Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøyespørsmål


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til dere som har Amok Draumr (jeg har en på prøve): Hvordan unngå at den bøyer seg ned fra knærne og ned? Jeg la inn et Exped-underlag a la det de anbefaler, men da jeg prøvelå, vippet hengekøya ned mot bakken i nedre del: Når jeg bøyde knærne, bøyde køya seg. Hele stoffdelen på sidene i den delen av køya virker slapp (type «hadde det vært et telt, hadde du strammet bardunene»). Jeg hadde satt inn en pinne i holderne nede. Tråden som er festet bak hodet hjalp ikke, det er vel bare en strikk for å holde myggnettingen oppe. 

Siden jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til hengekøye, må jeg ha noen oppsykende godord nå :-) Det er en bursdagsgave, og det er jo hyggelig. 

Noen råd?

(Vanlig banankøye er ikke aktuelt, jeg sover på siden, derfor virker jo Draumr som det rette alternativet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikken bak hodet er til å feste i bakken for å minimere gynging (for de som blir lett sjøsyke f.eks ;-) ). Jeg benytter ikke denne. 
Amok.jpg.8a7e5260bfcabb40e6645a37fd55ac9c.jpg
Jeg har Draumr 3.0 og kan ikke påstå jeg har opplevet fenomenet du snakker om. Antar du mener at den bøyer seg ned slik den røde tegnestreken indikerer? Har heller ikke snakket med andre som har opplevet det der. Du har ikke for slakt oppheng?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjellrypa skrev:

(Vanlig banankøye er ikke aktuelt, jeg sover på siden, derfor virker jo Draumr som det rette alternativet.)

En vanlig køye som er bred nok og har mønesnor lar deg sove på diagonalen og dermed flatt. Det lar deg sove på siden. Magen... mnja det er de som sier de får det til, men. Jeg tviler. 
Med det sagt: Har du nok luft i liggeunderlaget? Er det langt nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i posten over lurer jeg og på om du har nok luft i liggeunderlaget. Jeg har draumr xl, om jeg ikke har nok luft i liggeunderlaget kan det du nevner skje. Det er også litt forskjell på hvor rigide liggeunderlag er. Lønner seg også med long variant av liggeunderlag for å støtte køya i hele lengderetningen 

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som den røde streken, ja. Jeg spenner fra i beina (leggene) når jeg skal bevege meg i køya (som i senga), og da bare bøyde den nederste delen seg. 

Det ser ellers ut som om du har det litt tightere i fotenden, se bildet, hos meg syntes jeg stoffet flagret litt rundt der nede. Antar at jeg har siste modell, kom i posten fra Amok denne uka. Men akkuart dette har vel ikke så mye med bøyingen å gjøre?

Mener at det var nok luft i underlaget, jeg pumpet det opp slik jeg pleier når jeg ligger på bakken. Vil jo ikke «sprenge» det, men kan prøve en gang til og sjekke det med luften.

Mitt Exped-underlag er i str. MW, ikke LW. Byttet fra LW da MW kom fordi det var unødvendig langt for meg. Litt rart hvis de få cm underlag skal være utslagsgivende for om køya bøyer seg, det høres egentlig usannsynlig ut. Det bøyde seg jo under knærne, ikke i enden av underlaget.

E35B8EB4-808E-4A13-A49C-DCDE7401FB11.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JGH skrev:

Har du strammet snorene for den delen av køya? Er vel justert som stol nå vil eg tru

Jeg dro i strammestroppene, skal de strammes til det ikke er mer å stramme? Følte at knekken kom omtrent på høyde med der snorene var festet i stoffet. Jeg trodde stramming er for stolmodus, og at de skal slakkes opp når en skal ligge.

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Strikken bak hodet er til å feste i bakken for å minimere gynging (for de som blir lett sjøsyke f.eks ;-) ). 

I videoen deres sier de at strikken skal brukes når du bruker myggnett i stolmodus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjellrypa hvis du ikke får treff/hjelp her finnes det en Facebook-gruupe som heter "Vi som trives i hengekøye". Det kan du sikkert også få hjelp. 

Jeg bor i Oslo og har jeg tid kan jeg sikkert møte deg, men jeg har ikke AMOK fra før, så min hensikt ville vært å endelig få klå (på en AMOK altså). Men det var vel ikke det du var på jakt etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Har kjent på det samme noen ganger, særlig hvis jeg ligger for langt "ned" i køya. Når jeg har kommet ordentlig i vater så er det et mindre problem. Det handler også litt om teknikk. I senga hjemme så legger jeg vekt på skulderbladene og hælene og vrir kroppen rundt når jeg skal snu meg. Dette funker ikke så bra når man "går Amok".  

Har du sjekket at du har riktig vinkel (30 grader) i opphenget inn mot trærne? Jeg lurer på om strammingen den veien kan påvirke denne "hengslingen" noe.

Jeg har vel 6-7 netter i Amok siden jeg fikk den i våres, men om det er nok til å karakteriseres som erfaren vet jeg ikke.

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen erfaren AMOK bruker, men det er nok snakk om teknikk. Jeg har en tendens til å havne litt for langt ned i enden av køya og da blir alt mye vanskeligere med en gang. Prøv å få tyngdepunktet lenger opp, bare ikke riktig så langt opp at du tipper andre veien (men nesten) ;) 

I hvilken grad man kan "sparke fra" på et underlag som kan brettes og henger i løse lufta er vel diskutabelt, men skal man flytte seg lenger opp i køya funker det best (for meg i alle fall) å bruke ridgeline til å holde seg i og "sparke" underlaget nedover, snu seg fra side til side fungerer greit når man har tyngdepunktet riktig (selv om det kan føles som om du holder på å tippe mot hode-enden)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg har fått meldinger fra Amok også, og de sier at en må ha LW-underlag, fordi det må ligge i spenn. Jeg har MW. Etter å ha brukt masse tid på å finne det optimale underlaget (før hengekøya kom inn i bildet), bl.a. ved å låne av DNTs utstyrsekspert for testing, kommer jeg ikke til å bruke to tusen kroner på et nytt L, i hvert fall... 

Litt synd hvis det er noen få cm som avgjør om køya funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mnjaaa 14  cm er en del, det. 
Jeg ser to alternativer. 

1: Selg det du har på finn og kjøp et nytt. Det blir et mellomlegg der som ikke smaker godt, men da funker det. 
2: Lag eller bruk noe du kan skimse med. Kanskje du har med en thermarest z-lite med deg på tur som du kan stappe nedi fotenden, som tar opp plassen som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fjellrypa skrev:

Takk for tips! Jeg har fått meldinger fra Amok også, og de sier at en må ha LW-underlag, fordi det må ligge i spenn. Jeg har MW. Etter å ha brukt masse tid på å finne det optimale underlaget (før hengekøya kom inn i bildet), bl.a. ved å låne av DNTs utstyrsekspert for testing, kommer jeg ikke til å bruke to tusen kroner på et nytt L, i hvert fall... 

Litt synd hvis det er noen få cm som avgjør om køya funker. 

Du må jo ikke kjøpe Downmat (med mindre det er vintertur du skal satse på), Amok har jo kommet med et eget "Fjøl" til en tusenlapp eller så får du vel Synmat til 13-1400 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Heriks skrev:

Du må jo ikke kjøpe Downmat (med mindre det er vintertur du skal satse på), Amok har jo kommet med et eget "Fjøl" til en tusenlapp eller så får du vel Synmat til 13-1400 kr. 

Jo, til vinterbruk må jeg ha Downmat e.l., har frosset med Synmat i få kuldegrader. Og jeg ønsker ikke å ha en haug ulike underlag, blir sløsing i mine øyne. Ventet lenge på MW 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, @frankdrebin Etter en novembernatt oppi tårnet på Oppkuven skjønte jeg at Synmaten var litt spinkel. Etter det har jeg lånt flere underlag av utstyrseksperten i DNT for å finne det optimale mht mål og vekt og r-verdi - og Long er litt overkill for meg, kan du si. 

Dette var før Amoken dukket opp...

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, borgern skrev:

Har et Downmat LW i Oslo hvis du vil teste det i køya å se om ting fungerer bedre før du evt kjøper noe. 

Absolutt! Heller nesten mot å returnere hele køya, men ja, gjerne prøve det! Kan du sende meg pm med tlf.nr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.