Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull t-skjorte, anbefalinger


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Tror jeg må konvertere fra dry-fit til ull på t-skjortefronten.

Uaktuelt å vaske turklær mellom hver gang. (Sykkelklær brukes både 5-6 ganger, med god skylling i kaldt vann og lufting etter hver bruk (har 2-3 sett).. og det er sjelden proiblem med lukt)

Dryfit-tskjorte, tåler ikke mye svette lenger, og der hjelper det ikke med samme type skyll-og-luft. 

Hva vil dere anbefale av t-skjorte til bruk om sommeren, eller under en genser nå på høsten. Er jo mye ull-varianter der ute. 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Liker både Devold Breeze og Icebreaker. 

Mine topper fra Icebreaker har best hold, men jeg har også en Devold (langermet breeze) som har holdt i mange år. 

Bruker kun ull på tur. Syntet funker best til korte økter. Type maks et par timer. 

Og de er også gunstige til sommerbruk. Har ikke noe erfaring med ull på sommeren, bortsett fra tynne ullsokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DenGladeVandrer skrev:

Og de er også gunstige til sommerbruk. Har ikke noe erfaring med ull på sommeren, bortsett fra tynne ullsokker. 

Ja mye bedre med ull enn syntet også på sommeren. Ulla regulerer temperatur og blir ikke klam og klissete når man svetter. Selv på de varmeste dagene i sommer gikk jeg med ull fordi den er mer luftig enn et plastikkplagg. 

Har blant annet en veldig luftig og fin topp fra Icebreaker. Bodde i den nesten hele ferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ja mye bedre med ull enn syntet også på sommeren. Ulla regulerer temperatur og blir ikke klam og klissete når man svetter. Selv på de varmeste dagene i sommer gikk jeg med ull fordi den er mer luftig enn et plastikkplagg. 

Har blant annet en veldig luftig og fin topp fra Icebreaker. Bodde i den nesten hele ferien. 

Har jo skjønt det etterhvert, men vært litt for gjerrig., men har muligheten til å unne meg det nå.

(arva  5-6 dry-fit for  mange år siden.. og brukt til trimming og tur),

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Syntetplagg lukter ganske fort, noe ull ikke gjør. 

Men rart at jeg kan bruke sykkeltrøye og svette i timesvis.... skylle i kaldt vann og lufte.... minimalt med lukt.

T-skjorta.... litt rask gange i en drøy time....skyll og luft.... stinker.

Men samma det. Nå blir det ull.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DenGladeVandrer skrev:

Men rart at jeg kan bruke sykkeltrøye og svette i timesvis.... skylle i kaldt vann og lufte.... minimalt med lukt.

T-skjorta.... litt rask gange i en drøy time....skyll og luft.... stinker.

Men samma det. Nå blir det ull.  

Jeg kan bruke samme ulltrøya når jeg går i flere dager uten lukt, noe jeg ikke kan med superundertøy.

Normal renslighet så går det bra. Ikke gjør som Ludvig XIV - pøse på med deo oppå gammel dritt....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DenGladeVandrer skrev:

Men rart at jeg kan bruke sykkeltrøye og svette i timesvis.... skylle i kaldt vann og lufte.... minimalt med lukt.

T-skjorta.... litt rask gange i en drøy time....skyll og luft.... stinker.

Men samma det. Nå blir det ull.  

Kommer an på type plastikk og sammensetning av materiale. Noen lukter død grevling etter et par timer mens noe holder litt lengre. 

Men uansett er ren ull bedre for alle parter også. Bare sjekk at hele trøya er i ren ull. Noen, som for eksempel HH, skriver at det er 100 % merinoull. Det stemmer at det som er ull i trøya er av merinoull, men med liten skrift står det at det er blanda med plastikk.  En liten sånn sleip omskriving av produktinformasjon for å få folk til å tro de kjøper et produkt i ren ull. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer:
Janus Ullboxer
Devold Breeze (t-skjorte)
Janus stillongs (stillongs..)
Houdini wooler (vaffel-ullgenser)
Devold Thermo (tykkere ulljakke)
Bukse etter forhold. Som regel Dovrefjell, nylig Klattermusen Gere 2.0


Vinter: 
Janus Ullboxer (lang modell, utgått)
Brynje over/underdel (nettingundertøy laget av ull)
Ulvang ull-rib (tykkere strikket mellomlag i ull)
Houdini wooler (Vaffelull)
Devold Thermo (tykkere ulljakke)
Twentyfour dunjakke 
Skalljakke av en sort
Bukse etter forhold. 

Jeg mener at lag på lag med ull er en av grunnene til at jeg trives i skauen. Jeg regulerer egen kroppstemp veldig fint på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anders_G skrev:

Vil anbefale å kjøpe t-skjorter med blanding av ull og silke. Klättermusen Eir Tee er overlegent alt annet jeg har brukt. Enorm slitestyrke, sval og luftig, men ofte dyre. 

Har en ulltrøye blandet med silke, som er kjøpt på Sparkjøp til rundt kr 300. Medium høy hals og lange ermer. Svært luftig og komfortabel, men ble fort noe slafsete. Alikevel fin i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anders_G skrev:

Vil anbefale å kjøpe t-skjorter med blanding av ull og silke. Klättermusen Eir Tee er overlegent alt annet jeg har brukt. Enorm slitestyrke, sval og luftig, men ofte dyre. 

Kan nok lønne seg i lengden.
Jeg har masse Aclima T-shirts og holdbarheten er ikke mye å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ingen plagg fra Lanullva, menalle jeg kjenner som har det er helt frelst og kjøper ikke annet. Selv har jeg mest Brynje i ulike varianter, Devold synes jeg også holder bra. Aclima er jeg litt mindre fornøyd med, det synes jeg blir slaskete fortere. Kari Traa sine lette singlet og tskjorter er forresten ganske fine, men har ikke testet til lengre bruk. Det er vel det jeg bruker mest "blant folk". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anders_G skrev:

Vil anbefale å kjøpe t-skjorter med blanding av ull og silke. Klättermusen Eir Tee er overlegent alt annet jeg har brukt. Enorm slitestyrke, sval og luftig, men ofte dyre. 

Ull + silke = sant 😍 

Har ikke dette til turbruk, men til hverdags/pent. Men noen av toppene får seg ei luftetur i ny og ne. 

Vera & William har mye fint i denne kombinasjonen. De er også veldig opptatt av bærekraft. Koser litt men alt jeg har derfra holder bra. 

Har selv gått mer og mer over til dobbel ull fremfor ull og fleece på kalde dager. Til og med funnet frem strikkepinner og strikker i ull som ikke er kjemisk vaska. Så digg 😍 skal se om jeg finner bra ull/silke til strikk selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre alt har nevnt vil også jeg anbefale Devold Breeze (både som t-skjorte og tynn ull-trøye). Har det siste året prøvd meg med Devold Hiker og den liker jeg enda bedre enn Breeze, siden den har lufting i armhulene.

Jeg er varm av meg og bruker stort sett kun t-skjorte når jeg er ute å går tur i perioden mars-oktober, ved pauser eller vind må jeg jo ta på en jakke og eller en genser. Men mens jeg går er det ull t-skjorte som gjelder. For å enkelt kunne regulere varmen litt opp og ned har jeg "sykkelarmer", sånne løse armer som syklister enkelt kan ta på og av. Da får jeg mulighet til å få litt isolasjon på armene pluss at armene blir vindisolert. Disse armene har jeg liggende i lomma når de ikke er i bruk og jeg kan dermed "kle på meg" uten å stoppe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DenGladeVandrer skrev:

Takker for mye bra innspill. Pakke fra Outnorth er på vei. Spent. 

Hva ende du opp med tilslutt da? 25% på alt hos Fjellsport nå, men det har du vell fått med deg? Er forresten kanon tilbud på Devold Breeze hos Gmax nå, 300kr er billig for 100% Merino ull, er jo ikke mer en for en vanlig T-skjorte det😉

https://www.gsport.no/221742-devold-breeze-kortermet-ulltroye-herre/

Endret av Lars Stenseth
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Stenseth skrev:

Hva ende du opp med tilslutt da? 25% på alt hos Fjellsport nå, men det har du vell fått med deg? Er forresten kanon tilbud på Devold Breeze hos Gmax nå, 300kr er billig for 100% Merino ull, er jo ikke mer en for en vanlig T-skjorte det😉

https://www.gsport.no/221742-devold-breeze-kortermet-ulltroye-herre/

25% på fjellsport må jeg ha missa. Fikk 15% på Outnorth.

Kjøpte en  https://www.outnorth.no/devold/hiking-man-t-shirt#Subsea

og 3 https://www.outnorth.no/devold/breeze-man-t-shirt-47904#BlueMelange

1303 med frakt. Litt spent på str. Har aldri handla klær på nett, siden jeg liker å prøve.. (kan jo returneres)

Var innom Gmax her om dagen... men da så jeg etter andre ting.. siden jeg hadde bestilt dette. 

Har tenkt en stund på å dra innom Outlet i Vestby, men lørdager er egentlig eneste dag som passer, men vil heller bruke fridagen til å være ute å sykle eller gå. 

Outlet i Storgata funker jo litt den også... 

(har vel mer en nok av klær og utstyr og vel så det, bortsett fra ull-t-skjorter)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull/silke er best både i varmt og kaldt føre. Brukes som innerplagg alltid, og i tillegg som mellomplagg når det er kaldt. Kjøpte en kortermet t- skjorte i vår, og den har vært brukt i minst 60 dager, luftes når det er anledning, har ikke vært vasket enda, og lukter ikke. Plastikktøy lukter grevling etter en dag, og er etter min mening ikke brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 20.12, Lars Stenseth skrev:

Hva ende du opp med tilslutt da? 25% på alt hos Fjellsport nå, men det har du vell fått med deg? Er forresten kanon tilbud på Devold Breeze hos Gmax nå, 300kr er billig for 100% Merino ull, er jo ikke mer en for en vanlig T-skjorte det😉

https://www.gsport.no/221742-devold-breeze-kortermet-ulltroye-herre/

Takk for tipset. Da er to stykk på vei i posten fra gsport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Skogsstykket skrev:

Takk for tipset. Da er to stykk på vei i posten fra gsport

Og takk til deg. Da bestilte jeg derfra, så returnerer jeg til Outnorth.. sparer den del der. 

Og videre med bekledning. 

Er det sånn dere også dropper superundertøy til høyaktivitet, og heller bruker den tynneste varianten av ullundertøy til skibruk? 

Er det kaldt bruker jeg ull, men på kjappe økter når det ikke er for kaldt har jeg kun brukt super, men kanskje greit å konvertere til ull der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, DenGladeVandrer skrev:

Og takk til deg. Da bestilte jeg derfra, så returnerer jeg til Outnorth.. sparer den del der. 

Og videre med bekledning. 

Er det sånn dere også dropper superundertøy til høyaktivitet, og heller bruker den tynneste varianten av ullundertøy til skibruk? 

Er det kaldt bruker jeg ull, men på kjappe økter når det ikke er for kaldt har jeg kun brukt super, men kanskje greit å konvertere til ull der også?

Kjappe korte turer med høy intensitet hele veien og ingen fare for farlig væromslag (kort vei hjem) er det alltid superundertøy/treningstøy. Sparer litt på ulla her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.