Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjele / kopp


Datuma

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en liten kjele eller kopp som passer både på primus og på bål. Str 0,5l - 0,8 l sånn ca. 

Gjerne type med håndtak, men er ikke noe problem å ta med Trangiahåndtaket om ikke. 

Tenker at den er akkurat stor nok for en person og kan spise rett av koppen. 

Ikke aktuelt å kjøpe en stor pakke med masse forskjellige Kjeler og sånn, det har jeg nok av fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, borgern skrev:

Finnes vel litt av vært. Første tanke er et slikt https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokekarsett-0509-l-2000035737
Selv om du ikke vile ha sett så koster det ikke all verden. Kan du evt bruke den delen som passer til hver tur, eller begge. Kan du pakke gassboksen oppi. 

Den så jo grei ut den 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvor nøye du er på vekt og budsjett. Jeg har en toaks titan kjele som dette:

https://www.amazon.com/TOAKS-Titanium-750ml-Bail-Handle/dp/B00EZIKUJY/ref=mp_s_a_1_2?keywords=toaks+750ml+titanium+pot&qid=1568732757&s=gateway&sr=8-2

Fungerer utmerket både på gass og bål og tåler mye. Er også plass til gassboks og en liten brenner oppi 👍🏼

1BD4C5F1-4120-4C5C-A80B-AC10922971A3.thumb.jpeg.e76a257d58218766a110fa1a795ac09e.jpeg

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått til innkjøp med Tomshoo sin 750ml kopp som rommer en 100g gassboks, titanskje og en kompakt brenner. Er egentlig den samme som Tom Eirik postet, bare et annet merke.

Brenneren er en BRS-3000T og er egentlig kun med i tilfelle jeg ikke kan fyre med bål.

Kjøpte alt sammen fra Aliexpress hvor man også kan kjøpe pakkeløsninger med kopp og noe annet samlet.

Tipper hvis lite vekt er viktig, så kan denne løsningen også være egnet.

 

Husk å vaske koppen grundig før bruk siden det er et belegg fra produksjonen som sikkert ikke er helt godt å få i seg. :)

 

Edit - Primus produserer 100g gassbokser, måtte lete litt for å finne dette. Kan garantere at de passer perfekt nedi koppen.

Endret av Anonsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Spørs litt hvor nøye du er på vekt og budsjett. Jeg har en toaks titan kjele som dette:

https://www.amazon.com/TOAKS-Titanium-750ml-Bail-Handle/dp/B00EZIKUJY/ref=mp_s_a_1_2?keywords=toaks+750ml+titanium+pot&qid=1568732757&s=gateway&sr=8-2

Fungerer utmerket både på gass og bål og tåler mye. Er også plass til gassboks og en liten brenner oppi 👍🏼

1BD4C5F1-4120-4C5C-A80B-AC10922971A3.thumb.jpeg.e76a257d58218766a110fa1a795ac09e.jpeg

 

 

Denne var midt i blinken. Akkurat noe sånt jeg har sett for meg. Veldig kjekt med den hanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne det, før man brenner av penger på titan, at vanlig aluminium ofte veier det samme, og har bedre varmeledningsevne.

Jeg har en vanlig eagle kaffekjele som fulgte med ett sett engang, 7,5 dl, 124 gram inkl. lokk.

Så har jeg en fra biltema, som fulgte med ett gammelt stormkjøppen, 0,8 liter, 109 gram ink. lokk. Denne bruker jeg bare på bål, så slipper jeg å grise til andre kjeler.

Kaffekjeler egner seg alltid på bål, og er gode p helle fra. Men man kan ikke drikke av de. En brettekopp veier 19 gram, en 0,6 liter GSI thermokopp med veltesikkert lokk veier 100 gram.

Foretrekker egen kopp utenom kokekaret. Kokekaret er ofte varmt, og det er greit å kunne ha vann oppi, eller varme mer vann, mens man har kaffe i koppen sin.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg vil bare nevne det, før man brenner av penger på titan, at vanlig aluminium ofte veier det samme, og har bedre varmeledningsevne.

Foretrekker egen kopp utenom kokekaret. Kokekaret er ofte varmt, og det er greit å kunne ha vann oppi, eller varme mer vann, mens man har kaffe i koppen sin.

Hvis det er en kjele uten lokk funker det også å brette alufolie og bruke dette som lokk.

Jeg trenger noe å koke vann i, først og fremst på gassbrenner, men muligheten for bål er jo ikke et minus. Hank er heller ikke et krav, så en helt vanlig bolle er jo greit nok. 

Utfordringen kommer når jeg ønsker å ha mulighet til å koke til 2 pers, da er det veldig port at en må opp i 10 dl. Noen som har noen erfaringer å dele med å bruke 6-7,5 dl kokekar og heller koke i to omganger til 2 pers? Blir det for sært å jakte så hardt på gram, og taper man flere gram gass enn vekt av kjele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, gramjeger skrev:

Hvis det er en kjele uten lokk funker det også å brette alufolie og bruke dette som lokk.

Jeg trenger noe å koke vann i, først og fremst på gassbrenner, men muligheten for bål er jo ikke et minus. Hank er heller ikke et krav, så en helt vanlig bolle er jo greit nok. 

Utfordringen kommer når jeg ønsker å ha mulighet til å koke til 2 pers, da er det veldig port at en må opp i 10 dl. Noen som har noen erfaringer å dele med å bruke 6-7,5 dl kokekar og heller koke i to omganger til 2 pers? Blir det for sært å jakte så hardt på gram, og taper man flere gram gass enn vekt av kjele?

Til 2 personer eller flere, og til all snøsmelting. bruker jeg GSI Haulite 1,8 liters (rommer nesten 2 liter helt full). Den har stor åpning. Begge forsyner seg med vann til real/grøt/nudler, og kaffe etterpå. Veldig smidig! :) 

Toaks har en 2 liters titangryte, som heller ikke er dum, men den veier vel det samme som GSI kjelen, og er ikke like god å helle fra.

En kjele kan man fylle bedre opp enn en gryte uten å søle, og det er tryggere å bruke de med faste håndtak (sikkerhet mot forbrenning og søl). Søler du en liter kokende vann i fanget for å spare 50 gram, så kan du angre... 2 liters uten fast håndtak er litt skummel om man skal løfte og helle kokende vann ved hjelp av klypehåndtaket.

Jeg har prøvd lokk av aluminiumsfolie som blåser vekk,  ikke reduserer koketid og blir ødelagt, samt for små kjeler er tull for å spare noen få gram - det koster for mye å spare disse få grammene der. Synes jeg da, spesielt når man er med andre.

I følge Randulf Walle sin bok reduserer ikke lokk koketiden, jf. praktiske tester. Men det reduserer kondens i teltet svært mye, spesielt vinterstid (egen praktisk erfaring).

For små kjeler gjør at man må løpe til vannet flere ganger enn nødvendig for å hente vann også.

Skal man steke/koke mat, foretrekker jeg skikkelige gryter/stekepanner med non-stick, selv om det er noen få ekstra gram. Bruksgleden er så mye større. Skal man spare vekt er det jo bare vannkoking uansett.

Ved grøtkoking i non-stick stekepanne, har jeg brukt alufolie for å redusere sprut under småkokingen.

Dette er bare mine synspunkt, ingen fasit :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://shoptourismkit.com/products/keith-outdoor-titanium-water-mugs-with-folding-handles-titanium-lids-drinkware-camping-cups-ultralight-travel-mug-300ml-900ml?utm_source=Google.com&utm_medium=Google_Adwords&utm_campaign=Shoptourismkit.com_Shopping_Norway&variant=29116247867440&sfdr_ptcid=8509_437_504966779&sfdr_hash=867db4fef3adb860e98fdb17c91402a4&gclid=CjwKCAjwq4fsBRBnEiwANTahcL_atVMtA40xuC0y5CpqSYOOJnEuWDIFdS_pcMuY5SQfY6fVxMmVgxoCZh4QAvD_BwE

Denner fra Keith har vært min venn lenge. Jeg har 550 ml

Dette er favoritten min til å koke suppe i på dagen osv. Jeg bruker gjerne Knorr sine supper som skal ha en 1/2l vann og da er denne perfekt. Veldig fornøyd med den og den har fått mange turer og kokinger på samvittigheten nå...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo her at det er flere merker og butikker jeg aldri har hørt om. 

Det er vel først og fremst volumet jeg ønsker å minske. For nå har jeg med meg kjele og kopp, og det blir litt unødvendig hvis jeg skal spise alene. Jeg har med flaske jeg drikker vann av. 

Så kjelen skal brukes til havregrøt, suppe, kakao osv. Alt som bare kan helles oppi kokende vann. Da er det like greit å kunne spise rett av kjelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

En kjele kan man fylle bedre opp enn en gryte uten å søle.

Hva er forskjellen på kjele og gryte?

Bilder av kjele: https://www.bing.com/images/search?q=kjele&qpvt=kjele&FORM=IGRE

Bilder av gryte: https://www.bing.com/images/search?q=gryte&qs=n&form=QBIR&sp=-1&pq=gryte&sc=8-5&sk=&cvid=E73C62CA66D742ACB38A410255E5F12E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SnorreL skrev:

Hva er forskjellen på kjele og gryte?

Vil tippe det var "kaffekjele" som var ment her. For øvrig synes jeg Marius hadde et godt poeng mht brukskvalitet og vekt. Har en MSR-kjele med keramisk belegg som *akkurat* er godt nok til at egg lar seg vaske av etter bruk. Er veldig i stuss om 100 g spart vekt er verdt det for å gå ned til en ubehandlet, smal titankjele.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SnorreL skrev:

Mente kaffekjele (med lokk hank og helletut), men fortsatte innlegget med å korte ned til kjele:

36962A3C-1075-4323-8A5D-7C64F152A49B.jpeg.836ed0dda05e661922442ecd8f8c5763.jpeg

og gryte:

4A4687C9-D9AA-4B7D-897E-B13D9065E146.jpeg.f4effaccc2f228edd943467bae54e411.jpeg

 

Spesielt kjeler med løst håndtak og uten helletut bør man være litt forsiktig med koking av vann som skal helles over til annen beholder. Særlig om den er full når du heller (bruke noe å øse med?).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Datuma skrev:

Ser jo her at det er flere merker og butikker jeg aldri har hørt om. 

Det er vel først og fremst volumet jeg ønsker å minske. For nå har jeg med meg kjele og kopp, og det blir litt unødvendig hvis jeg skal spise alene. Jeg har med flaske jeg drikker vann av. 

Så kjelen skal brukes til havregrøt, suppe, kakao osv. Alt som bare kan helles oppi kokende vann. Da er det like greit å kunne spise rett av kjelen. 

Jeg pleier å bruke lettkokt havregryn som jeg heller i en liten skål, kaffepulver i koppen. Når vannet er kokt opp, så heller jeg vann fra kaffekjelen oppi koppen og skålen (om vinteren en liten plastboks med lokk, for at grøten ikke skal bli kald før den er ferdig). Sper på med vann fra kjelen om grøten blir tørr. Har du kontroll på blandingsforholdet kan du sikkert bare ta havregrynet oppi kjelen etter du har helt av til kaffe.

Kjelen holder seg ren, men skålen må skylles/vaskes.

Man kan klare seg med bare en titankopp også, men det blir litt mindre praktisk, selvfølgelig avhengig av hva man skal spise og drikke :) Men skal du lage mat og kaffe samtidig må du koke i to omganger da, om du ikke har med kopp ;) 

Jeg ser mange klarer seg med bare en titankopp, det er nok opp til hver enkelt. På tur med flere synes jeg en passelig stor kaffekjel blir viktigere :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gramjeger skrev:

Hvis det er en kjele uten lokk funker det også å brette alufolie og bruke dette som lokk.

Jeg trenger noe å koke vann i, først og fremst på gassbrenner, men muligheten for bål er jo ikke et minus. Hank er heller ikke et krav, så en helt vanlig bolle er jo greit nok. 

Utfordringen kommer når jeg ønsker å ha mulighet til å koke til 2 pers, da er det veldig port at en må opp i 10 dl. Noen som har noen erfaringer å dele med å bruke 6-7,5 dl kokekar og heller koke i to omganger til 2 pers? Blir det for sært å jakte så hardt på gram, og taper man flere gram gass enn vekt av kjele?

Jeg har sluttet å lete etter kjele, (ikke nødvendigvis lurt, men betyr i alle fall at jeg på et eller annet tidspunkt var veldig fornøyd😂), etter jeg tok i bruk "Primus Eta Power Pot" for noen år siden. Den er 1,2l, men 1l som passe grense. Det synes jeg er passe mengde grøt når jeg er skikkelig sulten... Den har varmeveksler funksjon i bunnen. Jeg har ikke gått vitenskapelig til verks, men har en klar oppfatning at dette sparer mye gass. Jeg har dermed slått meg til ro med at de ekstra grammene i kjelen sparer enda mer(?) gram gass. Kjele m/lokk, (med dørslag), ca 250g. Er volumet er større enn mange kanskje trenger er jo ikke det noen katastrofe. Man putter den jo bare full av ting. På bål er jo ikke denne varmeveksler funksjonen genial... Vanskelig rengjøring, kan skade "lamellene, osv". Er vel noen tester som viste at det blir mer CO i teltet med denne kjeletypen, så god lufting må man, (som vanlig), huske på. På lengre turer har jeg ikke med mer enn denne kjelen og en thermokopp. Kaffe i koppen og spise rett fra kjelen funker som ei kule 😊 (Har vært nær ved å bytte min trofaste thermokopp på 140g i noe plastsaker flere ganger, men å kunne kose seg 1time + uten at den blir kald vinner alltid 😂

Endret av Terje78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar på kort tid 😊

Valget falt på denne koppen her

https://www.thebushcraftstore.co.uk/tbs-750ml-stainless-steel-billy-can-cup-with-bail-handle--lid-39484-p.asp

Så et par reviews og den er vid nok til at jeg kan putte Vannflaska eller termokoppen fra klean kanteen oppi. Og det er stort sett alltid de jeg har med. 

Prisen var jo også fin. 24£ inkludert frakt til Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.