Gå til innhold
  • Bli medlem

Steven Bergsnes

Anbefalte innlegg

Mtp på at det stort sett blåser alle retninger hele døgnet hele året langs kysten hvor eg bor og ferdes mest på tur og mtp turer vinterhalvåret hvor det er mindre tilgang på lys.

Noen som vet om en som kan funke? Blei litt interessert i å prøve en, forbeholdt den er i ok str og pris for å prøve for nysgjerrighetens del 😊

Mener på å ha hørt noe om bruk av d på langtur før.

Jada til mitt bruk funker nok powerbank i massevis og solcellepanel om eg ska lenger. Men ser for meg at en vindturbin kunne vært ganske spennende å prøve, for utenom noen få turer har d stort sett vært mer vind enn vindstille. 

Prøvde søke litt her på forumet men fant ingenting i farten. Gjerne send meg link om det finnes allerede en diskusjon på temaet og beklager i så tilfelle at eg starta en ny 😇

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar det er en vindturbin du er på jakt etter, og ikke noe du skal bruke for å male korn til mel. 😃

Ser det er flere typer vindturbiner å få ta i fra Kina, men jeg fant ikke noen komplett pakke med batteri. Men kanskje denne kan fungere?

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-texenergy-infinite-air-wind-turbine-ia-001-wind-generator.htm?gclid=Cj0KCQjwqs3rBRCdARIsADe1pfQWWYFs0ptMht74esqsZNRzHIWVWlg4SU_NTSP3yUVTtGGBUOUqGDcaAjgvEALw_wcB

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2019 den 7.31, ketilring skrev:

Jeg antar det er en vindturbin du er på jakt etter, og ikke noe du skal bruke for å male korn til mel. 😃

Ser det er flere typer vindturbiner å få ta i fra Kina, men jeg fant ikke noen komplett pakke med batteri. Men kanskje denne kan fungere?

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-texenergy-infinite-air-wind-turbine-ia-001-wind-generator.htm?gclid=Cj0KCQjwqs3rBRCdARIsADe1pfQWWYFs0ptMht74esqsZNRzHIWVWlg4SU_NTSP3yUVTtGGBUOUqGDcaAjgvEALw_wcB

Ser det er samme merke som den du linka. 

Har du noen erfaringer med den?

Eg må vertfall prøve den for nysgjerrighetens skyld so eg får personlig erfaring med om det funker mtp vinden det som oftest er på tur 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Steven Bergsnes skrev:

Fekk svar fra Powertraveller.

Dei som hadde fimaet før heite tex energy. 

Dei har dei enda.

https://texenergy.com/

https://texenergy.com/products/infinite-air/

Må prøves 😅

Får gji ei tilbakemelding når/om eg evt har fått testa det 😅

Ser faktisk litt spennende ut. Til året-rundt-bruk i høyfjellet kan denne ha noe for seg, særlig vinterstid når sola ikke er fremme manger timer i døgnet. De sier den gir 7,5W-10W ved 15mph, noe som vel er litt under 7 m/s. Det som hadde vært mer interessant å vite var ved hvilken vindstyrke den begynner å produsere strøm av betydning. Når det er sagt er det ofte 6-8 m/s i høyfjellet, så.. Ja, jo. Litt spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var ikke mye info men de påstår den produserer 5V - 1,5A - 7,5W ved lite vind og opp mot 2A - 10W med mye vind. Tar de tallene med en klype salt eller to 😆 Ved optimale forhold lader den da en iPhone 7 på ca 1,5 timer sånn grovt regnet.

Litt spennende men fryktelig lite real world ytelse og grave frem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt meir info når eg søkte texenergy og infiniteair (google, youtube og instagram) Fant noen på kayak ekspedisjon som belaga seg på denne. 

Men der igjen, blir man sponsa so ser man vell mer positivt enn negativt med det meste man legg ut offentlig.

Som sakt blei eg gira på å prøve. Tenker å teste den oppmot et bedre solcellepanel (tips og anbefalinger eg kan se på? Fant ikkje Anker sitt solcellepanel..?)

Tenke ta testen slik at eg kjøre på me lading ute på tur å ser ka eg får mest av ila turene. 

Vinter med kortere dager har vindturbin en klar fordel, å no på høsten og tidlig vår vil eg også tru den ofte kan lede pga værforholdene da den kan stå ute i regn også. 

Der igjen kan man mye lettere vandre me solcellepanel utenpå sekken og pulken. Så tiden får vise 😊 utenom faste helgaturer blir d røros traktene ei uke eller to i desember og hardangervidda i slutten av januar som foreløpig ligg på planen. Ønsker meg også lenger nordover men det får tiden vise. 

Sommerhalvåret vil eg tru solcellepanel vil ligge klart forran, men det kan blåse godt til fjells og generelt langs kysten på fineværs dagene. 

Blir vell bare en måte å finne utav 😁

Beklager min iver med lange meldinger her 😇😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ei tysk side med halvpris om andre vil prøve en også. Klemmen inngår ikkje i pakken dessverre å fant den helder ikkje på sida. Men det er vanlig skrufeste som på kamera stativ så det finn man sikkert billig en kvann plass. 

https://www.q-brands.de/produkt/texenergy-infinite-air-windturbine/?lang=en

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Steven Bergsnes skrev:

Har du noen erfaringer med den?

Nei, jeg har aldri prøvd noe sånt. 😊 Ser den veier 429g, og til den vekten kan man vel få batteripakker opp mot 30000mAh. Man må vel ha ganske høyt strømforbruk, eller dra på veldig lange turer, før det lønner seg... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 16.49, ketilring skrev:

Nei, jeg har aldri prøvd noe sånt. 😊 Ser den veier 429g, og til den vekten kan man vel få batteripakker opp mot 30000mAh. Man må vel ha ganske høyt strømforbruk, eller dra på veldig lange turer, før det lønner seg... 

Det var min første tanke også, har forøvrig konkludert med det samme når det gjelder solcelle. Jeg har med meg en powerbank som jeg vet holder til 1+ uke på tur, og planlegger jeg en lengre tur må jeg planlegge å få ladet denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gramjeger skrev:

Det var min første tanke også, har forøvrig konkludert med det samme når det gjelder solcelle. Jeg har med meg en powerbank som jeg vet holder til 1+ uke på tur, og planlegger jeg en lengre tur må jeg planlegge å få ladet denne.

429g er 20.000mAh. Jeg gikk med sånn i sommer det tar "bare" 8 timer å lade og det er med Quick Charge. Så jeg ser helt klart etter alternativer for lengre turer. Lading betyr at jeg må være på et sted jeg ikke ønsker å være bare for å lade. Synd at Waterlily veier mer, likte den da vind er ufortusigbart og må nok ha en 6-8m/s for å virke og da helst ikke bare i kastene.  Jeg så en hytte i sommer som hadde en større turbin i bekken, genialt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Joachim V skrev:

Cat B35 så har du en som også tåler å være på tur. :) 

@Joachim V Cat B 55 så skikkelig fin ut, men så kostet den 1200 kroner hos Elkjøp.

Ser også at Nokia 130 anbefales, ikke minst pga batterilevetiden.   Jeg har ikke  Nokia130, men Nokia105 med tvillingSIMkort.  Koster kr 39 pr mnd, som kan termineres etter behov.  Med Nokiae 105 behøver jeg ikke å bekynre meg for batterilevetiden.  I tillegg er den mye hvassere på dekning enn min phone.  Dermed reduseres Iphonen til kun å være kamera, evt sende SMS med bilder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joachim V skrev:

429g er 20.000mAh. Jeg gikk med sånn i sommer det tar "bare" 8 timer å lade og det er med Quick Charge. Så jeg ser helt klart etter alternativer for lengre turer. Lading betyr at jeg må være på et sted jeg ikke ønsker å være bare for å lade. Synd at Waterlily veier mer, likte den da vind er ufortusigbart og må nok ha en 6-8m/s for å virke og da helst ikke bare i kastene.  Jeg så en hytte i sommer som hadde en større turbin i bekken, genialt. 

Min iiglo Powerbank 20000mAh veier 360g, men bruker ca 12 timer på å lade. Jeg gjorde en test i hverdagen (der brukes mobtlf mer aktivt enn på tur) og klarte å holde liv i telefonen i ca 5,5 døgn. Så skal jeg på tur og lade mobtlf, hodelykt og klokka holder denne til ca 1+ uke.

Skal en på en lengre tur enn det så er et alternativ å oppsøke et sted med strøm og lade en stund (30min - 12t), eller så må jeg ha med meg en powerbank til. Hvis jeg skulle være så heldig å få til en tur som strekker seg over mer enn 2 uker ser jeg for meg at det blir en "near0" der jeg sover/dusjer/hviler/lader i minst 12 timer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gramjeger skrev:

Jeg har med meg en powerbank som jeg vet holder til 1+ uke på tur, og planlegger jeg en lengre tur må jeg planlegge å få ladet denne.

For min egen del har jeg funnet ut at 5000mAh rekker til 1 uke i sommerhalvåret, mens 10000mAh må til i vinterhalvåret. :)

2 timer siden, Joachim V skrev:

429g er 20.000mAh. Jeg gikk med sånn i sommer det tar "bare" 8 timer å lade og det er med Quick Charge. Så jeg ser helt klart etter alternativer for lengre turer.

Ja, det varierer vel. Min batteripakke på 10050mAh veier 183g. :) Det med ladetid har jeg egentlig ikke tenkt over, eller noen gang målt, men det blir jo helt klart et viktig poeng hvis man er ute i lange perioder..

2 timer siden, frankdrebin skrev:

Kjøp heller en Nokia 130. Da har du batteritid i ukesvis.

Det hjelper vel lite hvis man også skal lade hodelykt, gps-klokke og Canon LP-E12-batterier. :) Min iPhone XS er vel det jeg sjeldnest har bruk for å lade på tur - en lading varer omtrent en snau uke (hvis det ikke er for kalt). Bruker den da kun til podcast/lydbok og som reservekamera og reservelykt.

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen fortsatt holder hoved emne til tråden i tankane. 

Tex Energy kommer med en ny turbin utgave på nyåret som er bygd opp litt annerledes slik den snur seg sjølv oppmot vinden og gjir 12v på 5-6 m/s.

Utviklingen går fremover med stort fokus på produksjon av strøm når man er på tur, så får vi se hva fremtiden bringer 😊

7eab0c68-1877-40c7-9410-d7e0aa7a9f9a.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Tom42 skrev (På 12.9.2019 den 11.51):

Ser også at Nokia 130 anbefales, ikke minst pga batterilevetiden.   Jeg har ikke  Nokia130, men Nokia105 med tvillingSIMkort.  Koster kr 39 pr mnd, som kan termineres etter behov.  Med Nokiae 105 behøver jeg ikke å bekynre meg for batterilevetiden.  I tillegg er den mye hvassere på dekning enn min phone.  Dermed reduseres Iphonen til kun å være kamera, evt sende SMS med bilder.


130 finner jeg ikke så mye info om, men jeg snuser litt på Nokia 3310 nå, for å ha den som langturmobil (med kamera, som 105 mangler). Men jeg blir forvirret av at Nokia på den norske hjemmesiden sin sier den har taletid på seks og en halv time. Mens alle andre nettsider sier 22 timer. Et unntak er NetOnNet, som presterer å si både 22 timer og 390 minutter (aka 6,5 timer). Dette avviket er veldig stort, og jeg lurer på hva det kommer av, og hva som er riktig. Har googlet en del, og ikke kommet til bunns i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.