Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig god robåt?


Anbefalte innlegg

Jeg har drevet og skrudd på båten igjen, og jeg har nesten bestemt meg for det samme som jeg har gjort før. Å bytte den ut med en skikkelig god robåt. Ikke i trè, det er for mye vedlikehold.

Finnes det skikkelig gode robåter? Evt. med mulighet for en liten el. motor, men det er ikke nødvendig.

Robåten må kunne ros av 2 personer samtidig, men også av èn person alene. Det må være plass til en familie pluss litt bagasje.

Den skal brukes på sjøen, og være trygg også med barn i båten om det skulle bli litt ruskevær.

Den må være selvlensende eller regnlensende.

Jeg vet det finnes båter som kan roes av 3-4 personer, som også er gode å roes av en person (skriver de). Det finnes også de hvor kjølen fylles med vann når de sjøsettes for god stabilitet.

Jeg har kort avstand til friluftsområdene på sjøen, så en robåt er helt innafor når det gjelder rekkevidde og avstand til fiskeplasser. Den blir liggende på sjøen hele året, og tatt opp for å bunnsmøres.

(Kajakken bruker jeg når jeg er alene på tur, men det er dårlig plass til ungene, og kanoen er litt styrete å ta ned til sjøen og sette garn og teiner fra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, tubbs skrev:

Ja, takk. Denne ble kanskje litt lang, men jeg ser de har kortere modeller også som kan passe bra! :) 

Eks Suvi 495: https://www.westsystem.no/p/12844/suvi-495

Men kan vinstra 460 være bedre, siden den har kjøl som fylles med vann? http://vinstrabaten.no/   🤔🤔🤔🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med robåter, med mulighet for liten motor, til bruk på sjøen?

det er vel vinstrabåten jeg heller mot foreløbig, den har 4 fullverdige sitteplasser. Mens mange andrw i samme størrelsen har 3 sitteplasser.

Båten jeg skal kvitte meg med er en 19 fots RIB med en 100hk Johnson, så forskjellen blir betydelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en https://www.erling-sande.no/nb-NO/Marine/Linder/Produkter/Linder-410F på hytta - Linder 410. Har en 6 Hk 4 T Honda på den samt en elektrisk påhengs.

Fordelen med denne er at den er lett - veier så lite at den kan tas på taket på bilen. Helt grei båt, men man må være klar over begrensingene disse båtene har. Siden de er så lette er de også dårlige sjøbåter når det blir mye vind.

Jeg kjenner ikke til Vinstrabåten. Generellt så ser jeg etter vekt/nytte forhold, og jeg kan ikke på første øyekast se tekniske data på båten. Ser at de har benyttet mye glassfiber innvendig i båten, noe som kanskje veier mye i forhold til det man får igjen. Glassfiber inni en båt bør fortrinnsvis være til flytetanker. Personlig fortrekker jeg treverk på detaljer inni båten - som tofte osv. Det er passe sterkt og kan lett byttes osv.

Dette er mine personlige preferanser. Jeg liker de gamle rana Plast båtene til Prestæng. Enkelte av disse båtene hadde optimal design. hansvik sine båter er også stødige båter, men jeg syns personlig de er for brede og at de har for flat bunn. samtidig er de lette for motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terhi 385 og Terhi 440 er gode robåter.

Terhi 385 kan bare roes av en person om gangen, så den oppfyller ikke ditt krav om å kunne roes av 2, men det er en veldig lettrodd og sjøsterk båt. Min far har hatt en sånn siden 80-tallet, og den er nærmest uslitelig.

Terhi 440 har jeg ingen erfaring med, men det er ingenting som skulle tilsi at den ikke er like god.

https://www.westsystem.no/p/12856/terhi-385

https://www.westsystem.no/p/12858/terhi-440---hvit

Endret av Arcticpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rodd oter med både Suvi og Vinstrabåten. De er begge gode robåter. Tror Suvi er smalere, og den føles raskere å ro. Vinstrabåten er utviklet for tyipsk innsjøbruk hvor det kan bli krappe bølger. Den er nok enklere å bruke med motor. Tror jeg ville konkludert med at om man kun skal ro, så ville jeg valgt Suvi, men hvis det skal brukes litt motor så ville jeg gått for Vinstrabåten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Jeg har rodd oter med både Suvi og Vinstrabåten. De er begge gode robåter. Tror Suvi er smalere, og den føles raskere å ro. Vinstrabåten er utviklet for tyipsk innsjøbruk hvor det kan bli krappe bølger. Den er nok enklere å bruke med motor. Tror jeg ville konkludert med at om man kun skal ro, så ville jeg valgt Suvi, men hvis det skal brukes litt motor så ville jeg gått for Vinstrabåten.

Det står egentlig mellom Vinstrabåten og Suvi 495.

Litt usikker på hvordan alle 4 skal sitte best mulig i Suvi 495, den er godkjent for 4 personer. I følge west system er dette en kjempegod båt, snakket med de på telefon.

Har du noen formening om forskjellen på innvendig plass, og stabilitet på de to båtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god robåt må være så spiss som mulig bak, da glir du lengre for hvert åretak. Såkalte speilbåter med tverr akterende er greie til motorbruk, men du bruker mer kraft når du ror. Av de båtene som er nevnt i tråden tipper jeg Suvi er overlegen som robåt - og den ser også ut til å være ypperlig med en liten motor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bjørn J skrev:

En god robåt må være så spiss som mulig bak, da glir du lengre for hvert åretak. Såkalte speilbåter med tverr akterende er greie til motorbruk, men du bruker mer kraft når du ror. Av de båtene som er nevnt i tråden tipper jeg Suvi er overlegen som robåt - og den ser også ut til å være ypperlig med en liten motor.

Ja, det har du helt rett i. Vinstrabåten skal vissnok være ganske spiss bak, i vannlinjen, men jeg synes ikke det ser slik ut på bildene.

 

Ser også på Suvi Soutu Palta 510. Den ser ut til å være lik Suvi 495, men litt lengre og bredere. Vurderer kanskje denne i stedet, men begynner det å bli tungt å ro alene sammenlignet med 495, eller er forskjellen liten (eller kanskje den er bedre)? Vil det være noen forskjell i opplevd stabilitet? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rodd litt i en kompis' Suvi. Må være 495, eller nogenlunde tilsvarende. Det er en god robåt. Ved siden av fasongen, så er det forholdet mellom lengde og bredde som bestemmer fartspotensialet i en deplasementsbåt. Tyngden har ikke så veldig mye å si. Innenfor rimelighetens grenser. Det gjør litt for igangsetting, men gir også bedre sig i båten. Gitt at andre faktorer er sammenlignbare. Jeg synes den 20-foteren til Suvi så besnærende ut. Den var vel samme bredden som 495'en. Det gir en båt med godt fartspotensiale. Om vekta ikke er for høy for annen håndtering, så er det noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en robåt i tre med samme form som Suvi 495, uovertruffen til roing, godt sig og mer enn stabil nok, men med en del v-form på skrog så lener den seg lett fra side til side når man forflytter vekta inni og det er det jo ikke alle som liker, men sjøl syntes jeg det var en vanesak,  jeg stod i båten og fluefiska til alle kanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krøkkete å kjøre motor med Suvien for det er så langt bak fra setet til motoren at man nesten må snu seg for å styre. Det går an å ha to unger på hekken, men skal dere være fire i båten så taler mer for Vinstrabåten. Den er ganske spiss i vannlinja, men det er mulig dette endrer seg med mye last. Jeg har bare rodd den med to personer (og liten motor bakpå) under otring.

vinstrabaten_4-1030x686.jpg.d0f17b5d6eb62921c1488d133d376120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Terhi Saiman? https://www.westsystem.no/p/12859/terhi-saiman

Den er 17 cm kortere enn Suvi 495, ca samme bredde, men innredningen gjør at den ser mer romslig ut, og man sitter nærmere en evt. Motor.

Eller kanskje jeg ser feil, at Suvi 495 har like god innvendig plass. Men det ser ikke slik ut på bildene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en lokal forhandler som selger Terhi Saiman. Han mente at Theri 440 var en stødiger båt, med mer plass, som var veldig god å ro. «Den slipper sjøen veldig fint».

Det hørtes ut som han mente at til bruk på sjøen var det er en mer praktisk båt, mye stødigere og den kan ha større motor hvis det skulle bli aktuelt.

Stødig betyr bedre å lyse krabber fra og hyggeligere for unger og kjerring på tur... 🤷‍♂️

Jeg kunne komme ut å prøve båten når det skulle passe.

Jeg synes det virket rart at en 440 kunne være god å ro, når man ser på den, sammenlignet med Saiman. Kanskje han tar feil? Kortere og bredere er jord vanligvis ikke bra i rosammenheng, men kanskje forskjellen ikke er så stor? På nettsiden ti Terhi er 440 under kategorien «robåt» ikke under «motorbåt».

Jeg aner jo ikke, så jeg tenkte jeg skulle ut å prøve båten. En Saiman får jeg ikke prøvd, dessverre, de får ikke inn flere slike før til våren.

Saiman brues mye i elver og fjellvann, og er smal og fin til den bruken mente han

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Marius Engelsen skrev (På 20.9.2019 den 11.37):

Snakket med en lokal forhandler som selger Terhi Saiman. Han mente at Theri 440 var en stødiger båt, med mer plass, som var veldig god å ro. «Den slipper sjøen veldig fint».

Det hørtes ut som han mente at til bruk på sjøen var det er en mer praktisk båt, mye stødigere og den kan ha større motor hvis det skulle bli aktuelt.

Stødig betyr bedre å lyse krabber fra og hyggeligere for unger og kjerring på tur... 🤷‍♂️

Jeg kunne komme ut å prøve båten når det skulle passe.

Jeg synes det virket rart at en 440 kunne være god å ro, når man ser på den, sammenlignet med Saiman. Kanskje han tar feil? Kortere og bredere er jord vanligvis ikke bra i rosammenheng, men kanskje forskjellen ikke er så stor? På nettsiden ti Terhi er 440 under kategorien «robåt» ikke under «motorbåt».

Jeg aner jo ikke, så jeg tenkte jeg skulle ut å prøve båten. En Saiman får jeg ikke prøvd, dessverre, de får ikke inn flere slike før til våren.

Saiman brues mye i elver og fjellvann, og er smal og fin til den bruken mente han

Lenge siden det var noe på denne tråden, men prøver meg med et spm. Fikk du testet terhi 440? Har mye av de samme preferansene som deg og usikker på om denne er god å ro, og om selvlenseren er ok uten å ha motor på hekken. Har tenkt elmotor som tas av etter bruk og båten skal ligge på sjøen fra tidlig vår til sen høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrKefir skrev (1 time siden):

Lenge siden det var noe på denne tråden, men prøver meg med et spm. Fikk du testet terhi 440? Har mye av de samme preferansene som deg og usikker på om denne er god å ro, og om selvlenseren er ok uten å ha motor på hekken. Har tenkt elmotor som tas av etter bruk og båten skal ligge på sjøen fra tidlig vår til sen høst.

Jeg har 440en i dag ;)

Den er meget god å ro ja, og båten er mye mye større og romsligere enn en Saiman, og ganske så stødig! God plass til teiner, unger, ruser, minder garn, hele ungeflokken, og man kan «rydde dekk» helt siden den ene toften er flyttbar. 

Jeg har en 6 HK suzuki på hekken, og 10 liter bensin, og regnlensen fungerer ypperlig med dette oppi, samt noen kilo fiskelodd, litt kjetting og ett lite anker i lasterommet foran. Vannet samler seg i en liten «øsebrønn» bak. 

Med motor går den helt ok, men det er jo ikke ett planende skrog. Det kom seg betydelig etter jeg satt på en hudrofoilfinne fra biltema på motoren.

Vi bruker den mye til korte badeturer, men det blir mest motorbruk, ikke så mye roing.

På lavt turtall, med lite pådrag, glir den veldig lett avgårde. Jeg tenker den er helt perfekt med elmotor, siden den går så lett med lite pådrag. Med stort pådrag øker motstanden vesentlig, mens en planende båt ville «slippet vannet» når den planer. Man planende båter er tragisk å ro i forhold til dette.

Kommer du til Askøy skal du få prøve den :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Jeg har 440en i dag ;)

Den er meget god å ro ja, og båten er mye mye større og romsligere enn en Saiman, og ganske så stødig! God plass til teiner, unger, ruser, minder garn, hele ungeflokken, og man kan «rydde dekk» helt siden den ene toften er flyttbar. 

Jeg har en 6 HK suzuki på hekken, og 10 liter bensin, og regnlensen fungerer ypperlig med dette oppi, samt noen kilo fiskelodd, litt kjetting og ett lite anker i lasterommet foran. Vannet samler seg i en liten «øsebrønn» bak. 

Med motor går den helt ok, men det er jo ikke ett planende skrog. Det kom seg betydelig etter jeg satt på en hudrofoilfinne fra biltema på motoren.

Vi bruker den mye til korte badeturer, men det blir mest motorbruk, ikke så mye roing.

På lavt turtall, med lite pådrag, glir den veldig lett avgårde. Jeg tenker den er helt perfekt med elmotor, siden den går så lett med lite pådrag. Med stort pådrag øker motstanden vesentlig, mens en planende båt ville «slippet vannet» når den planer. Man planende båter er tragisk å ro i forhold til dette.

Kommer du til Askøy skal du få prøve den :) 

Siden du er litt nevenyttig kan du også prøve trikset vi brukte for å få en ikke planende båt til å plane i ungdommen. Du har kanskje ikke nok motorkraft, men kan være verdt et forsøk, kanskje den slipper vannet i alle fall:

Hvis du lager deg en plate som følger skroget nederst som du synes er stor nok til å kunne fungere som flaps (trenger ikke være kjempestor), der motoren, er lager du et stort nok hakk til å kunne svinge motoren. På en delen som kommers innerst mot skroget, fester du en vinklet plate, denne lager du akkurat så høy at den ligger oppunder motorfeste-plata når den andre delen flukter båten. Da har du en flaps. Den trenger ikke festes til båten, den ligger på plass uansett når du kjører fordi den får støtte i toppen, og suger seg fast til hekken, slakker du brått av kan det hende den faller ut, men lager du den i tre flyter den, og du kan fiske den opp. Dette kan være en en enkel måte å få litt bedre driv når du skal kjøre et lite stykke sammenhengende.

 

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (26 minutter siden):

Siden du er litt nevenyttig kan du også prøve trikset vi brukte for å få en ikke planende båt til å plane i ungdommen. Du har kanskje ikke nok motorkraft, men kan være verdt et forsøk, kanskje den slipper vannet i alle fall:

Hvis du lager deg en plate som følger skroget nederst som du synes er stor nok til å kunne fungere som flaps (trenger ikke være kjempestor), der motoren, er lager du et stort nok hakk til å kunne svinge motoren. På en delen som kommers innerst mot skroget, fester du en vinklet plate, denne lager du akkurat så høy at den ligger oppunder motorfeste-plata når den andre delen flukter båten. Da har du en flaps. Den trenger ikke festes til båten, den ligger på plass uansett når du kjører fordi den får støtte i toppen, og suger seg fast til hekken, slakker du brått av kan det hende den faller ut, men lager du den i tre flyter den, og du kan fiske den opp. Dette kan være en en enkel måte å få litt bedre driv når du skal kjøre et lite stykke sammenhengende.

 

Fungerer sikkert. Det blir litt samme prinsipp som hydrofoilplaten jeg har montert på motoren, en slags forlengelse av vannlinjen.

Men jeg vil ikke ha noe som forringer roegenskapene, og siden motoren vippes ut av vannet er det greit med en hydrofoilplate på motoren.

Båten har kjøl og fortregningsskrog, så den vil nok aldri «slippe vannet» på samme måte som en planende båt.

Når jeg kjører alene setter jeg på rorkultforlengeren og setter meg på toften ett hakk fram, då da får jeg vekten godt fram i båten og kan holde 8,6 knop. Det er mer enn jeg hadde forventet av den båten, og vi kjører stort sett ikke så langt at det betyr noe.

Gamlebåten gikk i 42 knop, men legger man på timene i vedlikehold+driftstid og deler på den årlige distansen tror jeg faktisk gjennomsnittfarten til Terhien er høyere 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.