Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering til Gore-Tex og Dermizax?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal på fjell- og fisketur på Sunnmøre om et par uker, og jeg blir ikke veldig overrasket om det kommer mye regn. Nå er det en stund siden jeg har brukt turklærne i skikkelig regnvær, og ønsker derfor å impregnere de på nytt for sikkerhets skyld. Er det noen impregnering som dere vil anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, Kontorstol skrev:

Hei. Jeg skal på fjell- og fisketur på Sunnmøre om et par uker, og jeg blir ikke veldig overrasket om det kommer mye regn. Nå er det en stund siden jeg har brukt turklærne i skikkelig regnvær, og ønsker derfor å impregnere de på nytt for sikkerhets skyld. Er det noen impregnering som dere vil anbefale? 

Norrøna ser ut som de har kjøpt den gamle Villmark Impregneringen. Den er ganske god.

Jeg har enda ikke funnet noen impregnering som varer mer en en liten stund i regnvær, før ytterstoffet blir vått. Usikker på om jeg synes den er bedre en Nikwax, kanskje litt, men Nikwax er enkel å bruke siden den ikke trenger tørketrommel for å aktiveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borgern skrev:

Bruker selv Nikwax TX Direct spray.  Hørt at man ikke skal bruke wash in på membran plagg da det tetter membran. Kanskje noen som vet mer om det.

Ja.

Spør du klesprodusenten sier de spray on på utsiden.

Spør du nikwax sier de «ikke hør på produsententen, vi anbefaler wash in».

Hjalp det mye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

Spør du klesprodusenten sier de spray on på utsiden.

Spør du nikwax sier de «ikke hør på produsententen, vi anbefaler wash in».

Jeg anser det som ulogisk å bruke wash-in impregnering på membranklær. Det er kun ytterstoffet som skal impregneres, innerstoffet og membranen skal jo kunne slippe ut fuktighet, og skal ikke impregneres. Wash-in fungerer godt på bomullsklær eller blandingsstoffer uten membran, og trenger inn i stoffet og legger seg rundt fibrene.
Så her tror jeg på produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Norrøna sin flere ganger nå. Den funker. Har brukt den på so-jakka også som faktisk tåler en liten skur ganske godt. 

Spraya noen jakker i dusjen før sommeren, og selv med såpeskrubb er deler av dusjen min godt impregnert 🤪 btw ganske kjekt, for ikke noe skit fester seg på dusjveggen heller 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Jeg anser det som ulogisk å bruke wash-in impregnering på membranklær. Det er kun ytterstoffet som skal impregneres, innerstoffet og membranen skal jo kunne slippe ut fuktighet, og skal ikke impregneres. Wash-in fungerer godt på bomullsklær eller blandingsstoffer uten membran, og trenger inn i stoffet og legger seg rundt fibrene.
Så her tror jeg på produsentene.

Det er det klesprodusentene skal ha oss til å tro. Men gjelder det alle wash in, eller er det en gammel myte som henger igjen? Kanskje det gjelder noen typer? Nilwax Wash in er laget for pustende membraner og goretex (mens de har andre typer for softshell, bomull etc).

Og spør du Nikwax sier de noe sånt som (ganske nøyaktig sitert):

»klesprodusentene lager klær, ikke impregnering. Klær med tykke «wicking layers» (altså tykt fór, ikke tynt belegg som i 3-lags) skal ha spray on, ellers har vi best resultater med wash in i våre tester. De som er redd for at innsiden skal bli vannavstøtende og reduserer pusteevnen tar feil, Wash in reduserer ikke pusteevnen. Trykket fra berøring fra kroppen under bevegelse vil også overvinne en hver form for vannavstøtende effekt innvedig. Produktet vårt er testet og 100% trygt til bruk på Goretex (det var Goretex jeg spurte om den gang).» 

Jeg hadde ikke vert redd for å prøve. I verste fall er det borte etter noen vask.

Den nye utgaven av nikwax Tech wash har også en liiiten andel dwr behandling i seg, så da blr man unngå det også om man er redd. Milo ødelegger membranet i følge Norrøna. Mens jeg synes at omo vaskepulver fjerner DWR ganske fort.

Bruk midler beregnet og «godkjent» av membranprodusenten (goretex godkjenner nikwax wash in sist jeg sjekket), og gjør dine egne erfaringer. Så gjør du nok ikke noe som ødelegger plagget :) 

Jeg har ikke fasiten 🤷‍♂️

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg bruker Toko! XXL anbefalte Nickwax Tech Wash & TX Direct Wash-In for halv pris, men sa intet om at den tetter porene! De mistet en kunde etter dette. De kunne heller trukket den tilbake enn å selge den billig.

Og andre av oss harbrukt Nikewax på vadere ,vadejakke og andre skallplagg(gortex paclite) som har vært potte tette og pustet meget bra. Brukte de produktene før langtur på 2,5 måned(uten mulighet til vask) i fjor og de leverte . Ikke blaut en eneste dag

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg bruker Toko! XXL anbefalte Nickwax Tech Wash & TX Direct Wash-In for halv pris, men sa intet om at den tetter porene! De mistet en kunde etter dette. De kunne heller trukket den tilbake enn å selge den billig.

Men hvem sier at den tetter porene? Nikwax sier den ikke gjør det, og de anbefaler wash in framfor spray on (kilde for denne påstanden er ett forummedlem fra ett britisk forum, som påstår han er ansatt hos nikwax - det virket troverdig nok).

Fra produsenten selv: https://www.nikwax.com/en-us/products/productdetail.php?productid=267&itemid=-1&fabricid=-1

»Nikwax TX.Direct® Wash-In is the market leader. It is easy and quick to apply in a washing machine, and its highly Durable Water Repellency (DWR) develops on air drying. The washing machine application ensures that the treatment goes right through the garment, treating seams, tapes and cords, as well as the fabric. Also, as the need for tumble drying is removed, this saves energy and protects more vulnerable, older, garments from heat. Nikwax TX.Direct® Wash-In has been specifically designed and optimized for breathable waterproof garments; it leaves a flexible water repellent treatment on individual fibers allowing moisture vapour to pass through, maintaining breathability.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

Men hvem sier at den tetter porene? Nikwax sier den ikke gjør det, og de anbefaler wash in framfor spray on (kilde for denne påstanden er ett forummedlem fra ett britisk forum, som påstår han er ansatt hos nikwax - det virket troverdig nok).

Fra produsenten selv: https://www.nikwax.com/en-us/products/productdetail.php?productid=267&itemid=-1&fabricid=-1

»Nikwax TX.Direct® Wash-In is the market leader. It is easy and quick to apply in a washing machine, and its highly Durable Water Repellency (DWR) develops on air drying. The washing machine application ensures that the treatment goes right through the garment, treating seams, tapes and cords, as well as the fabric. Also, as the need for tumble drying is removed, this saves energy and protects more vulnerable, older, garments from heat. Nikwax TX.Direct® Wash-In has been specifically designed and optimized for breathable waterproof garments; it leaves a flexible water repellent treatment on individual fibers allowing moisture vapour to pass through, maintaining breathability.»

Ikke rart det funker såppas bra 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.