Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor dumt er det med dunpose til små barn?


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Har baby som er mye med på tur, soveposen er i dag vognposen som veier mye og mangler f eks nakkekrage, hvilket gjør den rimelig kald. Har veldig lyst til å få laget et dunpose til henne (både pgr av volum og vekt) , men er usikker på hvor selvmål dette kommer til å være i og med at hun søler og styrer som et normalt barn gjør (hun er snart 9mnd og skal _mye_ på tur, sommer som vinter). Noen tanker? 

Og liggeunderlag, hva bruker folk til ungene der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset så har vi konkludert med at det går sikkert greit med dunpose, men hvorfor ta sjansen? Så vi har kjøpt gode syntetiske poser som ungene kan vokse med. Det er ikke sjeldent det ble tiss utenfor bleien når de var små, og søler saft og vann og alt mulig annet nå når de har blitt eldre. Dessuten så er de så små posene at det størrelsen ikke betyr stort, ei heller vekten. 

Liggeunderlag så brukte vi bamse underlag med skinnfell. Nå har de blitt litt eldre og hun eldste har et STS isolert liggeunderlag. Han minste har et billig oppblåsbar med Bamse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker syntetposer. De liker å ta de med utenfor teltet også, og leke litt med de.

Bamseunderlag er varmt, sklisikkert, kan tas med ut, lekes med, og ligger mye mindre i veien i teltet enn oppblåsbare, koster mindre.

De sover godt hele natten på det, og det blir ikke kjøpt noe annet før de blir så stor at de klager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knøtten vokser! Kjør vognpose til de ikke passer. Gjerne inne i en av dine poser  om det er kaldt, eller kjør en fjellduk over dere voksne og barnet i vognposen. (Del på varmen fra dere voksne.)

Jeg gikk fra Fjellpulken pose til Alta Jr pose og over på Warmpeace Viking 170/180 cm nå.

På liggeunderlag har jeg brukt samme som meg i medium str (hakket mindre enn jeg bruker) ut fra antagelse om at de vil være med mens kidsa vokser. (Eldste min er nå blitt 155 cm, og kommer sikkert til å ha liggeunderlaget på 183 cm til han evt trenger større.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å kjøpe en dunpose i voksenstørrelse til sneipen og bare surre den igjen der det passer best for å tilpasse størrelsen. Blir posen hans våt kan vi bare bytte, takk til Randulf Valle for tipset. Om du har to dunposer allerede slipper du å kjøpe fler. Tormund (sneipen) har også brukt enn sånn dynekjole-ting på tur. Den er genial i kombinasjon med en sovepose. Da er jo soveposen litt ekstra beskyttet i forhold til diverse «lekkasjer». 

Den store fordelen med dunpose er jo at den tar mindre plass i sekken, og det har jo en del å si når man skal på tur med barn. I sommer måtte jeg bære en sekk med stort sett alt utstyr til to voksne og ett barn. Tviler på det hadde gått med store fiberposer. Som liggeunderlag har vi brukt bamse som vi har brettet i to, fungerte bra. Nå sist fikk han låne mitt Thermarest neoair extrem wl. Det gikk også veldig fint.. Men litt kjipt for meg som ta til takke med et mindre behagelig underlag😁 Xthremen er et veldig varmt liggeunderlag med god bredde, og pakkes kompakt. Anbefales, men svindyrt😱 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunpose til voksen tar like mye plass som fiberpose beregnet for barn - ihvertfall de vi har.

Mountain Hardwear Mountain Goat, ett kilo. MEN den mangler nakkekrave, allikevel har de holdt varmen ned til det har blitt frost. Kanskje fordi jeg kler på ungene litt bedre i posen i tillfelle de kryper ut, og slik at de har på ferdig oppvarmede klær om morgenen.

Første tanken var at manglel på nakkekrave var dumt, men kanskje det er greit nok på barneposer hvor man vil unngå ekstra styr. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 10.19, Marius Engelsen skrev:

Første tanken var at manglel på nakkekrave var dumt, men kanskje det er greit nok på barneposer hvor man vil unngå ekstra styr. 🤔

Jeg ser ikke helt for meg hvordan man skulle få nakkekrage til å fungere godt på små barn som ikke har skjønt hvordan det er "fornuftig" å ligge i sovepose. Begge mine sov best med armene i "hands up"-stilling til de var et par år gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i natt ett svært godt argument for å kjøpe FIBERPOSE til barn, som har sluttet med bleie for ganske lenge siden, uhell skjer.

Å tørke en gjennomvåt fiberpose, over primusen, uten å vekke ett annet barn som sover (111 bråkebrenner), kl 01:30, gikk faktisk ganske kjapt og greit. Hadde vert mye værre med en dunpose...

Var kanskje 2-4 grader om natten, og ungene holdt varmen i mountian goat uten nakkekrave, iført ull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine har synmat hl og bamse mini. 

Soveposene er syntet. De tisser ikke i posen, men det blir feks sølt kakao på dem. De tar også med seg soveposene ut av teltet eller hengekøya og ligger og varmer seg ute mens vi voksne lager frokost feks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten syntetpose veier ikke mye og er lett å vaske i maskinen. Siden knøttene veier mye mindre så er ikke tyngdekraften like ubenhørlig med disse heller; så har brukt Bamseunderlag med hell. Også en fordel at de er mindre glatte enn oppblåsbart. Fikk dog oppblåsbart underlag i tiårsalderen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2019 den 0.18, RoyN skrev:

En liten syntetpose veier ikke mye og er lett å vaske i maskinen. Siden knøttene veier mye mindre så er ikke tyngdekraften like ubenhørlig med disse heller; så har brukt Bamseunderlag med hell. Også en fordel at de er mindre glatte enn oppblåsbart. Fikk dog oppblåsbart underlag i tiårsalderen. 

Ja, jeg heller mot bamse rett også rett og slett fordi vesla turner en del og jeg ser hun fort glir av mitt underlag som er 65cm bredt. Inntil videre har jeg brukt ei lekematte som er 100cm bred, men den er litt for stor og ufjampin å bære på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte hele denne tråden her etter å ha postet den, men kom igjen på det etter helgas tur. Tusen takk for helt supre svar, jeg leser hvert innlegg og gleder meg stort over bra tips og fine kommentarer. Her er et par overveielser så langt: 

1. Syntet er definitivt best, men jeg sliter med en totalvekt på over 30 kilo når jeg bærer både sneipinnen og alt utstyret vårt og det er derfor fristende å kikke på dunpose. Sekken er en 100liters bergans viking og den har en egenvekt på 4kg bare den. All oppakningen veier litt over 20 kilo inkl to soveposer, lekematte, underlag, primus, de helsikes klemmeposene som veier alt for mye, men som er så velsignet enkle å gi til en 9mnd gammel sneip. Når podinnen også skal bæres blir det nærmere 33kg, det er for vondt rett og slett. Vurderer å skifte sekk til noe med lavere egenvekt og lurer på om jeg må krype til korset, svelge soltheten og gå over på et helsport superlight telt (har p.t et exped orion UL 2p som veier 2,6 kg).

2. Jenta beveger seg en del i søvne og trenger derfor et ganske bredt underlag. Veldig fine tips om å kutte på lengden på underlaget og heller evt skjøte i bredden, tror løsningen blir et vanlig bamse underlag klippet i to og deretter litt gaffa for å få de festet ved siden av hverandre, TAKK!! P.t bruker jeg en 100x200 lekematte (de fra babyshop, fant det billig på finn.no) det er jo egentlig bare et kjempedigert liggeunderlag, men det er litt for stort å bære rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg glemte hele denne tråden her etter å ha postet den, men kom igjen på det etter helgas tur. Tusen takk for helt supre svar, jeg leser hvert innlegg og gleder meg stort over bra tips og fine kommentarer. Her er et par overveielser så langt: 

1. Syntet er definitivt best, men jeg sliter med en totalvekt på over 30 kilo når jeg bærer både sneipinnen og alt utstyret vårt og det er derfor fristende å kikke på dunpose. Sekken er en 100liters bergans viking og den har en egenvekt på 4kg bare den. All oppakningen veier litt over 20 kilo inkl to soveposer, lekematte, underlag, primus, de helsikes klemmeposene som veier alt for mye, men som er så velsignet enkle å gi til en 9mnd gammel sneip. Når podinnen også skal bæres blir det nærmere 33kg, det er for vondt rett og slett. Vurderer å skifte sekk til noe med lavere egenvekt og lurer på om jeg må krype til korset, svelge soltheten og gå over på et helsport superlight telt (har p.t et exped orion UL 2p som veier 2,6 kg).

2. Jenta beveger seg en del i søvne og trenger derfor et ganske bredt underlag. 

Må du gå så langt? Vi brukte områder nærme veg med kort gangdistanse, då betyr vekt lite. Ein anna ting som avlaster er å bruke vogn til transport, du kjem deg langt på sti med skikkelig barnevogn. Sykkelvogn og kano, alt som kan lastes hjelper. 

Rulling på underlag, vi bygger opp rundt slik at det vart ei krybbe, då stopper rullinga ut av underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring er at den dagen dei byrjar gå så dreg dei desse soveposane overalt. Det gjorde i alle fall mine, både på heime og tur. Vi sov mykje under open himmel, med bålglør, kvist og kvast. Dei første posane til kidsa mine såg ut som dei var heilsponsa av gaffa-fabrikken, så dunpose hadde vore rimeleg uaktuelt. 

Eldste mi var 17 mnd når minste var fødd. Så tett mellom dei ser eg heilt klart poenget med dun ift vekt og volum men hjå oss hadde ikkje dunposen den tida overlevd ein sesong. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tessatroll skrev:

Mi erfaring er at den dagen dei byrjar gå så dreg dei desse soveposane overalt.

Min erfaring er at det er jeg, ikke ungene, som bestemmer hvor soveposene skal være. Det er jeg som har betalt for posene. Dvs at de blir inni teltet. For å høres litt streng ut. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SnorreL skrev:

Min erfaring er at det er jeg, ikke ungene, som bestemmer hvor soveposene skal være. Det er jeg som har betalt for posene. Dvs at de blir inni teltet. For å høres litt streng ut. 

Ja, ein løyser ting ulikt som forelder, slik har det vel støtt vore, og flott er det :)

Eg personleg kan ikkje tenke meg å kjøpe ting som er så dyrt å skjørt at eg må til med begrensing av aktivitet. Det finast nok av andre greier som må regulerast. Mine har slept rundt på posane overalt, og etterkvart og eit helsport telt, på egen hånd i hage, på trampoline og i nærområdet. Eg trur sågar teltet har vore oppslått på trampolina. 

Eg held ikkje egen sovepose i teltet heller forsåvidt 🤷‍♀️

Men poenget her var vel ikkje barneoppdragelse, men kva tankar kvar einskild har om dunpose til kids. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tessatroll skrev:

Men poenget her var vel ikkje barneoppdragelse, men kva tankar kvar einskild har om dunpose til kids. 

 

Barneoppdragelse? Det snakker ikke jeg om. ;-) Bare om posebruk. Mine har nå dun. I teltet. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2019 den 16.09, josteink skrev:

Må du gå så langt? Vi brukte områder nærme veg med kort gangdistanse, då betyr vekt lite. Ein anna ting som avlaster er å bruke vogn til transport, du kjem deg langt på sti med skikkelig barnevogn. Sykkelvogn og kano, alt som kan lastes hjelper. 

Rulling på underlag, vi bygger opp rundt slik at det vart ei krybbe, då stopper rullinga ut av underlag.

Har sykkelvogn og packraft og går ikke lagt, men jeg går utenfor veiene og liker å ha den muligheten. Med 33kg dandert på ryggen i bæreanretninger som ikke er laget til det (overfylt bæremeis eller sekk+bæresele) blir selv få kilometer rimelig smertefulle. Har vært igjennom det meste av muligheter her, så denne vekt/volum-innskrenkningen er godt gjennomtenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatrollog @SnorreLtakk for interessant diskusjon. Kjenner jeg heller litt mot duposen her pgr av smerten som fortsatt sitter i nakken etter de siste to turene. Har iallfall lyst til å høre med cumulus og roberts om de har noen ideer rundt stoff som er vannavvisende og solide 🤔. Jervenduk er jo et alternativ når man sitter ved bålet. Akkurat nå er det bare helt utopisk å tenke på at hun en gang i fremtiden kommer til å ligge stille foran bålet, hilsen mor til svært aktiv jente 😂.

Legger ved bilde fra første utefrokost I soveposen (hun vandret ut av de posen kort tid etter😂

 

IMG_20190929_102653.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til utfordringen. Min mann bærer for seg selv, hund, to barn. Barna går selv, men vil ofte bæres i tillegg. 

Vi prøver å kutte ned på andre ting. Kommer dere bedre unna når et kommer til vekt med å velge hengekøye fremfor telt feks? Mer tørrvarer og frysetørket mat istedenfor ting som veier mer. 

Kan hunden bære noe? 

Er det nødvendig med skinn? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg mange år før jeg fikk dreisen på telting med barn. Sekken blir bestandig full og tung, uansett hvor lett utstyr du har.

La oss si at du får redusert vekta på sekken med ett par kg, men samtidig vokser barnet og blir tyngre for hver dag som går. 

Jeg går aldri mer enn ca 1km hvis jeg er på tur alene med baby, gjerne enda mindre og jeg føler det er her nøkkelen til en vellykket tur ligger. 

Legger du opp til en tur med baby på ett par km utenfor sti så kommer det til å bli tungt uansett hvilket utstyr du har. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Har funnet denne lille røveren som sannsynligvis blir kjøpt inn etter hvert.

No experience whatsoever :) MEN:

2019-10-12_000057.png.4993f71587f3c5a8f2dffb4fd1b27dcc.png

... gjør meg skeptisk. Det må da finnes bedre, enklere og mer langsiktige alternativer enn de der?! 

(Men det har visstnok hendt at jeg har tatt feil et par-tre ganger før, så mulig vi er på en fjerde her? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.