Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøyespørsmål


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Synes allikevel det er rart om underlaget må fylle hele lomma for at ikke en sånn knekk skal oppstå. Hadde du like mye "slakk i begge endene da du la inn madrassen, eller la du den helt til bunns i lomma? Som @Heriks skriver så er det viktig å ikke havne for langt mot fotenden. Det er også et godt råd å bruke ridgeline når man skal endre stilling.

Jeg ville også hengt opp køya på nytt og eksperimentert med ulike vinkler på opphenget og kjent etter om det gjør noen forskjell. Jeg innbiller meg at dette kan oppstå lettere om den er hengt veldig stramt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så høres det ut som det er litt lite luft i underlaget.

Har selv bare noen døgn i Amok, men har funnet ut at den bøyer seg fort om jeg har for lite luft i underlaget.

Ellers er tyngdefordelingen viktig i denne. Har snurra rundt og hengt med hodet ned noen ganger. :) Føler at jeg har funnet riktig plassering nå. Liker selv best å sove på magen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amok svarer at jeg må ha LW. Jeg synes dette er for vagt presisert på sidene deres. De skriver at de anbefaler LW, men ikke nøyaktig hvorfor. Hvis det er sånn at dette krever millimeterpresisjon mht luftmengde, plassering av underlag i lomme (og rumpe i køye), synes jeg det virker som et litt sært opplegg. Men jeg skal gi det flere sjanser, for i et kort øyeblikk i går gynget det riktig så koselig. 

Glad ingen så meg da jeg skulle ut av køya, svusj, så akte jeg ut og havnet rett på bakken! Bør kanskje filme de neste forsøkene 😂

Endret av fjellrypa
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjellrypa skrev:

Jo, til vinterbruk må jeg ha Downmat e.l., har frosset med Synmat i få kuldegrader. Og jeg ønsker ikke å ha en haug ulike underlag, blir sløsing i mine øyne. Ventet lenge på MW 😀

Ser jo forsåvidt den, veldig glad i downmat selv :D Har litt problemer med å se at for kort underlag kan medføre så stort problem, men de burde jo vite hva de snakker om de som har tenkt ut konseptet. Tenker som så at for kort underlag, det må jo være mulig å løse med litt kreativ tenking hvis man ikke vil bytte (men blir jo kanskje noe mer heft man må bære på for å ha noe å fylle opp plassen med) 

Og ja, jeg pleier å prise meg lykkelig for at det ikke er noen som filmer, for både inn og ut av køya kunne nok gått rett inn på "funniest home videos"  

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du prøvd? Har et vagt minne om at dette kan ha skjedd meg de første gangene, men det er ikke noe problem lenger nå. Og jeg har samme underlag fremdeles, så jeg mistenker at det er så enkelt som å lære seg en liten teknikk. Jeg har ikke LW underlag. (Men er verken lang eller tung sjøl.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Miamaria skrev:

Hvor mye har du prøvd? Har et vagt minne om at dette kan ha skjedd meg de første gangene, men det er ikke noe problem lenger nå. Og jeg har samme underlag fremdeles, så jeg mistenker at det er så enkelt som å lære seg en liten teknikk. Jeg har ikke LW underlag. (Men er verken lang eller tung sjøl.)

Hei, jeg har ikke prøvd mye. To ganger, det første rimelig halvhjertet (bl.a. pga divergerende info på ulike utstyrsdeler, sånt irriterer meg litt). Hva er størrelsen på underlaget ditt? Jeg håper jo at jeg kan bli overbevist, men p.t. er jeg litt i tvil. Køye + overduk veier jo dobbelt så mye som mine små telt, og trippelt av gapahukduken jeg bruker når jeg ligger på bakken. Men det ser gøy ut!

Hilsen ikke lang eller tung selv

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fjellrypa skrev:

Hva er størrelsen på underlaget ditt?

Jeg mener jeg har Downmat7 M. 

Tyngden gjør at jeg nok neppe kommer til å velge hengekøya når jeg skal gå turer med sekk på ryggen noe langt, men ellers er den verdt vekten. Padler jeg noe sted det ikke er flust med teltplasser men flust med trær så er den klart å foretrekke, og skal jeg overnatte nært bilen er den alltid med.

Så har jeg bare ett stort nok tre i hagen, der har jeg ordnet meg et feste i husveggen så kan jeg henge der også. :) Perfekt når jeg vil sovne til nordlyshimmel men skal på jobb dagen etter. ;) Men fullverdig erstatter for telt blir det ikke for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miamaria skrev:

Men fullverdig erstatter for telt blir det ikke for min del.

hele pakka med Tarp og hengekøye med myggnetting og vindbarriere veier 1,45kg for min del. 
Liggeunderlaget er rundt 900g (Klymit Hammock V)
Soveposen varierer fra sesongene, men det er alt fra 600g til 2kg Jeg er veldig fornøyd med vekta på det. 
For min del er det andre veien. Kan ikke tenke meg et telt som er fullverdig erstatning for køya mi ;)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amok Draumr hengekøye veier 1350 g inkl myggnett og oppheng, Borg duk 650 g, altså to kilo for den pakka  

I skogen bruker jeg som oftest bare en duk, den veier ca 600 gram, hvis jeg husker rett. Teltet ca en kilo. 

Underlag og sovepose er jo med uansett type «bolig».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
3 minutter siden, fjellrypa skrev:

Denne dukket opp på face. Er det bare noe tull av dårlig kvalitet eller kan den ha noe for seg?

https://htd-b.com/products/haven-tent?variant=30271822528578

Det er enn så lenge ikke volumtestet. Og de sier at den veier like mye som en gjennomsnittlig pomeranian. Ikke akkurat presis. 
Den lenken der er lureri. Grunnproduktet er ikke enda kickstartet. 

Hold deg unna til det er testet skikkelig, tenker jeg. Kanskje det er kjempefett, men jeg  aner ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, fjellrypa skrev:

Denne dukket opp på face. Er det bare noe tull av dårlig kvalitet eller kan den ha noe for seg?

https://htd-b.com/products/haven-tent?variant=30271822528578

Konstruksjonen er ganske snedig, som en bridge hammock med tekstil i stedet for tau, men hvordan det fungerer i praksis (og hva vekten blir) gjenstår å se. Lenken er, som nevnt, lureri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.