Gå til innhold
  • Bli medlem

Piteraq eller Fjellpulken artic bedding?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! jeg skal gå til anskaffelse av artic bedding og ser det er flere produsenter som lager dette. Rab, Piteraq og Fjellpulken. Jeg har null erfaring med alle produsentene. Er det noen som har 

noe anbefalinger på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med fjellpulken sine, men de har lansert noen veldig spennende modeller nå nettopp! Min erfaring etter 4 år med Piteraq er at kvaliteten er OK, men ikke mer enn det. Hovedankepunktet er at den ikke er i nærheten av vanntett. Særlig glidelås er svakt punkt. Jeg ville sjekket ut fjellpulken skulle jeg kjøpt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, whistler skrev:

Jeg har ikke erfaring med fjellpulken sine, men de har lansert noen veldig spennende modeller nå nettopp! Min erfaring etter 4 år med Piteraq er at kvaliteten er OK, men ikke mer enn det. Hovedankepunktet er at den ikke er i nærheten av vanntett. Særlig glidelås er svakt punkt. Jeg ville sjekket ut fjellpulken skulle jeg kjøpt i dag.

Ang vanntett.

Jeg har lurt på å sy en bedding av Pu-belagt Ripstop nylon fra e-bay. Forselgle sømmene, og lage en generøs klaff over glidelåsen. Det tenker jeg blir vanntett, lett, billig, og med riktig passform for underlaget mitt. Materialet er passe glatt (ikke like glatt som silnylon), så snø bør gli av ganske lett, uten at du seiler rundt på teltbunnen.

Burde være enkelt nok, på noen få kvelder, selv for en amatør (sier jeg før jeg har prøvd) :) 

Men jeg er fortsatt i tvil, siden jeg ikke får pakket pulken like kompakt som vanlig 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Ang vanntett.

Jeg har lurt på å sy en bedding av Pu-belagt Ripstop nylon fra e-bay. Forselgle sømmene, og lage en generøs klaff over glidelåsen. Det tenker jeg blir vanntett, lett, billig, og med riktig passform for underlaget mitt. Materialet er passe glatt (ikke like glatt som silnylon), så snø bør gli av ganske lett, uten at du seiler rundt på teltbunnen.

Burde være enkelt nok, på noen få kvelder, selv for en amatør (sier jeg før jeg har prøvd) :) 

Men jeg er fortsatt i tvil, siden jeg ikke får pakket pulken like kompakt som vanlig 🤔

Høres ut som en god plan! Det er jo en veldig enkel konstruksjon, så om du har litt erfaring med symaskinen bør det gå veldig greit. Skulle jeg gjort det ville jeg laget flere, gode store lommer med glidelås. 
Min erfaring er at beddingen ikke gjør pulken mer ustabil, kanskje heller motsatt om du er flink til å fordele vekten jevnt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, whistler skrev:

Høres ut som en god plan! Det er jo en veldig enkel konstruksjon, så om du har litt erfaring med symaskinen bør det gå veldig greit. Skulle jeg gjort det ville jeg laget flere, gode store lommer med glidelås. 
Min erfaring er at beddingen ikke gjør pulken mer ustabil, kanskje heller motsatt om du er flink til å fordele vekten jevnt over.

Godt tips.

Hvordan tenker du at lommene bør plasseres og lages? Hva er praktisk å legge i lommene?

Jeg bruker stivt drag, og derfor pulksekk for å ha ting tilgjengelig under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius Engelsen skrev:

Godt tips.

Hvordan tenker du at lommene bør plasseres og lages? Hva er praktisk å legge i lommene?

Jeg bruker stivt drag, og derfor pulksekk for å ha ting tilgjengelig under marsj.

På min bedding er det en stor lomme bak og tre lommer med glidelås omtrent midt på. Den store lomma er veldig fin, men den har borrelås og det er litt upraktisk. Jeg bruker lommene til dunjakke, ekstra hansker, mat, solbriller, kart og kompass (om jeg ikke bruker det aktivt),solkrem, snøplugger osv..(greit å ha lett tilgjengelig). Skal jeg fiske i løpet av dagen ligger pilkeutstyr i lomma. 
Inni beddingen har jeg selvfølgelig underlag og sovepose, men legger gjerne klart det jeg vil ha rask tilgang på så fort teltet er oppe også. Bedding er genialt på turer der en går hver dag. På "basecampturer" bruker jeg den ikke.

Fjellpulken har dratt det helt ut med den nye "Spica" modellen ser jeg. Den har tilogmed innebygget teltoppbevaring. Ser igrunn ganske bra ut, men stiv pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Godt tips.

Hvordan tenker du at lommene bør plasseres og lages? Hva er praktisk å legge i lommene?

Jeg bruker stivt drag, og derfor pulksekk for å ha ting tilgjengelig under marsj.

Etter min mening bør det være lomme med plass til dunjakke og hansker/votter, lomme til lunch og snacks og en lomme til småting som googles, skismurning/ feller, gps og lignende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 10.9.2019 den 20.23, fightingfalcon skrev:

Hei! jeg skal gå til anskaffelse av artic bedding og ser det er flere produsenter som lager dette. Rab, Piteraq og Fjellpulken. Jeg har null erfaring med alle produsentene. Er det noen som har 

noe anbefalinger på dette? 

Jeg har netopp handlet bedding, og gikk for Fjellpulken sin variant. Har ikke erfaringer med noen av de nevnte produsentene fra tidligere når det gjelder bedding jeg heller, men har lest at Rab sine er bare å styre unna da bærehåndtak ryker veldig lett. Det samme gjelder visst også Rab sine pulkbager. Piteraq sin HD versjon er det jo en del som bruker, så du handler nok trygt med å velge enten den eller fjellpulken sin. Jeg har fjellpulken nyere pulk bager (grønn type) i både 200 og 250 liter og er fornøyd med disse, så da ble det bedding i samme serien for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett av fjellpulken sin bedding er helt sjanseløse løsninger på lukking av lommene oppå. Antar at dette var en tidlig modell, og håper for fjellpulken sin del at dem har ordnet dette!

Endret av Sig Man
Trykkleif..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 10.12, Marius Engelsen skrev:

Ang vanntett.

Jeg har lurt på å sy en bedding av Pu-belagt Ripstop nylon fra e-bay. Forselgle sømmene, og lage en generøs klaff over glidelåsen. Det tenker jeg blir vanntett, lett, billig, og med riktig passform for underlaget mitt. Materialet er passe glatt (ikke like glatt som silnylon), så snø bør gli av ganske lett, uten at du seiler rundt på teltbunnen.

Burde være enkelt nok, på noen få kvelder, selv for en amatør (sier jeg før jeg har prøvd) :) 

Men jeg er fortsatt i tvil, siden jeg ikke får pakket pulken like kompakt som vanlig 🤔

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99,xxx % av turene med pulk er vel uten nedbør i form av regn og, da er det ikke negativt å ha en bedding som puster litt/ikke er fukttett?

Ved regn, snu bedding (evt innhold) opp ned. Sovepose nederst, deretter oppblåsbart underlag og skumunderlag på toppen. 

Alternativt ha med med svartsekker i lomma på beddingen på de få turene du forventer regn, til trekke over beddingen når det regner. Et par slike gir ikke mye eksta vekt/volum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Terka skrev:

99,xxx % av turene med pulk er vel uten nedbør i form av regn og, da er det ikke negativt å ha en bedding som puster litt/ikke er fukttett?

Ved regn, snu bedding (evt innhold) opp ned. Sovepose nederst, deretter oppblåsbart underlag og skumunderlag på toppen. 

Alternativt ha med med svartsekker i lomma på beddingen på de få turene du forventer regn, til trekke over beddingen når det regner. Et par slike gir ikke mye eksta vekt/volum.

Hva med pustende materiale øverst, vanntett materiale nederst? Snu opp/ned på pulken dersom nedbør? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sig Man skrev:

Det jeg har sett av fjellpulken sin bedding er helt sjanseløse løsninger på lukking av lommene oppå. Antar at dette var en tidlig modell, og håper for fjellpulken sin del at dem har ordnet dette!

Her er fjellpulkens siste oppdaterte versjon. 2 store lommer og 3 små, alle med vannavvisende glidelåser. Førsteinntrykket er veldig godt. Liker godt den innvendige lomma til bamseunderlaget som skal nederst i beddingen. 


 

 

 

 

F82562FF-7E35-4BB7-9827-9D7C5D42A5CC.jpeg

94564ADD-3338-4193-86AB-D3D75AA09720.jpeg

043E89EE-A9EE-46E2-A351-28360404978D.jpeg

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sig Man skrev:

Ser mye bedre ut på den versjonen ja, anbefaler å prøve bamseunderlaget oppå det oppblåsbare, mye varmere enn å ha det under!

I teorien skal det ikke ha noe å si. Man kan legge sammen r-verdiene i slike tilfelle, i følge dem som kan det, og i følge boken «hvorfor er det så kaldt å være våt».

Men jeg tenker at siden bamsen har høyere r-verdi per mm tykkelse, så kjennes det kanskje varmere ut med den øverst de første minuttene? 🤔

 

Det siste er bare noe jeg har tenkt, det første er noe jeg har lest mange steder. 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

I teorien skal det ikke ha noe å si. Man kan legge sammen r-verdiene i slike tilfelle, i følge dem som kan det, og i følge boken «hvorfor er det så kaldt å være våt».

Men jeg tenker at siden bamsen har høyere r-verdi per mm tykkelse, så kjennes det kanskje varmere ut med den øverst de første minuttene? 🤔

 

Det siste er bare noe jeg har tenkt, det første er noe jeg har lest mange steder. 🤷‍♂️

Her spiller også varmerefleksonen inn i tillegg til isolasjonsevnen, så det er stort sett bare egentesting som vil gi deg svaret her...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Her spiller også varmerefleksonen inn i tillegg til isolasjonsevnen, så det er stort sett bare egentesting som vil gi deg svaret her...

 

Men ett bamseunderlag, og downmat som var snakk om her, isolerer ikke ved hjelp av varmerefleksjon, kun ved hjelp av «vanlig isolasjon». Var det konveksjon det het? Kan legges sammen som elektrisk motstand.

Varmerefleksjon er avhengig av tom luft eller avstand for å fungere. Som i ett xtherm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Men ett bamseunderlag, og downmat som var snakk om her, isolerer ikke ved hjelp av varmerefleksjon, kun ved hjelp av «vanlig isolasjon». Var det konveksjon det het? Kan legges sammen som elektrisk motstand.

Varmerefleksjon er avhengig av tom luft eller avstand for å fungere. Som i ett xtherm.

Hva om du legger en Z-lite oppå downmat og sjekk forskjell på samme oppsett med bamse. Begge sider av Z-lite må testes Vinterens prosjekt? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Hva om du legger en Z-lite oppå downmat og sjekk forskjell på samme oppsett med bamse. Begge sider av Z-lite må testes Vinterens prosjekt? 
 

Jeg har prøvd begge deler med z-lite og bamse Underlag kombinert med Synmat UL 7 MW. Mulig det kjennes varmere ut med skum øverst alkurat i det man legger seg ned, men utover det har jeg ikke merket forskjell. Vanskelig å konkludere, så jeg bare gjør det jeg synes er mest behagelig, og teorien støtter ikke at det skal vær noen forskjell på dette.

Det skal sikkert mye erfaring til for å kunne konkludere med noe, hver natt, hver tur og hver dagsform er litt forskjellig.

I teorien har også folien på Z-lite SOL begrenset virkning, siden varmerefleksjon ikke fungerer uten avstand/luft mellom varmekilden og det reflekterende belegget. Jeg vet ikke om dette betyr at en Z-lite SOL bør legges underst med folien opp, eller at underlaget som ligger i kontakt ødelegger forutsetning for at refleksjonsfolien kan gjøre jobben sin. Det er helt sikkert mer teori på emnet som jeg ikke kjenner til.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har prøvd begge deler med z-lite og bamse Underlag kombinert med Synmat UL 7 MW. Mulig det kjennes varmere ut med skum øverst alkurat i det man legger seg ned, men utover det har jeg ikke merket forskjell. Vanskelig å konkludere, så jeg bare gjør det jeg synes er mest behagelig, og teorien støtter ikke at det skal vær noen forskjell på dette.

Det skal sikkert mye erfaring til for å kunne konkludere med noe, hver natt, hver tur og hver dagsform er litt forskjellig.

I teorien har også folien på Z-lite SOL begrenset virkning, siden varmerefleksjon ikke fungerer uten avstand/luft mellom varmekilden og det reflekterende belegget. Jeg vet ikke om dette betyr at en Z-lite SOL bør legges underst med folien opp, eller at underlaget som ligger i kontakt ødelegger forutsetning for at refleksjonsfolien kan gjøre jobben sin. Det er helt sikkert mer teori på emnet som jeg ikke kjenner til.

Det er akkurat det. Man finner sine løsninger og ingen forskjell her er så stor at liv er i fare. 
 

Btw aldri fått noe klarhet i hvilken vei som er riktig på Z-lite så her går det på hvilken vei underlaget detter ned på bakken 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen: Hvis du prøver liggeunderlag-på-toppen-trixet, så anbefaler jeg å prøve det når underlaget er litt marginalt i forhold til temp, på downmat 9 så gidder jeg egentlig ikke å bry meg før det er ned mot -25. Men på høsten når det er noen få kalde grader så merker man stor forskjell på synmat UL 7.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sig Man skrev:

@Marius Engelsen: Hvis du prøver liggeunderlag-på-toppen-trixet, så anbefaler jeg å prøve det når underlaget er litt marginalt i forhold til temp, på downmat 9 så gidder jeg egentlig ikke å bry meg før det er ned mot -25. Men på høsten når det er noen få kalde grader så merker man stor forskjell på synmat UL 7.

 

Jeg skal overnatte i telt i natt, men kajakken er pakket med Synmat 7 3D MW. Hadde jo vert en god anledning til å eksperimentere.
 

Men jeg skal sove på en frossen betongkai, og da mistenker jeg at ett godt isolerende underlag er viktig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termodynamisk teori er artige saker, ja :) Men opplevd virkelighet trumfer teori, på samme vis som terreng trumfer kart... Teorien er ikke feil, men forutsetningene for å anvende den kan ofte være mangelfulle.

Det er helt korrekt at teorien sier at man kan legge sammen R-verdier uten hensyn til rekkefølgen av dem for å kunne beregne den torale isoleringsevnen (U=1/sumR). Denne teorien forutsetter en todimensjonal virkelighet der varmetransporten foregår i én retning, oftest vinkelrett på materialet. Som @Terka formulerer det: "fra rygg til snø". Men hvor riktig er det?

Ultralette underlag med langsgående kanaler har ofte redusert isolasjonsmengde i de ytterste kanalene, man prioriterer mer isolasjonseffekt i senter, der de varme kjernen til personen befinner seg. Men den redusert isolasjonsmengde i ytterkantene åpner selvsagt for økt varmetransport gjennom disse kanalene - og her kan det faktisk være varmetransport i flere retninger. Ikke bare siver varmen rett nedover, den siver også ut til den kalde luften på siden av kanalen. Dersom et bamseunderlag ligger på toppen, kan isolasjonseffekten av det virke på bortimot all varme på tur nedover, mens dersom det ligger i bunn har en god del varme allerede forsvunnet ut til siden før bamsunderlaget får gjøre jobben sin.  Og da blir rekkefølgen likevel relevant.

Men mitt tips er at dette først og fremt vil gjelde dersom det oppblåsbare underlaget er dårlig isolert i ytterkant, og at man neppe vil oppleve særlig forskjell ellers. Så får heller noen med "opplevd virkelighet" skyte i filler det tipset :D 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.