Gå til innhold
  • Bli medlem

Hører Hilleberg Niak hjemme over tregrensa?


Terje78

Anbefalte innlegg

Har lenge vært leser, men er fersk "bruker", men prøver meg med en tråd.😊 Blir vel aldri for mange telt tråder vel? 😉 Siden jeg nettopp har skaffet meg en Hilleberg Niak er jeg nysgjerrig på folks mening om dette. Jeg kjøpte brukt og med Mesh innertelt. Jeg har brukt bortimot et år av mitt liv til sammen i løpet av 25 år på telt/fiske-tur på fjellet. Har da naturlig nok opplevd mesteparten av vær gudene har på reportearet. De siste 15 i Hilleberg Keron 3GT når vi har vært 3, evt 2 og en hund. Har også Hilleberg Allak som jeg har brukt når jeg er alene med hund. (Har også en Hilleberg akto, men siden det så godt som uten unntak er 1-2 dager per uke i høyfjellet som er det jeg definerer som teltvær har dette av komfort hensyn aldri blitt med. Måler forøvrig 1,88). Setter ofte opp telt og lar det stå samme sted i 7-10 dager, mens jeg går dagsturer fra leir. Evt. flytter leir et par ganger. Niaken virker relativt robust, men lufteløsning, med at duk ikke går til bakken vil vel gjøre det vindutsatt. Hva tenker dere som har brukt det litt? Tror dere man kan stole på at teltet står der når man kommer tilbake etter en dagstur? (Normalt innertelt er nok da å foretrekke og man kan jo doble opp med stenger...).

DSC_0668.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltdiskusjoner er alltid interessant, men Niak over tregrensa virker ikke å være noe brennbart tema...

Jeg har hatt lyst på Niak, som et lett og romslig telt vår-sommer-høst, men har slått det fra meg, fordi jeg har kommet til at jeg foretrekker helårstelt med bedre marginer og bedre slitestyrke (jeg har bl.a. Hilleberg Soulo og Allak 2), og disse kan fint brukes under tregrensa også.

Som du sier vil Niak på grunn av skjørteventilasjonen og meshpaneler som ikke kan dekkes til være mer vindutsatt over tregrensa.  Niak har 9mm stenger, samme som f.eks Allak, så det burde være godt nok for de fleste forhold, utenom det helt ekstreme, men da har du kanskje ikke lyst til å bruke et telt med skjørteventilasjon og mesh.   Det er mulig at skjørteventilasjonen gjør at vind lettere kan ta tak i teltet.

Her er en grundig test av Niak:

https://www.tursiden.net/2018/04/testet-hilleberg-niak/

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niak fungerer helt fint over tregrensa. Har brukt teltet 3 barmarkssesonger nå (har ikke logget døgn, men er vel et sted mellom 50 og 100), og vind har aldri vært et problem. Bruken er stort sett over tregrensa i Nordnorge. Lite lyd og blafring når det blåser, og skjørteventilasjonen har ikke vært problematisk i vind. 

Forøvrig jeg som skrev testen @luesveis linker til. Les gjerne kommentarfeltet også for litt mer langtidserfaring, og andres erfaring. Da særlig det som gjelder vind og regn - i sommer opplevde jeg at vinden snudde slik at den kom skrått mot forteltet og presset vann under beskyttelsesklaffen for glidelåsen. Da dryppet det inn litt vann som landet på mesh delen av innerteltet og også trakk gjennom. Ellers er eneste vesentlige slitasje at strikken har fått brudd i strikkdelen (ikke strømpen) slik at den har blitt litt vel slakk. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Niak men et amerikansk type lettvekts. Er ikke så mye på fjellet som du er og mest sommerstid så det det har fått er dager med regn. Så har det blitt noen runder med torden, spes en 4 timers økt på Hardangervidda med hagl og mye vind. Det har gått helt fint det. Klart telt beveger seg noe men ikke noe plagsomt. Jeg har oggså mye mesh i innertelt men det er duk et stykke opp. Trekk har ikke plaget meg, gir lite kondens og blir ikke så stekt i morrasola. Men samtidig vil nok fyring i telt gi mer varmetap enn solid innertelt. I type høststormer hadde jeg nok plukket med et annet telt jeg har, dog sjelden på tur når det er meldt slikt vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig rant det inn erfaringer og kommentarer gitt. Takk for det 😊 Som ventet litt sprikende tanker. Jeg kommer nok til å bruke det i lavereliggende strøk i første omgang for å bli kjent med det. Men det er jo fristende med 1,7kg istedenfor Allaken på 3,2. Allak og Niak har samme stenger, så jeg kan jo ta med 2 ekstra... Mangler jo bare et standard innertelt da for å kunne vurdere det... Men da får jeg det dilemmaet at jeg må bestemme meg for innertelt hver gang😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havna utfor to helt sjuke tordenstormer over tregrensa med Niak i fjor. En storm på Hardangervidda og en på Beiarfjellet i Nordland. Har faktisk den siste på video.

Jeg var ikke imponert over teltet. 

Begge gangene flata teltet helt ut slik at jeg lå med taket i fjeset. I de verste kastene fikk vinden også veldig godt tak under teltet.

Det må nok sies at det var litt brukerfeil siden jeg ikke brukte absolutt alle bardunene. Begge kveldene var det solskinn og jeg tenkte det gikk greit. Jeg fikk ingen skader på teltet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Humbug skrev:

Og der har vi årsaken.

Haha, ja :)

Men jeg synes for det første at teltet har for tynne stenger. Dette er en legitim kritikk, synes jeg. 

For det andre, og dette er kanskje det viktigste poenget, så ble konklusjonen min at selvstående telt er noe tull (selv om jeg skjønner at det er praktisk på vinteren). 

For hvis man uansett skal bruke alle bardunene, hva er egentlig vitsen? Da kan man heller bruke tunelltelt eller telt hvor man bruker gåstavene og samtidig spare en god del vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, MagnusKJ skrev:

For hvis man uansett skal bruke alle bardunene, hva er egentlig vitsen?

Nå er vel alle telt fra seriøse fabrikker konstruert nettopp for at alle barduner skal brukes :)
Å lage ett selvstående telt uten barduner vil kreve ekstremt mye tyngre stenger.
Jeg har mange netter i sistnevnte type telt og mitt veide 18kg

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, tubbs skrev:

Nå er vel alle telt fra seriøse fabrikker konstruert nettopp for at alle barduner skal brukes :)
Å lage ett selvstående telt uten barduner vil kreve ekstremt mye tyngre stenger.
Jeg har mange netter i sistnevnte type telt og mitt veide 18kg

Ja, men igjen, så skjønner jeg ikke fordelen med selvstående telt (utenom vinter, som sagt). Jeg ser egentlig bare ulemper pga ekstra vekt. 

18 kilo?? Til å gå med? Hva slags telt er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg kommer med en forklaring på selvstående telt her: "We originally designed the Staika for paddle tourers, who wanted a highly stable, fully free standing tent for handling tricky pitching conditions."

Se på bildene på heimesiden til Hilleberg som eksempel på overnevnte forhold: https://hilleberg.com/eng/tent/black-label-tents/staika/ 

Jeg elsker selvstående telt. Lette å flytte på, lite vindstøy, kan under fine værforhold stå uten en eneste bardun eller plugg  (Staika og Allak 2 kan hvertfall det), sagger mindre enn tunell når silnyl-duken blir våt, inngang på sidene, ett fett om vinden snur, tåler godt snølast, for å nevne noen fordeler.

Jeg har også tunnelltelt så det er sagt. 

Endret av SnorreL
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niak er ikke et "ekte" kuppeltelt siden stengene ikke strekker ut alle sider. (du  må plugge hjørnet ved inngangen.)

  • Kuppel
  • Semi-kuppel (Niak)
  • Mix Kuppel-Tunell

(..og det vi kaller kuppel kan deles inn i enda flere tyoer, feks der alle stenger krydder ett sted, stengene krysses lere steder (geodesisc), osv.)

Edit: ...sånn passe dårlig formulert under dagens lunch. 🙄

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Unna er vel et kuppeltelt @tubbs, siden alle hjørner er spent ut av stenger.

20190909_123219.jpg.43566e6af3346c317674f8ec740db72f.jpg

Niak har ett hjørne som ikke er spent ut. (tenger plugg for å sette ytre form/grunnflate)

20190909_123337.jpg.6c61c49f5433b82a42ed8a67faa58430.jpg

Det ordene jeg brukte er vel ikke helt 100% ihht de engelske begrepene, her får andre bruke sin språkkompetanse/Google-translate.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terka skrev:

Nja, Unna er vel et kuppeltelt @tubbs, siden alle hjørner er spent ut av stenger.

20190909_123219.jpg.43566e6af3346c317674f8ec740db72f.jpg

Niak har ett hjørne som ikke er spent ut. (tenger plugg for å sette ytre form/grunnflate)

20190909_123337.jpg.6c61c49f5433b82a42ed8a67faa58430.jpg

Unna og Niak har ganske lik konstruksjon.
Unna har også pluggfester til ytterduk på langsidene for å spenne ut ytterduken.
Men trenger ikke å bruke de i pent vær men i mye vind så blafrer det mye i duken på langsidene
uten de. :)

2017-05-05 16.34.43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staika har også også pluggfester nede midt på 4 av de 6 rette sidene mener jeg å huske. (Dvs alle sider som ikke er dører, for å kunne stramme duken)

20190909_125001.jpg.32dc21132643ddf1c057c2b8e181f6df.jpg

Men Staika er en selvstående kuppel med fullt grunnriss spent ut også uten å bruke de pluggfestene. (Som Unna, ikke Niak.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.