Gå til innhold
  • Bli medlem

Levetid telt?


torese

Anbefalte innlegg

Hei, telt brukes til så mangt og på mange ulike måter. Noen bruker et telt mange ganger i løpet av et år og andre få. Ytre påvirkninger kan også påvirke levetid. Levetid på et telt er derfor svært sammensatt. Antall år trenger ikke å  være en god markør av overnevnte grunner. Men er det noen som har beregnet levetid i antall bruksdøgn? Hvor mange døgn kan et telt forvente å være operativt? Jeg vet at overnevnte faktorer vil spille kraftig inn på et enkelt telt. Men sånn ca hva kan man forvente? Om man tar var på teltet etter alle kunstens regler er 1000 bruksdøgn mulig, pluss minus 200 avhengig av bruken? Er det 100? Hva med et lettvektstelt? 

 

Jeg tror bruksdøgn vil gjøre det lettere for meg som teltkjøper. Men er klar over at ingen mål for levetid er perfekt. Hva tror dere? 

 

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ekstremt mye som vil variere fra person til person. Det handler ikke bare om å ta vare på teltet, men også hvordan det brukes. Et basecamp-telt vil kanskje stå oppslått over lang tid og få betraktelig mer eksponering mot sol enn hvis man tar opp og ned telt hver dag. Er det brukt sommerstid i lavlandet, eller vinterstid i høyfjellet. Det er også store forskjeller mellom de ulike stoffene som brukes.

Det sagt; i USA er det relativt populært med såkalte thru-hikes over flere måneder. Det har gitt en del av produsentene indikasjoner på brukstid i de forholdene.  Han som eier Mountain Laurel Designs anslår DCF-versjonene av teltene sine til 250 bruksdøgn, mens silnylon-versjonene til 300-500 netter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på bruk og lagring.
Materialer vil til en viss grad forringes over tid. Lagring i passe temp er fint. Brukes teltet mye i sterk sol vil det også slite mer enn noe som brukes i årstid med mindre sol.
Så er det generell slitasje, f.eks om man har teltet på steinete eller myk grunn for det meste. Er ikke sikkert lettvektstelt blir så ille for de vil nok være mer forsiktig i bruk siden du vet det er tynnere saker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte svar! Med sånn ca 200 bruksdøgn kan man regne hva det koster også. Med 200 døgn vil et telt til 10 000 koste 50 nok per døgn. Ikke gratis å bo i telt. Man kan også regne videre. Bor man ute i teltet 20 døgn per år så vil teltet kunne vare i 10 år. Men det må da etterhvert finnes et telt som er brukt mer. Alltid en bil som er kjørt over 500k km. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste teltet jeg har klart å bruke opp er mitt første Hilleberg Keron . Det logga jeg inn over 450 døgn med . Det var versjonen som er litt mindre enn dagens, mener jeg kjøpte det i 1996-97 .

Det har vært på mange langturer og stått oppe i lange perioder om gangen(to turer på NZ med veldig høy stråling) og var rett og slett uvbestråling som tok knekken på duken. Dvs , teltet kan brukes enda men jeg tar det ikke med på høyfjellet. Hadde vel en mailutveksling med Hilleberg og de regnet vel med at livsløpet på ett telt var ca 20 år ved tre ukers bruk hvert år.

På teltene jeg bruker i dag har jeg begynt å spraye dem med uvblokker, i håp om å øke levetiden litt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, lars p said:

Det har vært på mange langturer og stått oppe i lange perioder om gangen(to turer på NZ med veldig høy stråling) og var rett og slett uvbestråling som tok knekken på duken.

Ja, UV-stråling er det verste teltduken blir utsatt for. Noen teltprodusenter anbefaler faktisk at teltet blir tatt ned på dager med sterk sol hvis man har en slags basecamp for dagsturer. Jeg vil anta at den tynne superlett-duken i lettvektstelt ødelegges raskere enn "vanlig" ytterduk. Jeg skulle også likt å vite om det er forskjell på silikonbelagt og PU-belagt duk når det gjelder skade av UV-stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grønne Keron 3GT er 15 år, (da bommer jeg ikke veldig 😊). Brukt 200-250 døgn. 95% sommerstid som basecamp. Kunne vært flinkere til å slakke litt på bardunene på formiddagen enn jeg har vært. (En viktig ting for å bevare teltet lengst mulig... Lett å huske stramme på kvelden når duken henger, men lett å glemme å slakke igjen 🙄). Har mange ganger kommet tilbake til teltet og hørt det synger som en stram gitarstreng. Pent, men ikke så sunt 😂 Det er fortsatt ok og holder nok noen år til, men er ikke like grønt... Hadde man tatt en rivetest hadde det nok manglet mye på ny Keron 1800... Kanskje som Keron 1000??? Starter man da på 1000 må det selvfølgelig holde en del kortere. I alle fall med tanke på nedbryting av UB-stråler. 

DSC_0154.JPG

Endret av Terje78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørn J said:

Ja, UV-stråling er det verste teltduken blir utsatt for. Noen teltprodusenter anbefaler faktisk at teltet blir tatt ned på dager med sterk sol hvis man har en slags basecamp for dagsturer. Jeg vil anta at den tynne superlett-duken i lettvektstelt ødelegges raskere enn "vanlig" ytterduk. Jeg skulle også likt å vite om det er forskjell på silikonbelagt og PU-belagt duk når det gjelder skade av UV-stråling.

Fra Helsport sine nettsider: "Våre TREK-telt har en ytterduk av polyester, med polyuretan-belegg (PU) på innsiden og impregnering på utsiden. Impregneringen på utsiden vil ved bruk slites vekk, og du kan fint re-impregnere ved behov. Slik impregnering beregnet på syntetiske stoffer uten membran får du kjøpt hos de fleste sportsbutikker. Noen slike impregneringer vil også hjelpe å beskytte teltduken mot polyesterteltets kanskje verste fiende, UV-stråler. 

Våre PRO og X-TREM-telt er laget med silikonbehandlet nylon. Slike stoffer kan du ikke impregnere, da impregneringen bare vil prelle av silikonet. Men dette er da heller ikke et problem, da silikonbehandlet nylon ikke lar seg påvirke av slitasje og UV-stråling på samme måte som PU-behandlet polyester, og teltet vil fint holde seg vanntett i mange år, uten å måtte re-impregneres."

De mener hvertfall det er en betydelig forskjell.

 

Apropos slitasje, ser flere bruker falmende farge som tegn på slitt telt. Er det ikke en litt stor antakelse at tap av farge er det samme som tap av slitestyrke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen ide om hvor mange døgn teltet mitt er brukt men mener det ble kjøpt sommeren 1980 i Hammerfest. Jeg og noen kompiser skulle på fisketur på Laksefjordvidda. Teltet er Helsport 3 manns. Ganske nøyaktig utseende som dagens Fjellheimen men noen gram tyngre. 

På vinterstid er den kun brukt en natt; Var alene oppe i Stabbursdalen på isfiske (i 81?) og våkna om natta ved at teltet lå nesten ned på soveposen. Det var bare å sparke opp og få nysnøen av taket å sove videre. Sist brukt i sommer da jeg og kona var på bil (og toppturer) i bl.a. Steigen.

Ingenting å utsette på funksjonaliteten med unntak at stroppene som skal holde oppe duken på ytterdøra begynner å bli korte. Pålene skiftet jeg ut i fjor sommer. Fargen på teltet er omtrent som da det var nytt. Kommer vel av relativt lite bruk og eksponering for dagslys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro dette med å tørke teltet godt er svært viktig også.

Og her er det jo et dilemma på langturer når man svært ofte må pakke ned teltet vått, og kanskje tar en natt eller to i en hytte før man får satt det opp igjen. Vil tro at langvarig vått telt også sliter litt på duken, men det bli vel kanskje først om det blir mugg eller surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 19.08, Lars L skrev:

Apropos slitasje, ser flere bruker falmende farge som tegn på slitt telt. Er det ikke en litt stor antakelse at tap av farge er det samme som tap av slitestyrke? 

Jeg håpet jo at det skulle være feil, så da mitt Exped var en del falmet sendte jeg mail til dem og spurte hvordan jeg kunne regne med at duken holdt. Så jeg antar ikke lenger, jeg har fått det bekreftet. Nå klarer jeg ikke å finne igjen mailen etter eksakt ordlyd, men det var i hvert fall sånn at når duken er bleket så er den solpåvirket og det må man gå ut fra har å si for resten også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 19.08, Lars L skrev:

Apropos slitasje, ser flere bruker falmende farge som tegn på slitt telt. Er det ikke en litt stor antakelse at tap av farge er det samme som tap av slitestyrke? 

Det er ihvertfall konsistent med de telt, presenninger, tarper og markiser jeg kjenner bruken av, markant falming fra sol-eksponering indikerer/er ekvivalent til redusert rivestyrke.

(Selvsagt andre ting som påvirker også som alder, oppbevaring, bruk, etc.)

Keron teltet jeg delte bilde av over er også tapet flere steder pga rifter i duk siste år fra situasjoner det tidligere  tålte, og eier har nytt Keron telt på handlelista.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kjell Iver said:

Jeg vil tro dette med å tørke teltet godt er svært viktig også.

Og her er det jo et dilemma på langturer når man svært ofte må pakke ned teltet vått, og kanskje tar en natt eller to i en hytte før man får satt det opp igjen. Vil tro at langvarig vått telt også sliter litt på duken, men det bli vel kanskje først om det blir mugg eller surt.

Jeg tror ikke et telt tar skade av å ligge vått nedpakket et par-tre dager, men det er så klart viktig å slå det opp så fort som mulig og la det tørke fullstendig. De syntetiske stoffene tåler fukt bedre enn de tåler sol. Problemet kan være bomullstråden som mange telt er sydd med, den kan råtne hvis den er våt/fuktig over lang tid. Jeg vet forresten ikke om det fortsatt er vanlig å sy telt med bomullstråd - fordelen er at den utvider seg og tetter sømhullene når den blir våt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Jeg tror ikke et telt tar skade av å ligge vått nedpakket et par-tre dager, men det er så klart viktig å slå det opp så fort som mulig og la det tørke fullstendig. De syntetiske stoffene tåler fukt bedre enn de tåler sol. Problemet kan være bomullstråden som mange telt er sydd med, den kan råtne hvis den er våt/fuktig over lang tid. Jeg vet forresten ikke om det fortsatt er vanlig å sy telt med bomullstråd - fordelen er at den utvider seg og tetter sømhullene når den blir våt.

Ekspanderende tråd har vel syntetisk kjerne? 🤔

Ellers tror jeg heller ikke vått telt i noen dager har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Miamaria said:

Jeg håpet jo at det skulle være feil, så da mitt Exped var en del falmet sendte jeg mail til dem og spurte hvordan jeg kunne regne med at duken holdt. Så jeg antar ikke lenger, jeg har fått det bekreftet. Nå klarer jeg ikke å finne igjen mailen etter eksakt ordlyd, men det var i hvert fall sånn at når duken er bleket så er den solpåvirket og det må man gå ut fra har å si for resten også.

 

20 hours ago, Terka said:

Det er ihvertfall konsistent med de telt, presenninger, tarper og markiser jeg kjenner bruken av, markant falming fra sol-eksponering indikerer/er ekvivalent til redusert rivestyrke.

(Selvsagt andre ting som påvirker også som alder, oppbevaring, bruk, etc.)

Keron teltet jeg delte bilde av over er også tapet flere steder pga rifter i duk siste år fra situasjoner det tidligere  tålte, og eier har nytt Keron telt på handlelista.

Spennende! Da bør det kanskje være smart å impregnere teltet fra tid til annen med UV-beskyttelse likevel? Spesielt i mange høydemeter for telt som blir stående over flere dager i påsken f.eks. bør det hjelpe på slitasjen?

Endret av Lars L
plassering ord feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.