Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekkertent Saor dcf det optimale enmannstelt?


Terje78

Anbefalte innlegg

Nå må dere hjelpe meg her... Jeg trodde jeg nå kunne slå meg til ro med at jeg hadde enmannstelt til alle turforhold med mine Akto, Niak og Allak, men så dukket dette opp i en annen tråd. http://www.trekkertent.com/home/home/55-saor-dcf.html

(Tenk å få dette med litt trapesform på innertelt slik at det er plass til hund ved siden av og kanskje ei lita glidelåsluke i innerteltets bakvegg, sånn at man kan ha et lite "skap" tilgjengelig fra innerteltet til for eksempel mat. Kjekt når man har en Dachs som uten minste betenkeligheter forsyner seg av det den måtte finne i forteltet hvis innertelt dør er åpen. 😂 Det ser jo ganske optimalt ut og bør i alle fall i teorien kunne erstatte alle teltene jeg har, (Bortsett fra Allak som jeg av og til bruker sammen med sønn og hund). Det optimale Unna... Like solid, med fortelt og halv vekt. Noen som har dette teltet, og/eller kan berolige meg med at det har en masse svakheter sånn at jeg bare kan slå det fra meg? 😊

Endret av Terje78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så mangler du et robust enduks telt, og et av typen Trolltind med inngang i kortenden, og... Det vil alltid være noen funksjoner/utforminger/parametre som er bedre på andre telt 🙂

Tenker du der skal være et supplement til de andre enmannsteltene dine eller erstatte ett/flere?

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Og så mangler du et robust enduks telt, og et av typen Trolltind med inngang i kortenden, og... Det vil alltid være noen funksjoner/utforminger/parametre som er bedre på andre telt 🙂

Tenker du der skal være et supplement til de andre enmannsteltene dine eller erstatte ett/flere?

Hehe. Ja det er sant. Litt kreativitet kan skape mange behov😊 Men dette teltet ser jo ut til å kunne dekke veeeeldig mange behov for et enmannstelt. Er det et virkelig 4sesong telt så trenger man strengt tatt ikke flere... (?) Behovet for 3 sesonger/type lett faller jo bort hvis man har et 4 sesong telt på 1kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ketilring skrev:

Ja, så dette teltet ifm. en Unna-diskusjon i en annen tråd. 😊 Unna i DCF-utgave ser spennende ut! Selskapet er skotsk og virker seriøst. Har ikke funnet noen omtaler på nettet enda..

Nei, sjekket litt jeg også uten å finne noe. Fant noen omtaler av andre telt de lager og kvaliteten ble skrytt oppi skyene. Eneste negative jeg fant var lang leveringstid. Fant en som hadde mailet litt med dem om saor og Trekkertent hadde da bekreftet at Unna hadde vært utgangspunktet for konstruksjonen. Forsåvidt ganske åpenbart😊 Det som gjør det ekstra morsomt med slike leverandører er at man kan tenke ut noen egne modifikasjoner man har lyst på og få "egendesignet telt" i postkassa😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Terje78 skrev:

Er det et virkelig 4sesong telt så trenger man strengt tatt ikke flere... (?) Behovet for 3 sesonger/type lett faller jo bort hvis man har et 4 sesong telt på 1kg.

Nei, produsenten kategoriserer dette som et 3-sesongs telt. 4-sesongsutgaven er i silnylon og veier 1.35kg:

Link

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Humbug skrev:

Korrekt antall telt i samlingen er alltid N+1 og noen må ta en for laget og teste Saor, så det er bare å bestille med en gang.

Fristende! 😄 Men dette teltet mangler noe som favoritteltet mitt Duplex har: inngang på begge sider. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo sett selv på dette teltet, men er skeptisk til ventilasjonen.

Det har jo bare en ventil på siden og så må man vel løfte opp på den andre langsiden ..

Mitt helsport MIL 1 er jo konstuert slik at man har dører på begge langsidene og der er det i alle fall kjekt med  å ha begge åpne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ketilring skrev:

Nei, produsenten kategoriserer dette som et 3-sesongs telt. 4-sesongsutgaven er i silnylon og veier 1.35kg:

Link

Hmmm. Ja kanskje det er redningen😂 Men det står vel 3 sesonger på det med tynneste duk, men ikke noe på det med tykkest. Kanskje de ikke tør helt å jakte det 4 sesonger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Blaser skrev:

Har jo sett selv på dette teltet, men er skeptisk til ventilasjonen.

Det har jo bare en ventil på siden og så må man vel løfte opp på den andre langsiden ..

Mitt helsport MIL 1 er jo konstuert slik at man har dører på begge langsidene og der er det i alle fall kjekt med  å ha begge åpne

Ja, kanskje man ønsker litt mer på de varmeste dagene, men stort sett er det sikkert ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Egen tråd om Helsport Mil 1 her: og bilde

 

 

20180527_070505.thumb.jpg.c0ef8a5e9b883fe16d0a82d6b0ab98dc.jpg

Stilig telt, men innvendig høyde er vel 85cm? Det er jo bra i forhold til vind og for forsvarsbruk når man vil være anonyme i terrenget, men det må jo være fryktelig ukomfortabel å oppholde seg i? Aktoen min oppholder seg stort sett i hylla pga at det "kun" er 95cm,(eller er det 93?). Blir fuktig i luggen av sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Terje78 skrev:

Stilig telt, men innvendig høyde er vel 85cm? Det er jo bra i forhold til vind og for forsvarsbruk når man vil være anonyme i terrenget, men det må jo være fryktelig ukomfortabel å oppholde seg i? Aktoen min oppholder seg stort sett i hylla pga at det "kun" er 95cm,(eller er det 93?). Blir fuktig i luggen av sånt. 

Jepp, teltet er perfekt dersom man skal bare sove med sine 85 cm høyde.

Har virkelig lyst til å spørre helsport om de kan lage et med 100 cm høyde...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blaser skrev:

Jepp, teltet er perfekt dersom man skal bare sove med sine 85 cm høyde.

Har virkelig lyst til å spørre helsport om de kan lage et med 100 cm høyde...

Det hadde vært noe vet du. Bare ikke de blir altfor grådige da😊 De må jo da endre mål på det meste, så det er kanskje enklere å høre om Hilleberg kan lage "bakdør" på Unna? Det blir vel neeesten det samme? 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ketilring said:

Nei, produsenten kategoriserer dette som et 3-sesongs telt. 4-sesongsutgaven er i silnylon og veier 1.35kg:

Link

Saor er et av de få enpersonsteltene jeg kunne tenkt meg å kjøpe, og da helt klart den utgaven i silnylon. Om det veier 900 gram eller 1,3 kg er uinteressant. 4-sesongsversjonen er 10 cm bredere innvendig, det liker jeg - selv om forteltet da er 10cm smalere. Smart tenkt med den lille markisen over inngangen for å beskytte mot regn.
Saor er jo rett og slett et Unna med fortelt, noe mange har etterspurt. Et av de mest interessante teltene jeg har sett på en stund. Ikke noe fancy dilldall, men det virker som et gjennomtenkt og velkonstruert telt. Synd med de triste fargene, skulle gjerne hatt en varmere farge i innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bjørn J skrev:

Saor er et av de få enpersonsteltene jeg kunne tenkt meg å kjøpe, og da helt klart den utgaven i silnylon. Om det veier 900 gram eller 1,3 kg er uinteressant. 4-sesongsversjonen er 10 cm bredere innvendig, det liker jeg - selv om forteltet da er 10cm smalere. Smart tenkt med den lille markisen over inngangen for å beskytte mot regn.
Saor er jo rett og slett et Unna med fortelt, noe mange har etterspurt. Et av de mest interessante teltene jeg har sett på en stund. Ikke noe fancy dilldall, men det virker som et gjennomtenkt og velkonstruert telt. Synd med de triste fargene, skulle gjerne hatt en varmere farge i innerteltet.

Ja det ser veldig interessant ut. Tror sikkert det er mulig med andre farger og evt. annen str. på innertelt også. Så en på nett som hadde bestilt hvitt innertelt... Bare fordi han hadde lyst på det... Og det fikk han😊 (Sa ikke noe om merpris da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.