Gå til innhold
Fotogubbe

Turglede for meg

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det gjøres så ambisiøst? Innimellom kan det holde helt fint med et par joggesko og en liten utsiktsplass. 

Jeg er mer for en jevn tilgang av litt tur hele tiden, fremfor kun en massiv nå og da. Med jevnt med lavterskelturer, så har man også mer å gå på for de hardere støtene. Og om man mangler utstyr for en type tur, så finn på noe annet. 

Jeg elsker selv harde turer og grandiose opplevelser men jeg setter jo like stor pris på de nære hverdagsturene og de enkle oppsettene også. Så om man da må telte nære bilen i ny og ne, så er det faktisk ingen krise. Lær å like det enkle og hverdagslige også fremfor å bli innaktiv. 

Det blir litt sånn at man kan ikke kjøre bil i det hele tatt fordi man ikke har råd/mulighet for en formel 1 bil. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Fotogubbe skrev:

Godt spørsmål! Det er mange faktorer som spiller inn her.

- å sette opp teltet som base nær et turmål, som en topptur er noe jeg absolutt ønsker. Mange 2000-metere jeg ønsker meg .

- å gå et lengre stykke for å komme inn til et fiskevann er også noe jeg vil (bli her noen dager)

Begge ovennevnte ønsker definerer jeg som tur etter min definisjon.

- å bare sette opp teltet uten noe mer fysisk sliter jeg med å finne gleden i - blir tomt.

Har du prøvd? Husk; alt dette sitter i ditt hode. Høres neste mer ut som en unnskydning enn en forklaring. Hva er den reelle grunnen for at du føler det ikke gir deg noe? Og tenk også etter hva du går glipp av ved å ha en negativ holdning til enkle turer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
36 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg har prøvd turer uten å gjøre noe annet enn å rusle rundt teltet. 

Men da kan du heller ikke klage over at du ikke får til tur. Om du skjønner. Jeg er litt usikker på motivet ditt med første innlegg, men jeg leser det som at du er misfornøyd med ikke å få til tur. Og om det er riktig, så kan du jo ikke klage all den tid du ikke drar på tur tilrettelagt helse/mulighet. 

Jeg var skikkelig gretten i dag fordi jeg ikke får til en sånn tur jeg har lyst på. Men jeg er søple forkjøla så det er greit å ta det med ro. Så da tok jeg toget hakket nærmere skog. Og det blir en liten svipp ut for det er bedre enn ingen ting. Og det er bra for helsa. Jeg tillot meg å være skikkelig gretten og så tok jeg meg sammen og nå sitter jeg i sola og gjør det kroppen orker av tur. Man må rett og slett bare ta til takke med det man har innimellom selv om lysta på annet er stort. Men behold den lysta for den er en drivkraft. Men ikke se deg blind på den for da kan du bli bitter og lei av å ikke oppnå drømmene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, André Pedersen skrev:

Enig med deg Skjult lenke - logg inn for å se den Folk må gjerne løpe av gårde i fjellet i tights og en liten sekk med energibar og lett sekk, men det jeg ikke fikser er de som skryter av hvor langt de har gått eller hvor raskt de nådde en topp, noen slår seg litt på brystet, da spør jeg: hvordan taklet du en tur med 2-4 unger på vintertur? da ser de rart på meg, nei det har de aldri gjort, Å kan jeg si da, men det er jo DET som er en skikkelig utfordring, løpe fra hytte til hytte eller kle seg dårlig i fjellet, det kan jo alle klare. men sørge for at små barn er tørre, mette, varme i -10 grader på f.eks Blefjell, ja DET krever sin kvinne eller mann som virkelig kjenner naturen :) så bare smil til de som løper rundt i fjellet, fint for de altså! men som sagt, jeg finner det litt "tøffere" å vandre i fjellet en helg eller uke med barna (10 og 13) sove i telt, fiske (først, størst flest) det konkurreres det i selvfølgelig :) ser det er flere og flere som tar med barna på litt mer høyterskel tur og det er fint å se, det er jo ikke så ille som mange skal ha det til, men man må ha energien til deg. Jeg er så heldig at når helgen kommer så er jeg skikkelig klar for eventyr, slappe av deg kan man gjøre i ukedagene etter jobb og på kveldene :)

Veldig artig å lese her om de som har gått i fjellet i årevis, de er ydmyke og trenger ikke vise seg frem på noen måte, men "ungdom nå til dags" må jo blogge og informere om alt mulig, MEN jeg syntes ikke det kommer så mange tips der ute fra disse unge menneskene. Prøver å komme med noe lurt selv, når man er på tur eller forbereder litt, og det er klart det er moro å dele litt på Instagram eller videoer vi lager, spesielt når man får så fine tilbakemeldinger fra folk som blir inspirert og faktisk LAR seg inspirere. Veldig bra! 2 pulker er pakket og klare til å bli dratt over Blefjell denne helgen, 3 barn på tur pluss meg selv, vekk fra regn og varmegrader og opp i høyden til minusgrader og snø :) ha en fantastisk helg! :)

Hvorfor er man enten eller? Hva med flesteparten av oss som varierer turene? Både de raske og høye, de rolige bålterapiturene, de nervepirrende og de hvor man må lokke med seg de små eller vriompeiser osv. Mye legges ut på sosiale medier og mye får aldri sett SOME-lyset. 

Heldigvis er folk ofte mer nyanserte 😀 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, André Pedersen skrev:

Ja det er helt sant, mange er begge deler :)

men vi har prøvd mange ganger å få med klassen til ungene på tur, og der er der både toptur farere og birken entusiaster. Men en helg i telt på hardangervidda, det er det ikke så lett og få med folk på. Men der er bare vår erfaring da. Vi er heller ikke noe spesielt int. I topper eller andre endemål, her er turen og områdene målet :)

Folk er forskjellige. Jeg kan godt dra på tur på Hardangervidda (under tvil nå etter sommerens mygghelvete der 😂) men jeg trives best høyt oppi steinrøysa. Ikke fordi det er vanskeligere og kulere, men fordi det er dit jeg må. Hele min sjel skriker etter å komme seg opp dit. Ser jeg en fjelltopp så får jeg et sug i magen. 

Men det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan nyte rolige nærturer på flata. Tvert imot gir natur meg noe uansett hva og hvordan og hvor. Man må bare være oppmerksom på den og å nyte det man har når man har det. Akkurat nå har jeg bare skogen her og den er litt oppbrukt. Men alt er bedre enn ingen ting og tur her er mosjon og mosjon er alltid bra. Og alt er bedre enn asfalt og betong og stressa folk.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.