Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til helgetur i fjellet med telt. Må bruke kollektivtransport.


knerten

Anbefalte innlegg

Hjelp! Bilen har streiket og min planlagte første, solo helgetur med telt må derfor replanlegges.

Målet er bruk av offentlig transport, minst mulig transporttid, komme seg over tregrensa, ha en relativt enkel fottur, og fine campplasser. Morgenstund med utsikt er heller ikke å forakte. Avreise fra Asker etter kl. 14 på fredag. Hjem igjen på søndag.
Håper på gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, knerten skrev:

Hjelp! Bilen har streiket og min planlagte første, solo helgetur med telt må derfor replanlegges.

Målet er bruk av offentlig transport, minst mulig transporttid, komme seg over tregrensa, ha en relativt enkel fottur, og fine campplasser. Morgenstund med utsikt er heller ikke å forakte. Avreise fra Asker etter kl. 14 på fredag. Hjem igjen på søndag.
Håper på gode tips!

Du kan ta toget til Otta, og bussen derifra til Spranget, og du har hele Rondane foran deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Gittiamo og @Arcticpeak !
Ingen tilgjengelig buss til Gjende og ingen ledige plasser på tog til Finse på fredag som nevnt, så turen må gå en annen plass.
Rondane skal besøkes når jeg har mulighet til en "oval" helg.
Etter mye fundering så seiler Blefjell opp som en svært aktuell turmulighet. Passe lang reisevei, passe høyt (snaufjell) og tilgjengelig med offentlig transport (som ikke er fullbooket). Dette er et nytt turområde for meg, så nå kjenner jeg at det kribler i turføttene :) 
Kom gjerne med kjentmanns-tips til gode teltplasser og andre anbefalinger!

Endret av knerten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Heriks skrev:

Blefjell er fint, men hvordan kommer du deg dit med offentlig transport? @Blaser har muligens noen kjentmannstips. 

Jeg tar Buss 420 Rødberg fra Kongsberg til Numedal Kro. Deretter på merket sti via Butjønnseter til Eriksbu.  Må se an men ser for meg å telte i nærheten av de to stedene.
Så er planen å gå en runde på nordre delen av Blefjell (med lett sekk) før turen går ned til Numedal kro igjen for buss tilbake til Kongsberg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, knerten skrev:

Jeg tar Buss 420 Rødberg fra Kongsberg til Numedal Kro. Deretter på merket sti via Butjønnseter til Eriksbu.  Må se an men ser for meg å telte i nærheten av de to stedene.
Så er planen å gå en runde på nordre delen av Blefjell (med lett sekk) før turen går ned til Numedal kro igjen for buss tilbake til Kongsberg.

Jeg og @hesthov teltet 150 meter fra Eriksbu, ved den lille fossen som går ut i vannet.  En fin plass!

se tråden her:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rjukan har god bussforbindelse. Du kan enten gå på Hardangervidda fra taubanen ved Gvepseborg, eller gå Gaustatoppen fra Rjukan sentrum. Opp stasjonslia og første camp på hovednuten. Opp Gaustatoppen på vestsida og ned til Svineroi. Noen telt plasser fra Svineroi og til Selstali. Ned til sentrum på Søndagen. 

Fordel med lett sekk her, men fin tur, og du møter nesten ikke folk, bortsett fra et lite stykke på hovedstien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bjellesau skrev:

Rjukan har god bussforbindelse. Du kan enten gå på Hardangervidda fra taubanen ved Gvepseborg, eller gå Gaustatoppen fra Rjukan sentrum. Opp stasjonslia og første camp på hovednuten. Opp Gaustatoppen på vestsida og ned til Svineroi. Noen telt plasser fra Svineroi og til Selstali. Ned til sentrum på Søndagen. 

Fordel med lett sekk her, men fin tur, og du møter nesten ikke folk, bortsett fra et lite stykke på hovedstien. 

Meldt snø på toppen i helgen. Sånn til info mtp fottøy ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.