Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kano


Gamle mester

Anbefalte innlegg

Annonse
1 minutt siden, Gamle mester skrev:

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg en kano. Den skal brukes i innsjø og på fjorden. Til dagsturer og helgeturer For 1-3 personer med bagasje å utstyr. Hva vil dere anbefale ? 

Skal den bæres mye, bæres bare litt, kun opp/ned fra biltaket med hjelp eller ligge fast ute?

Hvilke pris ser du for deg?

Kanoer koster vel fra 5000-30 000 sånn omtrent :) 

Selv er jeg strålende fornøyd med en 17 fots Old Town penobscot Royalex kano på 30 kilo til bruken du beskriver, den er sjøsterk og har en anelse redusert primærstabilitet. Men rolyalex er kun å få tak i brukt hvis du er heldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Gamle mester skrev:

Takk for svar. Den skal ikke bæres mye, Mest lemping. Under 10000 kr tenkte jeg.

Skal du lempe den på biltaket alene synes jeg 30 kilo er på grensen, er dere to klarer dere en tyngre plastkano på 40 kilo. Det finnes teknikker for å klare å få en 40 kilos plastkano på biltaket alene.

Hasle kanoene er populære, men jeg synes de har litt lavt fribord til bruk i mye bølger. Og de har kjøl som lett velter deg i grunne elver.

Til bruk på fjorden ville jeg sett etter kano med god lastekapasitet og «shallow arch» bunn for å være roligere i bølger. West system har Old Town kanoer med slik skrogform, og jeg har sett andre forhandlere i Norge også på slike kanoer. I plast veier disse i området 40 kilo.

Det kan være mye å spare på å kjøpe brukt, selv om kjøreturen kan være ganske lang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det som old town kano er det mest optimale for meg. Ser at prisen på hasle er veldig fristende, men hvis den har lavt fribord å kan ta inn vann med litt bølger er ikke det optimalt. Vet du om det er merkbar forskjell når det kommer til hastighet på kanoer ? Eks 4.7 meter mot 5.3 meter? (Med samme bredde)

Takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er det vel ikke stor forskjell i lav fart i de lengdene, men helst når vi snakker høyere hastigheter.

Når det er sagt, jeg er ikke ekspert på kanoer selv om jeg har satt meg litt inn i det, så vent å se om du får noe flere svar også :)

I mellomtiden kan jeg anbefale å låne "Kanoboka" på biblioteket. Den gir deg kanskje svar på veldig mye av det du lurer på med valg av kano :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.