført dobbel blindfold forsøk med dette.

Elgen 

 

Sånn ang fiskeboller, jeg, min far, besteforeldre + at jeg kjenner flere, hvor fiskeboller ikke har vært fungerende, enten har det ikke vært noen forskjell, eller så har det vært til det verre.. Men jeg vet også at fiskeboller har fungert for noen, men jeg anbefaler hvertfall ikke ting jeg ikke har sett hatt noen bedring med, opp igjennom flere år.. Så vi har i alle år brukt kylling og ris (selv har jeg aldri ris for hånda, så det har aldri blitt prøvd på mine hunder). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.