Gå til innhold
  • Bli medlem

alternativt sete til ally kano


Anbefalte innlegg

jeg kjøpte i fjor høst en ally kano, som jeg nå har brukt på noen turer, og det er en ting som jeg sliter veldig med, og det er setefasongen, dette setet er forferdelig vond og sitte på over lengere tid, og men er nesten låst til en sittestilling. finnes det noen alternativt sete som passer rett inn??. ja jeg har skaffet meg den der saken man trer på med rygg, men den fæle skålformen skjærer opp i ræv likevel. ønsker meg flatt sete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før hadde de trapper seter som var flatem, vet ikke om slikt er å få tak i brukt. Men mulig de krevde andre spant enn det som er i dagens modeller.
Har slik ryggstø selv og føler det gjøre det noe bedre. En del så dropper jeg slå opp ryggen, da blir polstring tykkere. Ellers liker jeg også vippe setet forover å sitte på knærne i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partsrederiet vårt (GeirØ +EirikW) har flate trapperseter. Vi byttet innerkjøl, dvs stengene med klips, i sommer. Trappersetet passer til de nye stengene. Enig med deg Trond, de "nye" setene med kul er helt rævva å sitte på. He, he, den satt!

Eirik W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 13.9.2019 den 13.01, Barskekarsten skrev:

De "nye" setene er jo helt fantastiske i forhold til de gamle flate . Det er ikke seter men sadler.

Har du kulen i ræva har du satt setene feil vei og du sitter ikke i trapper stilling slik det er tenkt. Turiststilling kaller vi det :)

Hva er trapper-stilling? Video/bilde? Jeg tipper jeg sitter feil i min Ally-kano. Har setene riktig vei, da. Plages ikke med kul i ræva, men man får jo plastsmak i rumpeballene okke som. Jeg har hjemmemekka et skumgummilag på 1-2 cm som er tilpasset setets areal/overflate, og det hjalp en del. Vurderer å gå for enda tykkere polstring enn dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over mange timers padling er vel da trapper-stilling vs. standard sittestilling like langtekkelig og ubehagelig. Personlig kan jeg ikke sitte på knærna spesielt lenge uten at blodomløpet skriker etter å rette ut beina igjen. Veksle litt på, er kurrant. Skal sjekke opp dette dere skriver om rygglene. Ofte enkelt å mekke en rygglene for i hvert fall en av personene med en litt solid pakket ryggsekk også bak seg.

Endret av Vallers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen er variasjon. Ha beina strukket fremover i perioder, ha beina rett ned i perioder, og kjør litt trapper om du får til det. Jeg padler ikke mer enn 3 h i strekk før jeg er innom land for å strekke litt på beina uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 12.23, foroll skrev:

Trapper-stilling er knærna i kanoen mens du lener ræva bakover mot setet.

Jeg bruker som regel trapperstilling og sitter på et sammenrullet skumunderlag. Eller to om jeg trenger litt høyde. Lagt sammen i en rull selvsagt og lagt i lengderetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

@Barskekarsten @eirikw @Trond Arvid Hagen jeg kom over denne  gamle tråden litt tilfeldig.

Jeg jobber i Bergans og har hatt en god del å gjøre med Ally så jeg tenkte jeg skulle oppklare litt;

Støpeformen til de gamle setene var utslitt og etter mye research blant brukere ble det laget et nytt sete som var mer ergonomisk og kunne flyttes på. Setet ble testpadlet av både svært erfarne ekspedisjonspadlere og «vanlige folk» og 95% var superfornøyde.

Vår erfaring er fremdeles at de fleste foretrekker det nye setet, men det er selvfølgelig utrolig trist at det ikke passer for alle. 

Vi har laget en DIY-del som gjør at de som vil lage seg et sete (f.eks av kryssfinér og en bit av et liggeunderlag -eller egentlig nesten hva som helst av stolsete) kan montere dette rett i «vuggen» på setebena. Vinkelen på setet kan fremdeles vippes. Vi er ikke 100% ferdig med løsningen men tester den nå.

Vi tror ikke at det er mange nok som ønsker en slik løsning til at det vil forsvare investering i en støpeform for masseproduksjon men delen kan lett 3D printes (gratis på biblioteket)

Hvis dere ikke har løst problemet på annen måte så send meg gjerne en DM hvis dere vil teste DIY-delen i sommer. Jeg kan 3D printe for dere.

 

mvh Johannes Flem /Bergans

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
JohannesF skrev (På 15.6.2022 den 16.08):

@Barskekarsten @eirikw @Trond Arvid Hagen jeg kom over denne  gamle tråden litt tilfeldig.

Jeg jobber i Bergans og har hatt en god del å gjøre med Ally så jeg tenkte jeg skulle oppklare litt;

Støpeformen til de gamle setene var utslitt og etter mye research blant brukere ble det laget et nytt sete som var mer ergonomisk og kunne flyttes på. Setet ble testpadlet av både svært erfarne ekspedisjonspadlere og «vanlige folk» og 95% var superfornøyde.

Vår erfaring er fremdeles at de fleste foretrekker det nye setet, men det er selvfølgelig utrolig trist at det ikke passer for alle. 

Vi har laget en DIY-del som gjør at de som vil lage seg et sete (f.eks av kryssfinér og en bit av et liggeunderlag -eller egentlig nesten hva som helst av stolsete) kan montere dette rett i «vuggen» på setebena. Vinkelen på setet kan fremdeles vippes. Vi er ikke 100% ferdig med løsningen men tester den nå.

Vi tror ikke at det er mange nok som ønsker en slik løsning til at det vil forsvare investering i en støpeform for masseproduksjon men delen kan lett 3D printes (gratis på biblioteket)

Hvis dere ikke har løst problemet på annen måte så send meg gjerne en DM hvis dere vil teste DIY-delen i sommer. Jeg kan 3D printe for dere.

 

mvh Johannes Flem /Bergans

Hei, send meg gjerne den filen på mail [email protected] 

Eller om du kan sende meg delen, hadde det vært moro å prøvd den 😁

Endret av Anders Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
JohannesF skrev (På 15.6.2022 den 16.08):

@Barskekarsten @eirikw @Trond Arvid Hagen jeg kom over denne  gamle tråden litt tilfeldig.

Jeg jobber i Bergans og har hatt en god del å gjøre med Ally så jeg tenkte jeg skulle oppklare litt;

Støpeformen til de gamle setene var utslitt og etter mye research blant brukere ble det laget et nytt sete som var mer ergonomisk og kunne flyttes på. Setet ble testpadlet av både svært erfarne ekspedisjonspadlere og «vanlige folk» og 95% var superfornøyde.

Vår erfaring er fremdeles at de fleste foretrekker det nye setet, men det er selvfølgelig utrolig trist at det ikke passer for alle. 

Vi har laget en DIY-del som gjør at de som vil lage seg et sete (f.eks av kryssfinér og en bit av et liggeunderlag -eller egentlig nesten hva som helst av stolsete) kan montere dette rett i «vuggen» på setebena. Vinkelen på setet kan fremdeles vippes. Vi er ikke 100% ferdig med løsningen men tester den nå.

Vi tror ikke at det er mange nok som ønsker en slik løsning til at det vil forsvare investering i en støpeform for masseproduksjon men delen kan lett 3D printes (gratis på biblioteket)

Hvis dere ikke har løst problemet på annen måte så send meg gjerne en DM hvis dere vil teste DIY-delen i sommer. Jeg kan 3D printe for dere.

 

mvh Johannes Flem /Bergans

Dette høres veldig spennende ut. Paddler til tider over flere dager og sete blir mer og mer ubehagelig. Har prøvd puter og oppklipt liggeunderlag, men ikke helt funnet noe som funker. Er det fortsatt mulig p prøve dette?

 

Mvh 

Vebjørn Jakobsen 

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte Allyen til å fiske fra og da padles det gjerne rolig og har derfor laget følgende løsning: 20230602_143022.thumb.jpg.98aa37862ec82d921ad340836cfacc90.jpg

Når det skal padles lengre og litt mer "aggresivt" har jeg bare tre sånne plater oppå hverandre for ekstra høyde. Ekstremt behagelig. 

Til "kraftpadling" brukes en slik plate alene under knærne bare så knærne slipper å bade i den lille fukten som alltid har havnet oppi på uforklarlig vis ;-)

Vi kaller de "tunnelisolasjon" da det vi har fått et par slik enorme plater som har blitt til overs når de har kledd tunnellene innvendig. Også populære som gulv i telt vinterstid for de som frakter telt på slede eller med bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.