Gå til innhold
  • Bli medlem

Forty Below® Fresh Tracks overboot, BootCover, etc


Terka

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Forty Below® Fresh Tracks overboot, BootCover, etc. til bruk over randonee støvler på kalde dager? 

Mine letteste randonesko gir ikke mye isolasjon ift "januarkulda",  oganken er å kunne bruke noe slikt over randoneeskoene på flerdagers turer når det er ekstra kaldt. 

BootCover er mye billigere, mens Fresh Tracks fra Forty Below® ser ut til å være mye bedre ift å isolere godt på hele foten.

 

Forty Below® Fresh Tracks

image.png.bac7a5ac6ea18bc4e427acbf660f848a.png

https://40below.com/product/forty-below-fresh-tracks-overboots/

https://www.wildsnow.com/3743/ski-boot-overboots/ (eldre modell)

Boot Cover

image.png.bd0e71d93958ee9bf578b350a61cd7c1.png

https://alpenheat.com/no/produkter/isolerende-produkter/bootcover-ab/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med akkurat disse, men jeg har brukt tilsvarende produkt både til fjellski, sykling og fjellstøvler (gamasjer med tå). Det fungerer ganske bra, og jeg har tro på at dette vil være nyttig for mange. Selv blir jeg fryktelig varm på beina på vei opp da, så det må ev være for turen ned, eller i pauser.

Det er jo fort det der blir sånn utstyr som er "kjekt å ha" og blir tatt med, men omtrent aldri brukt. Hvis det er et problem at du fryser på beina så tenker jeg et slikt produkt er en "no brainer". 

Jeg har vært borti Berghaus Yeti (som er skummelt varme), Alpina ett eller annet cordura+fleecegreier til langrennsko, og enklere sykkeltrekk for å beskytte beina mot kulde og regn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Berhahus Yeti selv på nittitallet til bruk på fjellsko og de fungerte supert til sitt bruk.   "BootCover" er mye billigere en de fra 40Below, så det beste hadde vært om de gjør jobben godt nok. :)

I utgangspunktet så er jeg ikke en frysepinne, heller motsatt. Men tanken er å kunne bruke et par lette randonesko på flerdagerers turer med overnatting i telt. 

Ut fra omtale av skoene på nett så er jeg litt usikker på hvor godt skoene isolerer om det kryper ned under tyve minus og man skal bevege seg og oppholde seg i den temperaturen over flere dager. Fordelen med disse skoene er at de er gode å gå lengre turer med. Gikk på Hardangervidda sist vinter sammen med andre på fjellski og dette oppsettet ( sko + ski med kortfell og randobinding ) fungerte supert. (Planen er pulkturer i Jotunheimen, med avstikkere på diverse topper osv.)

"Liners and shell are thin so cold feet on frigid ski days are not uncommon"

image.png.b1af46c09d58c77a38c4d8038f6eaf82.png

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slike du trenger, eller bør du gentlig bytte til litt større sko slik at du kan ha på en ekstra sokk?

De siste skiskoene jeg har kjøpt har økt i størrelsen, nettopp for p ha plass til to par «tykke ulvang sokker». Jeg synes det fungerer svært bra, og blir mer komfortabelt å gå med!

Det gir også muligheten til å slakke litt for å vifte litt med tærne, men med ekstra sokker gir det like bra nedoverkontroll 😊

I følge Randulf walle sin bok isolerer to par ullsokker på 200 gram ca dobbelt så bra som en 400g ullsokk, ref. forsøk som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Er det slike du trenger, eller bør du gentlig bytte til litt større sko slik at du kan ha på en ekstra sokk?

De siste skiskoene jeg har kjøpt har økt i størrelsen, nettopp for p ha plass til to par «tykke ulvang sokker». Jeg synes det fungerer svært bra, og blir mer komfortabelt å gå med!

Det gir også muligheten til å slakke litt for å vifte litt med tærne, men med ekstra sokker gir det like bra nedoverkontroll 😊

 

Nope! Skoene er perfekte resten av året, romslighe nok og jeg kan vifte med tæreene. Absolutt ikke "for små". Enda større sko gjør bare at foten vrir seg inni skoen  og mindre kontroll nedover. Fint med et par nummer for store sko på "bortoverski", men ikke på "nedoverski" og når vinteren er varmere og man ikke ønsker flere lag med tykke sokker i skoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som regel ikke fort kald, så kanskje vi er litt like der, og jeg opplever som regel at jeg blir kald på føttene på grunn av gjennomslag. Kunne en varmere såle i kombinasjon med et slikt mindre støveltrekk være en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei. Gammel tråd, men er i samme situasjon.

Terka, fant du noe god løsning for utvendig isolering av randonee sko for kalde januarturer?

Er ikke villig til å ofre presisjon (og flytte bindinger) for ekstra sokker inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Kjetil66, svaret er vel ja og nei.  Jeg gikk for boot covers (også kaldt boot gloves) den gangen, men tok dem ikke i bruk da jeg ikke frøs. Vi hadde vel et snitt på -14 gr ila de døgna jeg var ute på tur og skoene holdt greit, så den ekstra isolasjonen har forsatt ikke vært i bruk.

Jeg gikk for denne løsningen: https://alpenheat.com/no/produkter/isolerende-produkter/bootcover-ab/.

Her er en annen som skriver om denne løsningen: https://www.wildsnow.com/2745/boot-gloves-dry-guy/ og noen reviews her: https://skimo.co/dryguy-boot-gloves

 

40below sine fresh tracks vurderte jeg som litt overkill den gangen. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpenheat tror jeg er tingen,samt forholdsvis rimelige. Kjøpte large til de halvlette. Og medium til de superlette, veldig greie å ta på, og ser lovende ut så langt. Klar for Januarfjellet :-)

Om noen lurer på passform på 27-27,5 sko:

Fischer travers cs: Large

Scarpa F1LT: Large

Alien 3.0: Medium

Dynafit pdg2: Medium

 

20211207_125817.jpg

Endret av Kjetil66
Uskarpt bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil66 skrev (5 minutter siden):

Alpenheat tror jeg er tingen,samt forholdsvis rimelige. Kjøpte large til de halvlette. Og medium til de superlette, veldig greie å ta på, og ser lovende ut så langt. Klar for Januarfjellet :-)

Om noen lurer på passform på 27-27,5 sko:

Fischer travers cs: Large

Scarpa F1LT: Large

Alien 3.0: Medium

Dynafit pdg2: Medium

20211207_125828.jpg

Nice utvalg av lette støvler :) 

Har traverse CS selv, og er veldig fornøyd! Men jeg har ikke opplevd de som kalde (enda). 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Nice utvalg av lette støvler :) 

Har traverse CS selv, og er veldig fornøyd! Men jeg har ikke opplevd de som kalde (enda). 🤔

Var faktiskt Traverse som fikk meg på tanken å isolere litt,  da jeg var på nippet med dem i fjor
(hadde et par numne tær en måneds tid etterpå). Men det er nok kanskje fordi de er lettest å velge med de bredeste skiene i januar dypsnøen.
Tør ikke tenke hva som hadde skjedd med F1LT for de er pine smale og trange foran i forhold til Traverse...🥶

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.