Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg ordner opp i problemer med ødelagt/slakk strikk i teltstenger.


Kristian V.

Anbefalte innlegg

Fikk bytta strikkene på mine 2 stenger i dag, så alt er klar for sesongen. Var veldig fort gjort, under 10 minutter. Og ble mye bedre! :) 

Her er Hillebergs film som viser hvordan det gjøres:
(Jeg knyttet ikke fast en plugg eller lign. slik som på videoen, jeg hadde alt liggende på gulvet så satte bare foten på strikken istedenfor når jeg strammet opp for å tre på de siste delene. Hvis du tenker tanken på å sette på en knipetang, slik jeg tenkte først, så ville jeg nok unngått det med tanke på å skade strikken..enkle er ofte det beste, som ble foten i mitt tilfelle)

https://hilleberg.com/eng/faq/replace-shock-cord/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette fikk jeg ikke med meg før for noen uker siden. Jeg har ett Staika og ett Akto telt. Hilleberg sendte ny strikk i svart. Stor forskjell ifh til den gamle. For å bytte knytta jeg den nye strikken til den gamle og dro den forsiktig igjennom stangelementene. Tok mindre tid enn å se videoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men jeg må bare skryte litt av kundeservicen til hilleberg. 

Jeg har tidligere fått nye strikker til stengene i mitt Keron 4GT.

I inngangen til det store forteltet er det et sort bånd i nedkant i døråpningen. Dette har bikkja tygget sund. Jeg skrev en e-post til hilleberg i går og spurte etter en ny, og i dag er den på tur i posten, vederlagsfritt👌🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hobbybutikker pleier å ta seg veldig godt betalt for slike småting. Speiderbutikken selger rundstrikk i bunter på 15 meter til en fornuftig pris: https://www.speiderbutikken.no/tur-og-leirutstyr/personlig-utstyr/tau-og-liner/elastisk-snore-3mm-15m.html

I følge beskrivelsen skal den fint kunne brukes! Og prisen ligger godt under Helsports/Hillebergs alternativer. Dog har jeg ikke sammenliknet kvaliteten, men den har fungert godt som oppheng til underquilt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

De beste strikkene er, såvidt jeg vet, den typen Fjellreven bruker. De er siliconbaserte, og er like gode uansett temperatur.

MSR har også strikk med silikonkjerne. Litt dyrere en alternativene over da, men antagelig mer holdbare.

https://www.oslosportslager.no/produkt/msr-shock-cord-replacement-kit-strikk-til-teltstenger-53232.aspx  (Mulig den er billigere andre steder.)

Endret av Terka
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 minutter siden):

MSR har også strikk med silikonkjerne. Litt dyrere en alternativene over da, men antagelig mer holdbare.

https://www.oslosportslager.no/produkt/msr-shock-cord-replacement-kit-strikk-til-teltstenger-53232.aspx  (Mulig den er billigere andre steder.)

Ahh, ser man det! Jysla godt tips 👍

sikker like greit å kjøpe slike, så slipper man å tenke på nye strikk noensinne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (51 minutter siden):

MSR har også strikk med silikonkjerne. Litt dyrere en alternativene over da, men antagelig mer holdbare.

https://www.oslosportslager.no/produkt/msr-shock-cord-replacement-kit-strikk-til-teltstenger-53232.aspx  (Mulig den er billigere andre steder.)

Ble en slik! Gidder ikke lete mer, og får det rett i postkassen og leser at dette skal være av beste kvalitet. Så da får det heller bare koste litt kroner :-) Å ha teltstenger uten fungerende strikk er et irritasjonsmoment jeg ikke trodde skulle påvirke meg i så stor grad :-P 

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fikk tilsendt ny strikk fra Hilleberg til Souloen jeg kjøpte brukt høsten 2019, super service.

 

Nå fikk jeg nettopp ny strikk til Helsport Spitsbergen Pro Camp (kjøpt nytt på XXLs supersalg høst 2019), det har vært brukt noen få ganger men skrikkene var helt slappe. Tynnslitte enkelte steder, bare strømpa igjen liksom. Hvit med blå tråd. Super, rask service derfra også! Strikken jeg fikk tilsendt er nesten helt lik - en anelse mørkere blå striper, bare. Men den kjennes jo mye bedre ut. Er det håp om at det er en forbedra variant, eller vil denne også kjapt bli like slapp? Jeg må nemlig fikse nye strikker i Reinsfjell-teltet også, og hvis dette er samme type strikk som den gamle, er det like greit å betale for bedre strikk annetstedsfra enn å be Helsport sende.. 

47A34BBC-84A1-48FF-9E89-CFA51C4A8F16.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funfact:
Både Helsport og Hilleberg benytter nøyaktig samme strikk i sine stenger (med unntak av Trek-serien til Helsport og noen modeller fra Hilleberg). Samme fabrikk, samme everything. Strikken kommer fra en underleverandør av Sør-Koreanske DAC, som er leverandør av alustengene som både Hilleberg og Helsport bruker. For et par år siden endret DAC komposisjonen av strikken i sine stenger, og de bruker nå samme type strikk i alle sine stenger, som nå er en hybridstrikk (kombinasjon av silikon og syntet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For et par år siden" er vel et relevant ift hva som diskuteres av strikk.

Jeg har ihvertfall ulik utseende på strikk stenger til i Helsport X-trem telt, Hilleberg Black label telt, og 10,25 mm DAC stenger kjøpt separat. I tillegg så er "hilleberg strikk" mottatt for bytte av strikk ulikt disse igjen, og av utsende likt det de bruker her:  https://hilleberg.com/eng/faq/replace-shock-cord/ 

(Det kan selvsagt være at kun strømpa varierer, og selve strikken er 100% lik i alle 4 eksemplene over. Dette har jeg ikke mulighet til å verifisere. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Rudinow Sætnan skrev (2 timer siden):

For et par år siden endret DAC komposisjonen av strikken i sine stenger, og de bruker nå samme type strikk i alle sine stenger, som nå er en hybridstrikk (kombinasjon av silikon og syntet).

Fjellreven har sort strikk i DAC stengene, med entrådet kjerne. Visstnok silikonbaser, som ikke påvirkes av kulde.

Jeg har det fra ett eller annet sted, en eller annen gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAC endret strikken sin for alle sine stenger for "a couple of years ago", så det vil ta noe tid før alle deres kunder (herunder bl.a. Hilleberg og Helsport) har dette på alle sine telt. De endret da fra å tilby forskjellige varianter til kun å tilby deres nye hybrid. Strømpen har hele tiden vært i samme materiale, men har blitt levert med ulikt mønster, litt avhengig av produksjonsår, tykkelse mm. Det var deres kulderesistente silicon-cord som de hadde opplevd flest kvalitetsproblemer med, da produksjonskvaliteten var ustabil. Den nye corden har vist seg å være langt mer stabil, og tåler fortsatt kulde relativt godt. Min kilde: direkte fra DAC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fant denne tråden og sjekket mine telt med stenger fra DAC. Det er helt klart store forskjeller på strikk fra ulike år. 

Øverste er Helsport fjellheimen SL 4 camp fra 2013. Strikken har tapt seg veldig og er klemt sammen mange steder. Må byttes. 

Neste er Helsport svalbard 6 fra 2016. Strikken er klemt helt sammen mange steder og er helt ødelagt. Fikk ny av Helsport, vist nederst og blir byttet nå.

Hvit med røde striper er Hilleberg Keron 3 fra 1999. Ingen synlige merker, men har strammet inn strikken for noen år siden. Fortsatt elastisk nok, men ikke like bra når det er kaldt.  

Siste telt er en MSR Hubba Hubba fra ca 2005. Det er det teltet som er brukt mest. Her er strikken like god som da det var nytt. 

IMG_1495.jpg

Hubba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Kristian J. Vabø skrev (På 17.4.2020 den 3.40):

Fikk bytta strikkene på mine 2 stenger i dag, så alt er klar for sesongen. Var veldig fort gjort, under 10 minutter. Og ble mye bedre! :) 

Her er Hillebergs film som viser hvordan det gjøres:
(Jeg knyttet ikke fast en plugg eller lign. slik som på videoen, jeg hadde alt liggende på gulvet så satte bare foten på strikken istedenfor når jeg strammet opp for å tre på de siste delene. Hvis du tenker tanken på å sette på en knipetang, slik jeg tenkte først, så ville jeg nok unngått det med tanke på å skade strikken..enkle er ofte det beste, som ble foten i mitt tilfelle)

https://hilleberg.com/eng/faq/replace-shock-cord/

Skulle endelig fikse strikkene i teltet idag og fant ut jeg skulle sjekke tips til hvordan gjøre det.. Fant denne videoen - men så fant jeg også Helsport sin video.  Begge er omstendelige (går å tre flere stenger i ett etc.). Men må si Helsport er litt smartere som anbefaler å strekke strikken og så klippe den av ETTER at man har tredd stengene.. Ved å klippe først som Hilleberg foreslår sliter en litt mer på slutten og må lage mellomstasjon ved pinne eller tråkke på etc for å få nok strikk til å tre gjennom de siste delene.  Bare et lite tips fra meg:-)

Hilleberg metoden er forsåvidt et godt tips om man mister tak i strikken etter at den er klippet av og før en har fått festet tuppen i enden (dvs at strikken spretter inn i stengene og må tres på nytt - men da kommer tipset inn om å tråkke på strikken mens man fikser knuten til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare brukt Exped-teltet mitt et par-tre ganger, men sist var strikkene slappe så det var et helvetes liv. :( Tydeligvis ikke bare Hilleberg det skjer med. Men er det best da å få tak i ny strikk, eller holder det å kappe av den som er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Har bare brukt Exped-teltet mitt et par-tre ganger, men sist var strikkene slappe så det var et helvetes liv. :( Tydeligvis ikke bare Hilleberg det skjer med. Men er det best da å få tak i ny strikk, eller holder det å kappe av den som er?

Er strikkene først blitt slakke, så vil de bli enda slappere etter hvert.

Bytte strikk er det som må til, kapping er den midlertidige løsningen du kan bruke til du får på plass ny strikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.