Gå til innhold
  • Bli medlem

Rydd opp etter deg.


REs

Anbefalte innlegg

Det er vel en selvfølge for de fleste at de rydder opp etter seg når de har vert på tur, men dette er tydelig vis ikke en selvfølge for alle.

Var ute en tur i kanoen i går for å se om jeg kunne finne noen kantareller, og kom over en plass på en holme hvor noen hadde vert på tur. Plastpresenning, vedovn (sikkert fra et av forsvarets 16 manns telt), bord, stoler, tomflasker, ølbokser, en BH, plastposer med søppel etc. etc. lå og fløt over alt. Hva i hel . . .  er det folk tenker på, eller kanskje de ikke tenker i det hele tatt. 

Men det ble ca. 5 kg fin kantarell, så turen må vel sies å ha vert vellykket.

 

 

DSC_0326.JPG

DSC_0327.JPG

DSC_0329.JPG

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Etablert grøftefyllplass 🤪 men bedre at de er på ett sted, enn rekende i alt som er av grøfter i nærområdet. 

Dette stedet brukes av og til av speidere på tur og jeg har flere ganger kommentert måten de bruker området på, men de pleier i det minste å rydde opp etter seg. Ikke særlig hyggelig å ta med små barn på tur hvis det er dette som møter dem. Jeg hadde min sønn med, han er 19 år så han tålte nok opplevelsen bra, men han var enig i at slik som dette burde det ikke sett ut her.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en ny « breed « som har begynt å ta til skogs og fjell , inspirert av kule TV personligheter. Jeg ser det på Hardangervidda også. En tendens til økende forsøpling . I sommer inne ved Geitsjøen er det noen nydelige plasser der turgåere langt tilbake  har laget fine bålplasser som kan brukes på nytt.  Med nydelige teltplasser og en fin naturlig « storstue» fra naturens side av store steiner som gir ly , med fin gressmatte i midten. Jeg er sikker på at denne plassen har vært brukt av turgåere i hundrevis av år. I år lå der 2 ruker med masse dodpapir midt på « gulvet « i « stuen «. Det er rikelig med fint vierkratt mindre enn 100 meter fra denne plassen. Jeg er sikker på at det har vært lagt igjen masse kabel rundt denne plassen i alle årene denne plassen har vært brukt , også av meg. Men man driter da ikke i stuen ! Hva er det som rører seg mellom ørene på folk som ikke gidder å gå 50 meter for å huke seg ned ? Jeg begynner å miste troen på arten vi tilhører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FInner en del skrot stadig vekk i marka. Noen steder typisk gapahuk som noen har laget. Den dagen presenning ryker lar de det ligge og slutter bruke stedet. 
Og vært noe rester av lavvoer, ovner etc. Et par slike plasser når bebyggelse virker det som det har bodd noen. Men de rydder aldri opp. 
Så finnes det noen drekkecamper noen steder men ikke i nærhet av meg. En skikkelig kjip en så jeg på langøyene for en del år siden i sonen der man ikke trenger være stille kl 22 på kvelden. Et gamelt og slitt hustelt med litt smågreier foran, forsåvidt ok. Men på baksiden av teltet hadde de knust alle flaskene i en haug. Og det var ikke bare etter en fest etter haugen å bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Imp skrev:

Send bilder og noen velvalgte ord til lokalavisa, så kanskje de lager en artikkel på det. Da når det muligens ut til de rette, og skaper engasjement i lokalmiljøet.

Jeg la ut bildene på en lokal side på Facebook og i går kom det svaret jeg hadde håpet på, men ikke forventet.

"Har hørt fra de som hollt på at dette bli ordna siden de som hadde avtalt å ordne dette ikke fikk jort som de sku,så blir rydda opp i å vel som det,men ikk heeeeilt innafor å bruke naturen slik å ikke rydde opp etter seg!!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, REs skrev:

Jeg la ut bildene på en lokal side på Facebook og i går kom det svaret jeg hadde håpet på, men ikke forventet.

"Har hørt fra de som hollt på at dette bli ordna siden de som hadde avtalt å ordne dette ikke fikk jort som de sku,så blir rydda opp i å vel som det,men ikk heeeeilt innafor å bruke naturen slik å ikke rydde opp etter seg!!"

Det der ser vel ikke ut som et svar jeg ville tatt så seriøst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Imp skrev:

Det der ser vel ikke ut som et svar jeg ville tatt så seriøst....

Sendte en melding direkte til den som svarte, så vet han at jeg vet hvem han er. Så får vi bare håpe at noen rydder opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var ei uke i Femundsmarka nord i august. Gikk fra Røosen via Langeggtjønna, Muggsjøen til Nordvika. Trålet Muggsjøtraktene og Volsjøene noen dager, men det eneste fremmedelementet vi fant og tok med oss var en grønn markboks. Veldig gledelig, noe som ble kommentert av alle fire turdeltakerne. 

Fant forøvrig en skikkelig bjørnekladasj mellom Nedre Muggsjøen og Langmyrbua, men slike etterlatenskaper får en tåle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.