Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompass, dyrt - billig


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Det hender jevnlig at noen her på Fjellforum hevder dyrt=kvalitet, billig=bullshit. Det er jeg for gammel til at gå rett på, for det er en kjent sak at en del merkevarer er overpriset - også godt kjent utenfor friluftsektoren. Noen norske merkevarer utmerker sig dog ved å bra servise. (Helsport, kanskje også Norrøna før)

Jeg kjøpte rutinemessig et standard Silva (merkevare) kompass, en modell med lupe, så jeg kan unngå å ta lesebriller frem hele tiden. Det kostet vel ca. 250 kr. Det ble tatt direkte til hytten i 950 m høyde og i løpet av en uke hadde det utviklet en STOR bobble. Det viser selvfølgelig nord, men dempingen blir dårlig. Jeg hadde rotet kvitteringen bort og orket ikke en reklamasjons argumentasjon.

Jeg kjøpte så et kompass hos Biltema, som var nesten en klone av Silvakompasset. Bunnplaten samme størrelse og buet bak, skala for retting av misvisning mm. Hadde ikke gummikant på selve kompasshuset, men ruglete. Nålen stabiliserer sig meget pent. Man kan jo mistenke, at Silva faktisk er leverandøren til det også Svenske Biltema?? Nå koster det 159 kr, men prisen var adskillig billigere,  da jeg kjøpte. Det har ligget på hytta i noen år uten at noen bobble er oppstått. 

Funksjonalitet er den samme og en kompassnål viser magnetisk nord. En magnetisert knappenål i sytråd viser også magnetisk nord. Med mindre da man har jernmetaller, mobiler, batterier eller annet sådan i nærheten.

Elgen

Photo0213.thumb.jpg.8e1487f20681ed3fd6412e007aa6cfa9.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, Gittiamo skrev:

Må ikke generaliserer her nå. Mitt Silva-kompass lever i beste velgående. Jeg tror det ble kjøpt på 70-80 tallet. Noen som kan se/anta? En del år er det uansett. 

2347A225-7E5B-4C98-8A2E-4ED60D909142.jpeg

Med skrittelleren på fremdeles! Jeg mistet min skitteller for 40 år siden, men har fremdeles kompasset et eller annet sted.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, elgen skrev:

Jeg kjøpte rutinemessig et standard Silva (merkevare) kompass, en modell med lupe, så jeg kan unngå å ta lesebriller frem hele tiden. Det kostet vel ca. 250 kr. Det ble tatt direkte til hytten i 950 m høyde og i løpet av en uke hadde det utviklet en STOR bobble. Det viser selvfølgelig nord, men dempingen blir dårlig. Jeg hadde rotet kvitteringen bort og orket ikke en reklamasjons argumentasjon.

Photo0213.thumb.jpg.8e1487f20681ed3fd6412e007aa6cfa9.jpg

Biltemakompasset er sikkert helt topp det, men du sammenligner det med et kompass fra Silva som har en feil. Blir ikke det en litt underlig sammenligning?  Dette er jo en reklamasjonssak, og her fikk hverken produsent eller butikk mulighet til å vise om de har bra service og kundebehandling. Vi har haugevis av de Silvakompassene på jobben og de får mye juling på feltarbeid. Jeg vet de tåler bra bruk. Men for all del, Biltemakompassene kunne kanskje vært like bra..

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkenavnet Silva er solgt til Kineserne. De som eide Silva eier nå Brunton. Brunton platekompasser beregnet på forbrukermarkedet har et blandet rykte. 

Men Brunton kan produsere platekompasser hvis de vil. De har f.eks. laget platekompasser som brukes av forskjellige offentlige instanser i USA. De ligger på eBay av og til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

28 minutter siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Merkenavnet Silva er solgt til Kineserne. De som eide Silva eier nå Brunton. Brunton platekompasser beregnet på forbrukermarkedet har et blandet rykte. 

Litt historie:

Kan du dele litt utfyllende info på de skiftene av eierskapet du nevner? Hvem eide Silva når det gikk over i kinesisk eierskap. Og var det denne selgeren som da kjøpte  Brunton?  (Spør ut av ren nyskjerrighet rundt eierskap og evt produktpåvirkning 😊)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, så eide Fenix outdoor både Silva og Brunton. De valgte å konsentrere seg om Brunton, og overførte know- how og patenter til dette firmaet. 

Silva er i dag mer en merkevare, enn en produsent av kompasser. Jeg trodde de var kinesisk eid. Men det er visst et svensk selskap som er eier. Alle Silva kompass er i dag produsert i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke litt... :D:frantics:

Silva's historie går jo litt hit og dit mtp eierskap:

  • 1932 The Silva Company is established in December 1932 by Tillander, Alvar Kjellström, Alvid Kjellström, and Björn Kjellström.
  • 1946 Björn Kjellström begins U.S. Silva operations as The Silva Company (later Silva, Inc.). Compass assembly factory established in La Porte, Indiana to manufacture induction-damped (dry capsule) compasses for the North American market
  • 1948 Kjellström founds Silva's Canadian distributor operations in Toronto, Canada as Silva Ltd.
  • 1973 New manufacturing plant, Instrumentverken in Sollentuna. Johnson Wax Associates (JWA) acquires Silva, Inc. (Silva USA).
  • 1981 Acquisition of different lines of sporting goods for Swedish sport market by Silva Production AB.
  • 1985 Johnson Worldwide Associates (JWA) purchases Silva Ltd. of Canada.
  • 1996 Silva Production AB acquires Brunton, Inc. and terminates its compass distribution agreement with Silva USA/JWA.[12][13] Type 25 Ranger Pro compass introduced.[14][15]
  • 1997 JWA (later Johnson Outdoors, Inc.) files suit to retain exclusive rights to the Silva brand name in North America.
  • 1998 Pursuant to a settlement agreement with JWA, Silva Production AB of Sweden agrees not to market compasses under the Silva brand in the USA and Canada. Silva of Sweden AB signs agreement with Brunton, Inc. to distribute its original Silva Swedish-made compasses under the Brunton and Nexus labels in North America.[16] In turn, Brunton-designed compasses such as the Brunton 9020, 8040, and Eclipse and sourced from the U.S. and China are labeled with the Silva or Silva Voyager brand for sale in areas outside North America.
  • 2004 Silva opens a production facility in mainland China for production of some Silva compass models.
  • 2006 Fiskars AB acquires Silva Production AB Group of Sweden
  • 2009 Fiskars sells Brunton Inc. to Fenix Outdoor AB of Sweden. Silva of Sweden stops exporting its compasses and GPS devices to North America under the Nexus and Brunton brands, and halts further imports of Brunton products to Europe under the Silva name.
  • 2011 Fiskars sells Silva Sweden AB to Karnell, a Swedish investment firm.[20] Silva ceases all compass production in Sweden.
  • 2018 Silva Sweden AB reacquires North American distribution rights to the Silva brand from Johnson Outdoors. Silva outsources all compass production from its factory in China to the HANZA Group's factory in Suzhou, China


Hva produseres hvor?:

  • 1998 After being acquired by Silva, Brunton began selling Silva of Sweden compasses and GPS devices. At this time, Brunton also began importing some compass models from Taiwan and mainland China
  • 2012, Brunton is the only major compass manufacturer with U.S.-based production facilities
  • Silva outsources all compass production from its factory in China to the HANZA Group's factory in Suzhou, China

 

.. tilbake til mitt opprinnelige spørsmål, hvilke kompass er bra, nøyaktige, og holdbare? Hva bør man kjøpe i dag?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelske flygere (og andre spesialsoldater) fikk hemmelige kompass under 2. verdenskrig.  Hvis de ble tatt til fange og skulle rømme fra fangeskapet, trengte de jo kompas. Så de fikk en kompass-knapp (jakke knapp) som var lik de andre knappene i uniformen. Av med lokket, så var det kompass inni. Ganske smart og det fungerte det også.  Kompass kan være ganske primitive og likevel fungere tilfredstillende, selv om de har noen begrensninger. En magnetisert synål, opphengt (og balansert) i en tråd, vil også fungere.

https://www.google.no/search?q=ww2+compass+buttons&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=z2WYFInmTGuT_M%3A%2CTVCB8Bl2eNasAM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQJ9dq_lNoGT8JHSeaedcZH42-48A&sa=X&ved=2ahUKEwiA-fCFz9zkAhXlwosKHXtrD1UQ9QEwAHoECAYQBg#imgrc=z2WYFInmTGuT_M:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ketilring skrev:

0 - 64 grader?

Trenger jo ikke 360 grader for å ta ut en kurs og følge den. :) Har bl.a. et 400 graders kompass, fungerer det også.  Ble vistnok kjøpt ved en feiltagelse på et tidspunkt jeg ikke var klar over, at det  fantes annet enn 360´s kompasser i sportsforettninger. De er jo å få kjøpt nå også, selv om bruken avtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lompa skrev:

Se på Gittiamos kompass lenger opp. Det er inndelt til 400. Kalles gjerne nygrader eller Gon.

Var ikke lett på se, at det var et 400 graders kompass. :)Vet godt hva det kalles, jeg har hatt landmålng som fag. Går greit å bruke de også til eget bruk, eller for egen gruppe. Bare være litt obs, ved deling av kurs med andre, som har vanlig kompass. Da kan det bli mye rot.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Lompa skrev:

Se på Gittiamos kompass lenger opp. Det er inndelt til 400. Kalles gjerne nygrader eller Gon.

Det er jaggu godt jeg ikke har brukt det kompasset siden 80-tallet 😂 

Trenger både kompass og innføring i bruken av det kjenner jeg 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, borgern skrev:

0-64 er vel delling av kompassrose i himmelretninger. 4 deling ville være N,Ø,S,V.  Med 8 deling er det N,NØ,Ø,SØ,S,SV,V,NV. Så blir det N, NNØ,NØ,ØNØ,Ø etc. i 16 deling.  Osv.........

Stemmer, med 4 som grunntall (4 himmelrettninger) så blir det:  4->8->16->32->64  (Og starer man på 0->2->4-> og videre så har vi et moderende tallsystem igjen ;) )

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Terka said:

Så hva mener folket er bra kompass å få kjøpt i dag? (Og til hvilken bruk? - gitt at en del kompass har ulike egenskaper)

Skal du først investere i et skikkelig kompass og bruke det aktivt til navigering anbefaler jeg et speilkompass. Det gir bedre presisjon, og mer nøyaktig krysspeiling. Dessuten beskytter speilet selve kompasshuset. Mitt Suunto-kompass har også mulighet for å justere for misvisning slik at man slipper å tenke på den. Veldig praktisk i områder med stor misvisning. Jeg tror Silva Expedition også har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere for mange å sikte med et speilkompass. Det går fint an å sikte med et vanlig platekompass. En kan også sikte med et kompass som ser ut som et lommeur. 

Er litt tvilende til at vanlig speilkompass gir store fordeler ved sikting i forhold til platekompass.

Det med at speilet beskytter kompasshuset, er det beste argumentet for speilkompass. Dessuten er det et hendig speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.