Gå til innhold
  • Bli medlem

Steven Bergsnes

Anbefalte innlegg

Ser etter et enda større telt til turer med dårlig vær og evt basecamp. 

1. Vekt og pris er ikkje vesentlig.
2. Et must er følelsen av at telte står uansett værforhold moder jord har og by på.
3. Ønsker størrelse på fortelt til matlaging, lagring av utstyr etc.
4. Ser helst etter kuppel med fortelt, tid d tar å sette opp telte er helder ikkje av betydning (eg velger i såtilfelle mindre komfort og går for Helsport Patagonia)

Har nesten bestemt meg for Hilleberg Saitaris.
Men finner lite info med gode beskrivelser ang dette telte i dårlig vær og håpte noen her kunne hjelpe..?

Kom gjerne med tips til andre telt men legg da ved en grundig beskrivelse for koffor og helst link med bilde/video. 

Har nokk telt og lavvoer i alle former, fasonger og farger. Av ekstrem telt har eg kun gode gammle Bergans Antarktis (eller antarctica..?) som var mitt første gode telt som eg har mange gode minner med i alt av vær.
Gjekk til innkjøp av Helsport Patagonia for å få litt meir plass, bedre løsninger, raskere oppsett osv.
Men savner fortsatt litt plass, spesielt i fortelte.

Enten det er som basecamp eller man blir liggende værfast i noen dager sammenhengende så er det godt med litt ekstra plass av mange grunner.

Har fått sansen for Hilleberg Saitaris som sakt.
Men ønsker mer info om noen har erfaringer med og uten storm matter på dette? 
Noen som kunne latt meg ta turen innom på en kaffi for å se telte oppslått også for å fysisk sjå str på telte spesielt innvendig romfølelse? Bor på Sunnmøre, men tar fort en roadtrip.
Ang farge valg på Hilleberg telta, noen som har erfaringer med belysnings forskjellen desse 3 alternativa gjir i sterkt sollys inne i telte?
Topphatten på Saitaris, hvordan er denne om vinden skifter retning i storm evt enda verre?
Hvor stødig er fortelte på Saitaris (med dobbelt stangsett når vinden snur 90 grader evt med kastevind fra siden/front?
Liker at eg slit med å finne negative poster ang Saitaris, men håper noen her kan hjelpe meg å påpeke noe utenom dei punkta eg har skreve ikkje er av betydning for meg. 

Håper på gode svar med lite eller ingen avsporing 😊
Er det noen punkt eg har glemt så sleng gjerne inn det også 😊

Jada d blei et langt innlegg her, og ja eg har lest meg igjennom dei 3 søk sidene med 62 resultater eg finn på forumet her der Saitaris har blitt nevnt og googla det meste av detaljene men sitt fortsatt igjen med følelsen av at svara er litt korte i detaljene som eg ønsker mer utdypa.

Håpte på å få ordna nytt telt innen desember så har ikkje all verdens tid, vil bli kjent med et evt telt før den tid 😅😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med Saitaris selv, men er helt sikker på at du vil ligge trygt der😊 Mener alle "topphattene" til Hilleberg har hemper for noen barduner rett i hatten for å sikre mot "løft". Keron med dobbelt stangsett vil også villig motta veldig mye vær, hvis du er villig til å vurdere tunell selvfølgelig. Med GT får du et hav av plass. Og stormmatter kan jo bestilles om man foretrekker det. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående farge har jeg også røde og grønne Hilleberg telt og liker selv best rødt. Synes det er triveligere i de+lysere om kvelden. Skal du nordover med lys døgnet rundt kan kanskje grønt være et bedre valg. Angående stormmatter er det ikke latskap Hilleberg sin side at det ikke finnes i standardsortimentet. Svært få synes de trenger dette. Black Label teltene har duk, (Red Label også forresten), som går tett ned til bakken. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Arcticpeak skrev:

Jeg har både røde og grønne Hilleberg telt, når det gjelder den innvendige belysningen er de grønne teltene å foretrekke, da lyset er mer naturlig da, med rød teltduk blir lyset en anelse unaturlig, men øynene vender seg raskt til det.

 

2 timer siden, Terje78 skrev:

Angående farge har jeg også røde og grønne Hilleberg telt og liker selv best rødt. Synes det er triveligere i de+lysere om kvelden. Skal du nordover med lys døgnet rundt kan kanskje grønt være et bedre valg. Angående stormmatter er det ikke latskap Hilleberg sin side at det ikke finnes i standardsortimentet. Svært få synes de trenger dette. Black Label teltene har duk, (Red Label også forresten), som går tett ned til bakken. 

Har noen av dere testa sandfargede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Steven Bergsnes skrev:

 

Har noen av dere testa sandfargede? 

Jeg har ikke fått prøvd det. Spennende å se om noen kommer med erfaringer om det. Er jo fine å se på. En annen fordel, (i alle fall i de fleste sammenhenger... Når fiskekort og alt er på stell 😉), med rødt telt er at man ser det svært lett i terrenget.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alle tre Hillebergfargene de siste tre årene.  Sandfargen gir behagelig lys inni teltet, ingen forvrenging av fargene slik rødt telt gir. Dagens grønnfarge fra Hilleberg er blitt alt for mørk så det blir vel mørkt inni. Så av disse tre er det for meg ingen tvil om hvem som er best å bo i og best glir inn i terrenget: Sand. Best på bilder: Rødt. Tristest utenpå og inni: Grønt. (Hilleberggrønt fra noen flere år tilbake var finfin). 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SnorreL skrev:

Jeg har hatt alle tre Hillebergfargene de siste tre årene.  Sandfargen gir behagelig lys inni teltet, ingen forvrenging av fargene slik rødt telt gir. Dagens grønnfarge fra Hilleberg er blitt alt for mørk så det blir vel mørkt inni. Så av disse tre er det for meg ingen tvil om hvem som er best å bo i og best glir inn i terrenget: Sand. Best på bilder: Rødt. Tristest utenpå og inni: Grønt. (Hilleberggrønt fra noen flere år tilbake var finfin). 

 

Takker for godt svar 😊 

Da er vertfall valg av farge i boks om det blir Hilleberg 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SnorreL skrev:

Dagens grønnfarge fra Hilleberg er blitt alt for mørk så det blir vel mørkt inni.

Hilleberg skriver at de tre fargene slipper gjennom like mye lys. Min erfaring er at selv om fargen ser mørk ut fra utsiden er det veldig lyst inni, men om du ikke synes fargen er pen er det jo bare å velge den du synes ser best ut. For Saitaris ville jeg valgt rødt hver dag i uken, og det samme om jeg skulle kjøpt Soulo eller et annet enmannstelt fra Hilleberg. Men det er min smak.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fotogubbe skrev:

- Grønt er for de som ikke vil synes i naturen!

- Sandfarge er også lite synlig

- Rødfargen til Hilleberg er fin å se på, samt veldig fotovennlig.

Veldig enig i dette. SnorreL oppklarte litt for meg med å si at Hilleberg har endret sin grønnfarge. Har lurt litt på om min gamle grønne Keron hadde falmet veeeeldig i åras løp, siden min Akto som er en del nyere og mindre brukt er så... kjempegrønn i forhold. 😊👍

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 9.29, Steven Bergsnes skrev:

Ser etter et enda større telt til turer med dårlig vær og evt basecamp. 

1. Vekt og pris er ikkje vesentlig.
2. Et must er følelsen av at telte står uansett værforhold moder jord har og by på.
3. Ønsker størrelse på fortelt til matlaging, lagring av utstyr etc.
4. Ser helst etter kuppel med fortelt, tid d tar å sette opp telte er helder ikkje av betydning (eg velger i såtilfelle mindre komfort og går for Helsport Patagonia)

Har nesten bestemt meg for Hilleberg Saitaris.
Men finner lite info med gode beskrivelser ang dette telte i dårlig vær og håpte noen her kunne hjelpe..?

Kom gjerne med tips til andre telt men legg da ved en grundig beskrivelse for koffor og helst link med bilde/video. 

Har nokk telt og lavvoer i alle former, fasonger og farger. Av ekstrem telt har eg kun gode gammle Bergans Antarktis (eller antarctica..?) som var mitt første gode telt som eg har mange gode minner med i alt av vær.
Gjekk til innkjøp av Helsport Patagonia for å få litt meir plass, bedre løsninger, raskere oppsett osv.
Men savner fortsatt litt plass, spesielt i fortelte.

Enten det er som basecamp eller man blir liggende værfast i noen dager sammenhengende så er det godt med litt ekstra plass av mange grunner.

Har fått sansen for Hilleberg Saitaris som sakt.
Men ønsker mer info om noen har erfaringer med og uten storm matter på dette? 
Noen som kunne latt meg ta turen innom på en kaffi for å se telte oppslått også for å fysisk sjå str på telte spesielt innvendig romfølelse? Bor på Sunnmøre, men tar fort en roadtrip.
Ang farge valg på Hilleberg telta, noen som har erfaringer med belysnings forskjellen desse 3 alternativa gjir i sterkt sollys inne i telte?
Topphatten på Saitaris, hvordan er denne om vinden skifter retning i storm evt enda verre?
Hvor stødig er fortelte på Saitaris (med dobbelt stangsett når vinden snur 90 grader evt med kastevind fra siden/front?
Liker at eg slit med å finne negative poster ang Saitaris, men håper noen her kan hjelpe meg å påpeke noe utenom dei punkta eg har skreve ikkje er av betydning for meg. 

Håper på gode svar med lite eller ingen avsporing 😊
Er det noen punkt eg har glemt så sleng gjerne inn det også 😊

Jada d blei et langt innlegg her, og ja eg har lest meg igjennom dei 3 søk sidene med 62 resultater eg finn på forumet her der Saitaris har blitt nevnt og googla det meste av detaljene men sitt fortsatt igjen med følelsen av at svara er litt korte i detaljene som eg ønsker mer utdypa.

Håpte på å få ordna nytt telt innen desember så har ikkje all verdens tid, vil bli kjent med et evt telt før den tid 😅😊

Sett på Svalbard 6 Camp? jeg har det, foreløpig fornøyd, god plass i både yttertelt og innertelt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom B skrev:

Sett på Svalbard 6 Camp? jeg har det, foreløpig fornøyd, god plass i både yttertelt og innertelt.

Det sto først mellom Svalbard 6 og Svalbard Highcamp 5.

Følte Svalbard 6 blei litt i største laget og falt ikkje heilt for yttertelte. Følte yttertelte var ganske likt designe som er på Patagonia.

Etter mykje om og menn blei det Svalbard Highcamp 5. Men etter videre diskusjon blei eg anbefalt å se nermere på Hilleberg Saitaris pga det hadde samme design løsning som Svalbard Highcamp 5.

Litt videre research so ser eg at på papiret er Hilleberg Saitaris med sterkere duk, stengre og en kanskje bedre lufting. 

Men eg kunne gjerne tenkt meg å fysisk se telte sjøl om eg blir meir og meir sikker på at Saitaris er telte eg vil ha til turen i desember og over nyttår.

Har kun god erfaring med dei telta og lavvo vi har fra Helsport men når eg går i detaljane på ka eg e ute etter denne gangen so føle eg Hilleberg levere litt bedre..?

Takker for innspill 😊😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg vil ha den røde fargen utvendig, lyset innvendig fra Sandfargen og usynligheten fra den grønne 

Du får kjøpe alle tre og slenge rød eller grønn duk over det sandfarga, avhengig av dagens behov. Da får du dekka nesten alle ønskene. 😁

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fotogubbe skrev:

Jeg vil ha den røde fargen utvendig, lyset innvendig fra Sandfargen og usynligheten fra den grønne versjonen........

Min erfaring med de nyere grønne fra Hilleberg er at de er så mørke i fargen at sand er mer usynlig i de fleste omgivelser, gitt at det er dagslys. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saitaris ser jo unektelig bra ut, og jeg tipper det er et supert telt. Spesielt om du må ha kuppeltelt. Hvis tunnel er et alternativ så er jo keron 4gt (m/doble stenger) veltestet i polare strøk og vil tippe det går vesentlig raskere å slå opp. 

Jeg vet ikke selv hva jeg ville valgt da. 

Både tnf og msr har jo noen freshe base camp telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Terka skrev:

Jeg har 14% gråtoner, 14% oransje, 7% gul og 59% rød ytterduk i mine telt. Innertelt er i hudtoner for de telta som har innertelt.

Trives absolutt i disse fargene, men kanskje det et på tide å prøve sandfarga til våren 🤔

Fullstendig off topic altså 😄

De siste 6% er gjennomsiktig? (vinduer?) 🤔:D

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Saitaris ser jo unektelig bra ut, og jeg tipper det er et supert telt. Spesielt om du må ha kuppeltelt. Hvis tunnel er et alternativ så er jo keron 4gt (m/doble stenger) veltestet i polare strøk og vil tippe det går vesentlig raskere å slå opp. 

Jeg vet ikke selv hva jeg ville valgt da. 

Både tnf og msr har jo noen freshe base camp telt. 

Vil ha kuppel fremfor tunell pga styrke f.eks d med hvor mye snømengde det tåler 😊 dette skriver Hilleberg selv også. Men ja tunell telt er lettere og kjappere å sette opp, noe eg har god erfaring med fra Patagonia som eg er veldig fornøyd med 😊 men ønsker til dette bruket et større telt med mer styrke å derfor går eg for kuppel evt kombi som igjen har ledet meg inn til Saitaris.

 

Har du noe mer spesifikt navn på teltene til tnf og msr? Har tidligere sett på et telt fra tnf (husker ikke helt navne) men det datt av en grunn ut av interesse listen. Men kanskje det kan vekkes igjen?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikker også på vintertelt om dagen. En annen ting som kanskje noen med erfaring fra Helsport Svalbard teltet, som er litt i samme gate som Saitaris kan svare på er, lar det seg gjøre å frakte Saitaris og Svalbard i teltpose på pulken med stengene delvis i stangkanalene, eller må man ta det helt ifra hverandre mellom etappene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.