Gå til innhold
  • Bli medlem

Passform på fjellstøvler


ketilring

Anbefalte innlegg

 

9 timer siden, ketilring skrev:

Ja, både Alfa, Viking og "nordiske" Crispi-modeller er breie på feil plass. :)

Det er vel nesten motsatt? De har tilpasset seg føtter som har blitt skvist ned i en "skoform" i flere tiår, og det har blitt den nye normalen. I stedet for å tilpasse seg en "naturlig" fotform, som barn eller mennesker som har gått barfot mesteparten av livet har.

Kan nok være begge veier. Trange sko over lang tid kan forme foten. Er vel det som er en av hoveårsaken bak halux valgus hos damer (høyhælte sko som gjør at stortåa får en unaturlig stilling). 

Men mye trasking og/eller alder fører også til at framfoten vider seg ut (tror jeg). Rett og slett fordi det er der det er i framfoten at beina kan få mer avstand mellom seg. Som en anekdote kan jeg nevne at jeg gikk opp to størrelser i M77 da jeg jobbet i forsvaret, og gikk ned en størrelse et par år etter at jeg sluttet. Mye trasking med tung sekk i en del år. Da var det bredden og ikke lengden som gjorde at det måtte større sko til enn det som var mulig å gå inn. Noe som igjen fører til at skoene bøyer seg på feil sted. 

Hadde foresten min første tur med et par nye Keen sko i dag. 4 timer i lyng og våt snø uten et gnagsår. Men våt på beina etter 2 timer. Så ikke mye hjelp i membranen der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Men mye trasking og/eller alder fører også til at framfoten vider seg ut (tror jeg). Rett og slett fordi det er der det er i framfoten at beina kan få mer avstand mellom seg. Som en anekdote kan jeg nevne at jeg gikk opp to størrelser i M77 da jeg jobbet i forsvaret, og gikk ned en størrelse et par år etter at jeg sluttet. Mye trasking med tung sekk i en del år. Da var det bredden og ikke lengden som gjorde at det måtte større sko til enn det som var mulig å gå inn. Noe som igjen fører til at skoene bøyer seg på feil sted. 

Ja, dette er interessant. Jeg har også gått opp flere størrelser de siste 6-7 åra. Fra 42 til rundt 44,5 nå. Bærer sjelden tungt, men går og løper ganske langt. Det startet vel med at foten bare ble lengre, pga. for trange sko - plagdes veldig med vonde føtter den tiden. Men etter at jeg gikk over til nulldrop- og footshape-sko ble smertene borte, og foten har sikkert fått lov til å utvide seg litt ja, uten at jeg har målt. 😊

Nå er det heldigvis mye å velge mellom i sånne «fotformsko» når det gjelder sko til hverdags, fritid, løping og turgåing. Men produsenter av vanntette høye/halvhøye fjellstøvler henger fortsatt langt etter. 
 

10 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Hadde foresten min første tur med et par nye Keen sko i dag. 4 timer i lyng og våt snø uten et gnagsår. Men våt på beina etter 2 timer. Så ikke mye hjelp i membranen der. 

Ja, har et par Keen Targhee III jeg også, og de har faktisk ganske god passform, men er langt fra vanntette nei. Etter et par timer i regn og vått gress blir de helt mettet med vann, og membranen begynner å jobbe motsatt vei. 😊 Overdelen slites også litt for fort. Men bra såler med godt grep, det skal de ha. 😊

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har også ganske bred fot og bruker Meindl Island Wide modellen. Meindl er kvalitetsstøvler, en mercedes støvle! Jeg har også fått tak i et par Meindl tursko, fint foret med hanskeskinn!. Begge deler er altså kjøpt utenfor Norge. Om Meindl så passer deg, er en annen sak.Jeg trives også i et par lette "stoff" støvler fra Alfa. Husker ikke modellen.

Hanwag har en Hallux Valgus modell (DNT forhandlet den).  Ellers må du vel forsøke med (Hagløfs?) Lundhaug eller Jørn Kängan. De siste kan visst "skreddersys" ?

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har også ganske bred fot og bruker Meindl Island Wide modellen. Meindl er kvalitetsstøvler, en mercedes støvle! Jeg har også fått tak i et par Meindl tursko, fint foret med hanskeskinn!. Begge deler er altså kjøpt utenfor Norge. Om Meindl så passer deg, er en annen sak.Jeg trives også i et par lette "stoff" støvler fra Alfa. Husker ikke modellen.

Hanwag har en Hallux Valgus modell (DNT forhandlet den).  Ellers må du vel forsøke med (Hagløfs?) Lundhaug eller Jørn Kängan. De siste kan visst "skreddersys" ?

Eller se her:   https://www.trimsko.dk/shop/trimsko-3773-finmark-6276p.html 

Før gjorde Lund/trimsko bra fotformsko. Jeg vet ikke hvordan holdbarheten er nå om dager.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrenset hva som er mulig å få prøvd i butikkene her i området - det blir vel til å bestille fra nettbutikker som har fri frakt og retur... Eventuelt prøve å dra innom noen sportsbutikker neste gang jeg er i Trondheim eller Oslo.

Sport1 hadde noen Alfa-modeller, som stort sett har samme passform som Crispi - det vil si alt for trange i framfoten selv om jeg gikk opp en størrelse. Prøvde også et par medium høye Hoka med eVent-membran. De var enda smalere enn Alfa og Crispi, men virket mer "stødige" og robuste enn jeg hadde forestilt meg denne type sko kunne være.

Dette førte til at jeg nå tenkte å prøve meg på et par Altra Lone Peak 4 Mid RSM med eVent-membran. Bestilt på Fjellsport med 20% rabatt (og med sporingslink :) ) Ikke akkurat det jeg hadde sett for meg, men det for holde inntil jeg finner noe annet. :) Om de er robuste nok til å traske rundt i trønderske blautmyrer og holde meg varm og tørr vil nå vise seg, men jeg vet i hvert fall at de kommer til å passe. :) Men jeg frykter at den eVent-membranen kommer til å skuffe meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ketilring skrev:

Dette førte til at jeg nå tenkte å prøve meg på et par Altra Lone Peak 4 Mid RSM med eVent-membran. Om de er robuste nok til å traske rundt i trønderske blautmyrer og holde meg varm og tørr vil nå vise seg, men jeg vet i hvert fall at de kommer til å passe. :) Men jeg frykter at den eVent-membranen kommer til å skuffe meg...

Fint med en tilbakemelding på resultatet, venter i spenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vekslet mellom viking og alfa på elgjakta de siste dagene. Vått har det vært og begge parene har holdt vannet ute. Men det er stor forskjell på såle og spesielt stivhet til sålen. Alfa er desidert stivest og jeg føler at jeg har lite kontakt med underlaget. I tillegg gjør det vondt, det virker på meg som at når sålen ikke gir etter så må foten gi etter. Da får jeg også gnag. Vikingskoen er mykere i sålen. Jeg har god kontakt med underlaget noe jeg spesielt liker ved ujevnt underlag og stein. Med myk såle får jeg kilt beina mellom steinene og det føler jeg gir meg et tryggere steg. Går med sekk med rifle og masse annet i sekken ca 10 kg. Har gått med alfa før i mange år og vært svært fornøyd men det er kun når jeg har skiftet mellom parene at jeg har oppdaget forskjellene. Vondt i føttene og gnag med stiv såle og en mye bedre kveld nå etter å ha gått hele dagen med myk såle. Både alfa og Viking har på min fot vært ferdig inngått rett fra eska. Men fremover går nok valget på en mykere såle. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fram til 25-ish var føttene mine easy going og det var lite å tenke på. Brukte strl 38/39 fra jeg var 11-12 til 26 og trodde det var sånn det kom til å være. Føttene er egentlig ganske brede og har høy vrist, men Alfa Walk Queen kunne jeg ta på nye og gå rett ut på ukestur uten å få noe problemer. Fikk nye hvert år fordi de røyk i sømmen de hadde på sidene før, og sålen ble slitt bra i løpet av en sesong. Så fikk jeg en blå tå under en fotballkamp en gang, og mista neglen, og nesten et år etter gikk nye neglen på samme stortå + den andre stortåneglen etter å ha gått Birken med det som tydeligvis var blitt litt for små skisko. Etter det har føttene krevd mye mer plass i tåboksen. Graviditet x2 og 35kg pluss begge gangene (heldigvis det meste ned igjen etterpå) har nok også bidratt, og nå har jeg endt opp med strl 41,5. 

Skaffa Altra Lone Peak 3.5 i sommer og de er nydelige å gå med. Skulle gjerne sett tradisjonelle fjellstøvler av den solide typen med samme tåboks, høst og vår og i noen typer terreng er ikke lave joggesko alltid like godt egna. Så følger med her 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2019 den 12.36, gramjeger skrev:

Fint med en tilbakemelding på resultatet, venter i spenning.

På 13.10.2019 den 14.44, a_aa skrev:

Litt nysgjerrig på hvordan det der har gått så langt, jeg :huh:

Ja, nå har jeg fått prøvd skoene på en 3-4 dagsturer. 😊

8FA0FB31-DB3D-4DA4-8CFE-DA120F2FCD0B.thumb.jpeg.a5273f46cb3b90911b2c33860f3fac0a.jpegA973AF71-F104-4A99-B7F4-E227390B1E4A.thumb.jpeg.795af4a0342a283193a6ce9a26dd6eb2.jpeg

Passformen er selvfølgelig som alle andre altra-sko; helt perfekt (for meg). 😊 Myk såle med god demping, og selv om ytterstoffet er noe stivere enn på vanlig Lone Peak kommer «tøffelfølelsen» med en gang - lette og gode, og det er ingenting som trykker på foten. Med litt tykke ullsokker føles de derfor varme og behagelige. 

Så lenge man holder seg tørr. På grusvei og sti i regn og sludd har jeg gått i mange timer uten å bli blaut, men hvis man går i regnvåt vegetasjon eller senker skoene ned i vann gjentatte ganger blir man blaut til slutt. Etter rundt en times gange i våt lyng kan jeg kjenne at det pipler inn vann fra oversiden rundt lissene/knytinga, og etter et par timer er hele sokken blaut. Dette er likt det jeg opplever med andre «myke» sko fra f. eks. Keen og Viking, og kommer ikke som noen overraskelse. 

Slitestyrke kan jeg ikke si noe om, men jeg ser ingen synlige tegn til slitasje enda. 

Som lette sko til fotturer på fast underlag i nedbør fungerer disse ypperlig. Og dette er en type sko jeg har savnet, da jeg ikke har kunnet bruke disse Salomon-skoene med Gore-tex som det flyter over med på sportsbutikkene her omkring. 

Så jakten på vanntette, solide fjellstøvler som jeg kan traske med i timesvis i snø, myr og blaut vegetasjon fortsetter altså. Jeg har bestilt meg et par Lundhags lærstøvler nå for å teste passformen på de, så får vi se.. 😊

Endret av ketilring
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for sent svar. Jeg erfarer samme problemet, enda vanskeligere for kvinner med brede føtter å kjøpe ordentlige støvler i Norge. Jeg kan kun bruke Meindl støvler. Reiser til hjemmelandet mitt for å kjøpe den, men vet at butikken Vandresko i Lillehammer selger Meindl. Han importerer støvlene. Har også nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2019 at 10:56 AM, ketilring said:

Jeg sliter litt med å finne fjellstøvler med god passform! Etter tips fra forumet her bestilte jeg et par Crispi Besseggen 2 fra XXL som i følge nettsiden hadde "anatomisk passform" og "nordisk passform" (og som dessuten var på tilbud) siden jeg trenger solid, vanntett fottøy nå til forvinteren. Men som hos de fleste andre fjellstøvler jeg har sett på var også passformen på disse langt fra optimal. Gikk opp en størrelse (etter anbefaling herfra) men støvelen er fortsatt alt for trang i tåpartiet. Skuffende. Føttene mine blir fullstendig mørbanka etter noen få kilometer i slike støvler!

 

De Crispi Besseggen jeg har, er i hvart fall ikke tilpasset "nordisk fot". Jeg har standard, middels norsk fot, ikke unormalt bred, bruker str 43 eller 44, avhengig av produsent. Mine gamle Alfa Walk King og Viking-skoene jeg har, passer meg mye bedre. Crispi er for smal i fremre halvdel - altså ikke det som kalles nordisk passform.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 20.9.2019 den 22.16, a_aa skrev:

Inov-8 har forresten kommet med en syntetisk og bredlestet Roclite 370, med en såle med grafen som visstnok skal være både myk/elastisk og slitesterk samtidig. Hype-detektoren min murrer litt, men det kan jo være gode saker - jeg vet ikke. :huh:

Eller kanskje den der grafén-sålen må prøves? https://www.tu.no/artikler/med-grafen-i-sala-blir-terrengskoene-myke-og-sterke-samtidig/479602 :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Walle skrev (På 19.9.2019 den 14.14):

Ser ut til at vi har samme problemstilling ifht passform på sko.   
For hverdags sko går jeg som regel opp en til to størrelser for å få nok bredde for tærne og fremste del av foten..  (41-42 er størrelsen jeg skulle brukt jmft med lengen på føttene mine) 
[...]  For Scarpa Kinesis kunne  jeg faktisk gå ned fra str 43 til str 42 uten at det presser rundt fremste del av foten.

Scarpa Kinesis, god plass til tær og fremfoten altså. Det trenger også jeg. Men kan du eller noen si noe om hvor bred lesten ellers er på disse, for eks ifht til Alfa M/77 (aka forsvarets "klassiske") som jeg regner med mange her har hatt på beina en eller annen gang?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 19.10.2019 den 10.14):

De Crispi Besseggen jeg har, er i hvart fall ikke tilpasset "nordisk fot". Jeg har standard, middels norsk fot, ikke unormalt bred, bruker str 43 eller 44, avhengig av produsent. Mine gamle Alfa Walk King og Viking-skoene jeg har, passer meg mye bedre. Crispi er for smal i fremre halvdel - altså ikke det som kalles nordisk passform.


Hvor gamle er dine Besseggensko? Jeg spør fordi jeg selv har et veldig gammelt par, som er brede, og som jeg har brukt i mange år. Men jeg har også nylig prøvd (innendørs) Besseggen 2.0, og merket også at disse virket mye smalere enn de gamle. Jeg har også standard skandinavisk fotfasong, og får inntrykk av at Crispi nå lager sko som er tilpasset kontinentaleuropeiske føtter, ikke nordiske. 

Jeg sitter akkurat nå med et par nyinnkjøpte, smale og trange Crispi Valdres GTX Unisex i størrelse 43, og vet ikke om jeg bør returnere dem eller prøve å gå dem inn. Tror også mine gamle og utslitte Besseggen er 43, da det stort sett er den størrelsen jeg bruker. Mulig jeg må gå over til 44 nå, eller prøve en annen produsent. Salomon er ihvertfall ikke riktig for meg, fant jeg ut nå nylig. (For smale, de også.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (8 timer siden):

Jeg sitter akkurat nå med et par nyinnkjøpte, smale og trange Crispi Valdres GTX Unisex i størrelse 43, og vet ikke om jeg bør returnere dem eller prøve å gå dem inn.

Jeg ville ikke satsa på sko som ikke passer på foten. 😊

uendelig skrev (8 timer siden):

Salomon er ihvertfall ikke riktig for meg, fant jeg ut nå nylig. (For smale, de også.)

Crispi, Alfa, Salomon med flere har alle blitt smalere de siste åra. Noen kaller det ‘anatomisk passform’, med en smalere forfot og en innoverrettet storetå. Jeg antar det er et slags motefenomen...

Jeg kjenner til noen få svenske og amerikanske produsenter som fortsatt lager fottøy med ‘fotform’, som Lundhags, Keen, Altra og Topo. Noen som kjenner til flere?

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (12 timer siden):

Scarpa Kinesis, god plass til tær og fremfoten altså. Det trenger også jeg. Men kan du eller noen si noe om hvor bred lesten ellers er på disse, for eks ifht til Alfa M/77 (aka forsvarets "klassiske") som jeg regner med mange her har hatt på beina en eller annen gang?

Jeg har prøvd M77 på foten, men ikke gått med de, så der har jeg dessverre ikke sammenligningsgrunnlag. 

Som sagt kunne jeg gå ned til ganske så rett str jamført med lengde på Scarpa, så jeg opplever lesten som ganske bred og romslig. Men med mulighet til å snøre slik at skoen sitter skikkelig på foten uten at det blir ubehagelig. 

Har nå kjøpt Scarpa Zen Pro i str 42 1/3 som passer fint på foten min, som etterhvert erstatter Salomon skoene i str 44, når disse blir utslitt 🙈😂

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (14 timer siden):

Scarpa Kinesis, god plass til tær og fremfoten altså.

Scarpa er et merke jeg har hørt om, men aldri har hatt mulighet til å prøve. Scarpa Kinesis må sjekkes ut. 😊 Kanskje finnes der butikker som fører dette merket i nærheten av Trondheim?

Kanskje du har mulighet til å legge ut noen bilder av skoen sett ovenfra, eller et bilde av sålen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (6 timer siden):

Lundhags, Keen, Altra og Topo. Noen som kjenner til flere?

Har nevnt Inov-8 tidligere i tråden. De har det de kaller "Shoe fit scale" som i praksis reflekterer bredden i forfoten, der 1 er smalest og 5 er bredest: https://www.inov-8.com/row/size-guide#fit-scale De er som regel ganske tighte ved hælen.

Mine Altra Lone Peak Mid 3.0 Neoshell er så såpass opprevet og slitt at jeg ikke tør å gå flere lengre turer med dem, det ser ut som de kan revne i stykker når som helst. Så da har jeg nettopp bestilt et par Inov-8 Roclite 370 (Prisjakt), som har Shoe fit 4. Jeg fant ikke noen med 5 som falt i smak hos meg. Jeg tipper vanntettheten og slitestyrken vil være omtrent som Altra, altså ikke veldig imponerende ;) Skal gi en kort rapport her når jeg har mottatt dem og fått gått noen turer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (10 minutter siden):

Har nevnt Inov-8 tidligere i tråden. De har det de kaller "Shoe fit scale" som i praksis reflekterer bredden i forfoten, der 1 er smalest og 5 er bredest: https://www.inov-8.com/row/size-guide#fit-scale De er som regel ganske tighte ved hælen.

Jeg sjekket ut Inov-8 tidligere, men klarte ikke å finne noen butikker/nettbutikker som hadde riktig størrelse på lager. Jeg får ta en ny titt nå. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (3 timer siden):

Som sagt kunne jeg gå ned til ganske så rett str jamført med lengde på Scarpa, så jeg opplever lesten som ganske bred og romslig. Men med mulighet til å snøre slik at skoen sitter skikkelig på foten uten at det blir ubehagelig.

Takker, har tatt sjansen og bestilt et par, passer de ikke så går de i retur på angrefristen. Blir slik når det ikke er butikker med utvalg i rimelig nærhet. :)

ketilring skrev (1 time siden):

Kanskje du har mulighet til å legge ut noen bilder av skoen sett ovenfra, eller et bilde av sålen?

Nå svarte du på innlegget mitt, men som du skjønner er det ikke jeg som har disse (enda). Men, Google er din venn: search?q=Scarpa+Kinesis+Pro
Produsenten:   scarpa.com/kinesis-pro-gtx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problemstilling dette her. Min utfordring er at om jeg finner en sko som er bred nok foran, så blir den gjerne for bred i hælen. Resultatet er at hælen "kipper", dermed blir det gnagsår. Siden 2005 har jeg brukt Lowa Renegade Low for lave tursko. Her sprenger høyre sidesøm omtrent når sålen er utgått. Det har tilfellet på samtlige par. Jeg bruker Lowa Tibet i fjellsko. Den er for smal, men jeg har "gått den inn", eller sprengt den ut om du vil. 

Alfa må ha gjort skoene sine smalere. Alfa Bever passet fint tidligere, de nye modelene er for smale for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørja skrev (17 minutter siden):

Alfa må ha gjort skoene sine smalere. Alfa Bever passet fint tidligere, de nye modelene er for smale for meg. 

Alfa Bever finnes i en XL versjon med bred lest https://www.skittfiske.no/alfa/148748/alfa-bever-perform-xl-bred-og-stabil-jaktstøvel-med-gore-tex

Jeg kjøpte nettopp slike til mine miserable føtter, og det virker lovende så langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (5 timer siden):

Takker, har tatt sjansen og bestilt et par, passer de ikke så går de i retur på angrefristen. Blir slik når det ikke er butikker med utvalg i rimelig nærhet. :)


Fingrene krysset for at de passer din fot så vell som de gjorde min.

Ikke fjellsko, men har faktisk kjøpt inn andre paret med ett par Ecco fritidssko som passer føttene mine veldig bra, lenge før det første paret er utslitt. Jeg er ikke interessert i å bruke masse tid til å prøve meg frem til sko som passer om jeg vet om noen som gjør det allerede, og som jeg er fornøyde med.

"Man vet hva man har, men ikke hva man får"

 

Back on track;

Bilder er alltid morsomt

Scarpa Kinesis paret i str 43 har fått montert på Berghaus Yeti Gaters  (str L i Gaters på sko i str 43, så er litt fornøyd med innsatsen 😂)


528A4658-2C78-4B59-866E-5A7E5C9FECB7.jpeg.8d59f0befa67ca6a537dc8891edc2984.jpeg

6365DD55-709A-42AF-98FE-F25FB3C86570.jpeg.e5adf381c4aae766727c6891fed91703.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a_aa skrev (21 timer siden):

Jeg fant ikke noen med 5 som falt i smak hos meg.

Var en tur i Bergen sentrum i går, og var innom Løplabbet og "smakte" likevel. Og dermed endte jeg opp med et par lave blå Inov-8 Terraultra G 260 :huh:

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/shoes-and-boots/trail-running-shoes/inov-8-terraultra-g-260

Disse har shoe fit 5, altså det bredeste Inov-8 har på sin skala. De er likevel klart smalere enn Altra sine sko i forfoten. Jeg håper at shoe fit 4 (som på de bestilte roclite 370) ikke er mye smalere, for disse er ganske passende for meg. Kan vifte litt med tærne inne i skoen. Litt press på utsiden nedenfor lilletåen, men ikke så mye at det er noe problem, det virker heller stabiliserende. Sitter fint rundt hælen. Skikkelig gode lisser. Kasserte et par X-talon 190 (utslitt såle) og F-lite 311 (hælkappe i filler) for ikke å ende opp som Imelda Marcos. :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.