Gå til innhold
Gjest fightingfalcon

Piteraq eller Fjellpulken artic bedding?

Anbefalte innlegg

12 timer siden, whistler skrev:

Jeg har ikke erfaring med fjellpulken sine, men de har lansert noen veldig spennende modeller nå nettopp! Min erfaring etter 4 år med Piteraq er at kvaliteten er OK, men ikke mer enn det. Hovedankepunktet er at den ikke er i nærheten av vanntett. Særlig glidelås er svakt punkt. Jeg ville sjekket ut fjellpulken skulle jeg kjøpt i dag.

Ang vanntett.

Jeg har lurt på å sy en bedding av Pu-belagt Ripstop nylon fra e-bay. Forselgle sømmene, og lage en generøs klaff over glidelåsen. Det tenker jeg blir vanntett, lett, billig, og med riktig passform for underlaget mitt. Materialet er passe glatt (ikke like glatt som silnylon), så snø bør gli av ganske lett, uten at du seiler rundt på teltbunnen.

Burde være enkelt nok, på noen få kvelder, selv for en amatør (sier jeg før jeg har prøvd) :) 

Men jeg er fortsatt i tvil, siden jeg ikke får pakket pulken like kompakt som vanlig 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutter siden, whistler skrev:

Høres ut som en god plan! Det er jo en veldig enkel konstruksjon, så om du har litt erfaring med symaskinen bør det gå veldig greit. Skulle jeg gjort det ville jeg laget flere, gode store lommer med glidelås. 
Min erfaring er at beddingen ikke gjør pulken mer ustabil, kanskje heller motsatt om du er flink til å fordele vekten jevnt over.

Godt tips.

Hvordan tenker du at lommene bør plasseres og lages? Hva er praktisk å legge i lommene?

Jeg bruker stivt drag, og derfor pulksekk for å ha ting tilgjengelig under marsj.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Terka skrev:

99,xxx % av turene med pulk er vel uten nedbør i form av regn og, da er det ikke negativt å ha en bedding som puster litt/ikke er fukttett?

Ved regn, snu bedding (evt innhold) opp ned. Sovepose nederst, deretter oppblåsbart underlag og skumunderlag på toppen. 

Alternativt ha med med svartsekker i lomma på beddingen på de få turene du forventer regn, til trekke over beddingen når det regner. Et par slike gir ikke mye eksta vekt/volum.

Hva med pustende materiale øverst, vanntett materiale nederst? Snu opp/ned på pulken dersom nedbør? 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Sig Man skrev:

Ser mye bedre ut på den versjonen ja, anbefaler å prøve bamseunderlaget oppå det oppblåsbare, mye varmere enn å ha det under!

I teorien skal det ikke ha noe å si. Man kan legge sammen r-verdiene i slike tilfelle, i følge dem som kan det, og i følge boken «hvorfor er det så kaldt å være våt».

Men jeg tenker at siden bamsen har høyere r-verdi per mm tykkelse, så kjennes det kanskje varmere ut med den øverst de første minuttene? 🤔

Det siste er bare noe jeg har tenkt, det første er noe jeg har lest mange steder. 🤷‍♂️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Her spiller også varmerefleksonen inn i tillegg til isolasjonsevnen, så det er stort sett bare egentesting som vil gi deg svaret her...

Men ett bamseunderlag, og downmat som var snakk om her, isolerer ikke ved hjelp av varmerefleksjon, kun ved hjelp av «vanlig isolasjon». Var det konveksjon det het? Kan legges sammen som elektrisk motstand.

Varmerefleksjon er avhengig av tom luft eller avstand for å fungere. Som i ett xtherm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Gittiamo skrev:

Hva om du legger en Z-lite oppå downmat og sjekk forskjell på samme oppsett med bamse. Begge sider av Z-lite må testes Vinterens prosjekt? 

Jeg har prøvd begge deler med z-lite og bamse Underlag kombinert med Synmat UL 7 MW. Mulig det kjennes varmere ut med skum øverst alkurat i det man legger seg ned, men utover det har jeg ikke merket forskjell. Vanskelig å konkludere, så jeg bare gjør det jeg synes er mest behagelig, og teorien støtter ikke at det skal vær noen forskjell på dette.

Det skal sikkert mye erfaring til for å kunne konkludere med noe, hver natt, hver tur og hver dagsform er litt forskjellig.

I teorien har også folien på Z-lite SOL begrenset virkning, siden varmerefleksjon ikke fungerer uten avstand/luft mellom varmekilden og det reflekterende belegget. Jeg vet ikke om dette betyr at en Z-lite SOL bør legges underst med folien opp, eller at underlaget som ligger i kontakt ødelegger forutsetning for at refleksjonsfolien kan gjøre jobben sin. Det er helt sikkert mer teori på emnet som jeg ikke kjenner til.

Endret av Marius Engelsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Sig Man skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den: Hvis du prøver liggeunderlag-på-toppen-trixet, så anbefaler jeg å prøve det når underlaget er litt marginalt i forhold til temp, på downmat 9 så gidder jeg egentlig ikke å bry meg før det er ned mot -25. Men på høsten når det er noen få kalde grader så merker man stor forskjell på synmat UL 7.

Jeg skal overnatte i telt i natt, men kajakken er pakket med Synmat 7 3D MW. Hadde jo vert en god anledning til å eksperimentere.

Men jeg skal sove på en frossen betongkai, og da mistenker jeg at ett godt isolerende underlag er viktig ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, ThorHelge skrev:

Kan være for at Bamse(eller hvilket som helst annet skumunderlag) ikke er like lett å komprimere som ett oppblåsbart underlag, samtidig som stivheten i det hjelper til med å fordele vekten jevnere utover det oppblåsbare, derfor vil jeg anta at man ikke mister like mye isolasjonsevne om man legger dette øverst.

Du tenker at man får mindre kuldebroer? Ikke en dum tanke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, a_aa skrev:

Damn, I'm hit, going down! :huh:;) 

Begynner å tro at en kombinasjon av min teori om sideveis lekkasje av varme sammen med Skjult lenke - logg inn for å se dens teori om "R-verdi pr cm tykkelse" til sammen kan forklare det. Hvis "R-verdi pr cm tykkelse" er lavere for det oppblåsbare underlaget enn for skumunderlaget og det oppblåsbare underlaget er tykkere (=større sideareal) enn skumunderlaget, vil ikke det betyr ekstra varmetap sideveis om ikke skumunderlaget er øverst?

Tap til siden blir vel likt? Eller blir sidetapet lavere jo lengre vekk fra varmekilden man kommer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, siden vi snakker om liggeunderlag.

Sov i natt på en betongflate. -4C, exped synmat 7 3D, og Warmpeaxe Viking 600. Ett lag polypropylen netting, deviold Expedition ullsett, lue. Tørt og fint, lite vind.

Dette var kaldt. Jeg kjente tydelig kuldegjennomslag nedenfra, var som å ligge på en luftfyllt bademadrass. Aldri opplevd dette før, heller ikke på snø. Dro så under en halv z-lite, dette hjalp litt, men ikke 100%.

Er det noe med den massive betongen, som gjør at den kan «suge» til seg mye varme, eller noe sånt? Det samme må vel gjelde om man ligger rett på fjell?

Dypt skuffet over Synmat 7, merket med -17C...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Terka skrev:

Stemmer. De fleste typer betong har tett masse (tenk vekt pr volum), og en stor kai i betong som har stått en stund i temp på -4°C er som et kjempestort kjøleelement du har ligget oppå. 

Snø har en helt annen tetthet (inneholder mye luft) og oppfører seg mer som et isolerende element.

Høres veldig fornuftig og logisk ut.

Om man sammenligner det med å berøre ting med bar hud: Og om jeg ikke husker feil fra «hvorfor er det så kaldt å være våt» (jeg begynner å bli flau av å referere til boken 🤣), så bestemmer materialets varmekapasitet hvor kaldt det er å berøre materialet, og hvor stor kjangs det er for forfrysning. Han skriver at hvis man berører ett iskaldt stykke treverk (lav varmekapasitet), kjennes den ikke kald ut, mens en like kald aluminiumsstang (høy varmekapasitet) kan gi frostskader ganske raskt. Det har sikkert en direkte sammenheng med massetettheten som du sier.

En erfaring og litt lærdom rikere :) 

Uansett, en utrolig fin kveld og natt!

A6CFE2E0-765A-47CD-9B76-83CBD5F84103.jpeg

07D73617-4CBF-4C1F-BBAA-BB773607608C.jpeg

AC4759C6-48C9-4204-9530-B363B2A157DD.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, a_aa skrev:

Jeg har en bivybag med vanntett pustende overside og vanntett upustende underside (Skjult lenke - logg inn for å se den, ikke vært tilgjengelig på et år elns). Kunne den vært et greit utgangspunkt for en bedding? Som også fortsatt kan brukes som bivy eller nødly?

Jeg skjønner at vekt ikke blir et hett tema når man bruker pulk, men likevel synes jeg det bør gå an å bruke en bedding til mer enn emballasje. :huh:

Jeg har ett grevlingtrekk, som tilsvarer det du nevner. Meget god idè! Jeg elsker at man tar hva man har! 👍 Spesielt om man enda er usikker på om bedding er tingen. Så kan man bruke denne.

burde bare være å skyve alt nedi, og dra igjen snoren på toppen. Jeg skal prøve! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, karfil skrev:

Takker for tilbakemeldinger!

Når det gjelder organisering så fulgte det med en 20 liter fjellpulken sekk med "pulken" jeg kjøpte. Jeg ser at jeg får plass til en stor dunjakke og litt til i den.

Mulig det er nokk.... Innspill?

Er fjellduken så stor at det går 2 "sove systemer" i den? Er dette praktisk?

Jeg går alltid med pulksekk. Men man blir mer klam på ryggen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.