Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport telt som lekker etter snart 5 år...


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei! Har eit Helsport Fjellheimen Superlight 3 camp telt som eg kjøpte i 2014. På dei siste turane, oppdaga eg første gang lekkasje med resultat i ein stor dam i inneteltet i fotenden. Tok det heim, tørka det og prøvde etter beste evne å tette dei punkta eg hadde merka dråper på innsida av ytterteltet (i søm over ventilasjonen og i stangkanal) med sømtettingstuba som kom med rep-kitet. Testa det så på neste tur. Fremdeles litt dråper, men ingen dam i innertelt. Kontakter Helsport og får tips om å reimpregnere ytterteltet. Dette gjøres med Nixvax Tent and Gear Solarproof heilt etter oppskrifta. Tester det så på neste tur igjen. Fremdeles smålekkasjer og denne gang meir i forteltet, også ved glidelåsen i døra. Tar kontakt med Helsport og dei vil ha teltet inn. Sender det inn og har venta på tilbakemld. Fikk mail i dag og dei har hatt på impregnering på sømmane, testa vannsøyla og sydd på glidelåsklaff. Dei meina eg har telt i nåken år til... 

Er det fleire som har opplevd dette? Teltet er berre 5 år og eg kjøpte Helsport pga kvalitet og servicen som alle skryter av. Men det har som sagt blitt mykje brukt i alt slags vestlandsvær.! Eg har ingenting negativt å sei på servicen, men kva om det fremdeles ikkje er tett da? Må eg belage meg på å bruke tarp over det resten av levetida? Bur på Vestlandet, så er ganske avhengig av eit telt som faktisk held meg og mitt tørt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superlight telt, mye brukt i 5 år, vestlandsvær. Alle stikkord som tilsier at teltet begynner å bli klar for utskifting. Men som helsport sier har du forhåpentligvis telt i noen få år til.

Skal teltet være lett må det gå på bekostning av av flere ting, deriblant slitestyrke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anders_G skrev:

Superlight telt, mye brukt i 5 år, vestlandsvær. Alle stikkord som tilsier at teltet begynner å bli klar for utskifting. Men som helsport sier har du forhåpentligvis telt i noen få år til.

Skal teltet være lett må det gå på bekostning av av flere ting, deriblant slitestyrke. 

Ja det var eg sjølvsagt klar over når eg kjøpte det; slitestyrken. Men tenkte no gjerne at det skulle holde meir enn 5 år! Dei er jo ikkje akkurat billige i innkjøp🤪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis dette hadde vert ett Pro telt, ville det nødvendigvis ha holdt lengre? 🤷‍♂️ 

Jeg mener, det er jo ikke superlight duken som er problemet, det er sømmene, ikke hull og rifter i en utslitt duk. Og sømmene er vel lik på pro og SL?

Har Helsport bekreftet at dette er pga. at det er ett superlight telt? Jeg synes det virker rart, men jeg har verken sett teltet eller hatt superlight..

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Men, hvis dette hadde vert ett Pro telt, ville det nødvendigvis ha holdt lengre? 🤷‍♂️ 

Jeg mener, det er jo ikke superlight duken som er problemet, det er sømmene, ikke hull og rifter i en utslitt duk. Og sømmene er vel lik på pro og SL?

Har Helsport bekreftet at dette er pga. at det er ett superlight telt? Jeg synes det virker rart, men jeg har verken sett teltet eller hatt superlight..

Tynnere duk skaper nødvendigvis forskjell i sømmen...

Tipper mengde bruk spiller inn også. Er teltet benyttet 4 netter pr år eller er det stort sett ute på tur hele året?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke alderen først og fremst som sliter på telt. Men antall bruksdøgn med sol, nedbør etc.. Leste om en kar her inne som hadde et rødt Hilleberg-telt som hadde blitt nærmest rosa av solbleking etter mye bruk og som tilslutt revnet i sterk vind. Det burde sikkert vært kassert for lengst 😀

Hadde jeg hatt et telt som hadde vært veldig mye brukt i fem år så hadde jeg kanskje tenkt at det nærmet seg å være oppbrukt.. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt mye i 5 år? Definer mye? Telt i DCF-stoff anslås en levetid på 200-250 bruksdøgn med normal bruk. Det tilsvarer jo 40-50 utedøgn i året i 5 år og jeg forventer at silnylon/-poly skal holde lenger. Jeg ville definitivt sendt inn til reparasjon hvis det ikke er brukt betraktelig med enn 200 døgn. Da har stoffet flere år igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det stått mye som "trommeskinn", dvs strammet opp i regnvær, og så blitt som et trommeskinn når det tørker i sola? Det er tøft på sømmene. Jeg vet ikke om det er verre for superlightduken. Jeg har fått sømlekkasjer på flere telt jeg har hatt, men har stort sett fått det fikset med "seam sealer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Espen Ørud skrev:

Tynnere duk skaper nødvendigvis forskjell i sømmen...

Tipper mengde bruk spiller inn også. Er teltet benyttet 4 netter pr år eller er det stort sett ute på tur hele året?

Eg har brukt teltet både vår, sommer og haust siden eg kjøpte det. Det har vert med på maange turer, men  40 - 50 utedøgn i året er det nok ikkje. Men turer har det blitt! Jobber 100 % tredelt turnus så føler av og til eg bur på arbeidsplassen i stedet!! 🙈Vinterstid bruker eg Helsport Fjellheimen xtrem 3 camp. 

Når eg setter det opp, så prøver eg å få det stramt nok, men til den dag i dag har eg til gode å få det til trommeskinn 😏 

Helsport fant, ifølge ho som testa det, ingen direkte lekkasjer, men ho har lagt på litt ekstra impregnering på sømmene på utsatte plasser og glidelåsklaff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.