Gå til innhold
  • Bli medlem

1-manns telt


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med dette? Må være ganske smart, har hatt med meg tomanns hver gang jeg har sovet alene. Sparer vekt i tillegg til at det er mye enklere og raskere å sette opp?

Minuset jeg ser er at de er veldig dyre, er vant til veldig billige tomanns-telt, men det går vel på kvalitet også. Andre evt. minus jeg ser er at det virker som en kan få ganske liten høyde til føttene og hode. Ser for meg å ligge med hodet opp i et tak med fukt, og samme med føttene om ikke like kritisk der. Jeg er ganske lang (190 cm), ser det ene har en total lengde på 220 cm og det skrår som nevnt mot bakken både foran og bak. Ser da for meg at dette blir knapt?

Ser det er to her:

http://www.oslosportslager.no/subcategory/2668/7775.html

Ser det er forskjell på brutto vekt og komplett med alt utstyr. Hva slags utstyr er det snakk om å ta bort?

Monsen skriver at et 1-mannstelt skal ikke veie mer enn 1-1,5 kilo. Det er klart at vekt spiller stor rolle uansett her, hvis ikke er det ingen vits. Har 3-manns telt som veier 2,5 kilo og 2-manns på 2 kilo med alt (stenger og plugger).

Regner det som helt nødvendig å prøve et slikt telt, dvs oppslått i butikken, siden teltet er så spesielt. Noen gode steder for slikt? Oslo-Kristiansand et sted helst, evt Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder det ene av teltene på Sportslagerets hjemmesider, Hilleberg Akto, så er denne en helt ypperlig 3-sesongstelt. Den er også lang nok til deg. Forteltet er akkurat stor nok til halvveis trygg matlaging. (Litt nær teltduken). Det greieste er imidlertid å hekte av deler av innerteltet, noe som gjør forteltet større med mer plass til matlaging. Dette er egentlig et meget bra telt. Litt synd den ikke tåler mye vind.

Det er ellers haugevis av konkurrenter (enmanns lettvekts treseosngstelter). Det er bare å klikke seg gjennom nettet.

Hvis du skal en 4-sesongstelt blir utvalget heller begrenset. Ett eksempel er:

Denne er riktignok en endukstelt ( d.v.s. antageligvis en kaldere telt) og veier 1,6 kg. Jeg har prøvd å finne andre 4-sesongstelter, men det er ikke så mange av dem.

Tiltross for mange mange timers søking på nettet har jeg ennå ikke kommet over en 4-sesongs dobbelduks enmannstelt. Alternativet blir en 2-mannstelt og den letteste 2-manns 4 sesongs dobbelsdukstelt skal visstnok være Hilleberg Jannu på 2,8 kilo. Ellers blir det endukstelter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på dette:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MSR45&var_1=&categorynu=I3&categorytxt=1-manns/lettvektstelt&produkt=MSR%20Micro%20Zoid

Var jo veldig lett, men en må da prøve et telt, altså se det og krype inn osv? Kan ikke kjøpe et telt til flere tusen usett på internett?? Hvor får jeg prøvd dette da?

Ser også på Ringstind 1 fra Helsport, men varierer mye der på vekt. Helsport selv sier 1,4 kg. Alle andre angir mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mot Hilleberg Akto, selv om det var ganske dyrt. Noen som vet om billigste pris? Noen rimeligere enn sportnett 3580,-?

Svensk telt...må gå an å kjøpe det i Sverige? Er jo snart vinter så blir vel en svensketur kanskje i løpet av vinteren. Hvem i Sverige er sannsynlig at har noe sånt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Micro Zoid så ut som den hadde inne-høyde som var mere levelig enn mange andre telt. Det er noe dritt med endel av teltene som har lav takhøyde slik at det drypper/renner kondens ned fra taket og gjør soveposen fuktig ved beina. Nå er det riktig nok veldig varierende hvor mye kondens det er i de forskjellige telt typene. Men dette er noe du må vurdere når du kjøper teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overraskende at Hilleberg sin duk som har fått så mye skryt ikke er skikkelig vanntett! Dette var jo et helt annet telt, men modellen Akto bruker samme type ytterduk. Får kanskje se enda mer videre på andre 1-mannstelt.. forslag?

MSR Micro Zoid så ut som den hadde inne-høyde som var mere levelig enn mange andre telt. Det er noe dritt med endel av teltene som har lav takhøyde slik at det drypper/renner kondens ned fra taket og gjør soveposen fuktig ved beina. Nå er det riktig nok veldig varierende hvor mye kondens det er i de forskjellige telt typene. Men dette er noe du må vurdere når du kjøper teltet.

Tror man vil oppleve bedre takhøyde i telt som Hilleberg Akto og Helsport Ringstind. Jeg prøvde et telt nesten identisk til MSR Micro Zoid. Det skrår veldig ved hodet og det ville overraske meg veldig om det ikke her vil dryppe mye mer. Dessuten er jo takhøyden her kun oppgitt til 70 cm som ikke er spesielt høyt. Hilleberg Akto har jo f.eks. 90 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det tipset! Kjøpte det bladet og det var interessant lesning! Andre linker til tester av flere 1-manns telt?

Har stort sett kokt det ned foreløpig til tre telt. Står i hovedsak mellom Hilleberg Akto og Helsport Ringstind 1, og Bergans Cho Oyo som en liten outsider.

Bergans Cho Oyo - mest skeptisk til vekten. Leser mye forskjellig, 2 kg, 2.5 kg... Hvis en regner det en trenger til normal tur, dvs et minimum antall plugger, ikke manualer. Hva veier det da? Er det langt nok til lange folk? Er 189 cm..

Akto og Ringstind, hvilket er lettest? Hvert gram teller i denne klassen her, det er jo hele vitsen med et 1-manns telt.

Andre gode 1-mannstelt? Her er noen linker til tester jeg fant:

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/single_wall_tents_shelters_review_summary.html

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Shelters/Tents/

http://www.nextag.com/solo-tent/search-html

http://www.backcountry.com/store/group/4/c3/s28/Solo-Tents.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrar litt angående Bergans Cho oyo. Lenge vært skeptisk til en-duks telt, men jeg bestemte meg til slutt for å prøve. Teltet er en uke gammelt, og har vært i bruk i 3 døgn på fjellet. Veldig fuktig og med 13 ENORME plugger veide teltet 2,6 kg. Kan jo også nevne at teltet tok vinden veldig godt.

Ellers er jeg 190 cm og fikk ganske god plass alene. Sov uten å være i kontakt med duken, men det var på hengende håret. Med en skikkelig kladd av en vinterpose regner jeg med å måtte trekke til meg beina.

I november måned skal jeg ut på en 2-ukers tur for å virkelig se hva Cho oyo går for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart tips til lange folk i telt alene: LIGG DIAGONALT! Det er mange cm å hente der! Blir veldig skeptisk til Cho Oyo når du sier det var såvidt du gikk klar. Men ser man kun har 215 cm der. Tror jeg stryker Cho Oyo fra lista.

Tenker selv mest på Ringstind1 eller 2, Hilleberg Akto eller Unna.

Mitt helt ideelle telt: Kryssende stenger (helst ikke mer enn 2 stk), fortelt i en eller annen form (kan godt være lite) og så lett som mulig (under 2 kg i hvertfall). Finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.