Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørre klær i sekken vs vekt?!?


gramjeger

Anbefalte innlegg

Jeg har en hobby i hobbyen; "Hvordan kutte vekta på sekken". Dette er jeg jo ikke på noen måte alene om, og jeg er langt i fra flinkest i klassen! 

Det finnes noen skjæringspunkter mellom vekt/komfort/sikkerhet/økonomi og alle har sine kjepphester innenfor alle 3. Jeg er relativt nære å klare å presse meg under 10kg-merket i basisvekt, men ser at det potensielt blir dyrt å bytte ut utstyr for å komme under 10kg.

Det enkeltelementet jeg anser at jeg har størst gevinst ved å endre på er mengden tørre klær i sekken. Prinsippet om å "alltid ha et tørt skift" mener jeg er lurt (gir jo både sikkerhet og komfort),  men har noen et forslat til utbedringer? Klær jeg har med i sekken: boxer, sokker, stilongs, ull t-skjort, ull trøye, buff, vindjakke (hvis den ikke er på kropp), bukse, dunjakke og badebukse (av og til med om sommeren). At badebuksa kan sløyfes er jeg klar over, ekstra bukse kan muligens sløyfes (eller finne et lettere alternativ), dunjakka ønsker jeg å finne noe lettere (trenger ikke hette) som helst er i syntetisk eller ull.

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
50 minutter siden, gramjeger skrev:

Klær jeg har med i sekken: boxer, sokker, stilongs, ull t-skjort, ull trøye, buff, vindjakke (hvis den ikke er på kropp), bukse, dunjakke og badebukse (av og til med om sommeren). At badebuksa kan sløyfes er jeg klar over, ekstra bukse kan muligens sløyfes (eller finne et lettere alternativ), dunjakka ønsker jeg å finne noe lettere (trenger ikke hette) som helst er i syntetisk eller ull.

Det er litt vanskelig å si hva du kan droppe uten å vite hva slags klær du har på kroppen. 

Selv går jeg i vindjakke med ullgenser under, ullstilongs og vindtett, pustende bukse. 

Alt jeg har av ekstra skift i sekken er et ekstra par sokker, regntøy(jakke og bukse), dunjakke, buff(den er teknisk sett i lomma på jakken) og et par tynne hansker. Noen ganger, for komfortens skyld, tar jeg med et ekstra sett med ullundertøy.

 

Jeg mener du kan droppe buksa og boxeren. Det du kan vurdere å droppe er ekstra(?) ullsett. Du trenger hvertfall ikke både ullgenser og ull-t-skjorte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du tenker på sommerhalvåret her?

Alt jeg har med av bekledning så lenge det er 10+ på dagtid er vanligvis:

t-skjorte i ull

ullboxer

tynne, lave ullsokker

mellomtykke ullsokker

tynn ulljakke med hette

tynn ullstilongs

lett dunjakke

regnjakke

vindbukse med avtagbare bein

terrengjoggesko

tynn lue, buff og hansker

Hva som er på kroppen og hva som er i sekken varierer fra dag til dag, avhengig av været. Blir t-skorta blaut kan jeg ta på ulljakka uten noe under, eller mikse og matche som jeg vil. Blir det skikkelig kaldt tar jeg på alt. Blir alt bløtt er det bare å vri opp og tørke så godt man kan, og krype ned i soveposen. Viktig at soveposen er varm nok til å sove uten klær.  😊

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har som regel ekstra sett til bruk i leir. Enten et fleecesett jeg har eller ull. Som regel utgår dette på sommerstid hvis det er grei temp.  Det som alltid er med er ekstra sokker og boxer. Så har jeg nesten alltid med en lue siden jeg rom regel dytter hodet ut av posen om natta. Erstatning for dunjakke er ikke så lett. Den veier lite kontra en ullgenser og har også den fordelen at den er ganske vindtett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gramjeger skrev:

Noen som har noen forslag?

Hvis en lett dunjakke uten hette kunne være noe for deg kan jeg anbefale Norrøna Bitihorn Superlight Down900. Veier 181g i størrelse M. 

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-super-light-down900-dunjakke-herre/?color=2295

Ligger av og til i outlet til rundt tusenlappen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gramjeger skrev:

Jeg har en hobby i hobbyen; "Hvordan kutte vekta på sekken". Dette er jeg jo ikke på noen måte alene om, og jeg er langt i fra flinkest i klassen! 

Det finnes noen skjæringspunkter mellom vekt/komfort/sikkerhet/økonomi og alle har sine kjepphester innenfor alle 3. Jeg er relativt nære å klare å presse meg under 10kg-merket i basisvekt, men ser at det potensielt blir dyrt å bytte ut utstyr for å komme under 10kg.

Det enkeltelementet jeg anser at jeg har størst gevinst ved å endre på er mengden tørre klær i sekken. Prinsippet om å "alltid ha et tørt skift" mener jeg er lurt (gir jo både sikkerhet og komfort),  men har noen et forslat til utbedringer? Klær jeg har med i sekken: boxer, sokker, stilongs, ull t-skjort, ull trøye, buff, vindjakke (hvis den ikke er på kropp), bukse, dunjakke og badebukse (av og til med om sommeren). At badebuksa kan sløyfes er jeg klar over, ekstra bukse kan muligens sløyfes (eller finne et lettere alternativ), dunjakka ønsker jeg å finne noe lettere (trenger ikke hette) som helst er i syntetisk eller ull.

Noen som har noen forslag?

Tja. Jeg har kuttet mye klær på mine sommerturer. Ikke med noe ekstra ut over kanskje et par sokker. Ullbokser kan fint brukes i alle fall 3 uker = ingen ekstra😊 Mye kan spares med varm nok sovepose til at man slipper å drasse på "ullpysj" dedikert soving. Mer isolasjon pr gram dun i posen enn gram ull i pysj, lue og sokker... Ekstra/tørt tøy har jeg sluttet å ta med. Skal man gå er det ok å være våt. I leir får jeg heller holde meg i soveposen hvis ALT skulle bli vått. (Ting tørker jo raskt igjen når "riktig vær" oppstår). I sekk havner da kun det som ikke er i bruk under marsj: Dunjakke, ullundertøy, (har med en "stillongs" og to tynne trøyer), tynn regnjakke og regn kilt og evt. et par sokker som nevnt... Ferdig😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt dette med dunjakke.  I alle år, sommer som vinter, har det holdt med netting, ulltrøye, grønn miitærgenser og Fjällrävenjakka.  Som operativ feltoffiser i mange år brukte vi det samme.  Dog var Fjällräven jakka byttet ut med feltjakke. 

Men jeg våger ikke å droppe Pose tørt tøy".  Det har med egen og - og andres sikkerhet å gjøre.  Om ikke annet er "Værfast - skadet" stikkordet.  Innholdet i den:  ulltrøye, ullbukse, truse, sokker, headover tar jeg på rett før jeg går i posen.  Og neste dag faller jeg aldri for fristelsen til ikke bytte til vått/fuktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomas E skrev:

Det er litt vanskelig å si hva du kan droppe uten å vite hva slags klær du har på kroppen. 

Selv går jeg i vindjakke med ullgenser under, ullstilongs og vindtett, pustende bukse. 

Alt jeg har av ekstra skift i sekken er et ekstra par sokker, regntøy(jakke og bukse), dunjakke, buff(den er teknisk sett i lomma på jakken) og et par tynne hansker. Noen ganger, for komfortens skyld, tar jeg med et ekstra sett med ullundertøy.

Jeg mener du kan droppe buksa og boxeren. Det du kan vurdere å droppe er ekstra(?) ullsett. Du trenger hvertfall ikke både ullgenser og ull-t-skjorte.

Tenkte at jeg skulle la vær å legge ut hele ligherpack.com-lista mi (tar så mye plass i tråden), men ser at den nok må med. Legger den nederst i dette innlegget. T-skjorta var tenkt som pysj i den kaldere delen av året, men trenger jo ikke å være mer annet enn om vinteren (point taken). Buksa bruker hvis, og bare hvis hyttet-til-hytte-tur, trengs ikke resten av året. Totalt 460g spart. Takk for innspill.

 

 

1 time siden, ketilring skrev:

Jeg regner med du tenker på sommerhalvåret her?

Alt jeg har med av bekledning så lenge det er 10+ på dagtid er vanligvis:

t-skjorte i ull

ullboxer

tynne, lave ullsokker

mellomtykke ullsokker

tynn ulljakke med hette

tynn ullstilongs

lett dunjakke

regnjakke

vindbukse med avtagbare bein

terrengjoggesko

tynn lue, buff og hansker

Hva som er på kroppen og hva som er i sekken varierer fra dag til dag, avhengig av været. Blir t-skorta blaut kan jeg ta på ulljakka uten noe under, eller mikse og matche som jeg vil. Blir det skikkelig kaldt tar jeg på alt. Blir alt bløtt er det bare å vri opp og tørke så godt man kan, og krype ned i soveposen. Viktig at soveposen er varm nok til å sove uten klær.  😊

Lista mi er relativt generisk, men bytter t-skjorte med trøye og trøye med genser osv når det er temp ligger mellom 0 og -15.

Temp på soveposer er et annet tema jeg grubler ganske mye på i tillegg til denne tråden. 3/4++ av året er en pose som tåler ned mot -5/6/7 mer enn nok for meg (om sommeren er den i varmeste laget). Har planer om å gå over til quilt og da lurer jeg jo på om jeg skal gå for en som tåler -12, og heller slenge beina utenfor om sommeren ...

1 time siden, borgern skrev:

Så har jeg nesten alltid med en lue siden jeg rom regel dytter hodet ut av posen om natta. Erstatning for dunjakke er ikke så lett. Den veier lite kontra en ullgenser og har også den fordelen at den er ganske vindtett. 

Det med dunjakka er ikke lett, det er bare en tanke ... en EE Torrid APEX Jacket veier ca 235g, men koster en stor pose gull. Dun tåler ikke fukt, ellers ok. Som deg sover jeg med hode og stort sett minst en arm utenfor posen, så i de kaldeste mnd legger jeg jakka ved hodenden så jeg bruker den som dyne for armene ...

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ekstra bukse mener jeg kan droppes. Jeg har i steden med ultralett regnbukse og jakke som også fungerer som vindjakke.

Regnbuksa fungerer som nødbukse i leir hvis hovedbuksen er våt og trenger tørking. 

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/fjora/fjora-dri1-vanntett-bukse-herre/?color=7718

Den buksa veier 40g mindre enn den buksa jeg alt har med, for tiden eksperimenterer jeg med regnkilt.

49 minutter siden, ketilring skrev:

Hvis en lett dunjakke uten hette kunne være noe for deg kan jeg anbefale Norrøna Bitihorn Superlight Down900. Veier 181g i størrelse M. 

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/bitihorn/bitihorn-super-light-down900-dunjakke-herre/?color=2295

Ligger av og til i outlet til rundt tusenlappen. 

Denne jakka ser jo veldig bra ut, men jeg er nok for stor for denne jakka .. :-(

40 minutter siden, Terje78 skrev:

Tja. Jeg har kuttet mye klær på mine sommerturer. Ikke med noe ekstra ut over kanskje et par sokker. Ullbokser kan fint brukes i alle fall 3 uker = ingen ekstra😊 Mye kan spares med varm nok sovepose til at man slipper å drasse på "ullpysj" dedikert soving. Mer isolasjon pr gram dun i posen enn gram ull i pysj, lue og sokker... Ekstra/tørt tøy har jeg sluttet å ta med. Skal man gå er det ok å være våt. I leir får jeg heller holde meg i soveposen hvis ALT skulle bli vått. (Ting tørker jo raskt igjen når "riktig vær" oppstår). I sekk havner da kun det som ikke er i bruk under marsj: Dunjakke, ullundertøy, (har med en "stillongs" og to tynne trøyer), tynn regnjakke og regn kilt og evt. et par sokker som nevnt... Ferdig😊

Våte klær går man i, tørre klær er til å sitte/ligge i ro. I tillegg trenger en litt til å kunne regulere varmen mens man går.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tom42 skrev:

Jeg har aldri skjønt dette med dunjakke.  I alle år, sommer som vinter, har det holdt med netting, ulltrøye, grønn miitærgenser og Fjällrävenjakka.  Som operativ feltoffiser i mange år brukte vi det samme.  Dog var Fjällräven jakka byttet ut med feltjakke. 

Men jeg våger ikke å droppe Pose tørt tøy".  Det har med egen og - og andres sikkerhet å gjøre.  Om ikke annet er "Værfast - skadet" stikkordet.  Innholdet i den:  ulltrøye, ullbukse, truse, sokker, headover tar jeg på rett før jeg går i posen.  Og neste dag faller jeg aldri for fristelsen til ikke bytte til vått/fuktig.

Nå når jeg etter mange år "endelig" har blitt overbevist om at jeg trenger dunjakka, så må noen som (på lik linje med meg) har vært for lenge i forsvarte komme å "ødelegge" for meg ;-) Det sitter veldig langt inne å droppe "Pose tørt tøy" Ikke det at jeg regner med å ha bruk for det, men what if? Men i mitt sivile liv har jeg nå skrota alt fra forsvaret, det er bare tungt (og slitesterkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tom42 skrev:

Jeg har aldri skjønt dette med dunjakke.  I alle år, sommer som vinter, har det holdt med netting, ulltrøye, grønn miitærgenser og Fjällrävenjakka.  Som operativ feltoffiser i mange år brukte vi det samme.  Dog var Fjällräven jakka byttet ut med feltjakke. 

Men jeg våger ikke å droppe Pose tørt tøy".  Det har med egen og - og andres sikkerhet å gjøre.  Om ikke annet er "Værfast - skadet" stikkordet.  Innholdet i den:  ulltrøye, ullbukse, truse, sokker, headover tar jeg på rett før jeg går i posen.  Og neste dag faller jeg aldri for fristelsen til ikke bytte til vått/fuktig.

Jeg sverget også til ullgenser i mange år, men kan ikke si å ha savnet den etter jeg gikk over til dunjakke. Mye mer varme per gram. Må bare sørge for at den ikke blir våt😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gramjeger skrev:

Jeg jobber med saken :-D

Quilt er konge. Løp og kjøp. Jeg kjøpte en fra Enlightened Equipment. Lang, bred med 950cuin dun. - 17som ekstretemp. Med silkeliner er vekta 850g. Er ikke lett å slå det med sovepose evt. inkl."pysj". Jeg synes denne er komfortabel over et stort temp. spenn. Som du sier slenger du evt. beina på utsida, (fast fotpose på min), og resten er jo som dyne og lett å regulere deretter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare vekt tror jeg det du kan vinne mest på er å droppe mye av "kjekt å ha". Du har ekstremt mange "ting" på pakkelista. Ikke at det er noe feil med det, men istedet for å kjøpe enda flere lettere saker ville jeg heller sett på hva du kan ta bort, uten at du egentlig mister noe.
F.eks: Ekstra bukse, et par ekstra sokker holder i massevis inntil ei uke på tur, vannrensesystem er stort sett unødvendig, deodorant, såpe, håndkle, mye oppbevaringsposer, karabinere, tau osv. som kanskje kan droppes?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamasjer, trowel, vannrensing, crocs, og armvarmere (hvis du har genser/jakke).

Naturehike footprint trenger du vel ikke, du har jo en poncho tarp.

Løkke, shock cord, stropper og flere typer teip får du ikke bruk for. Leuko teip og litt bardunline holder.

Er du redd for dårlig vann, så benytt heller muligheten til å fylle på sikre kilder. Evt. koke vannet (sikrest), eller ha med noen få rensetabletter.

Sommerstid synes jeg dun er unødvendig. Det blir lett vått og ubrukelig. Ull eller syntetisk fungerer godt og er varmt nok.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde fjernet av den lista, for sommerturer:

Vannsystem, pute, pumpe, ekstra bukse, badebukse, bokser, alle sokker bortsett fra det du har på, evt. 1til, armvarmere, gåstaver, funnet en mindre kniv, T-skjorter, en del pakkposer, deo, såpe, neglklipper, (så sant turen ikke er lenger enn 3uker-isch), power bank, på tur trenger jeg ikke strøm😉, ørepropper, usb-overgang, regntrekk, vannbeholder, refleksvest, (ikke gå på veien😉), vannfilter, all teip bortsett fra sportsteip, gamasjer, leirsko... (Hva med å lage noen av liggeunderlag), sitteunderlag og antibac. 

Når det er sagt er du jo nede i virkelig lav vekt allerede. Jeg er ikke så langt nede selv, men har en del fiskeutstyr, hundestæsj, osv. Sikkert en del du har satt opp som er sesong og situasjonsavhengig om det blir med eller ikke også. 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, whistler skrev:

For å spare vekt tror jeg det du kan vinne mest på er å droppe mye av "kjekt å ha". Du har ekstremt mange "ting" på pakkelista. Ikke at det er noe feil med det, men istedet for å kjøpe enda flere lettere saker ville jeg heller sett på hva du kan ta bort, uten at du egentlig mister noe.
F.eks: Ekstra bukse, et par ekstra sokker holder i massevis inntil ei uke på tur, vannrensesystem er stort sett unødvendig, deodorant, såpe, håndkle, mye oppbevaringsposer, karabinere, tau osv. som kanskje kan droppes?

Jeg vet at jeg kan ta vekk 800-900g ved å strippe vekk alt av "ting", men dette er beviste valg basert på konkrete savn på tidligere turer. Men jeg redigere lista fortløpende etterhvert som jeg får innspill (og vurderer å følge dem). T-kjorte, såpe, liner-sokk, 2 karabiner=213g er det jeg til nå har valgt å trekke i fra. Når det gjelder vannrensing spesielt er jeg der at "stort sett unødvendig" ikke er godt nok, en fin bekk med sauer som driter er ikke en fin bekk lenger ... Jeg prøver heller å se på kartet å finne ut hvor langt det er til neste vannkilde slik at jeg ikke bærer med meg så mye vann om gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Gamasjer, trowel, vannrensing, crocs, og armvarmere (hvis du har genser/jakke).

Naturehike footprint trenger du vel ikke, du har jo en poncho tarp.

Løkke, shock cord, stropper og flere typer teip får du ikke bruk for. Leuko teip og litt bardunline holder.

Er du redd for dårlig vann, så benytt heller muligheten til å fylle på sikre kilder. Evt. koke vannet (sikrest), eller ha med noen få rensetabletter.

Sommerstid synes jeg dun er unødvendig. Det blir lett vått og ubrukelig. Ull eller syntetisk fungerer godt og er varmt nok.

Gamasjene droppes i den tørre delen av året. Trowel=LNT. Jeg foretrekker faktisk t-skjorte og armvarmere fremfor ulltrøye, men tør ikke helt å droppe ulltrøya.

Poncho tarp'n har jeg ikke fått testa skikkelig ut ennå, så jeg har absolutt lurt på om denne kan duge som footprint. Så det er meget sannsynlig at footprinten utgår til fordel for poncho tarp.

Dunjakka er ikke til bruk under marsj, ergo kun sept-april.

 

For meg funker det greit med en liste som et utgangspunkt for helårsbruk, så trekker jeg fra og legger til litt etter sesongen. Så denne lista er en 3-4 sesongers liste, som jeg fjerner litt i fra etter værmelding mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Terje78 skrev:

Vannsystem, pute, pumpe, ekstra bukse, badebukse, bokser, alle sokker bortsett fra det du har på, evt. 1til, armvarmere, gåstaver, funnet en mindre kniv, T-skjorter, en del pakkposer, deo, såpe, neglklipper, (så sant turen ikke er lenger enn 3uker-isch), power bank, på tur trenger jeg ikke strøm😉, ørepropper, usb-overgang, regntrekk, vannbeholder, refleksvest, (ikke gå på veien😉), vannfilter, all teip bortsett fra sportsteip, gamasjer, leirsko... (Hva med å lage noen av liggeunderlag), sitteunderlag og antibac. 

Når det er sagt er du jo nede i virkelig lav vekt allerede. Jeg er ikke så langt nede selv, men har en del fiskeutstyr, hundestæsj, osv. Sikkert en del du har satt opp som er sesong og situasjonsavhengig om det blir med eller ikke også. 😊 

Takk for innspill, mye er alt nevnt og jeg har svart for noen av mine valg. Uansett så setter nye innspill alltid igang nye tankeprosesser. Videre så sikter jeg meg mot å bli en som pakker lett, ikke ultralett!

Vil derfor kun tenke litt høyt rundt noe av det du nevner:

* Gåstaver: 1, 2 eller 0 Jeg sliter faktisk litt med å bestemme meg der. Fordeler i motbakker, myr og bekker, samt at de brukes som teltstenger. Men jeg har jo også løse teltstenger ved siden av så jeg burde kanskje heller velge en av hver, i stede for 2 av begge? Gruble!

* Mindre kniv har vært på vei fra AliExpress i 1 mnd snart, så den kommer 60g. Ønsker ikke mindre enn 5 cm blad.

* Neglklipper: Du har helt rett kun på lengre turer, men jeg er nok mer på 1+uke isch ;-)

* Regntrekk: Den var litt spennende. Ja, ponchoen går over sekken. Men i leir og ved pauser i regnet trodde jeg det var lurt. Kan du utdype?

* Refleksvest: Denne har vert av og på lista mi mange ganger de siste årene, bruk en gang (og da viste jeg at jeg skulle ha en full dag langs vei). Tror nå at denne er dytta ut fra standardlista mi for godt! Takk.

* Ser flere nevne at sportstape er alt man trenger. Lappesett til luftmadrass tør jeg ikke bytte ut med sportstape, men rifter i dunjakke, sovepose og telt; funker det med sportstape der? I så fall så dropper jeg jo gorillatapen.

* Antibac: Anser det som like naturlig som dopappir, men mulig jeg er for pinglete ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker ingen innspill som kritikk av "min liste", og trenger heller ikke å "forsvare meg". Men hvis jeg viser frem lista mi og ber om vurderinger kommer det selvfølgelig vurderinger på en del ting som avviker fra hva jeg har tenkt. Dette får i alle fall meg til å tenke en gang til om mange ting, og en prosess starter. Det er jo det som er så bra med dette forumet, masse erfaring og kunnskap som man er villig til å dele. Etter de innspillene jeg har valgt å følge så langt er jeg nå nede på 9.8kg ... så langt ... :-D Tusen Takk, og kom gjerne med mer alle sammen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, gramjeger skrev:

Jeg vet at jeg kan ta vekk 800-900g ved å strippe vekk alt av "ting", men dette er beviste valg basert på konkrete savn på tidligere turer. Men jeg redigere lista fortløpende etterhvert som jeg får innspill (og vurderer å følge dem). T-kjorte, såpe, liner-sokk, 2 karabiner=213g er det jeg til nå har valgt å trekke i fra. Når det gjelder vannrensing spesielt er jeg der at "stort sett unødvendig" ikke er godt nok, en fin bekk med sauer som driter er ikke en fin bekk lenger ... Jeg prøver heller å se på kartet å finne ut hvor langt det er til neste vannkilde slik at jeg ikke bærer med meg så mye vann om gangen.

Hvis man ikke er helt spesielle steder er det vel ikke nødvendig i Norge å rense vann.? I de 25 årene jeg har vært i fjellet, (for ordens skyld avbrutt med inntil 51 uker😂), har jeg aldri hatt noen hendelse. Bærer forøvrig heller aldri på vann. Som regel ikke kjempelangt til neste vannkilde... På topptur i tørt vær skjønner jeg at det er nødvendig😊 Den eneste forhåndsregelen jeg har tatt er å ikke drikke fra små putter med stillestående vann i år med mye lemen. Har gått fint så langt😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.