Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport fjellheimen pro på vinteren?


Nicolai Strand

Anbefalte innlegg

Hei! Det kan godt hende at teltet spesifikt har blitt besvart før! Men jeg skriver no en gang om dette. Holder fjellheimen pro om vinteren. Tåler den storm, liten storm eller sterk kuling, med andre ord hva er bristepunktet? Har noen erfaringer med teltet. Har hørt eneste forskjellen mellom ekstremutgaven og pro er stormmattene. Går det ikke an å bare legge snø rundt og litt oppover teltveggen?

Takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er samme ytterteltstoffet som er brukt i Pro og Extrem-teltene, så de skal være like sterke. Men i skikkelig ille uvær er nok stengene utsatt for brudd, så det er helt klart en fordel å kunne ha doble stenger, jeg vet ikke om det er mulig i Pro-teltene. Aller viktigst uansett er å bardunere teltet så godt som mulig. Alle barduner i bruk, ski og staver eller store snøanker som plugger. En god idé er å lage en levegg rundt teltet (eller på ene siden) dersom det er meldt sterk vind. Med slike forholdsregler ville jeg ikke nølt med å bruke Pro-telt om vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

JA. Jeg har brukt både Helsport Ringstind, Rondane og Dovrefjell (ligner Fjellheimen) på vinterturer her i Troms/Finnmark i til dels ufyselige forhold i flere år. Står støtt i mye vær. Spar snø langsmed duken/på nedre del av duken siden det ikke har stormmatter. Så lenge du er flink å bardunere godt og har gode snøplugger så er pro-teltene fine vintertelt. Høvelig med et telt som er like bra hele året!

@Nordhauk kan sikkert også komme med noen erfaringer her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utallige vinterdøgn i Helsport Fjellheimen, Dovrefjell og Ringstind uten å noen gang føle meg utrygg på at disse teltene ikke skulle stå han av i uvær. Med de riktige forberedelsene og tiltakene holder pro-telt utvilsomt mål i norske fjell. Sørg bare for et stramt oppsett med god bardunering og bruk av snø rundt teltveggene + eventuelt levegg under skikkelig friskt vær. Gode snøplugger anbefales også sterkt. Vedlegger et par bilder av Fjellheimen oppsatt under vinterlige forhold i Nord-Norge.

 

 

 

 

Isfiske J-vann med K 051.JPG

RMovatnet med Kristian 008.JPG

026.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 13.49, Nicolai Strand skrev:

Hei! Det kan godt hende at teltet spesifikt har blitt besvart før! Men jeg skriver no en gang om dette. Holder fjellheimen pro om vinteren. Tåler den storm, liten storm eller sterk kuling, med andre ord hva er bristepunktet? Har noen erfaringer med teltet. Har hørt eneste forskjellen mellom ekstremutgaven og pro er stormmattene. Går det ikke an å bare legge snø rundt og litt oppover teltveggen?

Takk for svar på forhånd!

Hei, her kan jeg faktisk komme med et godt svar til deg. Jeg og en kamerat var på vintertur fra Solheimstulen og opp til Hardangervidda tidligere i vinter mars/april. 

Vi tok turen en helg vi var klar over at det ble mye vind (samme helg som dette cruise skipet lå og vippet utenfor vestlandet) da lå vi inne på Hardangervidda. Vi kom opp fredag kveld, satte opp teltet med brøytestikker som barduner (fikk av kommunen) vi satte det riktignok opp bak en stor stein, men vinden kom ikke bare fra en kant denne helgen.. vi gravde snø opp langs kanten på teltet som du sier. det var mål 24 sekund meter vind på Mårbu fikk vi høre fra noen med hundespann vi møtte på søndagen, og de tok hundene inn blant annet, vi kjente på vinden når vi var ute at dette var skikkelige greier, kombinert med whiteout som kom og gikk ble det et artig vær. men teltet. Vi et helsport fjellheimen 3 pro. Vi var aldri i tvil om at dette skulle holde, snøen samlet seg oppover den ene siden, så den måtte vi jo fjerne med gjevne mellom rom. Stengene, joda doble stenger er bedre enn enkle, men vi følge vel aldri at disse kom til å knekke, vi hadde stort sett vinden inn i front eller bak på teltet og da slipper vi at teltstengene presses ned fra siden. jeg vet ikke hva single stenger skal tåle, men skal du over Grønnland, hvor vinden kan komme i en mye høyere hastighet og fra flere kanter ville jeg tro (har ingen greie på akkurat det) så er vel doble stenger lurt. Du kan se video fra turen vår og få et inntrykk av vinden her: god tur. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.