Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur fra 22/12 til 27/12


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Har i nærmere 30 år vært låst i et pliktløp i forhold til julefeiring (vi har for det meste vært vertene).  Mye bra med det, men nå som jeg har muligheten lurer jeg på å feire julen i telt på fjellet. Er det sært eller ikke en helt fremmed tanke for flere, det å rømme fra mas og kjas og heller nyte en stille jul.

Tenker å legge meg til i nærheten av Finse da jeg kan ta toget helt frem. Andre steder som er nært jernbanen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finse er vel temmelig værutsatt? Enten mye vind eller kaldt..? Ustabilt er det uansett.

Skulle jeg gjort noe slikt ville jeg gjort det i nærheten av et sted jeg kunne søkt ly. Nært en åpen bu eller åpen hytte eller lignende, slik at man ikke måtte ligge i telt. Nå er det vel gode muligheter til ly på Finse, hytte eller hotell (om det ikke er stengt), men det er høyt til fjells, og det er nok ikke uten grunn få folk ferdes der på den årstiden.

Syns forøvrig det er en kjempegod ide, men det trengs en god plan :)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Finse er nok ikke det beste stedet.

Jeg har egentlig lyst til å ligge et sted hvor det er litt trær også, ikke nødvendigvis skog, men trær. En bu eller hytte hvor jeg kan søke ly om nødvendig er noe å ta med i videre planlegging. Primært tog/buss, ev taxi et stykke.

Da er det å finne passende sted og ha en god plan. Vil jo ha en super opplevelse :) Har hatt lyst til dette lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med deg på denne ideen din, er ikke sært i det hele tatt. Pliktløpene i jul og nyttår er over her også. Men her som hos deg tok det over tredve år. Hva med Golsfjellet, Kamben og Storefjell. Da kan du kjøre opp ditt og ta den første natten innendørs for så å legge ut på tur etter frokost dagen etter. Golsfjellet er et snilt fjell både sommer og vinter. Så har du Haukeliseter. Her kan du bestille fjellrommet første natten. Anbefaler fjellrommet, litt luksus bør en unne seg. Velger du å gå opp bakken for å komme inn på,Hardangervidda så er denne bakken et he***te., men fint når du kommer opp. Lykke til.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sett mange fine turrapport sommerstid fra Femundsmarka, men aldri kommet meg dit - ennå. Jeg skal se nærmere på Femunden og Gausdal-Vestfjell. Sist nevnte har blitt mer og mer aktuelt. Så langt er det Gausdal-Vestfjell og Venabufjellet som er høyest opp. Greit å ikke være for værutsatt, med mulighet til å trekke inn i en bu om uværet slår til. Ser for meg en lett tur, med kos i camp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ikke gitt opp turen helt, tenker å flytte den til skogsområder i nærheten.

Jeg har krysset Hardangervidda fire ganger midtvinters alene, hatt mange helgeturer, samt flere påsketurer. Etter en hendelse på fjellet for lenge siden har jeg mistet vinterfeelingen. En feilvurdering i en utforkjøring er nok.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fotogubbe skrev:

Har ikke gitt opp turen helt, tenker å flytte den til skogsområder i nærheten.

Jeg har krysset Hardangervidda fire ganger midtvinters alene, hatt mange helgeturer, samt flere påsketurer. Etter en hendelse på fjellet for lenge siden har jeg mistet vinterfeelingen. Føler en flauhet over det som hendte. En feilvurdering i en utforkjøring er nok.

Jul i Femundsmarka kan anbefales, julen 2017 feiret jeg i nettopp nord i Femundsmarka. Samt er seksdagers romjulstur i 2016. Åtte dager uten å se et eneste menneske, bare bikkja og jeg. Tog til Røros og buss/taxi til Langen gjestegård er et reisealternativ, da har du 1,5 - 2 t gange til første koia. Det er 6-7 koier som står åpne året rundt der, de eies av Statskog og er gratis å overnatte i, så slipper du å drasse med deg telt og kan ta med litt ekstra mat og god drikke istedenfor 😃 Lite folk der i de tider, en og annen som hadde vært på dagstur så jeg i noen av hyttebøkene, ellers fantes det ikke spor av folk. 

Kan anbefale julaften i Gubbtjønnbua, det er min favoritt 👌🏻D62F5658-177D-4236-9C2B-C5EB10252FBC.jpeg.d17ebd3d342274ce52c2561f75961b1d.jpeg

 

Endret av Pulksliter'n
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feiret jul aleine både i hytte og telt, når resten av familien min har reist bort i juletider. Får mye rare spørsmål rundt dette, men det føles riktig for meg:) Det er noe eget å lage julemiddagen på bål! Anbefaler å ha med litt julemusikk, stemningsbelysning og pynt. Jeg har pyntet nærmeste gran/furu og henger litt glitter i teltet:) Noen gaver må også med ut. Blir nok telt eller hyttejul i år også-  god feiring på din front! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordover skrev:

Jeg har feiret jul aleine både i hytte og telt, når resten av familien min har reist bort i juletider. Får mye rare spørsmål rundt dette, men det føles riktig for meg:) Det er noe eget å lage julemiddagen på bål! Anbefaler å ha med litt julemusikk, stemningsbelysning og pynt. Jeg har pyntet nærmeste gran/furu og henger litt glitter i teltet:) Noen gaver må også med ut. Blir nok telt eller hyttejul i år også-  god feiring på din front! 

Flott inspirasjon dette :) Takk det samme!

Jeg har blitt spurt om jeg har det bra siden jeg har lyst til å feire julaften i telt.....😁 Har bare fortalt det til ungene. Kan ikke dele slikt med andre ikke friluftslivsfolk.

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Haukeliseter, hadde en rekke fine romjuler der oppe for noen år siden. Det går buss dit. Bare husk at dagslyset forsvinner fort, desember kan være både kald og ustabil, og at det er veldig tungt å gå alene i en meter nysnø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, virrma skrev:

Hvor mye må du gi for taxi fra stasjonen til Langen? Må blevel bli en del for 30km?

Aner ikke da jeg kjørte opp til Langen selv, men om man velger å reise kollektiv så kommer man bare så langt før man gjerne må ty til taxi. Tok taxi ca. 7-8 mil i vinter og da avtalte jeg pris med taxisjåføren på forhånd, endte opp med å betale ca. 1500,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planene klare, både for tur i nærområdet, enten skogen eller høyere opp. Og en plan for fjellet med tog eller buss, samt ev taxi på siste etappen. Har også gjort ferdig utstyrslister.

Det blir nytelsestur, langt nok fra hytter og folk til at jeg får alenefølelsen og litt villmarksfølelsen. Før når formen var bedre dro jeg oftes til Nordmannslågen, Skrykken og Finse. Mange gode minner fra de stedene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Ikke bry deg om folk synes du er sær, da legger du bare hindringer på deg selv. En liten uke på tur er da ikke unormalt, og tilfeldigvis er det julen som passer best 🤷‍♂️

ENIG :) Litt kjipt å sitte der om en ti års tid å tenke på alt man ikke fikk gjort fordi man var redd for hva folk skulle tenke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det bil har jeg to alternative steder (Hajeren og Blefjell/Nordstul). På Hajeren vet jeg om et flott usjenert sted med spredt skog og utsikt ned mot Sandsvær :) På Nordstul har jeg to retninger å gå, men må bort fra hyttene. Mye lettere med bil når man skal ha med vått og tørt, i tillegg til utstyr. Begge steder har mobilforbindelse.

Blir det tog er det Finse-alternativet som lokker mest, dette tiltross for at det kan være værhardt. Er det meldt julestorm er Finse uaktuelt. Har også sjekket nærmere ut Haukeliseter-alterantivet, også første natt i fjellrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Finse kan være værhardt, men det kan også være vindstille og blå himmel.

Ingen problem å dra til Finse hvis værmeldingen er innafor. Men man trenger ett skikkelig telt som tåler litt ruskevær, i tilfelle været snur om.

På finse finnes det hytte man kan søke ly i om det skulle være nødvendig.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værmeldingen avgjør. Blefjell eller Hajeren er enklere logistikkmessig. Har et telt med fire kryssende buer som skal tåle en støyt. Soulo  tror jeg blir litt i minste laget for fem dager i ro, mulig det går.

Jeg har tidligere mange vinternetter i Finse-traktene. Har til nå ikke måtte søke ly, men man vet aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte to karer nær Finse i vinter hvor stengene i Helsport X-trem teltet deres knakk natta før jeg møtte dem. (Storm + snø ila natta). Greit å ha tenkt igjennom hvordan man håndterer slikt. (I tillegg til å ta hensyn til værmeldingen på forhånd.)

Ang Soulo så ville ikke jeg brukt det teltet over flere dager rundt vintersolverv. Det kan fort bli mange timer i teltet pga mørket og da er det greit med ett som har litt større "oppholdsrom".

20191103_161038.thumb.jpg.4e46e72af78dfc2a6f289cd6d7f8343e.jpg

 

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se an været ja. Fjellet er lunefullt, har flere ganger tidligere vært ute å bygget på lemur, måkt snø rundt teltet, samt etterstrammet barduner. Har noen ganger sittet fullt påkledd når været har vært som verst. Det er en spenning jeg ikke lenger ønsker, eller vil oppsøke, men være rustet for det hvis været skulle snu om. Blir fet stabilt vær er Finse aktuelt, hvis ikke blir det vintercamping i skogen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.