Gå til innhold
  • Bli medlem

Steindalsnosi til fots søndag 2019-09-22?


a_aa

Anbefalte innlegg

Har et sett med utfordringer til meg selv for 2019, og der inngår en tur på toppen av et eller annet fjell over 2000 moh i Jotunheimen. Trodde egentlig det løpet var kjørt nå, men værvarselet for helga ser jo veldig lovende ut :) (Yr) Steindalsnosi (2025 moh) er visstnok av de aller enkleste 2k-toppene i Jotunheimen, og jeg tenker på å kjøre opp på lørdag, finne en parkering mellom Hervavatnet og Galgeberghytta, overnatte i teltet ved oppgangen derfra, og ha dagslyset tilgjengelig hele søndagen. MEN:

Jeg har ikke ski.
Jeg har ikke truger.
Jeg har ikke stegjern.
Jeg har ikke isøks.

Av det kan man vel også se at jeg heller ikke har overvettes erfaring med høyfjell under vinterlige forhold :) Og det ser jo ut som det er vinterlige forhold der nå... Jeg tusler jo rundt i byfjellene rundt Bergen også på vinteren, og har grove brodder, både lave og høye gamasjer, ullundertøy og dunplagg herfra til evigheten, ja til og med en liten sammenleggbar snøspade. Så ser for meg at det verste som kan skje, er at jeg gir opp å nå toppen pga for mye tung basking i snøen og returnerer med uforrettet sak - og det er jo for så vidt ikke så ille :huh: Eller?

Hva mener dere - fottur i snøen til Steindalsnosi - HOT or NOT? :D Noen lure tips eller fersk føreinfo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Not. 

Det er et lag med is oppå steinene. Og så et lag med løs snø oppå der. Og man ser ikke helt konturen av steiner og tråkker/sklir igjennom snøen og nedimellom steiner og kommer til å se ut som en dalmatiner på beina etter en kort stund (min erfaring). Ser ut som det er litt for lite snø for stegjern også. Ellers så har det kanskje kommet litt mer nå. Usikker. Men bælete blir det om man er ukjent med å gå på sånt underlag. Det er i hvert fall dette jeg sier til meg selv siden jeg har slått fra meg topper i området selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.