Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørre klær i sekken vs vekt?!?


gramjeger

Anbefalte innlegg

8 timer siden, ost skrev:

Det neste nå er å bytte ut sekken med en rammeløs versjon. Da kutter du fort 250 til 500 gram i en sjau.  Men brukererfaring har jeg ikke...

Et alternativ er Osprey Levity 45. 360 gram spart. :) 

Jeg har et titalls mils erfaring med denne, og det er en praktisk sekk med god bærekomfort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 16.9.2019 den 14.49, gramjeger skrev:

Mindre kniv har vært på vei fra AliExpress i 1 mnd snart, så den kommer 60g. Ønsker ikke mindre enn 5 cm blad.

Sånn i tilfelle kniven fra AliExpress ikke kommer frem, eller du ikke blir fornøyd:

Petzl Spatha

  • foldekiv, 7 cm blad
  • veier 43g -  133g mindre en Øyo vidda kniven i lista lenger oppe.
  • Kommer i forskjellige farger på skaftet.
  • Koster 209,- hos sportsnett, og opp til 299,- hos andre butikker.

Jeg har andre kniver også men disse har ikke blitt med på tur etter at Petzl Spatha ble liggende i sekkennycanixau0uynjfn4hbj.jpg

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 12.26, Tom42 skrev:

Jeg har aldri skjønt dette med dunjakke.  I alle år, sommer som vinter, har det holdt med netting, ulltrøye, grønn miitærgenser og Fjällrävenjakka.  Som operativ feltoffiser i mange år brukte vi det samme.  Dog var Fjällräven jakka byttet ut med feltjakke. 

Jeg var der i mange år, syntes dunjakke bare var en motegreie. Men etter en topptur i noen og tyve minus og mye vind hvor jeg tok av skalljakka for å ha på tykkere lag under ved pause på toppen, tok de andre bare dunjakka utenpå skalljakka. Da fant jeg et bruksområde for min del ihvertfall.

Jeg har en tynn/lett dunjakke for de fleste turer hvor det er garantert finvær eller er minusgrader, og en tilsvarende i Primaloft til bruk når det kan være vått vær eller i fuktige omgivelser (padleturer etc.) Gull å hive over hva enn man går i ved pauser eller i situasjoner hvor det er behov for ekstra isolasjon ift varmetap.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ost skrev:

Det neste nå er å bytte ut sekken med en rammeløs versjon. Da kutter du fort 250 til 500 gram i en sjau.  Men brukererfaring har jeg ikke...

Ønsker å bytte sovepose med quilt (ca 300g spart), og bytte sekken til en Zpacks Arc Haul (ca 400g spart), men begge deler koster ca 3000,- vær så det blir ikke i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ketilring skrev:

Et alternativ er Osprey Levity 45. 360 gram spart. :) 

Jeg har et titalls mils erfaring med denne, og det er en praktisk sekk med god bærekomfort. 

Skal jeg på en ukes tur (5 kg mat) får jeg akkurat plass i 48L Osprey med addons, og total lastekapasitet for Osprey Levity 45 og 65 er litt for lav. Zpacks Arc Haul derimot er lettere og har mer lastekapasitet :-D

24 minutter siden, Terka skrev:

Sånn i tilfelle kniven fra AliExpress ikke kommer frem, eller du ikke blir fornøyd:

Petzl Spatha

  • foldekiv, 7 cm blad
  • veier 43g -  133g mindre en Øyo vidda kniven i lista lenger oppe.
  • Kommer i forskjellige farger på skaftet.
  • Koster 209,- hos sportsnett, og opp til 299,- hos andre butikker.

Jeg har andre kniver også men disse har ikke blitt med på tur etter at Petzl Spatha ble liggende i sekken

Litt uavhengig av at jeg har fått (og skal teste) den nye kniven er jo Petzl Spatha intressant, ikke dyr og veier ingenting. Takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, gramjeger skrev:

Ønsker å bytte sovepose med quilt (ca 300g spart), og bytte sekken til en Zpacks Arc Haul (ca 400g spart), men begge deler koster ca 3000,- vær så det blir ikke i år.

Hvis du ikke vil ha quilt er denne kun 648 gram og varm for vekta https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-sleeping-bag/mountain-hardwear-phantom-spark-28#total-weight 

Den har nå kommet i en ny versjon som veier enda mindre (632 gram) https://www.mountainhardwear.com/phantom-30f--1c-sleeping-bag-1829401.html?cgid=equipment-sleepingBags-over20&dwvar_1829401_variationColor=675#start=0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 21.15, gramjeger skrev:

Jeg har noen andre kjeler i samlingen min også, men da jeg gikk over til denne var det viktig å finne en kjele med dl-mål ... Men nå bruker jeg koppen til målebeger så da er ikke det viktig lengre ... Mulig det skal byttes litt kjele igjen ;-)

Jeg kan faktisk ikke få fullrost denne kjelen til MSR keramisk solo pot 1,3L nok! Denne fungerer til ALT, med denne steker/koker jeg egg og bacon,fisk, suppeposer,potetstappe med stekte pølser, 1st price pasta bologna med tunfisk(favorite),spagetti, ja alt som skal stekes/kokes av mat på tur! Denne har jeg en lang STS hardplast skje som jeg bruker til å lage mat med i kjelen samt at jeg som regel bruker den til å spise av kjelen. Non-stick belegget har fungert fantastisk og vaska av den er såre enkelt! 210gram og jeg har droppet 0,75L titan koppen å tar de 100gram ekstra for alle mulighetene denne kjelen denne gir meg for å kunne lage ordentlig mat på tur. Skal det kun gå i frysetørket mat hele tiden, da tar jeg i bruk titan koppen/foldeskje og BRS 3000T brenneren, et minimalistisk cook kit som jeg nesten tror alle har😉. Men bacon holder seg 3-4 dager(stekes ekstra 4 dag hehe), egg det samme. 

https://www.fjellsport.no/msr-ceramic-solo-pot.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lars Stenseth skrev:

Jeg kan faktisk ikke få fullrost denne kjelen til MSR keramisk solo pot 1,3L nok!

Så bra ut den! Her er et alternativ som kanskje tåler bål litt bedre: Tomshoo 1100ml. Er av titan, veier 160g inkludert lokk og rommer røflig 1,1L. I tillegg til håndtak har den en hank slik at den kan henges eller enklere løftes av og på bålet.

KR_2019_63171.thumb.jpg.cce7d2b1d5bcb0b51484f32b62797287.jpg

KR_2019_65858.thumb.jpg.83a5cdd97e99ef4ad1b787330b779ead.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ketilring skrev:

Så bra ut den! Her er et alternativ som kanskje tåler bål litt bedre: Tomshoo 1100ml. Er av titan, veier 160g inkludert lokk og rommer røflig 1,1L. I tillegg til håndtak har den en hank slik at den kan henges eller enklere løftes av og på bålet.

KR_2019_63171.thumb.jpg.cce7d2b1d5bcb0b51484f32b62797287.jpg

KR_2019_65858.thumb.jpg.83a5cdd97e99ef4ad1b787330b779ead.jpg

Stemmer nok at titan funker bedre på et bål😉 denne bruker jeg kun Omniliten på, men jeg har aldri blitt helt venn med titan til å lage mat på, synes ting har altfor lett for å svi seg å dertil mer tid på reingjøring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett koking av vann for å rehydrere dehydert mat + kaffe som er min greie. Dermed ente jeg opp med å bestille en Toakes 750ml fra AliExpress. Stor nok til at jeg kan ha gass og brenner oppi, og plass til nok vann til middag og kaffe for 1 pers. Er jeg på tur med kona eller andre må jeg enten koke opp to ganger eller ta med meg STS X-Kettle. Men jeg var også innom tanken på MSR keramisk solo pot 1,3L eller tilsvarende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Stenseth skrev:

Stemmer nok at titan funker bedre på et bål😉

Njai.. jeg tenkte mer på at den MSR-kjelen har noen plastdeler som sannsynligvis vil smelte :)  

39 minutter siden, gramjeger skrev:

Dermed ente jeg opp med å bestille en Toakes 750ml fra AliExpress. Stor nok til at jeg kan ha gass og brenner oppi, og plass til nok vann til middag og kaffe for 1 pers.

Titankjelen på 1100ml bruker jeg kun hvis jeg skal fiske (får jo så svær fisk, må vite). Hvis ikke bruker jeg Toaks 750ml jeg også, som holder i massevis til vanlig vannkoking.

For meg er det viktig at kjelen tåler bål. Jeg fyrer bål på kvist og lignende - også over tregrensa - så ofte jeg kan for å spare gass. Jeg har med meg så lite gass som mulig for å spare vekt.  :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lars Stenseth skrev:

Non-stick belegget har fungert fantastisk og vaska av den er såre enkelt! 210gram og jeg har droppet 0,75L titan koppen å tar de 100gram ekstra for alle mulighetene denne kjelen denne gir meg for å kunne lage ordentlig mat på tur.

Siden jeg har QuickSolo Pot og er KJEMPEFORNØYD men lurer på hvor mye mer plunder det er å gå over til titan 900ml - har du forsøkt å steke egg til froksost i titan? Hvor mye svartbrenning og gris blir det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ArveS skrev:

Siden jeg har QuickSolo Pot og er KJEMPEFORNØYD men lurer på hvor mye mer plunder det er å gå over til titan 900ml - har du forsøkt å steke egg til froksost i titan? Hvor mye svartbrenning og gris blir det egentlig?

Alt kommer an på varmeregulering, form på brenneren og form på kjelen/koppen man bruker. Det trenger ikke å bli så mye mer gris hvis man passer på hele tiden. Har bare 750ml i kopp form, men mange bruker titan på blant annet kvistbrennere å da er det vanskelig med varmeregulering synes jeg. Men med en mer bredere titankjele og en litt videre brenner så burde det kunne gå greit å steke egg med en smørklatt/olje og litt forsiktighet, men at det har lettere for å svi seg vil jeg tro. Har ikke stekt egg på en 900ml titan kjele. Toaks har noen fine i den størrelsen, så det kan sikkert andre svare på da de er ganske så populære pga av vekt. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 12.26, Tom42 skrev:

Men jeg våger ikke å droppe Pose tørt tøy".  Det har med egen og - og andres sikkerhet å gjøre.  Om ikke annet er "Værfast - skadet" stikkordet.  Innholdet i den:  ulltrøye, ullbukse, truse, sokker, headover

... og for å vippe tråden inn til utgangspunktet - 1000 ganger DETTE! Ikke gå i høyfjell uten sikkerhetsmargin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.