Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt - det evige spørsmål


børt-erik

Anbefalte innlegg

1 time siden, Terka skrev:

Får sparke denne tråden litt videre 😄

Åpning på langsiden som Hilleberg Unna, eller åpning på kortsiden som Helsport Trolltind (gitt bruk som solo telt)?

H15-UnnaRed-sRGBtag.thumb.jpg.e14d117a9c740df188b71c3d84450220.jpg

helsport__0212.jpg.6e374b797e27f94bf11dcba7078aa14d.jpg

Jeg er veldig begeistret for åpning på langsiden. Mindre krabbing og kroppstetris for å komme seg inn og ut og man kan ligge på siden og lage mat/andre forteltsaktiviteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode innspill på tråden. Det ser ut som om vi er flere som grubler på samme spørsmål.

Ingen har talt varmt for Helsport SL, hverken med eller uten stort fortelt, bortsett fra Trolltind, men den går ut siden det ikke er fortelt i det hele tatt.

Et nytt forslag som har kommet er MSR Access 2 . Det ser absolutt interessant ut. Er det noen som har erfaring med dette?

Pr nå er alternativene MSR Access 2 og Big Sky Chinook 2

Mulige ulemper med MSR er ytterduk som monteres til slutt. Dessuten ser det ut som om det er glipe mellom ytterduk og bakken på bildet. Så er det jo fordeler med å handle fra norsk forhandler.

Fortell - hva tenker dere som har erfaring med disse teltene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, børt-erik skrev:

Ingen har talt varmt for Helsport SL, hverken med eller uten stort fortelt, bortsett fra Trolltind, men den går ut siden det ikke er fortelt i det hele tatt.

Vel.. Helsport SL er knall telt så lenge man er objektiv på tiltenkt bruksområde.  F.eks. erstatter ikke Fjellheimen SL Fjellheimen Extreme teltet, de er tiltenkt to vidt forskjellige bruksområder og sesonger fra Helsport sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenker at helsport sitt hadde trekt lengste strået om eg tenker at ein innimellom er to. Då kan båe ligge og med andlet ut. 

Skal ein ligge å styre med koking på sideopning og to stk, blir den eine liggande "bak rævva" på den andre. 

Er vel det viktigste eg kan komme på som gir ein praktisk forskjell til fordel for helsport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, børt-erik skrev:

Ingen har talt varmt for Helsport SL

Jeg har et Fjellheimen SL 3 og det fungerer veldig bra det. Veier 1720g. Har et passe stort fortelt som kan rulles helt opp i godvær. Bruker det vår/sommer/høst når 1-2 unger skal være med og jeg fremdeles vil bære lett. Det har også god nok plass til to voksne.

Har også et Ringstind SL 1-2 som er brukt som enmannstelt de siste to årene. Veier 990g. Jeg syns dette kan bli litt i minste laget av og til.

Det siste året har begge teltene ovenfor riktignok blitt erstattet av Zpacks Duplex, som har god plass til en voksen + ett barn.

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, børt-erik skrev:

Takk for gode innspill på tråden. Det ser ut som om vi er flere som grubler på samme spørsmål.

Ingen har talt varmt for Helsport SL, hverken med eller uten stort fortelt, bortsett fra Trolltind, men den går ut siden det ikke er fortelt i det hele tatt.

Et nytt forslag som har kommet er MSR Access 2 . Det ser absolutt interessant ut. Er det noen som har erfaring med dette?

Pr nå er alternativene MSR Access 2 og Big Sky Chinook 2

Mulige ulemper med MSR er ytterduk som monteres til slutt. Dessuten ser det ut som om det er glipe mellom ytterduk og bakken på bildet. Så er det jo fordeler med å handle fra norsk forhandler.

Fortell - hva tenker dere som har erfaring med disse teltene?

 

Av de teltene jeg har er det Helsport Ringstind SL 1-2 som jeg bruker mest. Dette kjøpte jeg på grunn av vekt og pakke volum samt plass. I inne teltet her er bredden ved hode enden 90 cm. De fleste andre leverandører jeg har sett på varierer dette fra 50 -60 cm. For meg blir det litt upraktisk og klaustrofobisk. Flere her har samme teltet og vi har delt erfaringer med det. Jeg manglet erfaring med dårlig vær så jeg tok en natt på Hardangervidda da det var meldt kuling. Jeg dro ikke langt slik at jeg kunne "rømme" tilbake til Fagerheim fjellstove hvis det gikk galt. Dette gikk bra det, men det ble en tøff natt. Det er et tøft lite telt, det tåler mer enn en tror.

 

1231537774_RSL1.2.thumb.JPG.a1cbbfb29ecf37e596688a0a320cc886.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Av de teltene jeg har er det Helsport Ringstind SL 1-2 som jeg bruker mest. Dette kjøpte jeg på grunn av vekt og pakke volum samt plass. I inne teltet her er bredden ved hode enden 90 cm. De fleste andre leverandører jeg har sett på varierer dette fra 50 -60 cm. For meg blir det litt upraktisk og klaustrofobisk. Flere her har samme teltet og vi har delt erfaringer med det. 

1231537774_RSL1.2.thumb.JPG.a1cbbfb29ecf37e596688a0a320cc886.JPG

Ringstind SL 1-2 er et bra telt ja. Lett og kompakt. Har hatt det i et par år (rundt 15 overnattinger i 2018), og det tåler mer en man skulle tro. Var skeptisk til bunnduken, men denne har holdt bra. Et ankepunkt er at det er litt lite, både når det gjelder liggelengde og sittehøyde. Brukte det opprinnelige Ringstind 1 tidligere og det var akkurat passe stort - hadde noen cm. ekstra alle veier. Et annet ankepunkt er at det er vrient (umulig?) å få strammet ytterteltet godt nok på alle sider hvis underlaget ikke er helt flatt.

Det er litt diskusjon rundt hvordan teltet skal settes opp ift. vindretningen. Helsport selv sier vel fotenden mot vinden mener jeg. Men jeg har alltid satt hodeenden opp mot vinden i dette teltet - synes at det er bedre barduneringsmuligheter i hodeenden, samt at man slipper at det blåser rett inn i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR access ligner noe på telt jeg har https://www.bigagnes.com/Copper-Spur-UL2-Classic . Mitt har dog mye mesh så det er er litt mer luftig, brukes stort sett vår, sommer, høst. Det er samme oppsett som Access med at man normalt setter innertelt først. Kjapt og enkelt å sette opp ogdu kan også bruke innertelt som myggtelt under en tarp på sommern f,eks. Jeg har ekstra bunnduk til mitt så jeg kan sette opp yttertelt først hvis det trengs. Mange her på berget er skeptiske til slike amerkansk type telt men jeg har brukt det i mange år og trives bra med de. Er fordel er at det blir godt spenn i innertelt så en utnytter plassen godt. Det er såpass bratte vegger at det blir ok takhøyde i en større del av teltet. Det jeg har finnes også i helårsversjon. En ulempe er at de smalner i fotende. Men jeg bruker det solo så da er det romslig å fint. Eller har de noe som ligner Trolltind som er høyfjellstelt til under 2 kilo. Da mangler fortelt men det kan kjøpes separat så du kan bruke teltet i selv selv solo og ta med ekstra fortelt når dere er 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Access har glippe mellom duk og bakke, ja. I tillegg er det fast felt med myggnetting i toppen av døren som ikke kan dekkes til. Og det mangler høy ventilasjon i yttertelt. Det er en annen tråd her med noen som kjøpte Big Sky, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ketilring skrev:

Ringstind SL 1-2 er et bra telt ja. Lett og kompakt. Har hatt det i et par år (rundt 15 overnattinger i 2018), og det tåler mer en man skulle tro. Var skeptisk til bunnduken, men denne har holdt bra. Et ankepunkt er at det er litt lite, både når det gjelder liggelengde og sittehøyde. Brukte det opprinnelige Ringstind 1 tidligere og det var akkurat passe stort - hadde noen cm. ekstra alle veier. Et annet ankepunkt er at det er vrient (umulig?) å få strammet ytterteltet godt nok på alle sider hvis underlaget ikke er helt flatt.

Det er litt diskusjon rundt hvordan teltet skal settes opp ift. vindretningen. Helsport selv sier vel fotenden mot vinden mener jeg. Men jeg har alltid satt hodeenden opp mot vinden i dette teltet - synes at det er bedre barduneringsmuligheter i hodeenden, samt at man slipper at det blåser rett inn i forteltet.

Bildene er fra i sommer på en av turene mine da det blåste opp og regnet kom. Jeg setter alltid Ringstind teltene mine opp med fotenden mot vinden som på bildet av Ringstind SL 1-2 her. Det er forskjellige meninger om dette her på forumet, men dette er måten jeg gjør det på. Teltduken presses ned, men ikke lavere enn høyden på de 30 cm høye glassfiber stavene som er sydd inn i fotenden. Som du ser på det andre bildet så er hode enden "intakt" så det går greit å sove her selv om deler av teltduken presses nedover. 

H192.thumb.JPG.7e7d2306356964b4c2322ca4c0dd9e33.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H191.thumb.JPG.3481597947804f8d3822dfbff8ed3d07.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 11.55, børt-erik skrev:

Ingen har talt varmt for Helsport SL, hverken med eller uten stort fortelt, bortsett fra Trolltind, men den går ut siden det ikke er fortelt i det hele tatt.

Et nytt forslag som har kommet er MSR Access 2 . Det ser absolutt interessant ut. Er det noen som har erfaring med dette?

Pr nå er alternativene MSR Access 2 og Big Sky Chinook 2

Helsport SL er et godt alternativ :)

Jeg har Fjellheimen Camp (4-mannsutgaven da). Skulle jeg hatt 2-manns ville jeg absolutt vurdert Fjellheimen. Ringstind som flere andre nevner her blir nok for lavt for deg siden du ønsker å sitte "oppreist".

Hvis jeg skal sammenligne Fjellheimen med Chinook:

Jeg tror Chinook vil tåle vind bedre. Chinook er litt lettere og gir også mulighet til å spare noen hundre gram om du legger igjen 3. stanga hjemme på finværsturer. Chinook har 2 fortelt/utganger; og de er på lang-sidene(enklere å gå inn/ut og å koke liggende).

Fjellheimen har nok bedre romfølelse med høyde som holder seg lenger. Fjellheimen har mye større fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg akkurat fått på plass inne teltet i Helsport Trolltinden SL som kom i posten i går kveld. Kjøpt på outlett siden til Helsport for 3.999.- Teltet var større enn jeg trodde. God plass og bra med takhøyde for meg med mine 187 cm. Det virker komfortabelt nok til at jeg kan bo her noen dager. (ikke her i stua da) Jeg vil også bruke det i Nordmarka da det har et lite fotavtrykk. Ringstind teltet mitt tar mer plass så gode teltplasser har noen ganger vært vanskelig å finne. Grunnkonstruksjonen er jo som på Himalaya serien til Helsport så det skal bli spennende å prøve det i litt ruskevær. Har gode erfaringer med Ringstind SL 1-2 , men Trolltinden  er nok mer komfortabelt å bo i over flere dager. blir nok mer brukt som base camp. Fint å få kommentarer fra andre her som har erfaring med Trolltinden teltet.

WIN_20190913_15_32_38_Pro.thumb.jpg.d5a91bd284d1a2f8739ea83ad4adbd9a.jpg

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 13.42, Per Fredrik skrev:

Hverken Hlleberg yellow lable eller Helsport Superlight har plass til ekstra sett med telstenger. Disse konstruksjonene skal heller ikke ha dette, teltstengene skal flexe.  Hilleberg har en veldig god nettside, du finner alt der 

Jeg ble akkurat nysgjerrig nok til å sette opp Niak i loftsstua. Testen viser da at det er aldeles plass til doble stenger her. Om det er noe poeng er en annen sak... 😊 Er det såpass tøffe forhold er det nok lurt å plukke med seg et annet telt. Har ikke lest på hjemmesiden til Hilleberg om det forresten. Står det der at Yellow Label ikke kan/skal brukes med doble stenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje78 skrev:

Jeg ble akkurat nysgjerrig nok til å sette opp Niak i loftsstua. Testen viser da at det er aldeles plass til doble stenger her. Om det er noe poeng er en annen sak... 😊 Er det såpass tøffe forhold er det nok lurt å plukke med seg et annet telt. Har ikke lest på hjemmesiden til Hilleberg om det forresten. Står det der at Yellow Label ikke kan/skal brukes med doble stenger? 

Dette er feil, Hilleberg Niak har ikke doble stangkopper så det er ikke beregnet på bruk fra Hilleberg med doble sett med stenger. De telt som jeg kjenner til som har doble stang kopper er  X-trem serien til Helsport som f.eks Helsport Patagnia. Nå landet jeg på Helsport Trolltinden, men hadde Niak med hele veien. Det som gjorde utslaget var luftesystemet til Niak og at vinden lett får tak og løfter opp teltbunnen. det blir litt for mye villa gjennomtrekk for meg. En som bruker Niak teltet finner du på youtube. Han kaller videoene sine Frilufts-amatørene. Videoene er knallgode, anbefales, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Per Fredrik skrev:

Dette er feil, Hilleberg Niak har ikke doble stangkopper så det er ikke beregnet på bruk fra Hilleberg med doble sett med stenger. De telt som jeg kjenner til som har doble stang kopper er  X-trem serien til Helsport som f.eks Helsport Patagnia. Nå landet jeg på Helsport Trolltinden, men hadde Niak med hele veien. Det som gjorde utslaget var luftesystemet til Niak og at vinden lett får tak og løfter opp teltbunnen. det blir litt for mye villa gjennomtrekk for meg. En som bruker Niak teltet finner du på youtube. Han kaller videoene sine Frilufts-amatørene. Videoene er knallgode, anbefales, 

Hmmm. Det er feil... At det er feil. Din påstålighet gjorde meg enda mer nysgjerrig, så nå er det telt over HELE loftsstua her😂 Jeg kan bekrefte at Niak, Akto, Allak og Keron 3GT alle har de samme stangkoppene, (med plass til 2), og at man kan bruke dobbelt stangsett i alle "kanaler", (Allak har jo ikke kanaler da). Nå... tror jeg det er best for husfreden at jeg rydder 😉

Endret av Terje78
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per Fredrik skrev:

Dette er feil, Hilleberg Niak har ikke doble stangkopper så det er ikke beregnet på bruk fra Hilleberg med doble sett med stenger. 

Hilleberg skriver selv at alle deres telt kan benyttes med doble stenger. Står på denne siden under Pole Systems: https://hilleberg.com/eng/about-our-tents/details-that-make-difference/

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey,  hva er det perfekte teltet på Hardangerrvidda i sommerhalvåret for en ukestur  for en person?

krav, minimums innvendig høyde på 95 cm.

 

( Liker godt helsport mil-1, men det er bare 85 cm i høyden.  Hilleberg soulo blir for tungt...  har begge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Blaser skrev:

okey,  hva er det perfekte teltet på Hardangerrvidda i sommerhalvåret for en ukestur  for en person?

krav, minimums innvendig høyde på 95 cm.

 

( Liker godt helsport mil-1, men det er bare 85 cm i høyden.  Hilleberg soulo blir for tungt...  har begge)

Hvis du kan leve med 90 cm "takhøyde" så kanskje du kunne ta en titt på Fjellreven Abisko ligt 1. Av enstangsteltene som jeg har sett på virker dette som det mest solide. Det er også konstruert for bruk ar doble stenger, veier 1.650 kg. Ellers har jeg brukt Helsport Ringstind SL 1-2 og Ringstind Pro 2. Det har fungert bra for meg, men nå har jo begge disse modellene gått ut.. Blir spennende å så hvordan det nye Trolltinden teltet vil fungere i ruskevær. Ikke lett å finne et telt som passer til alt. Det blir gjerne flere telt alt etter som hvilken tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

okey,  hva er det perfekte teltet på Hardangerrvidda i sommerhalvåret for en ukestur  for en person?

krav, minimums innvendig høyde på 95 cm.

 

( Liker godt helsport mil-1, men det er bare 85 cm i høyden.  Hilleberg soulo blir for tungt...  har begge)

Hvis du klarer deg uten fortelt og skal ha ett telt til alt, er Hilleberg Unna svært nær rett valg synes jeg. Luksus plass innvendig, maksimalt enkelt og funksjonelt og tåler alt vær Hardangervidda kan varte opp med sommerstid... Og litt til😊 (Ingen problem å ta med dette på noen vinterturer heller).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terje78 skrev:

Hvis du klarer deg uten fortelt og skal ha ett telt til alt, er Hilleberg Unna svært nær rett valg synes jeg. Luksus plass innvendig, maksimalt enkelt og funksjonelt og tåler alt vær Hardangervidda kan varte opp med sommerstid... Og litt til😊 (Ingen problem å ta med dette på noen vinterturer heller).

Hvis jeg skulle gått hele dagen, spist og overnattet er mitt valg: Helsport Trolltind SL (lav vekt, lite fotavtrykk, lett å sette opp)

Hvis jeg også skulle gått mindre, samt hatt en og annen lat dag i teltet er utvalget mitt mye større, så stort at jeg ville fått vansker med å velge. Her må jeg prøve meg frem, har derfor endt opp med å beholde mitt nye MSR Hubba Hubba NX 2. Ligger en meget god og reflektert tilbakemelding på hjemmesiden til Fjellsport som jeg fester lit til. Footprint på 200 gram vurderes da ytterteltet kan settes opp først i regnvær - fortsatt ikke tyngre enn litt over 1900 gram. Skal bli spennende å teste det ut. Unna m.fl. tåler mer vær, men jeg må finne ut hva som er godt nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Fredrik skrev:

Hvis du kan leve med 90 cm "takhøyde" så kanskje du kunne ta en titt på Fjellreven Abisko ligt 1. Av enstangsteltene som jeg har sett på virker dette som det mest solide. Det er også konstruert for bruk ar doble stenger, veier 1.650 kg. Ellers har jeg brukt Helsport Ringstind SL 1-2 og Ringstind Pro 2. Det har fungert bra for meg, men nå har jo begge disse modellene gått ut.. Blir spennende å så hvordan det nye Trolltinden teltet vil fungere i ruskevær. Ikke lett å finne et telt som passer til alt. Det blir gjerne flere telt alt etter som hvilken tur.

Helt enig at Abisko er et godt telt.  Jeg har teltet, eller rettere sagt modelen før som heter lightweight 1.  Her er høyden 91 på det meste.  Det går akkurat  ikke.  Ellers så er det et kjempetelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker selvfølgelig telt som har kryssende stenger, så Unna og Trolltind er hyperaktuel.  Hadde vekten på black diamond Ahwahnne teltet vært på samme nivå, så hadde jeg kjøpt det. Det teltet føler jeg er storebroren til Helsport Mil-1. Liker virkelig designet med å kunne åpne begge langsidene.

Men så er jeg også for å ha et fortelt  så derfor kommer nok Hilleberg Anjan og Helsport Lofoten superlight med i evalueringen. Regner med at de takler en tur på vidda, eller ?

 

Av alternativene Unna, Trolltind, Anjan og Lofoten sier magefølelsen at Lofoten har tatt en liten ledelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Liker selvfølgelig telt som har kryssende stenger, så Unna og Trolltind er hyperaktuel.  Hadde vekten på black diamond Ahwahnne teltet vært på samme nivå, så hadde jeg kjøpt det. Det teltet føler jeg er storebroren til Helsport Mil-1. Liker virkelig designet med å kunne åpne begge langsidene.

Men så er jeg også for å ha et fortelt  så derfor kommer nok Hilleberg Anjan og Helsport Lofoten superlight med i evalueringen. Regner med at de takler en tur på vidda, eller ?

 

Av alternativene Unna, Trolltind, Anjan og Lofoten sier magefølelsen at Lofoten har tatt en liten ledelse.

 

 

Er vel vurderingen av hvordan du skal bruke det som blir avgjørende, som andre nevner over. Slår du det opp på nytt sted hver kveld og dermed kan være taktisk ved valg av telt plass er alle du nevner ok. Tenker du å bruke teltet som basecamp synes jeg du bør opp på Pro-serien til Helsport. Synes også du bør droppe telt med skjørtventilsjon til basecamp-bruk. Man får aldri i pose og sekk... Hadde det vært laget et telt med god plass, som tåler alt vær og nesten ikke veier noenting tror jeg de fleste andre telt produsenter hadde forsvunnet😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.