Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av endebarduner på Hilleberg Enan


Megalep

Anbefalte innlegg

Enan har ei løkke i hver av sidene i kortendene, som det går an å feste ekstra barduner i. Jeg synes det gjør mye for stramminga av ytterteltet og bruker derfor disse, men det blir mange barduner og plugger av det. Lurer derfor på om det funker å koble hoved-bardunen som går ut rett bak på disse - sånn at det blir to barduner som går skrått ut (en fra midt-bardunen og ene sida, og en fra midt-bardunen og den andre sida) - sånn som på Akto. Er det noen som har prøvd dette, eller har teknisk innsikt til å kunne vurdere ut fra bilder om det kan fungere? 

Akto:

F834482B-08B5-4CDD-8363-6656A288D23F.jpeg.e921ea7b682c3f4f7e4234e72a8bbeb6.jpeg

Enan:

 

5AED2B79-3623-44DA-A48B-8F666E7BA616.jpeg.f04257f1af91182cdfdd840664c8c1ae.jpeg

 

På Enan går bardunen ut som en trekant, så den ene snora ligger langs bakken. Usikker på hvordan dette kan kombineres med å koble på sidebardunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd det du beskriver på mitt Enan, men jeg har en kraftig taustrikk i den enden for å stramme opp "nylonslakken" som blir over natta, og det ser ut til å hjelpe noe. Nå er jo den toppen en del av et triangel som er forankret i bakken, så personlig tror jeg ikke det har så mye for seg å bardunere sideveis i tillegg, men kanskje det har noe for seg under litt røffere værforhold i høyden(?). Prøv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å funke bra, duken holder seg strammere. Det er mest ved vind at jeg synes duken har en tendens til å legge seg nedpå innerduken på sidene, og nå holdes de fra hverandre. Monterte bardun på samme måte som på sidebardunene, dvs ut i en v (med lukket ende av v ned mot pluggfestet) og en strammer som regulerer hoved-bardunfestet i midten oppe, og en strammer som regulerer på bardunfestet på sida. Skal vurdere strikk i enden mot pluggen mtp slakk når det er vått (takk for tips!).

 

Nå ble det ekstrabarduner og strammere fra en Helsport-lavvo, på sikt vil jeg få skaffa 2mm snor og strammere fra Hilleberg eller annet tilsvarende. Noen tips? Finner 2mm strammere på Bikeshop, men 2mm bardunsnor fra Hilleberg har jeg foreløpig ikke funnet.. Noen som vet hvor jeg billigst får tak i det - eller om det finnes billigere (og helst like bra) alternativer fra andre produsenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Megalep skrev:

Finner 2mm strammere på Bikeshop, men 2mm bardunsnor fra Hilleberg har jeg foreløpig ikke funnet.. Noen som vet hvor jeg billigst får tak i det

https://bikeshop.no/tursykling/camp--and--overnatting/barduner/hilleberg-teltsnor-rød-hvit-2mm-x-25m-035170-p0000223282?gclid=EAIaIQobChMIgPjgluDF5AIVjB0YCh08QQNBEAQYByABEgKD8PD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Megalep skrev:

Nå ble det ekstrabarduner og strammere fra en Helsport-lavvo, på sikt vil jeg få skaffa 2mm snor og strammere fra Hilleberg eller annet tilsvarende. Noen tips? Finner 2mm strammere på Bikeshop, men 2mm bardunsnor fra Hilleberg har jeg foreløpig ikke funnet.. Noen som vet hvor jeg billigst får tak i det - eller om det finnes billigere (og helst like bra) alternativer fra andre produsenter?

Dette er kanskje noe for deg?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=156698352 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan overleve med 3mm bardun og bardunstrammere så koster 25m 3mm Hilleberg bardun kr 299,- og 10 stk Hilleberg 3mm bardunstrammmere kr 85 hos,- FS. (Og trekk i fra rabatter som minst er på 20%) 

>> Betraktelig lavere pris en i den finn.no annonsen for dette formålet.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.