Gå til innhold
børt-erik

Telt - det evige spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg et nytt telt ... 😎

Bruk:

Enmannstelt for bruk på sommer, høst, og kanskje vinterturer uten pulk. Jeg vil ha et lett telt som er lett å bære og som ikke fyller opp sekken. Selv om jeg kommer til å bruke det mest alene må det være plass til to. Noen ganger kommer en av sønnene til å være med - og de nærmer seg 190. Når jeg er alene trenger jeg plass til å lage mat inne eller i fortelt rufsete vær. Hvis vi er to må vi nok lage maten ute. Det må være takhøyde til å sitte oppreist med exped og stolsett, i hvertfall når jeg er alene. I Hilleberg Kaitum 3 synes jeg det er for lavt, og jeg blir grinete av å ha hodet i taket. Det må være plass til å ha bagasjen inne eller i fortelt.

Vi har større og mer solide telt til vinterturer og når det er flere med - Kaitum 3 og Keron 4GT

Dette er teltene jeg har tenkt på:

Helsport Trollheimen  SL- men det tror jeg faller ut siden det mangler fortelt.

Helsport Lofoten 2 SL eller Fjellheimen 2SL med eller uten camp (dvs stort fortelt). Disse er ofte på outlet. Er det plass til å sitte oppreist her? Skrånende tak tar kanskje mye av sittehøyden? Og er det nødvendig med camp for å få plass til å lage mat inne?

Og så teltet jeg synes ser mest interessant ut: Big Sky Chinook 2. Dette er jo nokså ukjent i Norge. Hva sier dere som har det - er det mer solid enn Helsport SL? Og er det ok plass inni?

Jeg liker Hilleberg, men 2-mannsteltene ser ut til å  blir for tunge - eller lite egnet for sein høst/ vinter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil under 2 kg til solobruk.

Spørsmålene blir

Er Helsport SL solid nok til lett vintebruk?

Er det nok høyde og rom i Helsport Lofoten/ Fjellheimen? Blir disse teltene trange uten camp-versjon med stort fortelt?

Er Big Sky Chinook mer solid en Helsport SL - og er det ok plass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har gode telt for annet bruk. For soloturer synes jeg Kaitum 3 er for tungt, når jeg går alene vil jeg ha lett sekk og god framdrift. Dessuten er Kaitum litt lavt å sitte i.

Først og fremst ser jeg etter et lett solotelt for barmarksbruk. Når ungene nærmer seg 190 blir det flere turer uten dem. Så er det et pluss hvis det er plass til en person til på turer der vi prioriterer lav vekt over komfort. Og så er et pluss hvis jeg kan bruke det på vinteren. Noen ganger vil juniorgruppa ha eget telt, og da er det fint å ha sitt eget, og noen ganger kan jeg tenke meg vintertur uten pulk. 

Dessuten liker jeg å sitte oppreist inne i teltet og lese eller drikke ei øl når det regner. Jeg er for gammel til å støtte meg på albuene når jeg skal slappe av.

Det er selvfølgelig et umulig kompromiss å finne noe som er lett, solid og har god plass. Det skjønner jeg. 

Takk for gode tanker og innspill. 

Planen var å kjøpe noe fra Helsport SL, så kom jeg over Big Sky Chinook og ble litt forelsket og begynte å spekulere på hva som er mulig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode innspill på tråden. Det ser ut som om vi er flere som grubler på samme spørsmål.

Ingen har talt varmt for Helsport SL, hverken med eller uten stort fortelt, bortsett fra Trolltind, men den går ut siden det ikke er fortelt i det hele tatt.

Et nytt forslag som har kommet er Skjult lenke - logg inn for å se den . Det ser absolutt interessant ut. Er det noen som har erfaring med dette?

Pr nå er alternativene MSR Access 2 ogSkjult lenke - logg inn for å se den

Mulige ulemper med MSR er ytterduk som monteres til slutt. Dessuten ser det ut som om det er glipe mellom ytterduk og bakken på bildet. Så er det jo fordeler med å handle fra norsk forhandler.

Fortell - hva tenker dere som har erfaring med disse teltene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.