Gå til innhold
  • Bli medlem

Julaften i Femundsmarka


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og fruen planlegger å feire jul ute i år. Planen er telt og om mulig, isfiske. Fremkomstmiddel blir ski og pulk. Vi ønsker oss i utgangspunktet til femundsmarka, men aldri vært her vinterstid før, kun på sommerhalvåret. Vi har ikke fjellski, men kun standard langrennski. Hvordan er det å ta seg frem i marka i slutten av desember? Blir det kjørt opp noe løyper eller scooterspor? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøforhold kan vel variere på den tiden.  Så vidt jeg vet kjøres det ikke noen løyper i Femundsmarka. Det kjøres noe scooter der, bl.a reindrift hvor det da kan være et spor inn til koier de bruker.  Vanlig langrennski kan bære litt dårlig. Er ofte også lang så de er ikke så gode å svinge med i løs snø. Prøv å få lånt ski eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende plan! Om 10-15 år når jeg er ferdig med "plikt-julefeiringer" skal jeg gjøre det samme ;-) Når det gjelder snø og isforhold varierer det veldig fra år til år, så jeg tror jeg ville hatt et par truger i tilegg. Med truger kommer du deg forholdsvis trygt frem selv om det er variable snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, whistler skrev:

Spennende plan! Om 10-15 år når jeg er ferdig med "plikt-julefeiringer" skal jeg gjøre det samme ;-) Når det gjelder snø og isforhold varierer det veldig fra år til år, så jeg tror jeg ville hatt et par truger i tilegg. Med truger kommer du deg forholdsvis trygt frem selv om det er variable snøforhold.

Ja, truger kunne jo være en mulighet, men foretrekker ski. Uten skispor og kun sporadiske scooterspor vil det være vanskelig å planlegge turen i særlig stor grad om man skal benytte langrennski. Lurer på om vi ikke skal ta en vurdering på å heller legge turen til et sted hvor man kan benytte løypenett, uten at det kryr av mennesker rundt oss. Bakdelen med det, er at man mister noe av villmarksfølelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Ja, truger kunne jo være en mulighet, men foretrekker ski. Uten skispor og kun sporadiske scooterspor vil det være vanskelig å planlegge turen i særlig stor grad om man skal benytte langrennski. Lurer på om vi ikke skal ta en vurdering på å heller legge turen til et sted hvor man kan benytte løypenett, uten at det kryr av mennesker rundt oss. Bakdelen med det, er at man mister noe av villmarksfølelsen

Fint å kombinere ski og truger. Da er du beredt for det meste av forhold. Et par lette truger på pulken kan være vel verdt det i skogsterreng.
Går fint an å få villmarksfølelsen med utgangspunkt i løyper også. Du skal ikke så langt unna løypene før du er alene. Praktisk talt "ingen" går utenfor oppkjørte løyper i områder hvor det er løypenett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at de som kjører scooter der gjør det for nyttekjøring så vil det nok variere når og hvor de har kjørt. 
Du kan jo ta en titt her https://femundengerdal.no/wp-content/uploads/2018/12/2018-Langrennskart.pdf 
Det er på fjellet ovenfor Engerdal så ikke så langt unna Femund. Der er det noe løyper. Ser også ut til å vøre løyper rundt Elgå. Ut der mot Femund skal vist være et fint område uten at jeg har vært der selv. Neppe så mye folk der.  
I Rogen på svensk side av Femundsmarka er det noen faste scootertraseer. Men det er vel noe fast kjøring der så det er opptil hver enkelt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, borgern skrev:

I og med at de som kjører scooter der gjør det for nyttekjøring så vil det nok variere når og hvor de har kjørt. 
Du kan jo ta en titt her https://femundengerdal.no/wp-content/uploads/2018/12/2018-Langrennskart.pdf 
Det er på fjellet ovenfor Engerdal så ikke så langt unna Femund. Der er det noe løyper. Ser også ut til å vøre løyper rundt Elgå. Ut der mot Femund skal vist være et fint område uten at jeg har vært der selv. Neppe så mye folk der.  
I Rogen på svensk side av Femundsmarka er det noen faste scootertraseer. Men det er vel noe fast kjøring der så det er opptil hver enkelt.

Takk for denne! Elgå var utgangspunktet vårt, og ser ut som man kan komme seg en del høyere i terrenget via den ene løypa der. Er føret hardt og fint i høyden, er det jo ikke umulig å komme seg litt inn mot marka derifra. Eventuelt ser jeg også at man kan kontakte Drevsjø camping for å avtale oppkjøring av hundeløype spor. Da lar det seg kanskje å gjøre en avtale om å få oppkjørt løype inn til et vann i marka samme dag vi ankommer, og samme når man skal ut av marka igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka er et fantastisk sted på denne årstiden. Det er korte dager og ofte nydelig "blåtime" mye av dagen, og det kan i blant være sprengkaldt rundt jul/nyttår. Så pass tidlig på vinteren er det veldig varierende snøforhold i Femundsmarka. Noen år er det godt med snø, andre år nesten ikke snø i det hele tatt. Hvis det er rikelig med snø, vil den oftest være svært luftig og løs fordi den ikke har hatt tid til å sette seg skikkelig. Langrennsski kan være lite egnet å gå med.

Reindriftsnæringen kjører praktisk talt ikke i Femundsmarka så tidlig på vinteren. Grunnen er at reinen ikke har trukket inn i området enda. Det er derfor ingen faste traseer en kan gjøre regning med å finne. Isen på Femunden er også noe å ta med i betraktningen. Det er en stor sjø som tar lang tid å kjøle ned på høsten. Isen legger seg derfor sent, ofte rundt jul/nyttår, og det tar litt tid før isen er farbar. En kan derfor ikke gjøre regning med bevege seg så mye på isen, eller å krysse Femunden så tidlig. 

Om dere orker en times lengre kjøretur nordover, og starter turen fra Langen/Synnervika i nordenden av sjøen, så er det relativt kort vei inn til nydelige områder og flere åpne buer forsynt med ved. Det kan være greit å ha en bu i bakhånd selv om teltet er hovedbolig. Det hender seg at kvikksølvet kryper ned mellom -30 og -40 rundt juletider. Kulden tilsier at støvler beregnet for langrennsski kan bli i knappeste laget til å holde varmen. Tenk sikkerhet i valg av utstyr. Dere vil neppe treffe på vesentlig med folk innover i marka i romjulen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

sånn ca. Copy paste fra mitt svar i en annen tråd angående samme tema.

Jul i Femundsmarka kan anbefales, julen 2017 feiret jeg i nettopp nord i Femundsmarka. Samt er seksdagers romjulstur i 2016. Åtte dager uten å se et eneste menneske, bare bikkja og jeg. Om du kjører til Røros og tar av sørover mot Langen gjestegård så har du 1,5 - 2 t gange til første koia. Det er 6-7 koier som står åpne året rundt i nordenden av Femundsmarka, de eies av Statskog og er gratis å overnatte i, så slipper du å drasse med deg telt og kan ta med litt ekstra mat og god drikke istedenfor 😃 Lite folk der i de tider, en og annen som hadde vært på dagstur så jeg i noen av hyttebøkene, ellers fantes det ikke spor av folk. 

FA9514FF-4B42-4A78-80E1-8B4D22D72256.jpeg.e11c274c3862614ada6ca9283436e70d.jpegKan anbefale julaften i Gubbtjønnbua, det er min favoritt 👌🏻

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugen gård kjører jo jevnlig skuter inn til hyttene i marka. Blant annet ved Roasten og ved Vonsjøen. Han kjører på Femunden til Storvika og har vel faste løyper derifra og innover. Men om dette er i gang allerede i desember, spørs kanskje, da det ikke nødvendigvis er trygg is på Femunden.

Jeg har vært i Femundsmarka noen ganger i mars-april, og da har det vært fine skuterspor til å gå på innover langs Røavassdraget fra Roasten. Mye brukt til hundekjøring.

Sjekk på forhånd om fjellstuene er vinteråpne. Jeg vet at noen av dem ble vinterstengt i perioder. Blant annet den ved Kløfthåen.   

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langen Gjestegård er bebodd hele året, men den holder normalt ikke "åpen" som gjestegård i julen. Det er sikkert mulig å få leid hytte der i julen, men du kan trolig ikke regne med annen type service.

Det er også normalt svært liten trafikk med skuter i Femundsmarka så tidlig på vinteren. Reinen har ikke kommet så langt sør på det tidspunktet, så det er ingen kjøring i den forbindelse. Femunden er heller ikke alltid frosset og farbar til jul, så det kan være krevende å komme seg inn til Røsanden for å gå opp Røa. Normalt vil du måtte finne og brøyte vei selv om du vil innover på julefeiring.

Endret av Gisle Uren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gisle Uren Det går fint, jeg lurte kun i forbindelse med evt parkering rundt gjestegården, så hvis den er bebodd hele året som du skriver, så regner jeg med veien inn til gjestegården også brøytes og holdes åpen slik at det skal være mulig. Takk for svar :) Vi har nå investert i Finnmark BC ski, så vi anser det nå fullt overkommelig å parkere rundt gjestegården og komme seg opp i marka til nedre roasten uten å måtte krysse femunden eller gå inn fra Elgå. 

 

 

EDIT: Lange gjestegård bekrefter at de holder veien oppe gjennom hele vinteren og at man kan parkere på gjestegården for kr 30,- pr døgn.

Endret av Emanuel Desperados
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skuterspor inn fra Langen og mot buan ved tømmerrennan i allefall. Men det er jo ikke lange turen. Er lite hold i snøen, så det blir en del våing i snø om det ikke er noen spor, men alt går jo. Det er også hundkjørere i det området, det er perfekte spor å ferdes etter.  Isen på Femund er ikke farbar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Røros Guide skrev:

Skuterspor inn fra Langen og mot buan ved tømmerrennan i allefall. Men det er jo ikke lange turen. Er lite hold i snøen, så det blir en del våing i snø om det ikke er noen spor, men alt går jo. Det er også hundkjørere i det området, det er perfekte spor å ferdes etter.  Isen på Femund er ikke farbar.

Takk for input! Planen er per nå å gå fra Langen via Lortholbua, videre til utløpet av Røavassdraget og ta seg innover derifra. Har lurt på om det kanskje kunne være farbar is helt inntil land bort dit, men da går jeg ut ifra dette ikke er tilfellet? Burde jeg vurdere andre ruter opp til nedre roasten? Ser ikke ut som det er spådd noe snø på en 7-10 dager fremover, så håper det er nok til at det hardner til litt. 

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror ikke du skal satse på isen på Femunden. Det kan bli en strabasiøs tur til Røa uten nåe spor, men alt går jo om man bare vil:-) Om du vil bo i bu så har du jo Mugga da, det er nærmere, det går skuterspor til Nordvika. Ikke lange biten opp til Langmyrbua derifra. Og deretter Grunnhåbua. Tror jeg heller ville vurdert dit. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2019 den 14.29, Emanuel Desperados skrev:

Takk for input! Planen er per nå å gå fra Langen via Lortholbua, videre til utløpet av Røavassdraget og ta seg innover derifra. Har lurt på om det kanskje kunne være farbar is helt inntil land bort dit, men da går jeg ut ifra dette ikke er tilfellet? Burde jeg vurdere andre ruter opp til nedre roasten? Ser ikke ut som det er spådd noe snø på en 7-10 dager fremover, så håper det er nok til at det hardner til litt. 

Tenkte jeg kanskje skulle rote meg borti samme området i jula også. Aldri vært i Femundsmarka før, så det blir stas! Drar dit i morra, blir ca 1 uke. Ski, pulk og 2 hunder. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, PerEivind skrev:

Tenkte jeg kanskje skulle rote meg borti samme området i jula også. Aldri vært i Femundsmarka før, så det blir stas! Drar dit i morra, blir ca 1 uke. Ski, pulk og 2 hunder. God tur!

Artig, da dulter vi kanskje borti hverandre :) God tur til deg også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å ta nyttårsfeiringen i området, med utgangspunkt i Synnervika eller Langen siden jeg kjører nordfra. Kanskje Femundsmarka, kanskje Flensmarka. Noen fersk oppdatering på føre? Er det ski og pulk eller truger og sekk som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, foroll skrev:

Jeg lurer på å ta nyttårsfeiringen i området, med utgangspunkt i Synnervika eller Langen siden jeg kjører nordfra. Kanskje Femundsmarka, kanskje Flensmarka. Noen fersk oppdatering på føre? Er det ski og pulk eller truger og sekk som gjelder?

Jeg endte opp med å legge turen til Langsua i jula, men vet @PerEivind tok turen til dit så mulig han kan hjelpe deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.