Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken VS Acapulka


Tur Espen

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge før Kong vinter angriper fjellet! Og i den anledningen er jeg på jakt etter en ny pulk. Jeg har en Pariser pulk i dag og den fungerte greit sist vinter, men i år planlegger jeg noen lengre turer og da trenger jeg litt mer plass. Har sett på Fjellpulken Xplorer 168 og Acapulka 170. Fjellpulken ser jo veldig fin ut med at den er litt smalere og at den da er lettere å trekke i mye løssnø, men hører veldig mye fint om Acapulka.... Noen som har erfaring med begge? Eventuelt negative opplevelser med den ene eller andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Tror nok ikke fjellpulken er så mye lettere i snø enn acapulka sin. Har hatt en fjellpulken 144 og en Acapulka Delta force 135. 
 

Acapulka sin er bredere og flyter noe bedre over snøen og er mye mer stabil. Men hvis man går sammen med andre som går med en Fjellpulken er den litt tung å gå bak med. Snuta går nedi sporet og bakenden brøyter ut mot sidene av fjellpulken sporet. 
 

Jeg likte begge to, men syns Acapulkaen er noe bedre i traversene og når jeg går alene. 

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjølv fundert ein del fram og tilbake på detta, då mellom Acapulka Scandic Tour 150 og Fjellpulken xplorer 168.

Eg endar nok med Fjellpulken då eg ynskjer å kombinere pulken med nomeforspenning til hund, og kanskje etterkvart brems.

Då acapulka per dato ikkje har tilbehør til hund, og eg ikkje gidd/har tid til DIY-prosjekt, blir det slik. 

Hadde eg ikkje hatt hund, hadde eg truleg gått for Acapulkaen då eg førebels likar løysingane der betre i forhold til løysingane på lastesikring osv. 

Fjellpulken kjem dog etterkvart med nokre endringar på xplorer, som glidelås i toppen på trekket. 

Scandic Tour er ein mellomting breiddemessig mellom Expedition Tour og Fjellpulken. 

I forhold til løftet i front så er nok expedition tour meir skapt for å klyve rufsete terreng/skavlar m.m. Betre, men på same tid ås vil enkelte tilhøver vere mindre eigna for breidda i den, så eg tenker det heile er ei avveging av kvar/i kva type terreng du skal bruke pulken mest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.