Gå til innhold
  • Bli medlem

EXPED ORION II, SAND CELEBRATION 20YRS


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Fotogubbe skrev:

Noen som kjenner dette? https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/4-sesongs-telt/exped-orion-2 Synes det er lite informasjon og ut fra pris virker det hakket under extreme-versjonen

Er det vanlig utgave, laget av PU-duk? 🤷‍♂️

I våte forhold får man ett telt som ikke strekker seg, det er faktisk en fordel PU-behandlet polyesterdul har sammenlignet med silnylon.

(Robens bruker vel også en duk som ikke strekker seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specifications for Exped ORION II, Sand - 20 Years Celebration Edition:

  • Rainfly: 40 D Ripstop Polyester, PU coated, 1500 mm water column, flame retardant (CPAI-84)
  • Canopy: 20 D No-See-Um Mosquito Mesh Polyester, 30 D Ripstop Polyester, flame retardant (CPAI-84)
  • Floor: 70 D Taffeta Nylon, PU coated, 10'000 mm water column, flame retardant (CPAI-84)
  • Poles: DAC Featherlite NSL 10.25 mm TH72M Aluminum

Spec på Orion Extreme:

Rainfly: 
40 D ripstop nylon, silicone coated
1'500 mm water column
free from flame retardants
Oeko-Tex 100 certified
Canopy: 
30 D ripstop nylon
15 D No-See-Um mosquito mesh nylon, 1500 mesh/square inch
free from flame retardants
Oeko-Tex 100 certified
Floor: 
70 D taffeta nylon, PU coated, factory seam taped
10'000 mm water column
Oeko-Tex 100 certified
Poles: 
TRX Airlite 9.1 mm 7001-T6 Aluminium
acid-free anodizing

Spec på "vanlig" Orion:

Rainfly: 
40 D ripstop nylon, PU coated, factory seam taped
1'500 mm water column
free from flame retardants
Oeko-Tex 100 certified
Canopy: 
30 D ripstop nylon
15 D No-See-Um mosquito mesh nylon, 1500 mesh/square inch
free from flame retardants
Oeko-Tex 100 certified
Floor: 
70 D taffeta nylon, PU coated, factory seam taped
10'000 mm water column
Oeko-Tex 100 certified
Poles: 
TRX Airlite 9.1 mm 7001-T6 Aluminium
acid-free anodizing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Er det vanlig utgave, laget av PU-duk? 🤷‍♂️

I våte forhold får man ett telt som ikke strekker seg, det er faktisk en fordel PU-behandlet polyesterdul har sammenlignet med silnylon.

(Robens bruker vel også en duk som ikke strekker seg)

@Terka har svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vi er nå i beslutningsfasen på kjøpe eller ikke av Exped Orion 3 extreme.


Kona er litt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet (det er nok jeg og); Det er naturligvis aktuelt å bruke primus inne og selv om veggene på Exped Orion 3 extreme er rimelig bratte vil ikke gassflammen være langt fra teltduken ved et uhell. Hva mener egentlig Exped med image.png.bb50d754a9711397e1923c336804b841.png?

I tillegg vurderer jeg footprint dersom vi kjøper teltet; Fottprint består av samme materiale som bunnen i teltet og jeg kan ikke se at Exped sier noe om varmebestandighet på denne? (i motsetning til Helsport Reinsfjell Pro)

Noen som har erfaring, kunnskap eller synspunkter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Free from flame retardants betyr at duken ikke er satt inn med flammehemmende kjemikalier, slik som på fjellrevens telt.

Og det synes jeg er bra. De fleste effektive flammehemmende kjemikaliene er sterke miljøgifter, og flere av dem er forbudt å bruke i f.eks. klær. Jeg tror noen er totalforbudt. De kan også gi en falsk trygghet, fordi forsøk viser at også telt med flammehemmere i stoffet  brenner godt og raskt. Jeg synes Exped og Fjällräven skal ha ros for at de ikke bruker flammehemmere i teltene. Bruk alminnelig vett og forstand, unngå å fyre inne i teltet, og hvis man må pga. værforhold er det smart å fyre opp primusen ute, og ta den forsiktig inn i forteltet når den brenner pent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (21 minutter siden):

Og det synes jeg er bra. De fleste effektive flammehemmende kjemikaliene er sterke miljøgifter, og flere av dem er forbudt å bruke i f.eks. klær. Jeg tror noen er totalforbudt. De kan også gi en falsk trygghet, fordi forsøk viser at også telt med flammehemmere i stoffet  brenner godt og raskt. Jeg synes Exped og Fjällräven skal ha ros for at de ikke bruker flammehemmere i teltene. Bruk alminnelig vett og forstand, unngå å fyre inne i teltet, og hvis man må pga. værforhold er det smart å fyre opp primusen ute, og ta den forsiktig inn i forteltet når den brenner pent.

Skjønner.

Jeg forsøker å finne en skjærfjøl i plast (av hensyn til vekt og vannfasthet) for å lage ett opplegg som denne (bare stroppet fast):

image.png.323a675651e9de699185dd39ccf7e652.png

Ønsker den imidlertid så stor som ca. 25 cm bred og minimum 37 cm lang. Det vil skape litt avstand til gassflaska samt gi plass til kaffekoppen.
Primus stove settet mitt gir bedre beskyttelse mot flammene enn en åpen gassbrenner som på bildet over. 

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, guffen2015 said:


Kona er litt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet (det er nok jeg og); Det er naturligvis aktuelt å bruke primus inne og selv om veggene på Exped Orion 3 extreme er rimelig bratte vil ikke gassflammen være langt fra teltduken ved et uhell.

Hvis man absolutt skal fyre inne i teltet anser jeg gassbrennere som tryggere enn bensin- og parafinbrennere. Og gassbrennere med slange som tryggere enn toppmonterte brennere (de velter lett). En slangebrenner der selve gassbrenneren er festet til en plate er stabilt. Sett brenneren midt i teltet, og rydd unna klær og soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.